Δημήτρης Κουσελάς Δημήτρης Κουσελάς

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Η Βουλή

ΘΕΜΑ Ομιλία του Βουλευτή Μεσσηνίας κ. Δημήτρη Κουσελά, κατά τη συζήτηση, στην Επιτροπή Οικονομικών της Βουλής, του νομοσχεδίου «Αναμόρφωση του Εθνικού Τελωνειακού Κώδικα».
ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ 5/6/2007
ΤΥΠΟΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ Ομιλία

Ομιλία του Βουλευτή Μεσσηνίας κ. Δημήτρη Κουσελά, κατά τη συζήτηση,
στην Επιτροπή Οικονομικών της Βουλής, του νομοσχεδίου «Αναμόρφωση του Εθνικού Τελωνειακού Κώδικα».

Θέλω να παρατηρήσω ότι η κυβέρνηση της Ν.Δ., με λογιστικές αλχημείες, μας έβαλε στην ευρωπαϊκή επιτήρηση, με λογιστικές αλχημείες μας βγάζει και με την ανάληψη, βέβαια, μιας σειράς πολύ σοβαρών δεσμεύσεων για τη χώρα και την κοινωνική ασφάλιση, δεσμεύσεων που συνθέτουν τη λεγόμενη κρυφή μετεκλογική ατζέντα της Ν.Δ..

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, είναι εμφανές ότι το σχέδιο νόμου που συζητάμε σήμερα δεν πραγματοποιεί μεταρρυθμίσεις ή τομές στη λειτουργία της δημόσιας διοίκησης και ειδικότερα του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας. Πρόκειται για ένα νομοσχέδιο, το οποίο συνιστά άθροισμα επιμέρους διευθετήσεων, ένα νομοσχέδιο το οποίο τροποποιεί και συμπληρώνει τον Τελωνειακό Κώδικα, με στόχο την εναρμόνισή του με το κοινοτικό δίκαιο και γι αυτό δεν θα είχαμε αντίρρηση. Όμως η Κυβέρνηση μέσα από αυτό το νομοσχέδιο, με φτηνές παροχές χαμηλής απόδοσης, θα έλεγα, επιχειρεί να κάνει ένα «ρεκτιφιέ» του κοινωνικού της προφίλ, το οποίο έχει πληγεί ανεπανόρθωτα από την αθέτηση μιας σειράς προεκλογικών υποσχέσεων και δεσμεύσεων, που είχε αναλάβει απέναντι στους αγρότες, απέναντι στους πολύτεκνους, απέναντι στα άτομα με αναπηρία.

Ειδικότερα σε ό,τι αφορά τους αγρότες, όπως είπαν και άλλοι συνάδελφοι από την πλευρά του ΠΑ.ΣΟ.Κ., αντί να κάνει πράξη τις δεσμεύσεις της για τη μείωση του καλλιεργητικού κόστους, για τη μείωση του Φ.Π.Α από 18% σε 8%, όπως υποσχέθηκε, αντί να κάνει πράξη τις δεσμεύσεις της για τη μείωση της τιμής των καυσίμων στους αγρότες, για τα μειωμένα τιμολόγια στο ρεύμα, γιατί αυτές ήταν, κύριε υπουργέ, οι υποσχέσεις που αναλάβατε απέναντι στους αγρότες, αύξησε και το Φ.Π.Α., αλλά αυτή τη στιγμή που μιλάμε το καλλιεργητικό κόστος όχι μόνο δεν μειώθηκε, αλλά είναι κυριολεκτικά απαγορευτικό για κάθε καλλιέργεια.

Έτσι, με τις ρυθμίσεις, τις οποίες επιχειρεί, ευνοεί λίγους ουσιαστικά αγρότες και ένα εξαιρετικά μικρό αριθμό αυτοκινήτων. Πρόκειται για τα τζιπ, τα οποία εκτελωνίστηκαν μέχρι 31/12/1992 και για τα οποία υπάρχουν πελώρια ερωτηματικά, όπως είπε και ο Εισηγητής μας, σε ποιους πραγματικά ανήκουν. Ταυτόχρονα, ευνοεί όσους χρησιμοποίησαν παράνομα πετρέλαιο θέρμανσης για κίνηση μέχρι τις 15/10/2003, με την αφαίρεση των σχετικών προστίμων. Να πούμε ότι δεν είμαστε αντίθετοι σε αυτό; Το είπαν και άλλοι. Όμως, πέστε μας τι όφελος έχουν οι αγρότες, οι οποίοι δεν υπέπεσαν, κύριε Υπουργέ, σε καμία παράβαση και ενεργούσαν πάντοτε σύμφωνα με τους νόμους; Πέστε μας τι όφελος θα έχουν από τις ρυθμίσεις, τις οποίες επιχειρείτε, οι αγρότες που υπέπεσαν σε παράβαση, αλλά προσήλθαν μετά την επίδοση των καταλογιστικών πράξεων και πλήρωσαν όσα τους καταλογίστηκαν; Μήπως μέσα από την πολιτική πρακτική που ακολουθείτε, πάντα κερδισμένοι βγαίνουν όσοι με τον ένα ή τον άλλο τρόπο παραβιάζουν τους νόμους ή ρισκάρουν και ελπίζουν ότι κάποια ρύθμιση θα γίνει κάποια στιγμή, σε κάποια προεκλογική περίοδο, για να απαλλαγούν;

Έχετε σκεφθεί ποια είναι ή νοοτροπία και η κουλτούρα την οποία καλλιεργείτε στους πολίτες εκείνους, οι οποίοι είναι συνεπείς στους νόμους, απέναντι σε αυτά τα οποία οφείλουν να κάνουν, με τις ρυθμίσεις που επιχειρείτε;

Κι όμως, παρ όλα αυτά, οι ρυθμίσεις που λέτε ότι ευνοούν τους αγρότες δεν υπερβαίνουν το ποσό των 2,1 εκατομμυρίων ευρώ.

Αυτές είναι οι ρυθμίσεις που κάνετε στους αγρότες για να εξοφλήσετε τις πραγματικά τεράστιες υποχρεώσεις σας απέναντί τους;

Σε ό,τι αφορά στις ρυθμίσεις για τους πολύτεκνους, θέλω να παρατηρήσω ότι αθετήσατε τις υποσχέσεις σας για τους τρίτεκνους, τους οποίους θα εξομοιώνατε, με βάση τις δεσμεύσεις του ίδιου του Πρωθυπουργού, με τους πολύτεκνους. Τώρα επιχειρείτε με ψίχουλα - και λέω κυριολεκτικά με ψίχουλα - τριών εκατομμυρίων ευρώ και με αποσπασματικές ρυθμίσεις να διασκεδάσετε τις άσχημες εντυπώσεις που έχετε δημιουργήσει στους ανθρώπους αυτούς. Τι κάνετε με τους πολύτεκνους; Δίνετε τη δυνατότητα στις πολύτεκνες οικογένειες να παραλαμβάνουν αφορολόγητο αυτοκίνητο για δεύτερη φορά μετά την παρέλευση πενταετίας από την παραλαβή του πρώτου αυτοκινήτου.

Όμως, στην πραγματικότητα δεν θα ευεργετηθούν -και αυτό το γνωρίζετε- πολλές πολύτεκνες οικογένειες από αυτό το μέτρο -μιλάμε καταρχήν για τους πολύτεκνους με πάνω από τέσσερα παιδιά- καθώς η δυνατότητα δίνεται σε αυτές τις οικογένειες που θα συνεχίσουν να έχουν και μετά την πενταετία από την πρώτη παραλαβή του αυτοκινήτου, τέσσερα ανήλικα τέκνα. Αυτούς αφορά η ρύθμιση την οποία συζητάμε. Άλλωστε, δεν θα είναι εύκολο μια πολύτεκνη οικογένεια, να μπορεί αμέσως μετά την παρέλευση πενταετίας, να αναλάβει το κόστος για την αντικατάσταση του αυτοκινήτου της και πιθανότατα όταν θα μπορεί να αναλάβει αυτό το κόστος, κάποιο ή κάποια από τα τέκνα της θα έχουν ενηλικιωθεί. Η εν λόγω διάταξη, λοιπόν, θα ευεργετήσει πάρα πολύ λίγους.

Σε ό,τι αφορά στα άτομα με αναπηρία, το σύνολο των ρυθμίσεων που κάνετε για τα άτομα αυτά, δεν ξεπερνάει, με βάση τις εκτιμήσεις του Γενικού Λογιστηρίου, το 1,1 εκατομμύριο ευρώ. Πρόκειται, θα έλεγα, για ψίχουλα και εμπαιγμό των ανθρώπων αυτών, καθώς απουσιάζει πλήρως, πέραν αυτών που συζητάμε σήμερα, μια πολιτική για τη στήριξη των παιδιών με αναπηρία και των αντίστοιχων οικογενειών.

Τι κάνετε σε σχέση με αυτούς τους ανθρώπους;

Καταρχήν με τις ρυθμίσεις για το τέλος ταξινόμησης διορθώνετε μεν μια αδικία, όμως αυτές αφορούν πολύ μικρό αριθμό αναπήρων πολιτών και κληρονόμων τους, καθώς εφαρμογή έχουν μόνο στις περιπτώσεις που αποδεσμεύεται το αναπηρικό αυτοκίνητο και προκύπτει οφειλή. Δηλαδή, πρώτον, στις περιπτώσεις των αναπήρων που είχαν παραλάβει αυτοκίνητο μεγαλύτερου κυβισμού με μερική καταβολή του τέλους ταξινόμησης και το αποδεσμεύουν πριν τη δεκαετία και δεύτερον, στις περιπτώσεις των αναπήρων που είχαν παραλάβει αυτοκίνητο μεγαλύτερου κυβισμού με μερική καταβολή του τέλους ταξινόμησης και απεβίωσαν πριν την παρέλευση πενταετίας από την παραλαβή αυτού του αυτοκινήτου. Αυτά ρυθμίζετε με τη συγκεκριμένη διάταξη.

Τέλος, οι διατάξεις για την αύξηση του κυβισμού δεν αφορούν μεγάλο αριθμό αναπήρων, καθώς το κόστος αγοράς αυτοκινήτων μεγάλου κυβισμού δεν μπορεί να αναληφθεί από χαμηλά εισοδήματα -και αυτό το γνωρίζετε- και το μόνο που μένει είναι η διάταξη εκείνη, η οποία δίνει τη δυνατότητα μετά την πάροδο 7 ετών από την ημερομηνία παραλαβής του αυτοκινήτου και έπειτα από έγκριση της αρμόδιας τελωνειακής αρχής, να αντικατασταθεί. Αυτή αφορά το σύνολο του πληθυσμού των αναπήρων, καθώς μειώνεται σε επταετία το περιοριστικό χρονικό διάστημα, από δεκαετία που ίσχυε μέχρι σήμερα, μετά το οποίο είναι δυνατή η ατελής αντικατάσταση του αυτοκινήτου με νέο αυτοκίνητο.

Θα έλεγα πως «ώδινεν όρος και έτεκεν μυν». Το νομοσχέδιο καλύπτει επικοινωνιακούς λόγους και σκοπούς, χωρίς απτό αποτέλεσμα για τις συγκεκριμένες κατηγορίες του πληθυσμού στις οποίες αναφέρεται, με άλλα λόγια χωρίς απτό αποτέλεσμα για τους αγρότες, τους πολύτεκνους και τα άτομα με αναπηρία.