Δημήτρης Κουσελάς Δημήτρης Κουσελάς

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Η Βουλή

ΘΕΜΑ Ομιλία του Βουλευτή Μεσσηνίας κ. Δημήτρη Κουσελά, εισηγητή του ΠΑΣΟΚ, κατά τη συζήτηση, στη διαρκή Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής, του νομοσχεδίου «Κύρωση Σύμβασης Παραχώρησης του Έργου της Μελέτης, Κατασκευής, Χρηματοδότησης, Λειτουργίας, Συντ
ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ 18/4/2007
ΤΥΠΟΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ Ομιλία

Ομιλία του Βουλευτή Μεσσηνίας κ. Δημήτρη Κουσελά, εισηγητή του ΠΑΣΟΚ, κατά τη συζήτηση,
στη διαρκή Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής,
του νομοσχεδίου «Κύρωση Σύμβασης Παραχώρησης του Έργου της Μελέτης, Κατασκευής, Χρηματοδότησης, Λειτουργίας, Συντήρησης και Εκμετάλλευσης του Αυτοκινητόδρομου "Κόρινθος-Τρίπολη-Καλαμάτας"».

Κύριε Πρόεδρε, άκουσα πάρα πολύ προσεκτικά τον Υπουργό και ομολογώ ότι κατανοώ το άγχος τους να προβεί και σε βαφτίσια και σε υιοθεσίες. Γιατί είναι γεγονός ότι το έργο που παρήγε το ΠΑ.ΣΟ.Κ. στο χρονικό διάστημα που πέρασε ήταν πελώριο. Σας καταλαβαίνω, λοιπόν, δεν σας δικαιολογώ. Και είναι ευνόητο ότι μας ενοχλούν τέτοιου είδους προσπάθειες. Όμως από την άλλη πλευρά πρέπει να πω ότι μας δικαιώνουν κιόλας. Γιατί όταν θέλετε να υιοθετήσετε ένα κομμάτι από το μεγάλο έργο που παρήγε το ΠΑ.ΣΟ.Κ., σημαίνει ότι εμείς κάναμε σωστά τη δουλειά μας. Αυτή είναι η πρώτη παρατήρηση που ήθελα να κάνω.

Η δεύτερη παρατήρηση είναι ότι περίμενα από τον Υπουργό, δείχνοντας γενναιότητα να αποδεχτεί ότι τα περί ανορθόδοξων τρόπων που αναφέρονται, κύριε Υπουργέ, στην εισηγητική έκθεση, αποτελούν όχι κακοτεχνίες αλλά κακοποίηση της πραγματικότητας. Και το λέω αυτό γιατί ο Υπουργός, ιδιαίτερα ο κ. Σουφλιάς, έχει αποδείξει ότι ήταν αντικειμενικός στην αναγνώριση αυτού του έργου που παρήγε το ΠΑ.ΣΟ.Κ. και κατά καιρούς το έχει δηλώσει αυτό. Για αυτό απορώ γιατί σήμερα μας ζητάτε να υπερψηφίσουμε τα αποτελέσματα αυτών των ανορθόδοξων τρόπων, όπως τα αναφέρετε στην εισηγητική έκθεση. Περίμενα ειλικρινά, αυτό το «ανορθόδοξοι τρόποι», να αποσυρθούν. Εν πάση περιπτώσει, είναι στη διακριτική σας ευχέρεια να το κάνετε μέχρι το τέλος της διαδικασίας.

Αναφέρθηκε στην αναμόρφωση και στην ανακατασκευή του δρόμου Κορίνθου-Τρίπολης. Εδώ υπάρχει ένα λεπτό και ευαίσθητο ζήτημα που θέλω να σας παρακαλέσω να το προσέξετε ιδιαίτερα και θέλω την τοποθέτηση σας. Το κομμάτι του δρόμου Κόρινθος-Τρίπολη έχει κατασκευαστεί και θέλετε σωστά να το βελτιώσετε και να γίνει σήραγγα ή γέφυρα που αναφέρθηκε κ.λπ. Υπάρχει όμως ένα λεπτό ζήτημα, πώς θα γίνουν αυτά τα έργα εκεί. Θα γίνουν με διακοπή της κυκλοφορίας και διοχέτευση της κυκλοφορίας στο παλιό οδικό δίκτυο; Αν γίνει κάτι τέτοιο, θα είναι καταστροφικό για όλους τους νομούς. Και πάνω σε αυτό, επειδή υπάρχει άγχος και αγωνία, ζητούμε την υπεύθυνη τοποθέτηση σας, ότι η . βελτίωση, η αναβάθμιση και η ανακατασκευή δεν θα γίνουν με το να εκτρέψουμε την κυκλοφορία στο παλιό εθνικό δίκτυο, γιατί, ξαναλέω, κάτι τέτοιο θα ήταν καταστροφικό και για τη Μεσσηνία και για την Αρκαδία και για τους υπόλοιπους νομούς. Σε ό,τι αφορά το θέμα των διοδίων, είναι ένα ζήτημα πάρα πολύ λεπτό και σοβαρό. Αναφέρθηκε -και εγώ το δέχομαι- ότι τα σαράντα πέντε λεπτά που βέβαια είναι με τιμές του 2003 και αυτά θα αναπροσαρμοστούν...

Ειπώθηκε από τον Υπουργό ότι είναι μικρότερο από το μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Εγώ το δέχομαι ότι είναι κάτω από το μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Αλλά πρέπει να λάβουμε υπ όψη μας ότι οι ευρωπαίοι πολίτες και οι ευρωπαίοι εργαζόμενοι έχουν υπερδιπλάσιους μισθούς και εισοδήματα από ό,τι εμείς. Και η περιοχή στην οποία αναφερόμαστε δεν είναι των ίδιων εισοδηματικών δυνατοτήτων, ίσως και με άλλες περιοχές της Ελλάδας. Δυστυχώς, είμαστε νότος του νότου. Και υπάρχουν σοβαρά ζητήματα σε σχέση με το θέμα αυτό.

Σε ό,τι αφορά, κύριε Υπουργέ, το κομμάτι Παραδείσια-Τσακώνα, εγώ θα πω την πραγματικότητα, η μισή ντροπή δική μας, η μισή ντροπή δική σας. Γιατί δεν πρόκειται για κακοτεχνία εδώ. Διαφορετικά ο εργολάβος που είχε αναλάβει αυτήν την δουλειά θα είχε πάει φυλακή. Πρόκειται για αλλαγή της μελέτης. Η μελέτη άλλαξε το 1992 και το ξέρουν οι σύμβουλοι σας πάρα πολύ καλά. Την μεν μελέτη την αλλάξατε εσείς, γιατί η μελέτη προέβλεπε κοιλαδογέφυρες ή σήραγγα στο συγκεκριμένο σημείο που έπεσε ο δρόμος. Όμως, επειδή ο δρόμος είχε προγραμματιστεί να γίνει μονόιχνος και εμείς ζητήσαμε να γίνει δίιχνος σε κάθε κατεύθυνση, προκειμένου ο δρόμος αυτός να εκτελεστεί με το ίδιο κόστος, άλλαξε η μελέτη παραβλέποντας ότι υπήρχαν υπόγεια ύδατα. Ήρθαν λοιπόν στη συνέχεια οι κυβερνήσεις του ΠΑ.ΣΟ.Κ. που εκτέλεσαν αυτήν την μελέτη που δεν έπρεπε σε καμία περίπτωση να εκτελεστεί. Γι’ αυτό είπα: «η μισή ντροπή δικιά μας η μισή δικιά σας». Δεν ευθύνονται λοιπόν οι κατασκευαστές για το συγκεκριμένο ζήτημα. Ευθύνονται οι μελέτες τις οποίες και εμείς κακώς υλοποιήσαμε, ενώ υπήρχε αυτός ο τεράστιος κίνδυνος. Αυτή είναι η πραγματικότητα για το συγκεκριμένο ζήτημα.

Έρχομαι τώρα στο θέμα των χρονοδιαγραμμάτων. Ειπώθηκε ότι θα πρέπει να είμαστε ευτυχείς που σήμερα κυρώνουμε αυτήν την σύμβαση. Εγώ θα έλεγα Ότι θα ήμαστε περισσότερο ευτυχείς, εάν δεν υπήρχαν σημαντικές καθυστερήσεις.

Και θέλω με βάση τα δικά σας στοιχεία, τα στοιχεία που αναφέρονται στην εισηγητική έκθεση, να δούμε πώς ξεκίνησε η διαδικασία και πώς εξελίχθηκε. Με βάση λοιπόν την ίδια την εισηγητική έκθεση, στις 9-4-2001 εγκρίθηκε η διενέργεια του διαγωνισμού καθώς και το τεύχος της διακήρυξης προεπιλογής. Την 23η Ιουλίου 2001, καταληκτική ημερομηνία για την υποβολή των αιτήσεων εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την προεπιλογή, υπέβαλαν αιτήσεις τέσσερις όμιλοι. Ο χρόνος από 9-4-2001 μέχρι 23-7-2001 για το στάδιο αυτό θεωρείται το ελάχιστο απαιτούμενο.

Ακολουθεί η διαδικασία προεπιλογής. Αποκλείεται ο ένας όμιλος. Υπεβλήθη η ένσταση ή αντίρρηση. Η επιτροπή εξετάζει την ένσταση, την απορρίπτει και με την απόφαση 23/25/8-5-2002 του Υπουργού ΠΕΧΩΔΕ απορρίπτεται η ένσταση, οριστικοποιείται ο πίνακας των προεπιλεγμένων ομίλων και εγκρίνεται το αποτέλεσμα της πρώτης φάσης προεπιλογής του διαγωνισμού. Και για το στάδιο αυτό ο χρόνος από 23-7-2001 μέχρι 8-5-2002 θεωρείται -και αυτό θα σας το βεβαιώσουν οι σύμβουλοι σας- ο απαιτούμενος για τέτοιες διαδικασίες.

Έτσι λοιπόν με την απόφαση υπ αρίθμ. 1620/31-7-2003 εγκρίθηκαν οι μεταβολές και οριστικοποιείται η σύνθεση των προεπιλεγέντων ομίλων.

Από δω και πέρα υπάρχει ένα ζήτημα. Εδώ είχε αποφασιστεί μέσα στο 2004 τα δοθούν τα τεύχη της δημοπράτησης στους προεπιλεγέντες ομίλους και να ληφθούν προσφορές. Μεσολαβούν οι εκλογές στις 7 Μαρτίου 2004. Μετά λοιπόν από αυτήν την ημερομηνία επανερχόμαστε στις 7-7-2005 με την απόφαση 9978 για να εγκριθούν τότε. Δηλαδή, από το 2003 ή από το 2004 που έγιναν οι εκλογές πάμε στις 7-7-2005. Και μετά έχουμε μία αναθεώρηση στις 23-9-2005. Και στις 25-11-2005 εγκρίθηκαν τα τεύχη δημοπράτησης της δεύτερης φάσης. Δηλαδή, έχουμε ένα πελώριο χρονικό διάστημα το οποίο είναι κυριολεκτικά αδικαιολόγητο και είναι η καθυστέρηση η οποία υπήρξε και βαραίνει το χρονοδιάγραμμα σχετικά με την υλοποίηση του συγκεκριμένου έργου.

Και το πελώριο ερώτημα σε/όλους είναι το εξής. Χρειαζόταν αυτό το χρονικό διάστημα από τη στιγμή που είχαν προχωρήσει σε σημαντικό βαθμό και, όπως σας είπα, μέσα στο 2004 θα δίνονταν στους ομίλους και τα τεύχη δημοπράτησης και είχε προγραμματιστεί να ληφθούν και οι προσφορές από την πλευρά τη δική τους, από τη στιγμή που δεν αλλάξατε τίποτα; Αν γίνονταν άλλες αλλαγές, αν ακυρώνατε δηλαδή τη μέχρι τώρα πορεία του έργου, θα ήταν όλα κατανοητά. Αυτή είναι λοιπόν η αλήθεια και αυτή είναι η πραγματικότητα για να μην αντιδικούμε.

Κι εγώ προσωπικά θα ήμουν ευτυχής, γιατί το έργο αυτό θέλουμε όλοι να γίνει και θέλουμε όλοι να προχωρήσει και πρέπει να επαγρυπνούμε έστω τα χρονοδιαγράμματα, τα οποία τίθενται σήμερα, να μην γίνουν, όπως είπα χθες, λάστιχο, αλλά να υλοποιηθούν, γιατί είναι, κύριε Πρόεδρε, ένα έργο ζωής κυριολεκτικά όχι μόνο για τη Μεσσηνία αλλά και ολόκληρη την Πελοπόννησο.