Δημήτρης Κουσελάς Δημήτρης Κουσελάς

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Η Βουλή

ΘΕΜΑ ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΒΟΥΛΕΥΤΗ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ ΤΟΥ ΠΑΣΟΚ κ. ΔΗΜΗΤΡΗ ΚΟΥΣΕΛΑ, ΚΑΤΑ ΤΗ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ ΤΗΣ ΠΡΟΤΑΣΗΣ ΝΟΜΟΥ ΓΙΑ ΤΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΑΝΑΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗΣ ΠΕΡΙΟΧΩΝ ΠΟΥ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΖΟΥΝ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΗ ΚΡΙΣΗ
ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ 30/11/2006
ΤΥΠΟΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ Ομιλία

ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΒΟΥΛΕΥΤΗ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ ΤΟΥ ΠΑΣΟΚ κ. ΔΗΜΗΤΡΗ ΚΟΥΣΕΛΑ,
ΚΑΤΑ ΤΗ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ ΤΗΣ ΠΡΟΤΑΣΗΣ ΝΟΜΟΥ ΓΙΑ ΤΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΑΝΑΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗΣ ΠΕΡΙΟΧΩΝ ΠΟΥ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΖΟΥΝ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΗ ΚΡΙΣΗ

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, με την πρόταση που ως ΠΑΣΟΚ καταθέσαμε σήμερα, επιχειρούμε στα πλαίσια μίας ολοκληρωμένης στρατηγικής να αντιμετωπίσουμε τα προβλήματα κρίσης, ανεργίας και υπανάπτυξης σε μία σειρά από φθίνουσες περιοχές. Η πρωτοβουλία μας αυτή δίνει τον πρώτο λόγο στον τοπικό αναπτυξιακό σχεδιασμό, με τη συμμετοχή και τη συνέργεια όλων των παραγωγικών και κοινωνικών δυνάμεων.

Κατ’ αρχήν θα ήθελα να πω σε ορισμένους, οι οποίοι επιχείρησαν να κάνουν κριτική σε ό,τι έκανε το ΠΑΣΟΚ στη δεκαετία του ’90, ότι το ΠΑΣΟΚ με τα ολοκληρωμένα προγράμματα που εφήρμοσε εκείνη τη δεκαετία μπορεί να μη κατάφερε να διασώσει μία σειρά από κλάδους, που αντιμετώπισαν πρόβλημα, αντιμετώπισε, όμως, πάρα πολύ θετικά και διασώθηκαν μία σειρά από συγκεκριμένες περιοχές, οι οποίες ζούσαν στη φτώχεια και μαράζωναν και που σήμερα αποτελούν πρότυπα ανάπτυξης. Αναφέρομαι και στο Λαύριο και στη Θήβα και στην Κοζάνη και σε άλλες περιοχές, που στα πλαίσια αυτών των ολοκληρωμένων προγραμμάτων, μπήκαν σε τροχιά ανάπτυξης.

Σήμερα, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, η χώρα μας είναι αντιμέτωπη με ένα δεύτερο κύμα αποβιομηχάνισης, που πλήττει μία σειρά από κλάδους, όπως είναι η κλωστοϋφαντουργία, το έτοιμο ένδυμα και η υπόδηση. Αυτοί οι κλάδοι υφίστανται από τη μία πλευρά τις συνέπειες της απελευθέρωσης και της παγκοσμιοποίησης και, από το 2005 και μετά των ποσοστώσεων από τις τρίτες χώρες και ιδιαίτερα από την Κίνα. Αρκετές βιομηχανίες έχουν επιλέξει τα τελευταία χρόνια τη μετεγκατάστασή τους σε γειτονικές χώρες, προσβλέποντας κύρια στο χαμηλό εργατικό κόστος.

Στην ιδιαίτερη πατρίδα μου, την Καλαμάτα, έχουμε βιώσει στο πετσί μας τέτοιου είδους πρακτικές, όταν μία σειρά από ανθούσες βιομηχανίες τα περασμένα χρόνια, όπως η Levis, ο Λέκας, μεταποιητικές βιομηχανίες έκλεισαν η μία πίσω από την άλλη, με αποτέλεσμα η Μεσσηνία σήμερα να είναι τρίτη από το τέλος, σε ό,τι αφορά το επίπεδο ανάπτυξης. Και ενώ αυτό είναι ένα ζήτημα το οποίο αναγνωρίζεται από όλους και από την σημερινή Κυβέρνηση, η οποία έκανε έντονη κριτική τα τελευταία χρόνια στις κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ, δυστυχώς δεν έκανε και δεν κάνει τίποτα, προκειμένου η Μεσσηνία να μπει σε μία τροχιά ανάπτυξης.

Κάτω από αυτές τις συνθήκες, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, θα πρέπει να αξιοποιήσουμε, κατ’ αρχήν, την εμπειρία πολλών ευρωπαϊκών χωρών που εφάρμοσαν ειδικά προγράμματα και μέτρα. Επίσης πρέπει να αξιοποιήσουμε το ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση δέχθηκε για πρώτη φορά την ανάγκη προσαρμογής ορισμένων οριζόντιων ενεργειών στις ειδικές ανάγκες που υπάρχουν σε κλαδικό επίπεδο, ώστε οι προβληματικοί κλάδοι να στραφούν σε καινοτομίες και σε προϊόντα υψηλής περιεκτικότητας σε γνώση.

Κύριε Υπουργέ, δυστυχώς, η Κυβέρνησή σας δεν έλαβε μέχρι σήμερα καμία συγκροτημένη πρωτοβουλία ούτε για την οικονομική ανασυγκρότηση περιοχών που πλήττονται, ούτε για την αναδιάρθρωση των προβληματικών κλάδων της οικονομίας.

Σας είπε πριν από λίγο ο Πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ, ότι δεν αναφέρετε λέξη γι’ αυτό το σημαντικό θέμα στο αναθεωρημένο επιχειρησιακό πρόγραμμα ανταγωνιστικότητας. Ξέρετε γιατί, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι; Γιατί η Νέα Δημοκρατία τα περιμένει όλα από την αγορά. Γιατί η Νέα Δημοκρατία περιμένει αυτόματα και στο πλαίσιο της καλυτέρευσης των μακροοικονομικών δεικτών να αντιμετωπισθούν τέτοιου είδους προβλήματα. Και βέβαια έχει ανοίξει με την πολιτική σας την όρεξη στο ΣΕΒ, με αποτέλεσμα σήμερα ο ΣΕΒ –και αποτελεί πρώτο ζήτημα στις εφημερίδες- να σας καταλογίζει ότι υποθηκεύετε το μέλλον της οικονομίας και της κοινωνία, αναβάλλοντας τις μεταρρυθμίσεις, ότι κάνετε μία άτολμη διαχείριση της εξουσίας, ότι ακολουθείτε μία ανέξοδη ρητορεία σε ό,τι αφορά στις μεταρρυθμίσεις και πάει λέγοντας. Και αυτό γιατί έχετε ανοίξει –όπως είπαμε- την όρεξη για εργασιακές σχέσεις λάστιχο από τη μία πλευρά και για μισθούς πείνας και εξαθλίωσης, μισθούς Κίνας από την άλλη. Αυτή είναι η πολιτική την οποία ακολουθείτε σε αυτόν τον τομέα.

Όσο για την πρόσκαιρη επιδοματική ενίσχυση των ανέργων, αυτή είναι ανεπαρκής και χωρίς προοπτική.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, άκουσα πολύ προσεκτικά τον εκλεκτό Εισηγητή της Νέας Δημοκρατίας αλλά και άλλους συναδέλφους που μίλησαν και μου έκανε εντύπωση το εξής: Ενώ μέχρι σήμερα μας κατηγόρησαν και μας κατηγορούν ότι δεν έχουμε θέσεις και προτάσεις, σήμερα –και αυτό δεν συμβαίνει για πρώτη φορά, το έκαναν και σε άλλες περιπτώσεις που έχουμε φέρει στην Ολομέλεια προτάσεις νόμου- μας είπαν ότι η πρότασή μας, λέει, είναι ατελής. Άλλος είπε πριν από λίγο ότι αυτά που προτείνουμε είναι πρόχειρα και ασαφή. Αν κύριοι συνάδελφοι της Νέας Δημοκρατίας, η πρότασή μας είναι ατελής, είναι στο χέρι σας και στη διακριτική σας ευχέρεια να τη βελτιώσετε. Εγώ όμως δεν άκουσα καμία πρόταση εδώ, που να βελτιώνει τις απόψεις οι οποίες κατατέθηκαν. Άκουσα πάλι κριτική και αντιπολίτευση στην Αξιωματική Αντιπολίτευση.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, η πρότασή μας οργανώνει το σχεδιασμό, τη χρηματοδότηση και την υλοποίηση ενός ολοκληρωμένου προγράμματος ανασυγκρότησης για κάθε φθίνουσα περιοχή. Το πρόγραμμα ανασυγκρότησης δεν στοχεύει απλά στη διάσωση των επιχειρήσεων που αδυνατούν να αντεπεξέλθουν στα νέα οικονομικά δεδομένα, αλλά δημιουργεί και μηχανισμούς διάγνωσης του φαινομένου και περιορισμού των αρνητικών συνεπειών του. Παράλληλα, εφαρμόζει συγκεκριμένες εναλλακτικές λύσεις για τη συνολική αναδιάρθρωση και την τόνωση της οικονομίας των περιοχών που πλήττονται από την αποβιομηχάνιση και για τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας.

Κύριε Υπουργέ, κρίσιμα στοιχεία για την επιτυχία αυτής της νομοθετικής μας πρωτοβουλίας είναι κατά τη γνώμη μου τρία: Πρώτον, να οριστούν το ταχύτερο με υπουργική απόφαση σαφή κριτήρια και δείκτες ένταξης των περιοχών σε πρόγραμμα ανασυγκρότησης. Δεύτερον, η Κυβέρνηση να αναλάβει πρωτοβουλίες, για να εξασφαλίσει έγκαιρη και επαρκή χρηματοδότηση αυτών των προγραμμάτων τόσο από κοινοτικούς πόρους όσο και από εγχώριες πηγές. Και δεν μπορούμε εδώ να λέμε ότι δεν υπάρχουν χρήματα για τη χρηματοδότηση τέτοιων πολιτικών, ενώ, όταν θέλουμε να κάνουμε εκπτώσεις και μειώσεις στους φορολογικούς συντελεστές των ανωνύμων επιχειρήσεων, να υπάρχουν. Τρίτον, να εξασφαλισθεί η συναίνεση και η δέσμευση όλων των παραγόντων των τοπικών κοινωνιών για τους όρους και τις προϋποθέσεις της κοινής προσπάθειας με δίκαιο καταμερισμό μεταξύ τους και των βαρών αλλά και των ωφελειών.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, κλείνοντας την τοποθέτησή μου θέλω να πω ότι ο φαύλος κύκλος της χύμα ανάπτυξης, της αναζήτησης μιας ανταγωνιστικότητας βασισμένης στο χαμηλό εργατικό κόστος, στην υπερεκμετάλλευση και στον παρασιτισμό πρέπει επιτέλους να κλείσει οριστικά για τη χώρα μας. Χωρίς σχεδιασμό, χωρίς συντονισμένες πρωτοβουλίες δεν μπορούμε να προσδοκούμε ισόρροπη ανάπτυξη, δεν μπορούμε να προσδοκούμε βιώσιμη μετάβαση στην κοινωνία της γνώσης.

Πρέπει επιτέλους, κύριε Υπουργέ, η Κυβέρνησή σας να πάρει διαζύγιο από την παραοικονομία, από τους μεταπράτες και από τους τζογαδόρους. Θα πρέπει να στηρίξει την υγιή πρωτοβουλία, τους επιχειρηματίες που ρισκάρουν, τους επιχειρηματίες που δεν θα μιλούν στο όνομα της ιδιωτικής πρωτοβουλίας από την μια πλευρά και από την άλλη θα βασίζονται στο κράτος και στις κρατικές επιδοτήσεις. Και πρέπει επιτέλους να υιοθετήσει τέτοιου είδους προτάσεις, οι οποίες στηρίζουν την περιφέρεια, για να μπορέσει ο τόπος μας να πάει μπροστά.

Σας ευχαριστώ