Δημήτρης Κουσελάς Δημήτρης Κουσελάς

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Η Βουλή

ΘΕΜΑ ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΒΟΥΛΕΥΤΗ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ ΤΟΥ ΠΑΣΟΚ κ. ΔΗΜΗΤΡΗ ΚΟΥΣΕΛΑ ΚΑΤΑ ΤΗ ΣΥΖΗΤΗΣΗ, ΣΤΗΝ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ, ΤΟΥ Σ.Ν. «ΡΥΘΜΙΣΗ ΘΕΜΑΤΩΝ ΔΗΜΟΣΚΟΠΗΣΕΩΝ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ».
ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ 31/7/2007
ΤΥΠΟΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ Ομιλία

ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΒΟΥΛΕΥΤΗ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ ΤΟΥ ΠΑΣΟΚ κ. ΔΗΜΗΤΡΗ ΚΟΥΣΕΛΑ ΚΑΤΑ ΤΗ ΣΥΖΗΤΗΣΗ,
ΣΤΗΝ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ, ΤΟΥ Σ.Ν.
«
ΡΥΘΜΙΣΗ ΘΕΜΑΤΩΝ ΔΗΜΟΣΚΟΠΗΣΕΩΝ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ».

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, η σημερινή συζήτηση γίνεται δυστυχώς σε μία δύσκολη συγκυρία, κατά την οποία συντελείται μία βιβλικών διαστάσεων οικολογική καταστροφή απ’ άκρου σ’ άκρον της χώρας μας.

Καταστροφή περιουσιών, καταστροφή ζωικού και φυτικού κεφαλαίου, καταστροφή πολύτιμων δασικών πόρων, καταστροφή ενός μεγάλου κομματιού του παραγωγικού ιστού της περιφέρειας.

Η Μεσσηνία, η Αχαΐα, η Κορινθία, η Λακωνία, ολόκληρη η Ελλάδα έχει υποστεί ανεπανόρθωτες καταστροφές. Για μια ακόμη φορά η Κυβέρνηση απεδείχθη ανίκανη να αντιμετωπίσει και να διαχειριστεί μια κρίση. Απεδείχθη ότι δεν μπορεί να λειτουργήσει υπό πίεση, ούτε να αντιμετωπίσει κρίσιμες καταστάσεις την ώρα που πρέπει και με το σωστό τρόπο.

Πρέπει τουλάχιστον να καταλάβει ότι η διαχείριση μιας κρίσης, για την οποία ευθύνεται και η ίδια, δεν αποτελεί θέαμα. Τα μέτρα που πρέπει να πάρει για τη στήριξη των πολιτών και των περιοχών που επλήγησαν από τις πυρκαγιές πρέπει να είναι ουσιαστικά και άμεσα. Αποτελούν υποχρεώσεις της, που δεν είναι προεκλογικές παροχές, ούτε μπορούν και δεν πρέπει να αποτελέσουν αντικείμενο προεκλογικής εκμετάλλευσης.

Με άλλα λόγια, κύριε Υπουργέ, η Κυβέρνηση δεν νομιμοποιείται να κάνει προεκλογικό πλιάτσικο στα αποκαΐδια. Ούτε νομιμοποιείται να μην αποδέχεται προτάσεις σαν αυτές που ίσχυσαν το 2000 και μάλιστα όταν διατείνεται –και αυτό όντως συμβαίνει - ότι οι καταστροφές είναι πολύ μεγαλύτερες από κάθε άλλη φορά !

Εμείς στη Μεσσηνία, η οποία έχει υποστεί πολύ μεγάλες καταστροφές, περιμένουμε να ισχύσουν μέτρα τουλάχιστον ανάλογα με εκείνα της Αχαΐας και της Κορινθίας και μάλιστα άμεσα.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, σε ό,τι αφορά τώρα το υπό συζήτηση νομοσχέδιο, είναι γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια οι δημοσκοπήσεις, όπως άλλωστε τονίστηκε και από άλλους συναδέλφους, έχουν μετατραπεί από χρήσιμο εργαλείο αποτύπωσης των διαθέσεων των πολιτών σε εργαλείο επηρεασμού, για να μην πω ποδηγέτησης της κοινής γνώμης. Και αν κάτι τέτοιο δεν αφορά, φυσικά, στο σύνολο των εταιρειών και των χρησιμοποιούμενων από αυτές μεθόδων, είναι γεγονός ότι πολλές φορές, όπως λέει ο λαός μας, «δίπλα στα ξερά καίγονται και τα χλωρά».

Συνολικά, λοιπόν, μιλώντας είναι αισθητή η έλλειψη επαρκούς βαθμού αξιοπιστίας των δημοσκοπήσεων και διαφάνειας των μεθόδων τους.

Τα ερωτηματικά που δημιουργούνται στους πολίτες είναι εξίσου σημαντικά, αφού πολλές φορές η δυσαρμονία λαϊκής βούλησης με τα αποτελέσματα που εμφανίζουν οι δημοσκοπήσεις είναι ορατή δια γυμνού οφθαλμού και μάλιστα όχι μόνο από τους ειδικούς.

Είναι επομένως επιτακτική ανάγκη να μπει φραγμός στις απόπειρες επηρεασμού και χειραγώγησης της κοινής γνώμης, συνακόλουθα στις απόπειρες ελέγχου της πολιτικής ζωής από οπουδήποτε κι αν αυτές προέρχονται.

Η κατάσταση αυτή –και το γνωρίζουμε όλοι σε αυτή την Αίθουσα- δεν είναι προς όφελος της πολιτικής. Εξυπηρετεί μόνο τα ισχυρά οικονομικά συμφέροντα. Η ανάγκη για ρύθμιση είναι επομένως αδήριτη, για να υπάρξει αποτελεσματική προστασία των πολιτών, αλλά και του πολιτικού μας συστήματος.

Σωστά, λοιπόν, έρχεται αυτό το νομοσχέδιο να βάλει μια τάξη στην κατάσταση που περιέγραψα, αν και η Κυβέρνηση, κύριε Υπουργέ, όφειλε όχι τώρα, σε προεκλογική ουσιαστικά περίοδο, αλλά πολύ πιο έγκαιρα, να έχει καταθέσει αυτό το νομοσχέδιο και μάλιστα όταν είναι γνωστό ότι η σχετική συζήτηση ξεκίνησε το 2001 και το 2003, αν δεν κάνω λάθος, είχε ολοκληρωθεί ένα πλαίσιο, το οποίο είχε δοθεί στους ενδιαφερόμενους φορείς. Όπως όμως λέει ο λαός μας, κάλλιο αργά, παρά ποτέ.

Το ζήτημα σήμερα είναι κατά πόσο οι ρυθμίσεις που εισάγει είναι αποτελεσματικές σε σχέση με τον επιδιωκόμενο στόχο ή αν απλά θα δημιουργηθεί η εντύπωση ότι μπαίνει τάξη, ενώ στην ουσία οι μεταβολές, τις οποίες επιφέρει, θα είναι οριακές.

Η εισηγήτριά μας, η Άννα η Διαμαντοπούλου, έθεσε μια σειρά από συγκεκριμένες προϋποθέσεις. Εγώ θα μείνω σε τρεις από αυτές, τις οποίες θεωρώ και σημαντικότερες.

Πρώτον, τη χρησιμοποίηση έγκυρων επιστημονικών μεθόδων για τη διεξαγωγή των δημοσκοπήσεων.

Δεύτερον, το σεβασμό του Συντάγματος και των ατομικών δικαιωμάτων σε ό,τι αφορά τις ερωτήσεις. Αυτά, κατά τη γνώμη μου, θα πρέπει να διατυπωθούν συγκεκριμένα, να μην υπάρχουν δηλαδή γενικόλογες και ασαφείς αναφορές, πράγμα που θα δημιουργήσει σύγχυση σε ό,τι αφορά την εφαρμογή τους.

Τρίτον, στην αντικειμενική παρουσίαση και δημοσιοποίηση των δημοσκοπήσεων, με τρόπο που να μην παραπλανά τους πολίτες, ούτε να οδηγεί σε προεπιλεγμένα συμπεράσματα.

Κρίσιμης, επίσης, σημασίας είναι το ποιος θα ελέγχει την τήρηση των κανόνων του άρθρου 4. Η απάντηση που δίνει εδώ το σχέδιο νόμου με τη σύσταση αυτής της μη κερδοσκοπικής αστικής εταιρείας, στην οποία θα συμμετέχουν οι εκπρόσωποι των εταιρειών των δημοσκοπήσεων, κατά την ταπεινή μου άποψη κινείται στη λογική του «Γιάννης κερνάει, Γιάννης πίνει».

Πολύ πιο αποτελεσματική λύση θα ήταν, κατά τη γνώμη μου, η εποπτεία από ειδική ανεξάρτητη αρχή που θα ελέγχεται από τη Βουλή, ώστε να μην ταυτίζεται ελέγχων και ελεγχόμενος και να μη φορτωθεί με πρόσθετες και ιδιαίτερα σύνθετες αρμοδιότητες το Ε.Σ.Ρ, αρμοδιότητες στις οποίες δεν θα μπορεί ουσιαστικά να αντεπεξέλθει, αφού ξέρουμε ότι ήδη έχει ελλείψεις, δυσκολίες και προβλήματα.

Επίσης, για λόγους προφανείς, πρέπει να θεσπιστεί απαγόρευση συμμετοχής των εταιρειών δημοσκοπήσεων σε διαφημιστικές εταιρείες. Υπάρχει μια ρύθμιση, η οποία κάνει ένα βήμα, ειδικά σε ό,τι αφορά στο Δημόσιο.

Κλείνοντας, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, θέλω να σημειώσω ότι όλοι επιθυμούμε η Δημοκρατία μας να γίνεται καλύτερη και όλα τα μέσα, μεταξύ των οποίων και οι μετρήσεις γνώμης, να υπηρετούν αυτό το σκοπό, σεβόμενα την ομαλότητα και τη διαφάνεια της πολιτικής μας ζωής, τους δημοκρατικούς θεσμούς και τα δικαιώματα των πολιτών της χώρας μας.

Με αυτό το κριτήριο μπορούμε να πούμε ότι κάθε πρόσθετη ρύθμιση που συμβάλλει στο να υπάρξουν κανόνες και να επιβληθεί τάξη στα κακώς κείμενα της αγοράς και ειδικότερα στην εξαιρετικά ευαίσθητη αγορά των δημοσκοπήσεων, συνιστά ένα πρώτο βήμα. Ασφαλώς, θα χρειαστούν και άλλα τέτοια βήματα στο μέλλον, γιατί η συγκεκριμένη αγορά είναι και εξαιρετικά ευαίσθητη και αρκετά σύνθετη για την ομαλότητα της πολιτικής μας ζωής. Μένει, λοιπόν, να δούμε –και εδώ είναι μια μεγάλη πρόκληση- κατά πόσον θα εκπληρωθούν στην πράξη αυτές οι προϋποθέσεις στην πράξη, ώστε αυτό το βήμα που κάνουμε, οι ρυθμίσεις που ψηφίζουμε με το παρόν σχέδιο νόμου να αποδειχθούν και επαρκείς και αποτελεσματικές.

Σας ευχαριστώ πολύ.