Δημήτρης Κουσελάς Δημήτρης Κουσελάς

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Η Βουλή

ΘΕΜΑ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ ΤΗΣ ΕΠΙΚΑΙΡΗΣ ΕΡΩΤΗΣΗΣ ΤΟΥ ΒΟΥΛΕΥΤΗ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ ΤΟΥ ΠΑΣΟΚ κ. ΔΗΜΗΤΡΗ ΚΟΥΣΕΛΑ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΥΠΟΥΡΓΟ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ, ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΙΣΠΕΥΣΗ ΕΚΔΙΚΑΣΗΣ ΤΩΝ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΩΝ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΙΣΠΡΑΞΗ ΤΩΝ ΟΦΕΙΛΟΜΕΝΩΝ ΦΟΡΩΝ ΑΠΟ ΜΕΓΑΛΟΟΦΕΙΛΕΤΕΣ, 23-1-2012.
ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ 23/1/2012
ΤΥΠΟΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ Ομιλία

ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ ΤΗΣ ΕΠΙΚΑΙΡΗΣ ΕΡΩΤΗΣΗΣ ΤΟΥ ΒΟΥΛΕΥΤΗ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ ΤΟΥ ΠΑΣΟΚ κ. ΔΗΜΗΤΡΗ ΚΟΥΣΕΛΑ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΥΠΟΥΡΓΟ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ, ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΙΣΠΕΥΣΗ ΕΚΔΙΚΑΣΗΣ ΤΩΝ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΩΝ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΙΣΠΡΑΞΗ ΤΩΝ ΟΦΕΙΛΟΜΕΝΩΝ ΦΟΡΩΝ ΑΠΟ ΜΕΓΑΛΟΟΦΕΙΛΕΤΕΣ, 23-1-2012.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Βαΐτσης Αποστολάτος): Θα συζητηθεί τώρα η με αριθμό 383/17-1-2012 επίκαιρη ερώτηση του Βουλευτή του Πανελλήνιου Σοσιαλιστικού Κινήματος κ. Δημητρίου Κουσελά προς τον Υπουργό Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, σχετικά με την εκδίκαση των φορολογικών υποθέσεων και την είσπραξη των οφειλομένων φόρων από μεγαλοοφειλέτες. Στην ερώτηση του κυρίου συναδέλφου θα απαντήσει ο Υφυπουργός Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων κ. Γεώργιος Πεταλωτής.

Το λόγο έχει ο συνάδελφος κ. Δημήτριος Κουσελάς για να μας αναπτύξει την επίκαιρη ερώτησή του. Σας ακούμε, κύριε Κουσελά.

ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

Κύριε Υπουργέ, η σημερινή επίκαιρη ερώτηση είναι συνέχεια της ερώτησης που μαζί με την Κατερίνα τη Φαρμάκη και τριάντα τρεις άλλους Βουλευτές του ΠΑ.ΣΟ.Κ. υποβάλαμε στις 17-11-2011, αλλά και της δικής σας απάντησης, μιας απάντησης που οφείλω να ομολογήσω ότι περιέχει ενδιαφέροντα στοιχεία αλλά και ενέργειες που εσείς ως Υπουργείο Δικαιοσύνης έχετε κάνει. Δυστυχώς, όμως, η απάντηση αυτή δεν με κάλυψε για την αποδοχή ή όχι της πρότασής μου.

Η πρόταση που έχουμε καταθέσει , κύριε Υπουργέ, είναι ξεκάθαρη. Ζητήσαμε εντός αποκλειστικής προθεσμίας πέντε μηνών τα διοικητικά δικαστήρια να εξετάζουν και να αποφασίζουν κατά προτεραιότητα για τις φορολογικές υποθέσεις των μεγαλοοφειλετών του Δημοσίου που είναι πάνω από 150.000 ευρώ. Με βάση τα δικά σας στοιχεία, κύριε Υπουργέ, 165.452 φορολογικές υποθέσεις, μεγάλες και μικρές, εκκρεμούσαν στα Διοικητικά Πρωτοδικεία και Εφετεία μέχρι 20-7-2011. Από αυτές –ακούστε, κύριε Πρόεδρε- 138.720 υποθέσεις δεν έχουν πάρει δικάσιμο και στην καλύτερη περίπτωση θα πάρουν δικάσιμο–θα πάρουν δικάσιμο, δεν θα εκδικαστούν- μέχρι τον Ιούνιο του 2013.

Τώρα, λοιπόν, τη στιγμή που από τη μια έχουμε μεγάλες και άδικες περικοπές των μισθών και των συντάξεων, από την άλλη δεκάδες δισεκατομμύρια ευρώ -ή δισεκατομμύρια ευρώ για να μην υπερβάλλω- κυριολεκτικά λιμνάζουν στις αίθουσες των δικαστηρίων, τα οποία ποσά δεν μπορούμε να τα εισπράξουμε λόγω αυτής της κατάστασης, το ερώτημα είναι σαφές: Είναι στην πρόθεσή σας, στην πρόθεση του Υπουργείου Δικαιοσύνης να συνεννοηθεί με το Υπουργείο Οικονομικών το οποίο δεν έχει απαντήσει –εσείς δώσατε μια απάντηση- προκειμένου να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα αυτό;

Γιατί, κύριε Πρόεδρε -και με αυτό κλείνω- θέλω να τονίσω  το εξής: Ήταν θετική η δημοσιοποίηση της λίστας των μεγαλοοφειλετών, έστω και καθυστερημένα. Για να υπάρξουν όμως θετικά αποτελέσματα, για να έχουμε εισπράξεις, θα πρέπει να γίνει αποδεκτό αυτό το αίτημα. Θα πρέπει να εφαρμοστεί πλήρως ο ν.3943 και ταυτόχρονα, κύριε Υπουργέ, θα πρέπει να κλείσουν και τα παράθυρα που έχουν ανοίξει σχετικά με τον Πτωχευτικό Κώδικα, στη βάση των οποίων μεγαλοοφειλέτες που συλλαμβάνονται, αφήνονται ελεύθεροι. Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Βαΐτσης Αποστολάτος): Ευχαριστούμε και εμείς τον κ. Κουσελά, Βουλευτή του ΠΑΣΟΚ, για την ανάπτυξη της ερώτησής του. Ο Υφυπουργός Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων κ. Γεώργιος Πεταλωτής έχει το λόγο.

ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΕΤΑΛΩΤΗΣ (Υφυπουργός Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

Ευχαριστώ, κύριε συνάδελφε –όπως και την κ. Φαρμάκη που είναι δίπλα σας και επικουρεί και σ’ αυτή την ερώτηση- για τη δυνατότητα που μου δίνετε να απαντήσω σ’ ένα μείζον ζήτημα και το οποίο είναι μέρος ενός πολύ μεγάλου ζητήματος, των εκκρεμών υποθέσεων στα διοικητικά δικαστήρια της χώρας.

Είναι γνωστό ότι υπάρχει μια πολύ μεγάλη εμπλοκή στα διοικητικά δικαστήρια και κατά συνέπεια αυτή η εμπλοκή μεταφέρεται και στις φορολογικές υποθέσεις. Όντως τα στοιχεία που δώσατε -επί λέξει θα τα αναφέρω- είναι στοιχεία πραγματικά απογοητευτικά για την ελληνική δικαιοσύνη και την ελληνική πολιτεία, στοιχεία που μας δείχνουν ότι επί πολλά χρόνια συσσωρεύονταν υποθέσεις φορολογικού χαρακτήρα κυρίως, αλλά και διοικητικού στα διοικητικά δικαστήρια χωρίς να υπάρχουν οι κατάλληλοι και ανάλογοι χειρισμοί από την πλευρά της ελληνικής πολιτείας.

Γνωρίζετε επίσης –με βάση την απάντησή μας στην ερώτησή σας- ότι το 2010 ψηφίσαμε το ν.3900, επί Υπουργίας Χάρη Καστανίδη, για την επιτάχυνση της διοικητικής δίκης, αλλά κυρίως φέρνουμε ένα νέο πολυνομοσχέδιο εμείς, ως πολιτική ηγεσία πλέον του Υπουργείου Δικαιοσύνης, με πάνω από εκατό τομές, πολλές από τις οποίες αφορούν και την ταχύτερη εκδίκαση των φορολογικών υποθέσεων.

Για το λόγο αυτό έχουμε κάνει αλλεπάλληλες συναντήσεις με όλες τις ενώσεις δικαστών και εισαγγελέων, με τις ενώσεις διοικητικών δικαστών και του Συμβουλίου της Επικρατείας και του Ελεγκτικού Συνεδρίου, αλλά και των δικηγορικών συλλόγων.

Αρχικά θα σας απαντήσω ότι είναι πολύ εύκολο να λέμε ότι εντός πέντε μηνών ή έξι μηνών ή ενός χρόνου θα εκδικαστούν αυτές οι υποθέσεις. Αυτό όμως είναι κάτι αποσπασματικό. Ακόμα και να το πούμε μέσω κάποιας διάταξης, δεν πρόκειται να εφαρμοστεί, γιατί μιλάμε για συγκεκριμένες δυνατότητες του δικαιικού και δικονομικού μας συστήματος, που αποσπασματικά δεν μπορούν να φέρουν αποτελέσματα.

Γι’ αυτό ακριβώς κάνουμε πολύ σημαντικές ενέργειες μέσα σ’ ένα πλέγμα διατάξεων, έτσι ώστε αυτό το μεγάλο πλήθος υποθέσεων –και διοικητικού και φορολογικού χαρακτήρα- να δικάζονται κατά προτεραιότητα και με στοιχεία που θα σας δώσω.

Με το ν. 3900/2010 έχουμε κατεβάσει πλέον ένα βαθμό ουσιαστικής διοικητικής δικαιοδοσίας στο διοικητικό πρωτοδικείο για μικρές διαφορές, ενώ αφήσαμε το διοικητικό εφετείο για τις μεγάλες, με κριτήριο τις 150.000 ευρώ, έτσι ώστε αυτές οι μεγάλες υποθέσεις να δικάζονται από συγκεκριμένα δικαστήρια τα οποία «απογυμνώνουμε» από άλλες υποχρεώσεις.

Συστήσαμε για πρώτη φορά φορολογικά τμήματα στα διοικητικά δικαστήρια. Μπορώ να σας παραθέσω τον αριθμό. Είναι είκοσι τρία φορολογικά τμήματα τα οποία γίνονται για πρώτη φορά.  Εκεί θα εκδικάζονται κατά προτεραιότητα οι φορολογικές υποθέσεις. Και με αυτή τη ρύθμιση, πέρα από τα ειδικά τμήματα, ουσιαστικά εκπαιδεύονται και οι δικαστές για να επιλύουν φορολογικές υποθέσεις.

Προωθούμε τη διαδικασία της πρότυπης δίκης, μια διαδικασία όπου μαζικές αγωγές και προσφυγές στα διοικητικά δικαστήρια πλέον εκδικάζονται με ένα τρόπο, ουσιαστικά με μια δίκη, ώστε να μην έχουμε επανειλημμένως δίκες για το ίδιο ή περίπου ίδιο αντικείμενο. Εφαρμόζουμε ταχεία διαδικασία, έτσι όπως προβλέπεται.

Εκδικάζονται οι εφέσεις κατά των αποφάσεων των μονομελών πρωτοδικείων από τα μονομελή διοικητικά εφετεία. Επαναπροσδιορίζεται η εξουσία του δικαστηρίου για τον έλεγχο των πράξεων. Γίνονται πολύ αυστηρότερες πλέον οι προϋποθέσεις χορήγησης αναστολής εκτέλεσης για να σταματήσει αυτή η διαδικασία που υπήρχε μέχρι τώρα -η βιομηχανία να ασκούνται προσφυγές- να ασκούνται σε δεκαετίες και όχι απλώς σε πέντε ή έξι μήνες. Αυτά τώρα τα καταργούμε, όπως επίσης καταργούμε το ανασταλτικό αποτέλεσμα στην κατ’ έφεση δίκη.

Στη δευτερολογία μου θα σας απαντήσω και για το τι κάνουμε με το καινούργιο πολυνομοσχέδιο, τι ρυθμίσεις φέρνουμε, αλλά και ποια είναι τα μετρήσιμα αποτελέσματα που έχουμε πλέον, σ’ αυτή την όντως πολύ δύσκολη για τη χώρα μας εποχή.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Βαΐτσης Αποστολάτος):  Ευχαριστούμε πολύ, κύριε Υπουργέ. Το λόγο έχει ο Βουλευτής του ΠΑ.ΣΟ.Κ. κ.  Δημήτριος Κουσελάς.

ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε. Θέλω όντως να παραδεχθώ ότι από πλευράς του Υπουργείου Δικαιοσύνης καταβάλλονται σημαντικές προσπάθειες στην κατεύθυνση που είπε ο κύριος Υπουργός και όντως, απ’ ό,τι φαίνεται, η πρόθεση είναι να μειωθούν τα επίπεδα της εκδίκασης και να συντομευθεί έτσι κατά τι ο χρόνος εκδίκασης των υποθέσεων.

Όμως, κύριε Υπουργέ, θα πρέπει να δεχθείτε ότι και με τον ν. 3900 δεν αποτρέψαμε τις εύκολες χορηγήσεις αναστολών, ενώ οι χορηγήσεις αναστολών κανονικά πρέπει να δίνονται στις περιπτώσεις που μοναδικός λόγος είναι η πιθανολόγηση ευδοκίμησης της προσφυγής και κανένας άλλος. Δεν ξέρω αν αυτό θα το θεσμοθετήσετε.

Ωστόσο αυτό το οποίο παραμένει -και είναι κρίσιμο- είναι ότι δεν υπάρχει καμία διασφάλιση για το πότε θα συζητηθούν οι υποθέσεις και με βάση τα δικά σας στοιχεία, αυτά που επιβεβαιώσατε, μόνο για τις εκατόν τριάντα οκτώ χιλιάδες επτακόσιες είκοσι υποθέσεις, που δεν έχουν οριστεί ακόμα, θέλουμε μία διετία. Σ’ αυτό το χρονικό διάστημα τι θα κάνουμε; Θα αφήσουμε τους μεγαλοοφειλέτες να κάνουν «δικαστικό κατενάτσιο» σε βάρος όλων μας και ιδιαίτερα σε βάρος των  συνεπών φορολογούμενων, ή ελλείψει εσόδων θα ακολουθήσουμε τη λογική, τη συνταγή των οριζόντιων περικοπών, η οποία είναι αδιέξοδη; Και είναι αδιέξοδη γιατί αφ’ ενός έχει οδηγήσει σε τραγικά κοινωνικά αδιέξοδα, αφ’ ετέρου ανακυκλώνει την κρίση, από τη στιγμή που βαθαίνει η ύφεση.

Αυτό λοιπόν που θέλω να πω -κι επιμένω στην πρότασή μου- είναι ότι πρέπει να ξεχωρίσουν κατεπειγόντως οι μεγάλες φορολογικές υποθέσεις. Δεύτερο, πρέπει να παίρνουν κατά προτεραιότητα δικάσιμο. Ανέφερα ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα. Και θα γίνω πιο συγκεκριμένος. Να εκδικάζονται τάχιστα, με έκδοση απόφασης. Είναι σημαντικό –το ξαναλέω- κι αυτό που είπατε, δηλαδή το να υπάρχει ένα επίπεδο κι όχι πολλά επίπεδα σ’ αυτή την εκδίκαση.

Όμως μπορείτε –και θα κλείσω με αυτό, κύριε Πρόεδρε- να χρησιμοποιήσετε, αν θέλετε, και όσα προβλέπονται για συγκεκριμένα ζητήματα από την παράγραφο 9 του άρθρου 13 του ν. 2523/1997 όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 51 του ν. 3900/2010. Αυτές οι διατάξεις, για να καταλαβαίνουν κι όσοι μας ακούν, δίνουν τη δυνατότητα -όπως γνωρίζετε, διότι είστε και νομικός- μέσα σε έξι μήνες να έχουμε τελειώσει. Εγώ πρότεινα πέντε μήνες. Δεν θέλετε πέντε μήνες; Κάντε το εξάμηνο. Όμως στο εξάμηνο να έχουμε τελειώσει. Αυτή τη στιγμή, παρ’ όλες τις προσπάθειες που έχουν γίνει, ο χρόνος εκδίκασης, κύριε Πρόεδρε, εξακολουθεί να είναι επτά και φθάνει τα δέκα χρόνια.

Το θέμα, λοιπόν, είναι πάρα πολύ σοβαρό. Πρέπει επομένως να συνεννοηθείτε με το καθ’ ύλην αρμόδιο Υπουργείο, το Υπουργείο Οικονομικών, που πρέπει να εκφράσει και τη δική του βούληση, προκειμένου να ληφθούν τώρα αυτά τα μέτρα. Ευχαριστώ.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Βαΐτσης Αποστολάτος): Ευχαριστούμε το Βουλευτή Μεσσηνίας του ΠΑ.ΣΟ.Κ. κ. Κουσελά. Το λόγο έχει ο Υφυπουργός Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων κ. Πεταλωτής.

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΠΕΤΑΛΩΤΗΣ (Υφυπουργός Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων): Θα ήθελα να επαναλάβω, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ότι η Νομική και το δικαιικό σύστημα δεν χωράνε αποσπασματικά μέτρα. Για να χαϊδέψουμε αφτιά και να φανούμε καλοί θα μπορούσαμε να φέρουμε μία διάταξη που να λέει κάτι τέτοιο. Σ’ ένα σύστημα που είναι δομημένο με έναν συγκεκριμένο τρόπο και έχει συγκεκριμένες αρχές και δικονομικές δικλίδες  ασφαλείας δεν θα μπορούσαμε να φέρουμε μια τέτοια ρύθμιση, παρ’ όλο που θα ήταν ευχής έργον να μπορούσε να γίνει. Είναι κάτι το ιδεατό και δεν γίνεται.

Εμείς, αντίθετα, δουλεύουμε συστηματικά. Με τον ν. 3900/2010 έχουν έρθει πολύ μεγάλες αλλαγές και πολύ μεγάλες βελτιώσεις, τέτοιες που δεν θα μας ξαναεπιτρέψουν να μιλάμε, όπως είπατε προηγουμένως, για φορολογικές δίκες  που τελειώνουν μέσα σε δέκα χρόνια.

Την επιτάχυνση της διαδικασίας που είπα προηγουμένως -ακριβώς αυτό εννοούσα, όπως το αναφέρατε προηγουμένως- με το νόμο του 1997, όπου υπάρχει μια διαδικασία, η οποία όμως δεν μπορεί να εφαρμοστεί σε αυτή την περίπτωση, για να λύσει το συγκεκριμένο πρόβλημα. Εκείνο που έχω να σας πω είναι ότι είμαστε ευχαριστημένοι από το ν. 3900/2010 σε σχέση με ό,τι γινόταν στο παρελθόν. Ήταν εξαιρετική τομή αυτός ο νόμος. Και με το νέο πολυνομοσχέδιο που φέρνουμε για τη «δίκαιη δίκη», φέρνουμε και ειδικές διατάξεις σε σχέση με τις φορολογικές δίκες. Και με το Υπουργείο Οικονομικών συνεννοούμαστε -και ας μην ισοπεδώνουμε τα πάντα, ας μην ξεχνάμε ότι το Υπουργείο Οικονομικών σε αυτά τα δυόμιση χρόνια της Κυβέρνησης και της προηγούμενης Κυβέρνησης και αυτής που συνεχίζεται, έχει κάνει τους περισσότερους ελέγχους, τις περισσότερες διασταυρώσεις- κάτι που έχει αυξήσει και την ύλη φυσικά των δικαστηρίων.

Συνεπώς είναι πρώτη προτεραιότητά μας, ειδικά τέτοιου είδους υποθέσεις, που έχουν να κάνουν και με δημόσια έσοδα που να εκκαθαρίζουν τις αντιδικίες και τις εκκρεμότητες των ιδιωτών με το δημόσιο, να τις έχουμε μπροστά, γι’ αυτό φέρνουμε και διατάξεις για τις φορολογικές δίκες. Συγκεκριμένα αυξάνουμε με το νέο νόμο την αρμοδιότητα των Μονομελών Πρωτοδικείων και των Μονομελών Εφετείων, προκειμένου να επιταχυνθεί η εκδίκαση των υποθέσεων και ιδιαίτερα των εκκρεμών υποθέσεων στα Διοικητικά Δικαστήρια με αντικείμενο οικονομικού ενδιαφέροντος. Οι μονομελείς συνθέσεις –είναι η άποψή μας και την περνάμε μέσα από το νόμο- είναι πολύ πιο εύκολο να εκδικάζουν υποθέσεις, να βγάζουν αποφάσεις. Και είναι λογικό ότι όταν είναι ένας δικαστής κάνει πολύ πιο γρήγορη δουλειά απ’ ότι στα πολυμελή σχήματα.

Αλλά και στη διαδικασία είσπραξης δημοσίων εσόδων, το άρθρο δηλαδή 218 του Κώδικα Διοικητικής Δικονομίας, η αρμοδιότητα του Μονομελούς Εφετείου αυξάνεται προκειμένου να περιλαμβάνει και περισσότερα δημόσια έσοδα.

Επίσης, με το άρθρο 40 ενισχύεται ο θεσμός της «πρότυπης δίκης» που είχε εισαχθεί με τον προηγούμενο νόμο, το ν.3900/2010, βλέπουμε όμως να υπάρχουν κάποιες καθυστερήσεις. Και τώρα αντικαθιστούμε τα Δικαστήρια με Συμβούλια, που σημαίνει ότι εκατοντάδες υποθέσεις θα λύνονται με βάση μια απόφαση του Συμβούλιου της Επικρατείας. Είναι πολύ σημαντικός θεσμός και θα αλλάξει το τοπίο άρδην.

Επίσης το ίδιο προβλέπεται, η επιτάχυνση τόσο ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας όσο και ενώπιον των Διοικητικών Πρωτοδικείων και αν βάζουμε μια δικλείδα ότι μια υπόθεση δεν έχει συζητηθεί για διάστημα μεγαλύτερο των δύο χρόνων από την κατάθεση του εισαγωγικού δικογράφου, που τώρα έχουμε υποθέσεις, που πραγματικά χρονίζουν.

Τα αποτελέσματα σε αριθμούς, επειδή είπατε αριθμούς που όντως ίσχυαν, στα Διοικητικά Εφετεία το σύνολο των εκκρεμών υποθέσεων, έτσι όπως το είχατε προσδιορίσει, με φορολογικό τελωνειακό αντικείμενο θα έχει εκκαθαριστεί νωρίτερα από τον Ιούνιο του 2013. Και αυτό δεν είναι λίγο. Είναι πάρα πολύ μεγάλη υπόθεση να έχουμε εκκαθάριση μέσα σε ενάμιση χρόνο όλων των φορολογικών και τελωνειακών υποθέσεων. Και σε μερικά μάλιστα Διοικητικά Εφετεία -και έχω υπόψη μου των Πατρών και της Κομοτηνής- θα έχουν εκκαθαριστεί αυτές οι εκκρεμείς υποθέσεις όλες μέσα στο 2012, που σημαίνει ότι είναι πολύ μεγάλο βήμα.

(Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Υπουργού)

Τελειώνω, κύριε Πρόεδρε.

Στα Διοικητικά Πρωτοδικεία τώρα κάναμε πολύ μεγάλη δουλειά προκειμένου μέσα στο 2011 –και αυτός ήταν ο στόχος που είχαμε τάξει- να έχουμε εκδίκαση του 15% των εκκρεμών υποθέσεων, όταν σε διαφορετική περίπτωση θα πηγαίναμε ακόμη χρόνια πολλά. Η μαζικότητα με την «πρότυπη δίκη» είναι πάρα πολύ σημαντική τομή. Συμπερασματικά έχουμε μια θετική αποτίμηση του τι συμβαίνει μέχρι τώρα σε σχέση με το παρελθόν. Περιμένουμε να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες, κυρίως της «πρότυπης δίκης», έτσι ώστε, να δούμε την πλήρη απόδοσή της και να τη βελτιώσουμε με το νομοσχέδιο. Είμαστε στην ίδια κατεύθυνση κύριοι συνάδελφοι, με αυτή που βάζετε. Δεν μπορούμε να είμαστε όμως αισιόδοξοι ότι μπορούμε να φέρουμε τέτοια διάταξη, που να περαιώνει τις υποθέσεις μέσα σε πέντε μήνες. Χρειάζεται χρόνος και είναι πολύ σύντομος σε σχέση με τα υπόλοιπα δικαστηρικά δεδομένα, έτσι ώστε να αποδώσουν αυτές οι ρυθμίσεις.

Είναι σαφές ότι συμμεριζόμαστε την αγωνία και τη δική σας και των συναδέλφων, που είχατε καταθέσει και την έγγραφη ερώτηση στο να διεκπεραιωθούν αυτές οι εκκρεμείς υποθέσεις που κάποτε χρόνιζαν και τώρα δεν χρονίζουν.

Σας ευχαριστώ πολύ.