Δημήτρης Κουσελάς Δημήτρης Κουσελάς

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Η Βουλή

ΘΕΜΑ Ταμείο Εγγύησης Επενδύσεων και Καταθέσεων κ.α. διατάξεις
ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ 15/1/2009
ΤΥΠΟΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ Ομιλία

 

Oμιλία  κατά τη συζήτηση κατ άρθρο, στη Διαρκή Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής, του Σχεδίου νόμου « Ταμείο Εγγύησης Επενδύσεων και Καταθέσεων κ.α. διατάξεις»
 
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, πληροφορηθήκαμε όλοι χθες την υποβάθμιση της πιστοληπτικής ικανότητας της χώρας μας και την ένταξή της από την πρώτη στη δεύτερη κατηγορία, κάτι το οποίο δε μας χαροποιεί, αντίθετα μας λυπεί. Είναι αναμφισβήτητα μια πολύ αρνητική εξέλιξη, μολονότι επιβεβαιώνει τις θέσεις που έχουμε εδώ και καιρό καταθέσει, για την αύξηση του δημοσιονομικού ελλείμματος, τη μείωση της ανταγωνιστικότητας της χώρας μας, τη συνεχή αύξηση του δημόσιου χρέους το τελευταίο χρονικό διάστημα. Παρ όλα αυτά, όμως, το «αυτί της Κυβέρνησης δεν φαίνεται να ιδρώνει». Ο κ. Καραμανλής, αντί να ασχολείται με την έξοδο της χώρας από την κρίση, αντί να ασχολείται με τη διάσωση της ελληνικής οικονομίας, ασχολείται με τη διάσωση της παράταξής του. Αντί για μέτρα εξόδου από την κρίση, έχουμε τροπολογίες όπως αυτή της Υπουργού Απασχόλησης κυρίας Φάνης Πάλλη – Πετραλιά. Τροπολογίες οι οποίες αναφέρονται σε περιπτωσιολογικές ρυθμίσεις και σε... στοχευμένα ρουσφέτια, όπως αυτή για τη διάθεση 600 εκατομμυρίων ευρώ από τον προϋπολογισμό που Ο.Α.Ε.Δ., προκειμένου να προσληφθούν 60.000 και πλέον άνεργοι στο δημόσιο τομέα. Θέλω να σας ρωτήσω, κύριε Υπουργέ, μολονότι δεν είστε εσείς υπεύθυνος για αυτή την τροπολογία, με ποιό δικαίωμα η Κυβέρνηση παίρνει αυτή την απόφαση; Ετέθη θέμα στο Δ.Σ. του ΟΑΕΔ το οποίο, όπως όλοι γνωρίζουμε, είναι ένα τριμερές Δ.Σ. με τη συμμετοχή εργαζομένων και εργοδοτών; Υπήρξε απόφαση για το ζήτημα αυτό; Η συμμετοχή του Κρατικού Προϋπολογισμού στο σύνολο του προϋπολογισμού του Ο.Α.Ε.Δ. δεν ξεπερνά το 8% και για τα εν λόγω προγράμματα είναι 20%. Δεν έπρεπε, λοιπόν, στοιχειωδώς να ερωτηθούν και να υπάρξει σύμφωνη γνώμη των κοινωνικών εταίρων; Είναι χρήματα της Κυβέρνησης αυτά; Από πού αντλεί το δικαίωμα να βάζει έτσι βαθιά το χέρι στην τσέπη, να τα παίρνει και να τα κατανέμει κατά το δοκούν; Έτσι σέβεται η Κυβέρνηση τους κοινωνικούς συνομιλητές, τους κοινωνικούς εταίρους; Έτσι σέβεται τους θεσμούς, που είναι συνταγματικά κατοχυρωμένοι; Έτσι σέβεται τους ανέργους; Αναφέρομαι στους ανέργους και έπρεπε να μείνει εδώ η κυρία Υπουργός, η οποία ήρθε, μας προκάλεσε και έφυγε. Θα έπρεπε να μας απαντήσει με ποια κριτήρια θα επιλεγούν οι 60.000 οι οποίοι θα μπουν σε διάφορες θέσεις του Δημόσιου; Με το χρώμα του «καπέλου» που έχει φορέσει η Κυβέρνηση στον κάθε άνεργο; Θα χωρίσει , δηλαδή, τους ανέργους σε γαλάζιους και πράσινους; Δεν έχουν τις ίδιες ανάγκες; Δεν θα έχουν το ίδιο στομάχι; Τι θα τους πει όταν λήξει ο χρόνος, ότι θα τους κρατήσει το Δημόσιο; Είναι φανερό, λοιπόν, ότι πρόκειται για μια απόφαση που στοχεύει, όχι να αντιμετωπίσει την ανεργία, -όπως ήρθε και μας είπε εδώ η κ. Υπουργός, όπως μας είπε και ότι δήθεν εμείς δεν θέλουμε να αντιμετωπιστεί η ανεργία- , αλλά να δημιουργήσει πολιτική ομηρία. Επειδή υπάρχει ο ορίζοντας των εκλογών, στοχεύει να κρατήσει πολιτικά ομήρους 60.000 ανθρώπους ! Είναι δυνατόν ένα κόμμα, έστω ένα κόμμα που χάνει τις εκλογές, να μην μπορεί να κρατήσει την αξιοπρέπειά του σε ορισμένα ζητήματα, τα οποία είναι ζητήματα στοιχειώδους ανθρώπινης αξιοπρέπειας; Γι αυτό χαρακτηρίσαμε τη συγκεκριμένη τροπολογία «ντροπολογία» και είπαμε ότι είναι επαίσχυντη. Γι αυτό ζητάμε, έστω και σήμερα, να αποσυρθεί. Δεν έχει ξαναγίνει ποτέ κάτι τέτοιο. Εξίσου επαίσχυντη είναι και η τροπολογία για τα χιλιάρικα. Εμένα αυτή η κατάσταση μου θυμίζει αυτή τον προκάτοχό του σημερινού Πρωθυπουργού, τον αείμνηστο Ράλλη, όπου το 1980 περιδιάβαινε όλη την Ελλάδα και μοίραζε επιταγές. Όμως, το μοίρασμα αυτών των επιταγών δεν έσωσε την τότε Κυβέρνηση, το γνωρίζετε πάρα πολύ καλά. Δεύτερον, θέλω να αναφερθώ στις τροπολογίες που αφορούν στο Υπουργείο Πολιτισμού. Είναι φανερό ότι υπήρχαν αυτά τα τρία επιδόματα, που δίνονταν από τους ειδικούς λογαριασμούς. Το ένα το αποκαθιστάτε σωστά. Το δεύτερο, το επίδομα των 40 ευρώ, που αφορά 2.000 εργατοτεχνίτες το δίνετε από 1/1/2009. Δηλαδή, με την κατάργηση των ειδικών λογαριασμών, το εντάσσετε στον Κρατικό Προϋπολογισμό από 1/1/2009. Το ερώτημα, κύριε Υπουργέ, είναι γιατί. Το 2008 πάει υπέρ τίνος; Γιατί θα πρέπει 2.000 εργαζόμενοι να χάσουν για ένα χρόνο το συγκεκριμένο επίδομα; Το τρίτο, το επίδομα της Ακρόπολης, ήταν μέχρι 35% για όλους και μέχρι 50% για τους αρχιτεχνίτες. Αυτά τα δύο επιδόματα, τα οποία ήταν ποσοστιαία, τα μετατρέπετε σε δραχμικά και αυτό είναι πολύ αρνητικό για τους εργαζόμενους, που, ενώ περίμεναν μια αύξηση, από του χρόνου θα δουν τις αποδοχές τους να παγώνουν, γιατί το ποσοστιαίο επίδομα υπολογίζεται στο βασικό μισθό και αυξάνει χρόνο με το χρόνο, ενώ το δραχμικό επίδομα θα μείνει παγωμένο για όλα τα επόμενα χρόνια. Όταν συζητούσαμε, έδω σε αυτήν την Επιτροπή, για την κατάργηση των ειδικών λογαριασμών, η Κυβέρνηση δεσμέυτηκε ότι κατάργηση των ειδικών λογαριασμών δεν θα έχει κανένα αρνητικό αποτέλεσμα στις όποιες κατακτήσεις των εργαζομένων. Σήμερα βλέπουμε ότι αυτό δεν συμβαίνει. Σας καλώ λοιπόν, κύριε υπουργέ, με την ευαισθησία που γνωρίζουμε ότι σας διακρίνει, γιατί είσαστε μέχρι σήμερα πρόεδρος της επιτροπής μας, να το συζητήσετε αυτό το θέμα. Έχουμε καιρό μέχρι την ολομέλεια. Είναι λάθος και για τα δύο αυτά ζητήματα να υπάρξει το οποιοδήποτε πρόβλημα. Στα υπόλοιπα θέματα που αφορούν τα επιμέρους κεφάλαια, ήδη έχει τοποθετηθεί αναλυτικά ο εισηγητής μας . Σε ό,τι αφορά στο ΤΕΚΕ θέλω να κάνω ορισμένες παρατηρήσεις. Ο συνολικός χρόνος αποζημίωσης ενός καταθέτη είναι 12 μήνες και ενός επενδυτή είναι 12 με 15 μήνες με βάση το νομοσχέδιο. Είναι χρονικό διάστημα πάρα πολύ μεγάλο και με αυτό δεν ενισχύεται η εμπιστοσύνη των καταθετών και των επενδυτών στο χρηματοπιστωτικό σύστημα, αλλά μάλλον δημιουργούνται περαιτέρω προβλήματα. Φανταστείτε να έχει βουλιάξει μια τράπεζα, ο πελάτης να μην έχει λεφτά και να περιμένει 15 μήνες για να πάρει τα χρήματά του πίσω, αυτές τις 100.000 ή τις 30.000 που του εγγυάται το νομοσχέδιο. Μια δεύτερη επίσης σημαντική παρατήρηση αφορά στο ποσοστό εισφοράς, στο 20%, που τηρείται στο λογαριασμό, γιατί οι τράπεζες καλούνται να καταβάλλουν στην Τράπεζα της Ελλάδος μόνο το 20% από την εισφορά τους. Το 80% θα το έχουν κατατεθειμένο σε λογαριασμό δικό τους. Ρωτώ ευθέως, αν κάποια τράπεζα πέσει έξω, πώς θα δώσει αυτό το 80%, αφού δεν θα έχει χρήματα; Πέραν του ότι το επιτόκιο το οποίο αποδίδει στο Κράτος είναι εξευτελιστικό. Πώς θα δώσει τα χρήματα; Ρώτησα χθες τον κ. Γκόρτσο και μου απάντησε, κατά προτεραιότητα ότι θα έχει προνομιακή μεταχείριση το Δημόσιο. Σας ερωτώ, πού υπάρχει η προνομιακή μεταχείριση ή η προτεραιότητα στην αποζημίωση του Δημοσίου για το ζήτημα αυτό; Πώς θα συνάγεται και από πού θα τα βρει η τράπεζα αυτά τα χρήματα με το σχήμα που φτιάχνετε; Με το άρθρο 71 καταργείται το τέλος χαρτοσήμου. Δηλαδή θα ελαφρύνει τις ασφαλιστικές εταιρείες κατά 130 εκατ. ευρώ. Το ερώτημα είναι καθαρό, έχετε διαπραγματευτεί, έχετε συμφωνήσει ότι οι ασφαλιστικές εταιρείες δεν θα τα αυξήσουν τα ασφάλιστρα ; Διότι πάνε για αυξήσεις μέχρι και 45%. Δηλαδή, ενω με το ένα χέρι τους δίνετε, υπάρχει από την άλλη συμφωνία για τη στάση που θα τηρήσουν στο θέμα των ασφαλίστρων; Κλείνω με ένα μεγάλο και σοβαρό ζήτημα, που αφορά στον «Τειρεσία». Ο Τειρεσίας είναι μεγάλος πονοκέφαλος και για τους δανειολήπτες και για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Ως ΠΑ.ΣΟ.Κ. καταθέσαμε συγκεκριμένη Ερώτηση με μια σειρά από προτάσεις για την αντιμετώπιση των προβλημάτων που σχετίζονται με τη λειτουργία του Τειρεσία. Δυστυχώς, η κυβέρνηση πήρε μόνο ένα μικρό μέρος από τις προτάσεις αυτές, ενώ άφησε απέξω πολύ σημαντικά και σοβαρά ζητήματα. Για παράδειγμα, είχαμε προτείνει τη μείωση της διάρκειας παραμονής στον Τειρεσία για επιταγές και συναλλαγματικές από τρία σε δύο χρόνια, που αφορά στο μεγαλύτερο αριθμό ανθρώπων που παραμένουν, γι αυτό το λόγο, στον Τειρεσία. Δεν έγινε τίποτα. Ζητήσαμε την τροποποίηση της Απόφασης της Τράπεζας της Ελλάδος για τη μείωση της διοικητικής ποινής και τη στέρηση του καρνέ των επιταγών, ζήτημα που αφορά πάρα πολύ κόσμο και που δεν έχει κανένα οικονομικό κόστος. Ούτε γι αυτό αυτό έγινε τίποτα. Να τονίσω ότι για την εγγραφή στον Τειρεσία, φτάνει να χρωστά κάποιος 150€. Είναι εξευτελιστικό το ποσό αυτό για να μπαίνεις στη μαύρη λίστα και να μένεις εκεί για πέντε χρόνια. Ζητήσαμε το ποσό να γίνει από 1000 € και πάνω. Τέλος, ζητήσαμε να τροποποιηθεί η απόφαση της Τράπεζας της Ελλάδος για την προθεσμία αναγγελίας των επιταγών στον Τειρεσία.. Σήμερα, μέσα σε μια εβδομάδα, με διαδικασίες εξπρές, αναγγέλλεται η επιταγή, περνάει ο άλλος στην black list και τελειώνει. Αυτό πρέπει να αυξηθεί σε ένα μήνα. Αυτά είναι τέσσερα πολύ σημαντικά ζητήματα, πέραν των άλλων που προτείναμε, τα οποία είναι λογικά και θα διευκόλυναν τους συναλλασσόμενους και τους πολίτες, ιδιαίτερα υπό από τις αντίξοες σημερινές συνθήκες. Δυστυχώς, μέχρι τώρα δεν έχει υπάρξει καμία απάντηση. Κύριε Υπουργέ, με αυτή τη λογική, με όσα τέτοια νομοσχέδια και να φέρετε, δεν πρόκειται ούτε το κλίμα να αντιστρέψετε ούτε να αλλάξετε τη στάση των Ελλήνων πολιτών απέναντί σας. Οι Έλληνες πολίτες έχουν πάρει την απόφασή τους. ‘Εχετε πλέον χάσει την αξιοπιστία σας. Εκείνο που σας μένει να κάνετε, είναι να διατηρήσετε την αξιοπρέπειά σας. Το αποτέλεσμα είναι τα θύματα τροχαίων και οι ασφαλισμένοι να μην μπορούν να επωφεληθούν των νέων δικαιωμάτων που τους δίνει αυτή η Οδηγία. Προφανώς, η Κυβέρνηση το έκανε αυτό, για να εξυπηρετήσει κάποιες ασφαλιστικές εταιρίες και να αποφύγει τις αντιδράσεις που θα προέκυπταν από το ντόμινο των αυξήσεων που αναμένεται πως θα υπάρξει στα ασφάλιστρα. Αυτό το οποίο εκτιμάται από την αγορά είναι ότι θα έχουμε τουλάχιστον 12% ακριβότερη ασφάλιση αυτοκινήτων, ενώ δεν πρέπει να αποκλείονται συνολικά αυξήσεις στα ασφάλιστρα μέχρι και 35% - 40%. Το κρίσιμο ζήτημα είναι τι συζητήσεις έχει κάνει η Κυβέρνηση για την αύξηση των ασφαλίστρων. Το λέω αυτό, γιατί από τη μια καταργείτε το τέλος χαρτοσήμου από 1.1.2009 με το άρθρο 71 -αυτό ήταν πάγιο αίτημα των ασφαλιστικών εταιρειών και έτσι τους δίνετε τη δυνατότητα να γλιτώσουν 130 εκατομμύρια ευρώ- (το κόστος για τον κρατικό προϋπολογισμό της κατάργησης του τέλους χαρτοσήμου), και από την άλλη δεν έχετε πάρει, απ ότι φαίνεται, καμία διασφάλιση για το τι θα γίνει με την αύξηση των ασφαλίστρων. Επίσης, κίνδυνος για παραπέρα αύξηση των ασφαλίστρων προκύπτει και από το κεφάλαιο Γ που αφορά τις αντασφαλίσεις. Θα ήθελα να αναφερθώ ειδικότερα στον ΤΕΙΡΕΣΙΑ, που θίγεται στο συζητούμενο σχέδιο νόμου. Είναι ένας μεγάλος πονοκέφαλος για τους πολίτες και ιδιαίτερα για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Πριν περίπου δύο μήνες με την κυρία Κατσέλη και τον κ. Κουτμερίδη σας είχαμε υποβάλει με τη μορφή ερώτησης μια ολοκληρωμένη πρόταση για την αντιμετώπιση των προβλημάτων λειτουργίας του ΤΕΙΡΕΣΙΑ, ιδιαίτερα υπό τις σημερινές πολύ δύσκολες οικονομικές συνθήκες για τους πολίτες και τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Πήρατε από την Ερώτηση αυτή μόνο ένα μέρος, ενώ αφήσατε απέξω μια σειρά βασικών ζητημάτων που η υιοθέτησή τους πραγματικά θα αποτελούσε μια ανακούφιση για τους ενδιαφερόμενους. Αναφέρομαι στη μείωση της διάρκειας παραμονής στον ΤΕΙΡΕΣΙΑ για επιταγές και συναλλαγματικές από τρία σε δύο χρόνια. Αναφέρομαι στην τροποποίηση της απόφασης της Τράπεζας της Ελλάδος, σχετικά με τη μείωση της διοικητικής ποινής για τη στέρηση του καρνέ επιταγών, καθώς και στον ορισμό ελάχιστου ποσού αντί για τα 150 ευρώ που είναι σήμερα –για 150 ευρώ γράφεσαι στον Τειρεσία- στα 1.000 ευρώ τουλάχιστον. Επίσης, στην τροποποίηση της απόφασης της Τράπεζας της Ελλάδος για την προθεσμία αναγγελίας των επιταγών στον ΤΕΙΡΕΣΙΑ και για μια σειρά κρισίμων ζητημάτων που θα έδιναν τη δυνατότητα στήριξης και πραγματικής ανακούφισης των μικρομεσαίων επιχειρήσεων και των φυσικών προσώπων. Ενώ δεν υπήρχε κανένα οικονομικό κόστος, ενσωματώσατε μόνο ένα μικρό μέρος των προτάσεων που κάναμε με την Ερώτησή μας. Τέλος, να σημειώσω πως ο κ. Υπουργός αναφέρθηκε σε «συμφωνία της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας» για τη δημιουργία του Τ.Ε.Κ.Ε. ‘Ομως, η Ευρωπαική Κεντρική Τράπεζα ναι μεν χαιρέτισε την ενοποίηση των συστημάτων αποζημίωσης καταθέσεων και επενδύσεων, σημείωσε όμως τη διαφωνία της, γιατί ορισμένα πιστωτικά ιδρύματα δεν θα υπαχθούν στο σκέλος κάλυψης των επενδυτών του Ταμείου. Επισημαίνει μάλιστα πως για να διασφαλισθούν ισότιμοι όροι ανταγωνισμού, όλα τα πιστωτικά ιδρύματα θα πρέπει να υπόκεινται στο ίδιο καθεστώς υπολογισμού των εισφορών που καλούνται να καταβάλλουν στο σύστημα αποζημίωσης, κάτι που δεν γίνεται με αυτό το νομοσχέδιο.