Δημήτρης Κουσελάς Δημήτρης Κουσελάς

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Η Βουλή

ΘΕΜΑ ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΒΟΥΛΕΥΤΗ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ ΤΟΥ ΠΑΣΟΚ κ. ΔΗΜΗΤΡΗ ΚΟΥΣΕΛΑ, ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΣΤΗΝ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ, ΤΟΥ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΚΑΙ ΤΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΗΣ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ 27/6/2006
ΤΥΠΟΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ Ομιλία

ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΒΟΥΛΕΥΤΗ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ ΤΟΥ ΠΑΣΟΚ κ. ΔΗΜΗΤΡΗ ΚΟΥΣΕΛΑ,
ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΣΥΖΗΤΗΣΗ  ΣΤΗΝ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ, ΤΟΥ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟΥ
ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΚΑΙ ΤΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΗΣ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, η ελληνική νεολαία είναι –δυστυχώς για κάποιους συναδέλφους της Νέας Δημοκρατίας- πολύ περισσότερο ώριμη από όσο εκείνοι νομίζουν. Έχει και στόχους, έχει και πυξίδα. Έχει όμως και μεγάλα προβλήματα. Και αυτά τα προβλήματα, αντί η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας να τα αντιμετωπίσει και να τα επιλύσει, τα εντείνει περισσότερο. Τα εντείνει, όταν απαξιώνει τη δημόσια δωρεάν εκπαίδευση προς χάριν της ιδιωτικής.

Το νομοσχέδιο που συζητάμε σήμερα παρουσιάζεται από την Κυβέρνηση σαν μία ακόμα μεταρρύθμιση, αυτή τη φορά στο χώρο της επαγγελματικής και τεχνικής εκπαίδευσης, σαν μια μεταρρύθμιση που φιλοδοξεί να αντιμετωπίσει και να ξεπεράσει όλα τα κακώς κείμενα που καταλογίζονται στην τεχνική-επαγγελματική εκπαίδευση από την Κυβέρνηση στην εισηγητική έκθεση αυτού του νομοσχεδίου.

Ωστόσο, σε κανένα από τα είκοσι τρία άρθρα του  δεν απαντάται το εύλογο ερώτημα πώς μ’ αυτές τις ρυθμίσεις ξεπερνώνται τα διαπιστωμένα από την Κυβέρνηση προβλήματα της τεχνικής-επαγγελματικής εκπαίδευσης, πώς διασφαλίζεται ο σκοπός της τεχνικής-επαγγελματικής εκπαίδευσης που περιγράφεται στο άρθρο 1, αλλά και γενικότερα η παροχή ολοκληρωμένων γενικών και επαγγελματικών γνώσεων, εξασφαλίζοντας στους αποφοίτους της τεχνικής-επαγγελματικής εκπαίδευσης αποτελεσματική διέξοδο στην αγορά εργασίας.

Δεν απαντάται πώς αναβαθμίζεται η τεχνική επαγγελματική εκπαίδευση στη χώρα μας, ώστε να προσελκύει όχι τους πλέον αδύνατους μαθητές που παραδοσιακά τους έστελναν «να μάθουν μία τέχνη», αλλά εκείνους που επιλέγουν μια σύγχρονη τεχνική κατάρτιση, μια βιώσιμη επαγγελματική προοπτική ενταγμένη στις ανάγκες και τις ευκαιρίες της σύγχρονης οικονομίας της Γνώσης που πρέπει να οικοδομήσουμε.

Αυτό το νομοσχέδιο δεν απαντά στο ποιες ειδικότητες περισσεύουν και θα πρέπει κατά την Κυβέρνηση να περικοπούν από την τεχνική-επαγγελματική εκπαίδευση, ποιες είναι οι ανάγκες κατά χώρο και κατά περιοχή, ποιο πρέπει να είναι το περιεχόμενο σπουδών για να ανταποκρίνονται στις επιτακτικές ανάγκες μιας ολοκληρωμένης περιφερειακής ανάπτυξης, που είναι σήμερα το ζητούμενο, αλλά και στις προσδοκίες των νέων μας για υψηλού επιπέδου μόρφωση και επιτυχή διέξοδο στην αγορά εργασίας του τόπου τους.

Αυτά τα κρίσιμα ερωτήματα, κύριε Υπουργέ, παραπέμπονται στις καλένδες, όπως δυστυχώς στις καλένδες παραπέμψατε ως Κυβέρνηση την εφαρμογή του ν. 3191/2003 για το Εθνικό Σύστημα Σύνδεσης της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης με την Απασχόληση, το ΕΣΣΕΕΚΑ. Εάν η Κυβέρνηση είχε έγκαιρα εφαρμόσει αυτό το νόμο, το ν. 3191/2003 του ΠΑ.ΣΟ.Κ. και τα συστήματα- εργαλεία που αυτός προέβλεπε, αντί να ψάχνει για άλλα όργανα και επιτροπές, θα μπορούσε να απαντήσει σε αυτά τα ερωτήματα και δεν θα παρέπεμπε ουσιώδη ζητήματα της οργάνωσης της εποπτείας και του περιεχομένου σπουδών της τεχνικής-επαγγελματικής εκπαίδευσης σε υπουργικές αποφάσεις.

Το αποτέλεσμα αυτής της πολιτικής που ακολουθείτε είναι να καλούμαστε να εξουσιοδοτήσουμε σήμερα –ουσιαστικά εν λευκώ- την Κυβέρνηση, να μεταρρυθμίσει την τεχνική-επαγγελματική εκπαίδευση κατά βούληση, χωρίς να έχουμε την παραμικρή παρουσίαση του σχεδιασμού και των πραγματικών προθέσεών της για την τεχνική-επαγγελματική εκπαίδευση.

Όμως, πώς να λάβουμε γνώση ενός σχεδιασμού που προφανώς δεν υπάρχει;

Με αυτά τα δεδομένα, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, πολύ φοβάμαι πως και αυτή η εκπαιδευτική «μεταρρύθμιση» -σε εισαγωγικά- θα αποδειχθεί ένα ακόμα «άδειο πουκάμισο», χωρίς σχεδιασμό, χωρίς την παραμικρή μελέτη και τεκμηρίωση. Πιο εύκολα θα αλλάξουν οι ταμπέλες από τα υφιστάμενα σχολεία, πιο εύκολα θα αλλάξουν τα εξώφυλλα στα εκπαιδευτικά βιβλία, παρά οτιδήποτε άλλο. Και τούτο, για να ξεκινήσει όπως-όπως αυτή η «μεταρρύθμιση» -σε εισαγωγικά- για τη νέα, όπως προβλέπεται, σχολική χρονιά.

Θέλετε απόδειξη της προχειρότητας; Πριν ακόμα έλθει το σχέδιο νόμου για συζήτηση στη Βουλή –στο παρά πέντε, αν όχι στο και πέντε- και για να μη χαθεί η περίοδος εγγραφών, η Διεύθυνση Σπουδών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του Υπουργείου ζητούσε από τους διευθυντές των Γυμνασίων και από τους εκπαιδευτικούς της Μεσσηνίας –φαντάζομαι το ίδιο θα έκανε και σε άλλους νομούς- να ενημερώνουν με κάθε πρόσφορο μέσο τους μαθητές της Γ΄ τάξης των Γυμνασίων και τους γονείς τους για την οργάνωση και τη λειτουργία των επαγγελματικών λυκείων και των επαγγελματικών σχολών.

Ποιο ήταν το αποτέλεσμα; Ο πειραματισμός με την παιδεία και το μέλλον δεκαπεντάχρονων που καλούνται να αποφασίσουν άπαξ διά παντός την πορεία τους, με εκπαιδευτικούς θεσμούς που αλλάζουν επωνυμία σαν να ήταν μια οποιαδήποτε επιχείρηση, καλά κρατεί...

Εμείς δε σήμερα καλούμαστε ως Βουλευτές να συζητήσουμε για προειλημμένες αποφάσεις. Καλούμαστε να συζητήσουμε για ένα σχέδιο νόμου που αποψιλώνει σε επίπεδο και σε ειδικότητες την επαγγελματική εκπαίδευση, που δημιουργεί στεγανά και ανισότητες και de iure και de facto μεταξύ των γενικών, των επαγγελματικών λυκείων και των επαγγελματικών σχολών, για ένα νομοσχέδιο που κλείνει, αντί να ανοίγει δρόμους, στη μάθηση.

Γιατί να μην υπάρχουν πολλαπλές δυνατότητες και ελευθερίες, λόγου χάριν, στον απόφοιτο της ΕΠΑΣ να συνεχίσει την εκπαιδευτική του διαδρομή στην ΕΠΑΛ, με προοπτική, αν το θελήσει, την πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και όχι στα ΙΕΚ, στα οποία αναγκαστικά τον οδηγείτε; Γιατί δεν προβλέπονται νυκτερινές ΕΠΑΣ, ώστε να μπορούν να τις παρακολουθούν εργαζόμενοι μαθητές;

Το νομοσχέδιο δεν λύνει κανένα από τα προβλήματα της τεχνικής- επαγγελματικής εκπαίδευσης. Αντίθετα, προσθέτει νέα προβλήματα λόγω της προχειρότητας και της ασάφειας των περισσότερων διατάξεών του. Προσθέτει, επίσης, εκατοντάδες νέους άνεργους –εκτιμώνται σε πάνω από τρεισήμισι χιλιάδες- πλεονάζοντες ωρομίσθιους των παλιών τεχνικών-επαγγελματικών λυκείων.

Τελικά, θέλουμε τη δημόσια τεχνική-επαγγελματική εκπαίδευση προαγωγό της ιδιωτικής και φτωχό συγγενή της γενικής εκπαίδευσης, όταν στην Ευρωπαϊκή Ένωση ο κύριος κορμός των μαθητών συνειδητά την επιλέγει; Διότι αυτή δεν έχει να ζηλέψει ούτε σε επίπεδο ούτε σε γνώσεις ούτε σε δικαιώματα και επαγγελματική προοπτική.

Έτσι θα οικοδομήσουμε στη χώρα μας την οικονομία της Γνώσης; Έτσι θα στελεχώσουμε τις επιχειρήσεις και την κοινωνία μας με κατάλληλα προετοιμασμένους επαγγελματίες και πολίτες;

Με την τριχοτόμηση Γενικό Λύκειο-Τεχνικό Λύκειο-Τεχνική Σχολή που εισηγείστε ως Κυβέρνηση για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, φτιάχνουμε για τους νέους μας προκρούστειους δρόμους, δρόμους χωρίς επιστροφή. Αυτή είναι η ανοικτή εκπαίδευση, η ποιοτική ευελιξία, η πολυδυναμία που πρέπει να δώσουμε σαν εφόδιο για να βρουν ασφαλή απασχόληση και προοπτική στον τόπο τους, για να στηρίξουν την ανάπτυξη και να ανταπεξέλθουν στις σύγχρονες προκλήσεις οι νέοι μας;

Ή μήπως, αντί να κάνουμε την τεχνική-επαγγελματική εκπαίδευση σχολείο πρώτης επιλογής, αφήνουμε συνειδητά «τρύπες», για να καλυφθούν από την ιδιωτική πρωτοβουλία, από τα ΙΕΚ και από τις πάσης φύσεως ιδιωτικές σχολές;

Για όλους τους παραπάνω λόγους, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, για τους λόγους που ανέφερε και η Εισηγήτριά μας, αλλά και οι υπόλοιποι συνάδελφοι του Πανελλήνιου Σοσιαλιστικού Κινήματος, καταψηφίζω επί της αρχής αυτό το σχέδιο νόμου.