Δημήτρης Κουσελάς Δημήτρης Κουσελάς

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Η Βουλή

ΘΕΜΑ προστασία δανειοληπτών και άλλες διατάξεις
ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ 23/10/2008
ΤΥΠΟΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ Ομιλία

Ομιλία κατά τη συζήτηση επί των άρθρων, στην ολομέλεια της βουλής, του Σ.Ν. «προστασία δανειοληπτών και άλλες διατάξεις» 

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, επιτρέψτε μου να ξεκινήσω από το ζήτημα της απόσυρσης της τροπολογίας για την Κλωστοϋφαντουργία, γιατί εδώ και πέντε μήνες χίλιοι διακόσιοι άνθρωποι είναι κυριολεκτικά στο δρόμο και δεν ξέρουν πώς θα περάσουν την επόμενη μέρα τους.

 
Η στάση της Κυβέρνησης απέναντι στους εργαζόμενους της Κλωστοϋφαντουργίας είναι, κύριε Υπουργέ, καθρέφτης της πολιτικής που ακολουθεί. Μέσα σε χρόνο-ρεκόρ εξασφαλίσατε εγγυήσεις 28 δισεκατομμυρίων ευρώ για τις κατά τα άλλα αναξιοπαθούσες τράπεζες, ένα τεράστιο ποσό για τα δεδομένα της ελληνικής οικονομίας και της κοινωνίας.
 
Δεν επιδείξατε, όμως, ούτε την ίδια ταχύτητα ούτε το ίδιο ενδιαφέρον για τους χίλιους διακόσιους εργαζόμενους που είναι στο δρόμο. Μετά από πολλές διελκυστίνδες και αγώνες ανακοινώσατε στις 25 Ιουλίου την παροχή εγγύησης εκ μέρους του ελληνικού δημοσίου προς την Κλωστοϋφαντουργία.
 
Φτάσαμε τρεις μήνες μετά, για να έλθει αυτή η τροπολογία, η οποία ήλθε στη Βουλή και, πριν ακόμη προλάβει να συζητηθεί, απεσύρθη. Τι να υποθέσουμε, κύριε Υπουργέ, για τη στάση σας αυτή; Ότι η Κυβέρνησή σας είναι ανίκανη να συνεννοηθεί με την Ευρωπαϊκή Ένωση; Ή ότι όλη η διελκυστίνδα, η οποία ξεκίνησε στις 12 Μαρτίου 2008 με την τριμερή συμφωνία στο Υπουργείο Εργασίας βόλευε την Κυβέρνηση και τώρα σας έρχεται σαν «μάννα εξ ουρανού» η αντίδραση της Ευρωπαϊκής Ένωσης;
 
Θεωρώ -όχι μόνο εγώ, αλλά το σύνολο των εργαζομένων- εμπαιγμό και πρόκληση αυτή τη στάση. Και τα ερωτήματα, τα οποία προκύπτουν, είναι πολλά και μεγάλα.
 
Γιατί, κύριε Υπουργέ, για την Κλωστοϋφαντουργία στην Ιταλία δόθηκαν 35 εκατομμύρια ευρώ από το Ταμείο της Παγκοσμιοποίησης και εδώ δεν μπορούν να δοθούν, εδώ δημιουργούνται προβλήματα; Γιατί με το ν. 2322 εσείς, ως Κυβέρνηση, δώσατε εγγυήσεις στο παρελθόν και μέχρι τώρα σε άλλες ελληνικές εταιρείες και εδώ υπάρχει πρόβλημα;
 
Αφού λέτε ότι υπάρχει πρόβλημα από πλευράς της Ευρωπαϊκής Ένωσης, γιατί δεν αξιώνετε από τις εμπλεκόμενες τράπεζες που θα πάρουν την εγγύηση των 28 δισεκατομμυρίων ευρώ, να δώσουν απ’ αυτά τα χρήματα άμεσα, από τη στιγμή που είναι εγγυημένα, προκειμένου να αντιμετωπισθεί το πρόβλημα;
 
Γιατί τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα δεν πάει ο Εισαγγελέας Ειδικών Ελέγχων να ελέγξει το Λαναρά γιατί παράτησε και την εταιρεία και τους εργαζόμενους σύξυλους εδώ και τέσσερις μήνες;
 
Μας λέτε ότι θα κουβεντιάσετε με την Ευρωπαϊκή Ένωση. Μα, μέχρι εσείς να τελειώσετε τις κουβέντες με την Ευρωπαϊκή Ένωση, θα έχει μπει ταφόπλακα στην Κλωστοϋφαντουργία. Το λέω αυτό, γιατί μέσα στο επόμενο χρονικό διάστημα η Δ.Ε.Η. ήδη θα τους κόψει το ρεύμα.
 
Είστε Κυβέρνηση, πάρτε τις ευθύνες σας. Εμείς –και πιστεύω και το σύνολο της Αντιπολίτευσης- είμαστε έτοιμοι να στηρίξουμε οποιαδήποτε ενέργεια θα βοηθήσει τους εργαζόμενους να μη χάσουν τη δουλειά τους, να μη βγουν στο δρόμο.
 
Από εκεί και πέρα, σε ότι αφορά στο νομοσχέδιο, άκουσα πάρα πολύ προσεκτικά τις αιτιάσεις τις δικές σας και του Εισηγητή σας.
 
Μέχρι τώρα, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, η Νέα Δημοκρατία μας κατηγορούσε ότι δεν είχαμε θέσεις, δεν είχαμε προτάσεις, ότι κάναμε μια στείρα αντιπολίτευση.
 
Όταν λοιπόν φέρνουμε όχι μόνο συγκεκριμένες προτάσεις αλλά και σχέδια νόμου πολύ υπεύθυνα και πολύ συγκεκριμένα στο Εθνικό Κοινοβούλιο, μας λένε ότι δεν μπορούν να υλοποιηθούν. Εγώ θα σας θυμίσω τη λαϊκή παροιμία που λέει ότι «όποιος δεν θέλει να ζυμώσει σαράντα μέρες κοσκινίζει».
 
Επικαλείστε το τι θα κάνουν οι τράπεζες. Με το φόβο του τι θα κάνουν οι τράπεζες εάν περάσουν αυτές οι τροπολογίες που έχουμε προτείνει, εάν περάσει αυτό το νομοσχέδιο, δεν κάνουμε κυριολεκτικά τίποτα.
 
Και μη μας πάτε κύριε Εισηγητή της συμπολίτευσης στο παρελθόν, στο τι κάναμε εμείς στο παρελθόν. Καταρχήν στο παρελθόν δεν ήταν τόσο μεγάλα και τόσο οξυμμένα τα προβλήματα. Δεν είχαμε αυτή την κρίση. Δεν είχαμε αυτές τις συνέπειες, που έχουμε σήμερα. Ήταν τελείως διαφορετικό το πρόβλημα. Εξάλλου σας το είπα και στην πρωτομιλία μου, επιχειρήσαμε δύο τρεις φορές νομοθετικά να δώσουμε λύση και δεν τα καταφέραμε. Δεν τα κάναμε όλα σωστά. ’λλωστε αυτός ήταν και ένας λόγος που χάσαμε την κυβέρνηση.
 
Ήρθατε εσείς όμως, για να διορθώσετε υποτίθεται αυτά που εμείς δεν κάναμε και αυτά για τα οποία είχατε δεσμευθεί. Και να η πρόκληση. Μη μας λέτε λοιπόν ότι δεν είναι εφικτό. Τι δεν είναι εφικτό; Υπάρχει κόστος από τον Κρατικό Προϋπολογισμό για τις τροπολογίες που κάνουμε, για την πρόταση νόμου που έχουμε υποβάλει;
 
Είναι μηδενικό το κόστος κύριοι συνάδελφοι. Αυτό που υπάρχει, είναι η αντίδραση των τραπεζών. Αλλά εσείς μεταξύ των δανειοληπτών, των καταναλωτών και των τραπεζών, επιλέγετε να τα έχετε καλά με τις τράπεζες. Αυτή είναι η αλήθεια και γι’ αυτό δεν θέλετε να υιοθετήσετε τις ολοκληρωμένες προτάσεις μας!
 
Σε ότι αφορά πιο συγκεκριμένα στο νομοσχέδιο, δηλώσαμε ότι το άρθρο 1 θα το ψηφίσουμε. Για το άρθρο 2 που αφορά στους πλειστηριασμούς περιμέναμε να υπάρξει μεγαλύτερη γενναιότητα, όπως και στο άρθρο 5. Δεν υπήρξε.
 
Έχουμε καταθέσει για το άρθρο 2 μια συγκεκριμένη τροπολογία και είναι στη διακριτική σας ευχέρεια. Λέμε να ορίζεται ότι η τιμή της πρώτης προσφοράς δεν μπορεί να είναι κατώτερη της αντικειμενικής, αυτό που λέει άλλωστε και ο τίτλος του άρθρου, αλλά από κάτω δεν το έχετε συμπεριλάβει. Και ζητάμε από κει και πέρα την τροποποίηση του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας έτσι ώστε να εφαρμόζεται και για τους πλειστηριασμούς ακινήτων. Το αρμόδιο δικαστήριο μπορεί στην περίπτωση που ο πλειστηριασμός διενεργηθεί δύο φορές, με βάση τη δική σας πρόταση, χωρίς να εμφανιστούν πλειοδότες, να ορίσει κατώτερη τιμή. Ζητάμε λοιπόν να τροποποιηθεί σ’ αυτό το σημείο ο Κώδικας Πολιτικής Δικονομίας, προκειμένου να μην υπάρχει αυτό το παράθυρο. Ποιο είναι το δύσκολο; Γιατί άκουσα ορισμένες αιτιάσεις από πλευράς του Υπουργού οι οποίες δεν στέκουν σε καμία περίπτωση.
 
Σε ότι αφορά τώρα στο άρθρο 5 για το ακατάσχετο. Στο άρθρο 5 έχουμε προτείνει τρεις πολύ συγκεκριμένες τροπολογίες. Η μία αφορά το δικαίωμα της ανακοπής πέντε μέρες πριν από τον πλειστηριασμό. Η τροποποίηση την οποία κάνατε αυτό που θα κάνει θα είναι να μας δώσει τη δυνατότητα να κερδίσουμε τρεις εργάσιμες μέρες. Δεν λύνει το πρόβλημα.
 
Από εκεί και πέρα εξακολουθεί να υπάρχει το μεγάλο πρόβλημα με την κύρια κατοικία, αντί για τη μοναδική, που είναι ένα μείζον ζήτημα. Επίσης, το άρθρο δεν καλύπτει το θέμα των εγγυητών, που εμείς προτείνουμε ότι πρέπει να καλυφθεί, γιατί ο οφειλέτης και ο εγγυητής ουσιαστικά έχουν τις ίδιες υποχρεώσεις και εκεί είναι η διαφορά μας.
 
Πέραν αυτών, υπάρχουν ακόμα κάποιες πολύ συγκεκριμένες τροπολογίες. Το ένα είναι το θέμα της πρόωρης εξόφλησης. Με την προτεινόμενη τροπολογία ρυθμίζεται το πρόβλημα της πρόωρης εξόφλησης. Γίνεται διάκριση στις συμβάσεις δανείου με κυμαινόμενο επιτόκιο και σ’ αυτές με σταθερό επιτόκιο. Με τις ρυθμίσεις αυτές, τις οποίες εσείς δεν συμπεριλαμβάνετε καθόλου στο δικό σας νομοσχέδιο, διασφαλίζεται ο δανειολήπτης, χωρίς να δημιουργείται πρόβλημα στο τραπεζικό σύστημα.
 
Η δεύτερη τροπολογία αφορά στο θέμα των πανωτοκίων. Θέλουμε να οριστεί, όπως ζητάμε με αυτή την τροπολογία, ανώτατο όριο οφειλής το διπλάσιο του αρχικού δανεισθέντος κεφαλαίου, όπως συμβαίνει αυτή τη στιγμή και με τους αγρότες, να επεκταθεί δηλαδή και στους υπόλοιπους. Και δεύτερον ζητάμε την απαγόρευση του ανατοκισμού, για την οποία υπάρχουν ήδη αποφάσεις δικαστηρίων. Δεν την έχετε μέχρι τώρα αποδεχθεί ούτε αυτή την τροπολογία και ζητάμε να τοποθετηθείτε.
 
Η άλλη τροπολογία μας αφορά στην προστασία των κατόχων χρηματοπιστωτικών καρτών από αδιαφανείς χρεώσεις. Και εδώ ζητάμε πάλι δύο συγκεκριμένα πράγματα : να απαγορεύεται στα πιστωτικά ιδρύματα να εκτοκίζουν τα ποσά που οφείλονται από συναλλαγές που πραγματοποιήθηκαν μέσω πιστωτικής κάρτας, πριν την γνωστοποίηση του μηνιαίου λογαριασμού και να απαγορευθεί η επιβάρυνση των καταναλωτών για την ανάληψη μετρητών με πιστωτική κάρτα από τα καταστήματα της τράπεζας που την εξέδωσε ή από τα ΑΤΜς.
 
Η άλλη τροπολογία έχει σχέση με τη διασφάλιση της διαφάνειας στη διαμόρφωση του κυμαινόμενου επιτοκίου. Ξέρετε ότι υπάρχει εδώ ένα πελώριο πρόβλημα. Με τη διάταξη που προτείνουμε εξασφαλίζεται ότι ο πιστωτικός φορέας θα μειώνει ισόποσα με τη μεταβολή του επιτοκίου αναφοράς στη σύμβαση το επιτόκιο του δανείου, όταν μειώνονται τα επιτόκια αναφοράς για τους δανειολήπτες και όταν αυξάνονται τα επιτόκια αναφοράς για τους καταθέτες. Ένα εύλογο και δίκαιο ζήτημα, που δυστυχώς οι τράπεζες δεν το εφαρμόζουν.
 
Τέλος, υπάρχει το μεγάλο θέμα με τις εισπρακτικές εταιρείες. Θα πρέπει να μπει ένα τέλος σ’ αυτήν την υπόθεση. Εμείς θέλουμε να θέσουμε με την τροπολογία αυτή συγκεκριμένες απαγορεύσεις για τις εισπρακτικές εταιρείες που με τακτική παραπλάνησης ηθικής παρενόχλησης και ψυχολογικών πιέσεων δημιουργούν τεράστιο πρόβλημα, όταν διεκδικούν την είσπραξη των οφειλών. Οι παραβάτες θα έχουν πλέον να αντιμετωπίσουν τις κυρώσεις του νόμου που αφορά την προστασία του καταναλωτή.
 
Σε ότι αφορά στην τροπολογία για την αύξηση του ανώτατου ορίου καλυπτόμενης εγγύησης από 10.000 σε 100.000 ευρώ. Όπως είχε δεσμευθεί ο Πρόεδρός μας, ο Γιώργος Παπανδρέου, αυτήν την τροπολογία θα την ψηφίσουμε μολονότι υπάρχει, κύριε Υπουργέ, ένα ζήτημα που πρέπει να λάβετε υπ’ όψη, ότι δεν καλύπτονται οι επιχειρήσεις. Δηλαδή, μια μικρομεσαία επιχείρηση δεν καλύπτεται με αυτή τη διαδικασία και δεν ξέρω αν και κατά πόσο αρκεί το συνολικό ύψος του συγκεκριμένου Ταμείου να καλύψει το οποιοδήποτε πρόβλημα δημιουργηθεί, αν είναι μεγάλο.
 
Τέλος, μολονότι η πρότασή σας για τους διπλωματικούς υπαλλήλους είναι κατώτερη του αιτήματος και των διεκδικήσεων του κλάδου, θα ψηφίσουμε και αυτήν την τροπολογία.