Δημήτρης Κουσελάς Δημήτρης Κουσελάς

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Η Βουλή

ΘΕΜΑ Ομιλία Δημήτρη Κουσελά στην Ολομέλεια της Βουλήςκατά τη συζήτηση του Νομοσχέδιου του Υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών «Τροποποιήσεις επενδυτικών νόμων και άλλες διατάξεις»
ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ 10/2/2009
ΤΥΠΟΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ Ομιλία

   Ομιλία Δημήτρη Κουσελά στην Ολομέλεια της Βουλήςκατά τη συζήτηση του Νομοσχέδιου του Υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών «Τροποποιήσεις επενδυτικών νόμων και άλλες διατάξεις»

ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΚΟΥΣΕΛΑΣ:

Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, η Κυβέρνηση κατά πάγια πρακτική της φέρνει για συζήτηση ένα σχέδιο νόμου χωρίς συνοχή, μια συρραφή επιμέρους διευθετήσεων περιπτωσιολογικών και φωτογραφικών ρυθμίσεων, όπως εκείνης για το γκαράζ της Πατησίων και Κύπρου. Και δυστυχώς αυτό το νομοσχέδιο αφορά άμεσα την ανάπτυξη της χώρας σε μια συγκυρία εγχώριας και διεθνούς κρίσης που φέρνει στην επιφάνεια όλες τις αδιέξοδες επιλογές αυτής της Κυβέρνησης.
                  Αναρωτιόμαστε, λοιπόν ,σήμερα επί ποίας αρχής καλούμαστε να τοποθετηθούμε και να ψηφίσουμε; Επί των εμβαλωματικών παρεμβάσεων στη διαχείριση του ΕΣΠΑ; Επί των εργασιακών και πολιτικά ύποπτων ρυθμίσεων στη ΜΟΔ Α.Ε. που αντί να την ενδυναμώνουν ,την αποψιλώνουν και την υποβαθμίζουν; Επί των διάσπαρτων και επιλεκτικών τροποποιήσεων του επενδυτικού νόμου 3299/2004; Ή μήπως επί της έκθεσης του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους που δεν είναι σε θέση να μας παράσχει ούτε ένα μέγεθος κόστους ή οφέλους από όλες αυτές τις διατάξεις που καλούμαστε σήμερα μ αυτό το νομοσχέδιο να ψηφίσουμε;
                  Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, εμείς θα περιμέναμε εν μέσω αυτής της οικονομικής κρίσης ,θαρραλέα μέτρα και τομές για το ΕΣΠΑ που να σηματοδοτεί τη βούληση της Κυβέρνησης να ξεμπλοκάρει αυτό το πολυδιαφημισμένο, αλλά βαλτωμένο επί δύο χρόνια Δ΄ Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης. Να το επιταχύνει ,δίνοντας παράλληλα το στίγμα πως υπάρχει ένα κάποιο σχέδιο για τη στήριξη της πραγματικής οικονομίας και για την έξοδο από την κρίση. Δυστυχώς όμως –και αυτό δεν είναι διαπίστωση δικιά μας, είναι διαπίστωση και των ίδιων των στελεχών της Κυβέρνησης- σχέδιο εξόδου από την κρίση η Κυβέρνηση ούτε είχε ούτε έχει.
                  Στο κομμάτι του ΕΣΠΑ ,η Κυβέρνηση αναλώνεται σε ήσσονος σημασίας μερεμέτια και διευθετήσεις, όπως χαρακτηριστικά είπε και ο Εισηγητή μας. Δυστυχώς ,επιβεβαιώνονται οι επισημάνσεις που και προσωπικά είχα κάνει κατά την ψήφιση του 3614/2007 για τη διαχείριση του ΕΣΠΑ. Αντί δηλαδή να ξεπεραστούν οι όποιες αδυναμίες του συστήματος διαχείρισης του Γ΄ Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης και το σύστημα αυτό να αναβαθμιστεί ,να απλοποιηθεί ,θεσπίστηκαν συγκεντρωτικά, αλληλοεπικαλυπτόμενα και ασφυκτικά ελεγχόμενα από το Υπουργείο Οικονομίας διαχειριστικά όργανα. Το αποτέλεσμα βέβαια αυτής της διαδικασίας ήταν να πολλαπλασιαστεί η γραφειοκρατία και η αδιαφάνεια στελέχωσης των φορέων διαχείρισης, να αυξηθεί κατακόρυφα το κόστος λειτουργίας τους που επιβαρύνει το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων ,να μεγαλώσει η ακαμψία και οι καθυστερήσεις στην προώθηση του ΕΣΠΑ, ενώ οι τοπικοί φορείς έμειναν έξω από τη λήψη των αποφάσεων και των επενδυτικών σχεδιασμών που τους αφορούν άμεσα και καθοριστικά.
                  Αλήθεια, κύριε Υπουργέ, τι από όλα αυτά διορθώνετε με τις διατάξεις που φέρνετε; Μήπως θα ξεμπλοκάρει το ΕΣΠΑ με τη ρύθμιση της παραγράφου 4 για τον εκφοβισμό και τη χειραγώγηση των προϊσταμένων; Ή μήπως θα ενισχύσει τη ΜΟΔ Α.Ε. η αποψίλωσή της με επιλεκτικές αποσπάσεις σε άλλες υπηρεσίες, πολιτικά γραφεία ,που όπως φαίνεται γίνεται κατά κόρον τα τελευταία χρόνια; Εξάλλου τα παιχνίδια ελέγχου της Κυβέρνησης στη διοίκηση της «ΝΟΜΟΣ Α.Ε.» δεν συμβάλλουν και το γνωρίζετε πάρα πολύ-καλά στο ζητούμενο, που είναι η διαφάνεια και η αποτελεσματικότητα της διαχείρισης του Δ΄ Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης. Εμείς ,το ξέρετε, έχουμε εξ αρχής αντιταχθεί σε αυτά τα συγκεντρωτικά αθηνοκεντρικά μορφώματα για όλους τους λόγους που προανέφερα. Απόδειξη της δυσκαμψίας των σχημάτων που επιλέξατε είναι πως ούτε η «ΔΗΜΟΣ Α.Ε.» έχει μέχρι σήμερα καταφέρει να λειτουργήσει.
                  Τρίτον, οι τροποποιήσεις που γίνονται στον αναπτυξιακό νόμο 3299/2004 δεν θεραπεύουν κανένα από τα σημεία για τα οποία σας ασκήσαμε κριτική κατά την ψήφισή του. Ο νόμος αυτός απέτυχε στην πράξη. Αυτό το μαρτυρά ο τελικός αριθμός και το είδος των εγκρίσεων που έγιναν και όχι βέβαια ο πολυδιαφημισμένος από εσάς αριθμός των αιτήσεων. Το μαρτυρά η σοβαρή παραβίαση των προθεσμιών του, αλλά και η ανύπαρκτη συμβολή του στη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας της χώρας μας ,μιας ανταγωνιστικότητας που αντί να ανέβει, έπεσε κατακόρυφα τα τελευταία χρόνια. Είναι χαρακτηριστικό ότι από τα 642 επενδυτικά σχέδια συνολικού προϋπολογισμού 692,3 εκατομμυρίων ευρώ, εδώ και πολλούς μήνες παραμένουν σε εκκρεμότητα τα περισσότερα στην περιφέρεια Πελοποννήσου. Είναι χαρακτηριστικό ότι (μετά την πρόκληση που μου κάνατε στην Επιτροπή) από έρευνα που έκανα δεν έχει εγκριθεί μέχρι και τη στιγμή που μιλάμε, κύριε Υπουργέ, ούτε το 1/5 των σχεδίων, ενώ γνωρίζετε πάρα πολύ καλά ότι η έγκριση των εν λόγω σχεδίων θα δημιουργούσε πάνω από 1.350 θέσεις εργασίας στην περιφέρεια Πελοποννήσου και θα βοηθούσε στην ανάπτυξή της.
                  Τελικά το μόνο που ουσιαστικά αλλάζει μ αυτό το νομοσχέδιο και αυτό για την εξοικονόμηση ταμειακών πόρων από την Κυβέρνηση, είναι ο τρόπος υπολογισμού του φορολογικού κινήτρου για να γίνει πιο ελκυστικό και να αποσυμφορηθούν παράλληλα οι υπηρεσίες που χορηγούν επιχορηγήσεις.
                  Είναι όμως εξαιρετικά αμφίβολο αν το κίνητρο αυτό θα λειτουργήσει μέσα στην κρίση, όταν και οι επενδυτές πάσχουν κυρίως από ρευστότητα, αλλά και οι τράπεζες δεν είναι διατεθειμένες να την παράσχουν με στοιχειωδώς ευνοϊκούς και συμφέροντες όρους για τις επιχειρήσεις.
Τέταρτον, οι περισσότερες ρυθμίσεις-λάστιχο του άρθρου 3 και ειδικά η παράγραφος δ΄, κατά τη γνώμη μου, υπονομεύουν την περιφερειακή στόχευση του επενδυτικού νόμου σε βάρος πολλών νομών, επιχειρήσεων και μικροεπενδυτών της περιφέρειας και σε όφελος της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης.
Ειδικά για τα φωτοβολταϊκά: θα περίμενα, πριν από οτιδήποτε άλλο, να καταργηθούν άμεσα τα παράλογα γραφειοκρατικά και φορολογικά αντικίνητρα για την εγκατάσταση από νοικοκυριά και ιδιώτες μικρών φωτοβολταϊκών που θα πωλούν ρεύμα στο δίκτυο του ΔΕΣΜΗΕ και θα συμβάλουν στη μείωση των περιόδων αιχμής στο σύστημα ηλεκτρικής ενέργειας, ιδίως τα καλοκαίρια που αυτό είναι άκρως απαραίτητο. Είναι αδιανόητο να υπάρχουν τόσες αγκυλώσεις, εξαιρέσεις και εμπόδια στην ανάπτυξή τους, σε μία χώρα με δυνατότητες ανάπτυξης της ηλιακής ενέργειας, όπως η Ελλάδα. Αρκεί να σημειώσω ότι μόνο κατά το μήνα Δεκέμβριο υποβλήθηκαν εβδομήντα πέντε αιτήματα στη ΡΑΕ για επενδύσεις στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας.
                  Κλείνοντας, θέλω να τονίσωδυστυχώς και παρά τις παρατηρήσεις που κάναμε ακόμη και σήμερα, κρατείται η εξαιρετικά ύποπτη σπουδή, με την οποία τροποποιείτε οποτεδήποτε και-όχι ανά διετία-με υπουργικές αποφάσεις τις κορεσμένες τουριστικές περιοχές, οι οποίες λόγω υπερσυγκέντρωσης μονάδων ήταν εκτός του επενδυτικού νόμου, για την ανέγερση ξενοδοχείων. Θα θέλαμε μία πραγματική εξήγηση σε αυτό το θέμα.
Για όλους αυτούς τους λόγους, είναι φανερό ότι καταψηφίζουμε αυτό το νομοσχέδιο επί της αρχής, αφού όπως ήδη εξήγησα ουσιαστικά, δεν έχει καμία αρχή.
Ευχαριστώ πολύ.