Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.
Ευχαριστώ και το συνάδελφο κ. Γιακουμάτο για την ευκαιρία που μου δίνει μέσα από την ερώτησή του να βάλουμε ορισμένα πράγματα στη θέση τους.
Το ολυμπιακό ακίνητο, στο οποίο αναφέρθηκε, που είναι δημόσιο κτήμα με ΑΒΚ205 και 206 αρμοδιότητας της Κτηματικής Υπηρεσίας Ανατολικής Αττικής, προοριζόταν, όπως είπε ο κ. Γιακουμάτος, να στεγάσει το Υπουργείο Εργασίας, αλλά επεστράφη στην Κτηματική Εταιρεία του Δημοσίου. Ήταν ένα από τα ακίνητα που το 2007, όπως γνωρίζετε, κύριε Γιακουμάτο, δόθηκε από την Κτηματική Εταιρεία του Δημοσίου στη Μονή Βατοπεδίου με αντάλλαγμα παραλίμνιες εκτάσεις ιδιοκτησίας –υποτίθεται- της Μονής στη Βιστωνίδα.
Στη συνέχεια, το 2008, η Ιερά Μονή Βατοπεδίου το πούλησε στην κυπριακών συμφερόντων εταιρεία «Noliden Limited». Στον απόηχο του γνωστού σκανδάλου για το Βατοπέδι και μετά την ανάκληση των υπουργικών αποφάσεων στις οποίες στηρίχθηκε η ανταλλαγή, η Μονή Βατοπεδίου όντως πρότεινε το Δεκέμβρη του 2008 στο ελληνικό Δημόσιο να του επιστρέψει τα ακίνητα που περιήλθαν σ’ αυτήν κατόπιν ανταλλαγών με τη Λίμνη Βιστωνίδα και με τις παραλίμνιες εκτάσεις της, ανακτώντας τις αντίστοιχες εκτάσεις στη Βιστωνίδα που υποστήριξε ότι της ανήκαν, χωρίς δηλαδή –και θέλω αυτό να το υπογραμμίσω, για να γίνει κατανοητό- να παραιτείται η Μονή από τα φερόμενα ως δικαιώματά της στη Βιστωνίδα και στις παραλίμνιες εκτάσεις.
Ειδικά για τα ακίνητα, τα οποία ήδη είχαν μεταπωληθεί από την Ιερά Μονή Βατοπεδίου, όπως το συγκεκριμένο για το οποίο ρωτάτε, το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους με τη με αριθμό 312/2009 γνωμοδότησή του –και την καταθέτω για τα Πρακτικά- που επικαλείσθε, στη σελίδα 19, διατύπωσε σαφέστατη απορριπτική άποψη για την αντιστροφή.
Μάλιστα, ως λύση, κυρία Πρόεδρε, προκρίνεται από το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους ότι κατά των κατόχων των ακινήτων αυτών, προς μείζονα εξασφάλιση των συμφερόντων του δημοσίου, θα πρέπει το Ελληνικό Δημόσιο να διεκδικήσει δικαστικά τα ακίνητα προβάλλοντας το δικαίωμα της κυριότητάς του επί των λιμνιαίων και των παραλίμνιων εκτάσεων, δεδομένου ότι η έλλειψη κυριότητας της Μονής επ’ αυτών συνεπάγεται ακυρότητα και των συμβάσεων πωλήσεως προς τρίτους.
Αυτό είπε, λοιπόν, το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους και καταθέτω ολόκληρη τη γνωμοδότησή του.
Ο κ. Παπαθανασίου ήταν ωστόσο έτοιμος να αποδώσει τα ακίνητα στην Ιερά Μονή Βατοπεδίου. Εάν όμως, κύριε Γιακουμάτο, το δημόσιο δεχόταν την επιστροφή στην πρότερη κατάσταση, θα ήταν σαν να δεχόταν ότι οι εκτάσεις στη Βιστωνίδα όντως ανήκαν στην Ιερά Μονή Βατοπεδίου.
Γι’ αυτό, λοιπόν, στις 9 Δεκεμβρίου του 2009 ο Υπουργός Οικονομικών, αφού έλαβε και αξιολόγησε όλα τα στοιχεία, ανακάλεσε την υλοποίηση της μερικής απόδοσης των ακινήτων από την απελθούσα κυβέρνηση, που κοινοποιήθηκε -και πρέπει να το γνωρίζετε αυτό- στις αρμόδιες υπηρεσίες δύο μέρες πριν από τις εκλογές, δηλαδή στις 2 Οκτωβρίου του 2009.
Παράλληλα, ζήτησε από το Νομικό Συμβούλιο να ασκηθεί κατεπειγόντως κάθε αναγκαία δικαστική ενέργεια για τη διασφάλιση των συμφερόντων του δημοσίου.
Στο πλαίσιο αυτό, συγκροτήθηκε στο Υπουργείο Οικονομικών, στο Νομικό Συμβούλιο του Κράτους, ειδική ομάδα εργασίας για το συντονισμό των ενεργειών και την επεξεργασία των αγωγών. Όλες οι αγωγές έχουν ήδη ασκηθεί.
Γι’ αυτό, λοιπόν, ειλικρινά δεν καταλαβαίνω και διερωτώμαι γιατί μας εγκαλείτε. Διότι αν θα κάναμε αυτό το πράγμα θα αποδεχόμασταν δια της πλάγιας –προσέξτε το αυτό- και θα χαρίζαμε την κυριότητα της Λίμνης Βιστωνίδας και των παραλίμνιων εκτάσεων.
Ή ίσως να μας εγκαλείτε, κύριε Γιακουμάτο, για το ότι ειδικά για το Ολυμπιακό Ακίνητο δεν νομιμοποιήσαμε τη μεταπώλησή του στην κυπριακή εταιρεία Noliden Limited. Διότι ή το ένα θα συνέβαινε ή το άλλο.
Λέτε πως μπορούσαμε να λύσουμε το θέμα της επιστροφής του Ολυμπιακού Ακινήτου με διάταξη νόμου αντί της δικαστικής προσφυγής. Το είδαμε και το μελετήσαμε και αυτό.
Ο Υπουργός Οικονομικών ήταν υποχρεωμένος να εξαντλήσει όλα τα εργαλεία που του παρείχε η ελληνική έννομη τάξη. Δεν διακινδύνευσε νομοθετική ρύθμιση, γιατί μια τέτοια ρύθμιση και μάλιστα με αναδρομική ισχύ, κύριε Γιακουμάτο, θα αντιμετώπιζε πρόβλημα νομιμότητας, ερχόμενη σε αντίθεση με τις αρχές του κράτους-δικαίου, της δίκαιης δίκης και των προστατευόμενων από την Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου.
Κύριε Γιακουμάτο, όσον αφορά τα υπόλοιπα και για τις καταστροφές, θα σας απαντήσω πολύ συγκεκριμένα στη δευτερολογία μου.
ΔΕΥΤΕΡΟΛΟΓΙΑ
Θέλω να πω στον κύριο Γιακουμάτο ότι εδώ ταιριάζει η λαϊκή παροιμία «εκεί που μας χρωστάγανε μας πήραν και το βόδι»! Το λέω αυτό για τις τεράστιες ευθύνες που έχει η απελθούσα Κυβέρνηση σχετικά με αυτό το ζήτημα και για την έγκληση που επιχειρεί να γίνει σε εμάς.
Ο κ. Γιακουμάτος δεν είχε λίγο την υπομονή να ακούσει και τη δευτερολογία μου και θα καταλάβαινε τι έχουμε κάνει. Γιατί δεν έχω τίποτα να αντιδικήσω μαζί του.
Κύριε Γιακουμάτο, για να το καταλάβουμε, η Μονή Βατοπεδίου πρότεινε αναστροφή της ανταλλαγής για τα εννέα από το ογδόντα πέντε ακίνητα που είχε στην κατοχή της. Και για τα εννέα αυτά έχουμε κάνει αγωγές. Δεν θα κάνουμε μόνο για αυτά αγωγές. Έχουν γίνει για όλα. Και γι’ αυτά και για τα υπόλοιπα. Έκανε, όμως, αυτήν την πρόταση με μία προϋπόθεση: Ότι θα έπαιρνε πίσω τη λίμνη με τα παραλίμνια, σαν να ήταν δικά της.
Ακούστε με λίγο. Δεν μιλούσε δηλαδή για επιστροφή άνευ όρων.
Ακούστε όλη την ενημέρωση.
Ειδικά για το ολυμπιακό ακίνητο έθετε ως όρο την επιστροφή των 41 εκατομμυρίων συν τους φόρους, τα οποία χρήματα έχουν δεσμευθεί ήδη από την αρχή για την Αντιμετώπιση του «μαύρου» χρήματος.
Ο συμβιβασμός, λοιπόν, που υποστηρίζετε ότι θα έπρεπε να γίνει, με βάση την 312 γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου, πέραν των άλλων δεν θα ξεκαθάριζε το νομικό καθεστώς και δεν θα αποκαθιστούσε τα πράγματα στην προτεραία τους κατάσταση. Δεν θα απέδιδε δηλαδή την κυριότητα, αλλά μια απλή κατοχή στο δημόσιο. Θα διατηρούσε δηλαδή τα δικαιώματα του Δημοσίου υπό αίρεση, όπως άλλωστε έγινε και με τον συμβιβασμό –εσείς πρέπει να το ξέρετε- που υπήρξε μεταξύ της Μονής και του Δημοσίου το 1930. Εκεί οδήγησε αυτός ο συμβιβασμός.
Στη συνέχεια –και θα συμφωνήσω μαζί σας- με καταφανή αμέλεια του φερόμενου σαν ιδιοκτήτη έγιναν σοβαρές καταστροφές και λεηλασίες στο ολυμπιακό ακίνητο, για τις οποίες θεωρούμε ότι ο φερόμενος ως ιδιοκτήτης φέρει ακέραια την ευθύνη, επειδή δεν έλαβε τη δέουσα μέριμνα για τη φύλαξή του.
Από την πλευρά του ελληνικού δημοσίου τεκμηριώθηκε και κατατέθηκε αγωγή διεκδίκησης του συγκεκριμένου ακινήτου για την απόδοσή του στο δημόσιο.
Κατατέθηκε αγωγή αποζημίωσης, πέραν των άλλων, για ηθική βλάβη 10 εκατομμυρίων ευρώ, καθώς και αποζημίωση για τα απολεσθέντα ωφελήματα για το διαρρεύσαν χρονικό διάστημα.
Για την αγωγή αυτή έχει ήδη προσδιοριστεί δικάσιμος και είναι η 6η Δεκεμβρίου 2011.
Την καταθέτω ολόκληρη και είναι στη διάθεσή σας.
Από τη στιγμή, λοιπόν, που κατατέθηκε η εν λόγω αγωγή, το Δημόσιο νομιμοποιείται πλέον να ζητήσει ασφαλιστικά μέτρα για τη διασφάλιση της περιουσίας που διεκδικεί, εν προκειμένω του ολυμπιακού ακινήτου, καθώς και αποζημίωση για τις φθορές που προκλήθηκαν σε αυτό από πρωτοφανή αμέλεια της NOLIDEN LIMITED, που εμφανίζεται να το κατέχει.
Ακούστε: Προς τούτο, λοιπόν, η αρμόδια ομάδα εργασίας ζήτησε από τις υπηρεσίες να της γνωρίσουν τις φθορές και το μέγεθος για να ολοκληρώσει τις παραπέρα ενέργειες… Ολοκληρώνω, κυρία Πρόεδρε. Κρατείστε λίγο το χρόνο.
Ζήτησε, λοιπόν, να τεκμηριωθούν οι ζημιές οι οποίες έχουν γίνει. Έδωσα και προσωπικά γραπτά, κύριε Γιακουμάτο, ρητές οδηγίες στην αρμόδια Γενική Διεύθυνση για τη διενέργεια συστηματικής ολοκληρωμένης αυτοψίας από την οικεία κτηματική υπηρεσία που σας είπα ότι είναι της Ανατολικής Αττικής, που να καταλήγει σε συγκεκριμένη εκτίμηση των ζημιών. Αυτή η διαδικασία επισπεύδεται με δικιά μου επιστολή, προκειμένου να προχωρήσουμε στην λήψη ασφαλιστικών και όλων των ένδικων μέσων για το ζήτημα αυτό. Μην βιάζεστε, λοιπόν, να μας εγκαλέσετε για δήθεν παρανομίες ή παραλείψεις, γιατί γνωρίζετε πολύ καλά ότι η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας άφησε πεντέμισι χρόνια τα Ολυμπιακά Ακίνητα στο έλεος των καταπατητών. Κύριε Γιακουμάτο, είναι όλα τα ντοκουμέντα στη διάθεσή σας.
Σας ευχαριστώ.
|