Δημήτρης Κουσελάς Δημήτρης Κουσελάς

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Η Βουλή

ΘΕΜΑ «Η πρόσφατη κακοκαιρία, οι κυβερνητικές ευθύνες, τα προβλήματα και οι επιπτώσεις»
ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ 3/2/2006
ΤΥΠΟΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ Κοινή Ερώτηση

Αριθ. Πρωτ.: 7335
Ημερομηνία Κατάθεσης: 3.2.06

ΕΡΩΤΗΣΗ

ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΥΠΟΥΡΓΟΥΣ Α) ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΣΗΣ κ. ΠΡΟΚΟΠΗ ΠΑΥΛΟΠΟΥΛΟ
                                        Β) ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ κ. ΔΗΜΗΤΡΙΟ ΣΙΟΥΦΑ
                                        Γ) ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ κ. ΓΕΩΡΓΙΟ ΑΛΟΓΟΣΚΟΥΦΗ

ΘΕΜΑ: «Η πρόσφατη κακοκαιρία, οι κυβερνητικές ευθύνες, τα προβλήματα και οι επιπτώσεις»

Σύμφωνα με το άρθρο 2 του Νόμου 3013/2002 (αναβάθμιση της πολιτικής προστασίας και λοιπές διατάξεις) καταστροφή νοείται (μεταξύ άλλων) κάθε τεχνολογικό συμβάν που προκαλεί εκτεταμένες δυσμενείς επιπτώσεις στον άνθρωπο. Σύμφωνα με τον ίδιο νόμο, τοπική καταστροφή μεγάλης έκτασης είναι αυτή που για την αντιμετώπισή της απαιτείται η διάθεση δυναμικού και μέσων και από άλλους Νομούς, Περιφέρειες ή και από κεντρικές Υπηρεσίες και φορείς, για την αντιμετώπιση δε αυτής κηρύσσεται κατάσταση έκτακτης ανάγκης πολιτικής προστασίας. Περαιτέρω, σύμφωνα με τα άρθρα 11 και 12 του ίδιου Νόμου, η απόφαση για την κήρυξη έκτακτης ανάγκης πολιτικής προστασίας, εκδίδεται από το Γενικό Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας του Υπουργείου ΕΣΔΔΑ.

Σύμφωνα με την Υπουργική Απόφαση 1299/2003 του Υπουργού ΕΣΔΔΑ (σχέδιο Ξενοκράτης), στην κατάσταση έκτακτης ανάγκης πολιτικής προστασίας προβλέπονται μεταξύ άλλων κονδύλια άμεσης χορήγησης οικονομικής βοήθειας στους πληγέντες, καθώς και ειδικές πιστώσεις του Υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών για την αποκατάσταση των ζημιών.

Είναι προφανές ότι τα πραγματικά στοιχεία της καταστροφής στην Κεφαλονιά και στην Ιθάκη και τα όσα επακολούθησαν θεμελιώνουν τις προϋποθέσεις του νόμου για την κήρυξη του Νομού σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης. Την ενέργεια αυτή, απολύτως αναγκαία για τους κατοίκους του Νομού, παρέλειψε η Κυβέρνηση για λόγους επικοινωνιακούς, δηλαδή για να μην ομολογηθεί η αποτυχία του σχεδιασμού της για την αντιμετώπιση της κακοκαιρίας, αλλά και για να μην καταβάλει αποζημιώσεις στους κατοίκους του Νομού που επλήγησαν από την διακοπή παροχής ηλεκτρικού ρεύματος επί μία σχεδόν εβδομάδα και υπέστησαν μεγάλες ζημίες.

Η κήρυξη του νομού Κεφαλληνίας σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης, επιβαλλόταν και απ’ την λειτουργία της ΔΕΗ κατά τις ημέρες της κακοκαιρίας.

Η διοίκηση της ΔΕΗ αποδείχθηκε στην πράξη και εκ’ του αποτελέσματος που εμφάνισε, ανίκανη να μπορέσει να εξασφαλίσει την άμεση αποκατάσταση του δικτύου διανομής. Ο ΔΕΣΜΗΕ δεν μπόρεσε να ανταποκριθεί στο θεσμικό του ρόλο και η ΔΕΗ δεν μπόρεσε να αποκαταστήσει έγκαιρα τις ζημιές του συστήματος μεταφοράς στις περιοχές που είχαν πληγεί από την κακοκαιρία.

Η περίπτωση των νησιών Κεφαλονιάς και Ιθάκης που παρέμειναν σχεδόν 6 ημέρες χωρίς ηλεκτρικό ρεύμα δεν ήταν η μοναδική, αλλά ήταν η πιο χαρακτηριστική, με πλήθος λαθών που προήλθαν από τις εντολές της Διοίκησης. Στην Αττική και ιδιαίτερα στην περιοχή Βαρνάβα, στην Βοιωτία και στην Εύβοια κλπ. τα προβλήματα ήταν εντονότατα.

Παρά το από 21.2.06 επίσημο Δελτίο Τύπου που εξέδωσε η διοίκηση της ΔΕΗ – στα πλαίσια της «επικοινωνιακής καταιγίδας» της Κυβέρνησης για το πόσο καλά προετοιμασμένη είναι για την αντιμετώπιση του χιονιά – όπου η διοίκηση διαφήμιζε την ετοιμότητά της «με συγκεκριμένο μάλιστα σχέδιο δράσης», υπό τον κωδικό «κονιάκ και ξηροί καρποί» σχεδόν τίποτε δεν λειτούργησε όπως μπορούσε κάλλιστα να λειτουργήσει προκειμένου η αποκατάσταση των βλαβών του δικτύου να ήταν η ταχύτερη δυνατή. Η εργατικότητα και η αυτοθυσία πολλές φορές του προσωπικού της ΔΕΗ δεν αρκεί, χρειάζονται και οι κατάλληλες εντολές, ο σωστός σχεδιασμός και η έγκαιρη λήψη αποφάσεων και προπαντός οι αποφάσεις να λαμβάνονται με κριτήρια την εξυπηρέτηση των καταναλωτών και όχι των επικοινωνιακών αναγκών της κυβέρνησης.

Η λειτουργία της Διοίκησης, κατά τη διάρκεια της θεομηνίας, είναι προφανές ότι επέτεινε τα προβλήματα της έλλειψης τεχνικού προσωπικού που συγκροτούν τα συνεργεία, της κακής χρήσης και της έλλειψης τεχνικών μέσων, των κακοτεχνιών των δικτύων διανομής που ως επί των πλείστον εκτελούνται από εργολάβους, με εποπτεία της ΔΕΗ, με εκπτώσεις που προσεγγίζουν ακόμα και το 60% και της απογύμνωσης των αποθηκών από αναγκαία υλικά.

Από τη διοίκηση της ΔΕΗ δεν συγκλήθηκε σύσκεψη των αρμόδιων στελεχών της προ της κακοκαιρίας, ενώ στη συνέχεια δεν γνώριζε τρεις ημέρες μετά, όπως αποδείχτηκε από τα λεγόμενά του Διευθύνοντος Συμβούλου, στην τηλεόραση, ποια ακριβώς ήταν η αποτίμηση της ζημιάς του δικτύου υψηλής τάσης που τροφοδοτούσε την Κεφαλονιά. Καμία εντολή δεν δόθηκε από τη Διοίκηση της ΔΕΗ μέχρι και την Πέμπτη 27/2 να μεταβούν στην περιοχή συνεργεία τεχνιτών της Μεταφοράς για αποκατάσταση των πεσμένων πυλώνων, κάτι που έπρεπε να γίνει παράλληλα με την αποκατάσταση του δικτύου διανομής. Οι σκέψεις της Διοίκησης για εμβαλωματικές λύσεις μικρών γεννητριών στο δίκτυο διανομής, ίσως και υπαγορευμένων από την Κυβέρνηση μέσα στη γενική κατακραυγή, καθυστέρησαν την αποκατάσταση του Δικτύου υψηλής τάσης που θα μπορούσε όπως αποδείχτηκε από τα πράγματα να είχε τροφοδοτήσει την Κεφαλονιά εντός δύο ημερών. Και σαν να μην έφτανε η ασυνεννοησία, η έλλειψη κατάλληλων εντολών, προκειμένου να αντιμετωπιστούν τα προβλήματα, ο Διευθύνων Σύμβουλος θεώρησε κατάλληλη τη στιγμή να προτείνει αυξήσεις στα τιμολόγια της ΔΕΗ και μάλιστα στα νησιά, γεγονός που αποδεικνύει ότι δεν γνωρίζει ούτε βασικά πράγματα που αφορούν στη λειτουργία της Επιχείρησης που διοικεί εδώ και ένα χρόνο περίπου. Αντίθετα ο ίδιος θεώρησε πολύ σημαντικό να εξηγεί στα ΜΜΕ αν έκοβε ή δεν έκοβε πίτα στη ΔΕΗ και αφιέρωσε ολόκληρο δελτίο τύπου σε απαντήσεις για το θέμα, αντί να διαθέτει έστω και μία πειστική απάντηση στους κατοίκους της Κεφαλονιάς, της Ιθάκης και της Καρυστίας, που πέρασαν δύσκολες ημέρες.

Στην κατεύθυνση, όμως, εξυπηρέτησης των επικοινωνιακών αναγκών της κυβέρνησης και όχι των πραγματικών αναγκών των πολιτών εντάσσονται και άλλες αποφάσεις της κυβέρνησης όπως, η μετακίνηση των μηχανημάτων εκχιονισμού απ’ την Εύβοια στην Εθνική οδό που είχε σαν αποτέλεσμα το εθνικό οδικό δίκτυο προς τη Βόρεια Εύβοια να παραμείνει κλειστό για 4 ημέρες και να δυσχερανθεί η εργασία των συνεργείων για την αποκατάσταση των βλαβών στα δίκτυα Ηλεκτρικής ενέργειας.

Ερωτώνται οι αρμόδιοι Υπουργοί:

    • Γιατί δεν κηρύχθηκαν, σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης, τα Νησιά Κεφαλονιάς και Ιθάκης;

    • Γιατί το σχέδιο αντιμετώπισης της κακοκαιρίας δεν κάλυψε τις ανάγκες των πολιτών;

    • Γιατί δεν υπήρξε συντονισμός της δράσης των επί μέρους υπηρεσιών και επιχειρήσεων με αποτέλεσμα την ελλιπή πρόληψη και την βραδύτητα στην αντιμετώπιση των προβλημάτων;

    • Τι σκοπιμότητα υπηρετεί η καθυστέρηση των εγκεκριμένων προσλήψεων τεχνικού προσωπικού της ΔΕΗ;

    • Τι προγραμματισμός υπάρχει για τον εφοδιασμό της ΔΕΗ με τεχνικά μέσα και υλικά και ιδιαίτερα με μονωτήρες;

    • Σε τι ενέργειες θα προβούν προκειμένου να ανασταλούν οι οικονομικές υποχρεώσεις των Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων προς τράπεζες και κρατικούς φορείς στις πληγείσες περιοχές;

ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ 3 Φεβρουαρίου 2006

ΟΙ ΕΡΩΤΩΝΤΕΣ ΒΟΥΛΕΥΤΕΣ

1. ΑΝΝΑ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ

2. ΙΩΑΝΝΗΣ ΜΑΝΙΑΤΗΣ

3. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΡΟΒΛΙΑΣ

4. ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΙΠΕΡΓΙΑΣ

5. ΝΙΚΟΣ ΣΑΛΑΓΙΑΝΝΗΣ

6. ΑΝΔΡΕΑΣ ΜΑΚΡΥΠΙΔΗΣ

7. ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ

8. ΡΟΔΟΥΛΑ ΖΗΣΗ

9. ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΡΩΤΟΠΑΠΑΣ

10. ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΑΚΡΙΒΑΚΗΣ

11. ΤΟΝΙΑ ΑΝΤΩΝΙΟΥ

12. ΓΙΩΡΓΟΣ ΑΝΩΜΕΡΙΤΗΣ

13. ΜΙΛΕΝΑ ΑΠΟΣΤΟΛΑΚΗ

14. ΧΡΥΣΑ ΑΡΑΠΟΓΛΟΥ

15. ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΑΡΓΥΡΗΣ

16. ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΒΑΡΒΑΡΙΓΟΣ

17. ΧΡΙΣΤΟΣ ΒΕΡΕΛΗΣ

18. ΙΩΑΝΝΗΣ ΒΛΑΤΗΣ

19. ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΓΕΩΡΓΑΚΟΠΟΥΛΟΣ

20. ΒΑΣΙΛΗΣ ΕΞΑΡΧΟΣ

21. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΑΪΣΕΡΛΗΣ

22. ΜΑΝΩΛΗΣ ΣΤΡΑΤΑΚΗΣ

23. ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΡΧΙΜΑΚΗΣ

24. ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΛΙΝΤΖΕΡΗΣ

25. ΝΟΡΑ ΚΑΣΤΕΛΗ

26. ΠΕΤΡΟΣ ΚΑΤΣΙΛΙΕΡΗΣ

27. ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΚΟΛΙΟΠΑΝΟΣ

28. ΣΩΚΡΑΤΗΣ ΚΟΣΜΙΔΗΣ

29. ΚΙΜΩΝΑΣ ΚΟΥΛΟΥΡΗΣ

30. ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΟΥΣΕΛΑΣ

31. ΙΩΑΝΝΗΣ ΚΟΥΤΣΟΥΚΟΣ

32. ΑΝΔΡΕΑΣ ΛΟΒΕΡΔΟΣ

33. ΛΑΖΑΡΟΣ ΛΩΤΙΔΗΣ

34. ΑΓΓΕΛΟΣ ΜΑΝΩΛΑΚΗΣ

35. ΣΤΑΥΡΟΣ ΜΠΕΝΟΣ

36. ΜΑΡΚΟΣ ΜΠΟΛΑΡΗΣ

37. ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΜΩΡΑΪΤΗΣ

38. ΕΚΤΟΡΑΣ ΝΑΣΙΩΚΑΣ

39. ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΝΤΟΛΙΟΣ

40. ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΟΘΩΝΑΣ

41. ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΠΑΓΚΑΛΟΣ

42. ΜΙΧΑΛΗΣ ΠΑΝΤΟΥΛΑΣ

43. ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ

44. ΛΑΜΠΡΟΣ ΠΑΠΑΔΗΜΑΣ

45. ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ

46. ΗΛΙΑΣ ΠΑΠΑΗΛΙΑΣ

47. ΜΙΛΤΙΑΔΗΣ ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ

48. ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΠΟΥΤΣΗΣ

49. ΙΩΑΝΝΗΣ ΠΑΡΑΚΕΥΑΣ

50. ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΠΕΡΛΕΠΕ – ΣΗΦΟΥΝΑΚΗ

51. ΦΙΛΙΠΠΟΣ ΠΕΤΣΑΛΝΙΚΟΣ

52. ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΡΗΓΑΣ

53. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΚΑΝΔΑΛΙΔΗΣ

54. ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΣΚΟΥΛΑΚΗΣ

55. ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΣΧΟΙΝΑΡΑΚΗ – ΗΛΙΑΚΗ

56. ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΤΖΟΥΜΑΚΑΣ

57. ΒΑΣΙΛΗΣ ΤΟΓΙΑΣ

58. ΘΕΟΧΑΡΗΣ ΤΣΙΟΚΑΣ

59. ΕΛΠΙΔΑ ΤΖΟΥΡΗ

60. ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΤΣΟΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΣ

61. ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΦΛΩΡΙΔΗΣ

62. ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΦΩΤΙΑΔΗΣ

63. ΦΩΤΗΣ ΧΑΤΖΗΜΙΧΑΛΗΣ

64. ΝΙΚΟΣ ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΑΚΗΣ

65. ΕΥΗ ΧΡΙΣΤΟΦΙΛΟΠΟΥΛΟΥ

66. ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΡΕΠΠΑΣ