Δημήτρης Κουσελάς Δημήτρης Κουσελάς

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Η Βουλή

ΘΕΜΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ κ. ΔΗΜΗΤΡΗ ΚΟΥΣΕΛΑ ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΥ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΣΤΗΝ ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΕΡΩΤΗΣΗ ΤΟΥ ΒΟΥΛΕΥΤΗ ΤΟΥ ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΟΥ ΚΟΜΜΑΤΟΣ ΕΛΛΑΔΑΣ Κ. ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ ΠΑΦΙΛΗ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΥΠΟΥΡΓΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ, ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗ ΛΗΨΗ ΜΕΤΡΩΝ ΓΙΑ ΤΗ ΜΕΙΩΣΗ ΤΩΝ ΤΙΜΩΝ ΣΤΑ ΚΑΥΣΙΜΑ
ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ 17/2/2011
ΤΥΠΟΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ Επίκαιρη Ερώτηση


Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.  Ευχαριστώ και τον αγαπητό συνάδελφο, τον κ. Παφίλη, για την ερώτησή του.
Θέλω να απαντήσω καταρχήν στο πρώτο σκέλος της ερώτησης σ’ ό,τι αφορά στην κατάργηση της έμμεσης φορολογίας στα καύσιμα και ιδιαίτερα στα καύσιμα κίνησης, στη βενζίνη. Γνωρίζετε πολύ καλά, αγαπητέ συνάδελφε, ότι από το 2003, με την Οδηγία 96 της Ευρωπαϊκής Ένωσης, καθορίζονται ελάχιστα επιτρεπτά επίπεδα φορολογίας για ορισμένα ενεργειακά προϊόντα, μέσα στα οποία είναι και η βενζίνη. Η Οδηγία αυτή έχει ενσωματωθεί, όπως επίσης γνωρίζετε, στο εσωτερικό μας Δίκαιο και έχει πλέον υποχρεωτικό χαρακτήρα.
Επομένως, ακόμα και αν σήμερα είχαμε αντιμετωπίσει και λύσει όλα μας τα δημοσιονομικά προβλήματα και αν θέλαμε να απαλλάξουμε τελείως τα καύσιμα από φορολογία και δασμούς, αυτό δεν θα ήταν δυνατόν, γιατί η δέσμευσή μας, όπως σας είπα, απορρέει ευθέως από την κοινοτική νομοθεσία.
Είναι γεγονός, από την άλλη πλευρά, ότι μεταξύ του 2010 και του 2011 η φορολογία στα καύσιμα αυξήθηκε σημαντικά. Αυτό έγινε στο πλαίσιο των έκτακτων μέτρων που πάρθηκαν πέρσι, όπως γνωρίζετε, για να αντληθούν έσοδα και να διασωθεί η ελληνική οικονομία. Πάρθηκαν αυτά τα έκτακτα μέτρα σ’ ό,τι αφορά στη βενζίνη, χωρίς όμως  να αυξηθεί η φορολογία στο πετρέλαιο θέρμανσης, στο πετρέλαιο που χρησιμοποιείται στη γεωργία, στο υγραέριο, στο φυσικό αέριο.
Είναι γεγονός, όμως, αυτό που είπατε, ότι οι φόροι αντιστοιχούν στο μεγαλύτερο μέρος της τελικής τιμής των καυσίμων. Βέβαια, οι τελικές τιμές των καυσίμων δεν καθορίζονται από την πολιτεία, όπως γνωρίζετε, αλλά δεν προσδιορίζονται μόνο από τη φορολογία, προσδιορίζονται και από μια σειρά από άλλα ζητήματα, όπως είναι η διεθνής τιμή του πετρελαίου, το κόστος και οι τιμές των προϊόντων διύλισης, η σχέση που υπάρχει μεταξύ του ευρώ και του δολαρίου και οι πολιτικές των τιμών σ’ ό,τι αφορά στη διακίνηση και τη διανομή των καυσίμων.
Δεν είμαστε η μοναδική χώρα στην Ευρωπαϊκή Ένωση που έχουμε υψηλή φορολογία σ’ ό,τι αφορά στα καύσιμα. Αυτό, βέβαια, συναρτάται και με τις πολιτικές που κάνουν όλες οι χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης σε σχέση με την ενθάρρυνση της χρήσης εναλλακτικών πηγών ενέργειας, με την προστασία του περιβάλλοντος, αλλά και την αποθάρρυνση της χρήσης των Ι.Χ.
Δεν νομίζω, όμως, ότι καμία άλλη χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης βρέθηκε στην κατάσταση έκτακτης ανάγκης στην οποία βρέθηκε η χώρα μας πριν από έναν περίπου χρόνο, γιατί αυτή ήταν η κατάσταση την οποία αναλάβαμε να διαχειριστούμε από τη Νέα Δημοκρατία. Ήταν μία κατάσταση η οποία έφθανε στο χείλος της χρεοκοπίας. Οι αυξήσεις, λοιπόν, στη βενζίνη και στο πετρέλαιο κίνησης έγιναν στο πλαίσιο της λήψης των απαραίτητων μέτρων, προκειμένου να διασωθεί η οικονομία.
Εάν, λοιπόν, εσείς, αγαπητέ συνάδελφε, θεωρείτε αυτή τη διάσωση ή αυτή την πολιτική, βάρβαρη, σας καλώ να αναλογιστείτε πόσο περισσότερο βάρβαρη θα ήταν και ιδιαίτερα για τους οικονομικά ασθενέστερους, για τους αγρότες, για τα νοικοκυριά, πόσο η μη διάσωση περισσότερο «βάρβαρη» θα ήταν η πτώχευση της χώρας, γιατί η πτώχευση, κυρία Πρόεδρε –και κλείνω με αυτό- δεν ήταν μία κατάσταση θεωρητική. Πριν από ένα χρόνο ήμασταν κυριολεκτικά στο χείλος της χρεοκοπίας.
Εάν, λοιπόν, τα συγκεκριμένα μέτρα από τη δική σας πλευρά θεωρούνται αντιλαϊκά και κατακριτέα, θα ήθελα να σας παρακαλέσω να μας υποδείξετε με ποια μέτρα μπορούμε να αντισταθμίσουμε τη μείωση της έμμεσης φορολογίας και ευχαρίστως να τα βάλουμε πάνω στο τραπέζι και να τα κουβεντιάσουμε.


ΔΕΥΤΕΡΟΛΟΓΙΑ


Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.
Κύριε Παφίλη, έχω την εντύπωση ότι κάνατε την ερώτηση όχι για να ακούσετε την απάντησή μου αλλά για να εκθέσετε μόνο τις δικές σας θέσεις χωρίς να δίνετε βάση σε αυτά που λέω. Αυτό, βέβαια, είναι δικαίωμά σας.  Δικαίωμά σας είναι να επενδύετε στο πρόβλημα και όχι στη λύση του προβλήματος.
Σήμερα όμως, αυτό που απαιτούν από εμάς όλοι οι Έλληνες πολίτες –και από εμάς που είμαστε στην Κυβέρνηση, αλλά και από το σύνολο της Αντιπολίτευσης- είναι συγκεκριμένες και εφαρμόσιμες λύσεις, εφικτές και πραγματοποιήσιμες. Αν ζητάμε κατάργηση εδώ και τώρα των εσόδων που προέρχονται από τη φορολογία στα καύσιμα, τότε πρέπει να βρούμε από πού ακριβώς και με ποιο τρόπο θα αντληθούν αυτά τα έσοδα.
Μη μου απαντάτε γενικόλογα ότι πρέπει να χτυπήσουμε τα μονοπώλια, τις πολυεθνικές εταιρίες ή να βγούμε από την Ευρωπαϊκή Ένωση  ή να ανατρέψουμε εδώ και τώρα τον καπιταλισμό. Γιατί αυτά είναι μεν ωραία λόγια, ακούγονται ωραία στα αυτιά του καθενός, αλλά οδηγούν σε έναν παράδεισο που δεν θα έρθει ποτέ. Εσείς όμως, κάνατε τη συγκεκριμένη ερώτηση για την ταμπακέρα, για να δούμε πως συγκεκριμένα θα μπορέσει να δοθεί…
Όλοι θα θέλαμε να είμαστε πλούσιοι και υγιείς, παρά φτωχοί και ασθενείς. Αυτό όμως, δεν είναι εύκολο και το γνωρίζετε πολύ καλά.
Αν έχετε λοιπόν, τέτοιες συγκεκριμένες προτάσεις σας καλούμε να έρθετε στο διάλογο, στον οποίο σας κάλεσε και ο Πρωθυπουργός και ο Υπουργός Οικονομικών και να καταθέσετε αυτές σας τις απόψεις.
Σε ό,τι αφορά στη διαμόρφωση και τις αυξητικές τάσεις των τιμών, εδώ δεν παίζουν ρόλο –όπως σας είπα- μόνο οι φόροι. Οι τελικές τιμές, σε ό,τι αφορά στα καύσιμα, επηρεάζονται από τις διεθνείς εξελίξεις, γιατί τα καύσιμα είναι και στα διεθνή χρηματιστήρια, επηρεάζονται δηλαδή, από τη ζήτηση του πετρελαίου και των καυσίμων, από τις καταχρηστικές πρακτικές που υπάρχουν και στο εξωτερικό, αλλά ορισμένες φορές και στη χώρα μας, καταχρηστικές πρακτικές, για τις οποίες ο νόμος προβλέπει συγκεκριμένα πρόστιμα.
Να σας πω ότι μέσα στο 2010, προκειμένου να αντιμετωπίσουμε την εναρμόνιση τιμών και την αισχροκέρδεια -όταν αντιληφθήκαμε ότι υπάρχει- προχωρήσαμε δύο φορές μέσα σε μία χρονιά στην επιβολή πλαφόν σε ό,τι αφορά στα καύσιμα. Επιφυλασσόμαστε να το επαναλάβουμε και στο μέλλον, εάν και όποτε χρειαστεί.
Επίσης, θέλω να σας ενημερώσω ότι το συναρμόδιο Υπουργείο Περιφερειακής Ανάπτυξης έχει εντείνει την παρακολούθηση των τιμών, τους ελέγχους στις αντλίες και ήδη έχουν ληφθεί αυστηρά μετρά. Πριν από λίγες μέρες, θεσμοθετήθηκαν πολύ αυστηρές ποινές που φτάνουν μέχρι και πεντακόσιες χιλιάδες ευρώ για τα βενζινάδικα που έχουν πειραγμένες αντλίες. Επίσης, υπεγράφη πριν από λίγες μέρες η Κοινή Υπουργική Απόφαση βάσει της οποίας προσδιορίζονται οι όροι και οι προϋποθέσεις για να τοποθετηθούν σε όλα τα βενζινάδικα συστήματα εισροών-εκροών, προκειμένου να ελέγχεται η κατάσταση.
Τέλος σε ό,τι αφορά στην εξίσωση του φόρου στο πετρέλαιο θέρμανσης και κίνησης –μια και το θίξατε- είναι για εμάς ένα πολύ μεγάλο και ευαίσθητο ζήτημα. Θέλω να σας διαβεβαιώσω, κύριε Παφίλη, ότι το αντιμετωπίζουμε με ιδιαίτερη προσοχή. Δεν θέλουμε να προκαλέσουμε ούτε αδικίες ούτε προβλήματα σε ό,τι αφορά στον οικογενειακό προϋπολογισμό, παρόλο που το μέτρο αυτό έχει έρθει όπως γνωρίζετε σαν αντιστάθμισμα της απώλειας των εσόδων από τη μαζική μετατόπιση των συντελεστών του ΦΠΑ από το 11% στο 23%, την οποία δεν κάναμε για πολύ συγκεκριμένους λόγους.
Οι τελικές μας, λοιπόν, αποφάσεις πάνω σε αυτό το θέμα που όπως σας είπα το προσεγγίζουμε με πολύ μεγάλη ευαισθησία, θα ληφθούν –εάν ληφθούν- με βάση εισοδηματικά, γεωγραφικά και κοινωνικά κριτήρια, συνυπολογίζοντας ταυτόχρονα και το επίπεδο, το ύψος δηλαδή στο οποίο θα γίνει η συγκεκριμένη εξίσωση. Άλλωστε, μια τέτοια ρύθμιση δεν θα είχε ως στόχο μόνο την άντληση κάποιων εσόδων, αλλά και την αντιμετώπιση της τεράστιας λαθρεμπορίας σε αυτό το χώρο, από την οποία λαθρεμπορία και το κράτος και οι Έλληνες πολίτες χάνουν πάρα πολλά χρήματα.
Σας διαβεβαιώνουμε λοιπόν ότι κάνουμε –και θα κάνουμε- ό,τι είναι δυνατόν για να αντιμετωπίσουμε τα προβλήματα στο συγκεκριμένο χρόνο. Στόχος μας είναι να μειώσουμε τη φορολογία.
Εάν μας το επιτρέψουν οι δημοσιονομικές συνθήκες, αυτό θα το κάνουμε. Ήδη, το κάναμε με τον ειδικό φόρο στα καπνά, που από 67% η φορολογία κατέβηκε στο 65%.
Σας ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.