Δημήτρης Κουσελάς Δημήτρης Κουσελάς

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Η Βουλή

ΘΕΜΑ Παρέμβαση κ. Δημήτρη Κουσελά, Υφυπουργού Οικονομικών στην επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής στο υπό επεξεργασία και εξέταση Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων «Οδικές Εμπορευματικές Μεταφορές»
ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ 14/9/2010
ΤΥΠΟΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ Ομιλία

Παρέμβαση κ. Δημήτρη Κουσελά, Υφυπουργού Οικονομικών στην επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής στο υπό επεξεργασία και εξέταση Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων «Οδικές Εμπορευματικές Μεταφορές»

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, το Υπουργείο Οικονομικών σε στενή συνεργασία με το Υπουργείο Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων, το οποίο έχει κάνει μια πάρα πολύ σημαντική δουλειά γύρω από το συγκεκριμένο νομοσχέδιο, εξαντλούμε κάθε περιθώριο διευθέτησης των προβλημάτων που προκαλεί στους επαγγελματίες κατόχους αδειών φορτηγών Δημοσίας Χρήσεως η αναγκαία μετάβαση στο νέο πλαίσιο των οδικών εμπορευματικών μεταφορών. Μετάβαση, η οποία, θα έλεγα ότι, αποτελεί ένα κορυφαίο θέμα δημοσίου συμφέροντος. Ταυτόχρονα, αποτελεί υποχρέωσή μας, απέναντι στην Ε.Ε., αλλά και υποχρέωσή μας, να συντονιστούμε με τις ανάγκες της κοινωνίας και της αγοράς.

Δεν «κωφεύσαμε», ούτε στα αιτήματα, ούτε στα προβλήματα των επαγγελματιών. Αντίθετα, φέρνουμε σε συνεργασία με το Υπουργείο Μεταφορών, Υποδομών και Δικτύων μια ρύθμιση, που απαντά με εύλογο και αποτελεσματικό τρόπο στις αιτιάσεις των επαγγελματιών για απαξίωση των αδειών τους. Με τη ρύθμιση που φέρνουμε, πρώτον, σταδιακά καταργείται ο φόρος υπεραξίας κατά τη μεταβίβαση των αδειών για το μεταβατικό χρονικό διάστημα.

Δεύτερον, δίνουμε τη δυνατότητα στους επαγγελματίες κατόχους άδειας φορτηγών δημοσίας χρήσεως και βυτιοφόρων - εθνικών, διεθνών και νομαρχιακών μεταφορών- να αποσβέσουν κατά περίπτωση την αξία της άδειάς τους, αφαιρώντας την από τα έσοδα κάθε έτους και για περίοδο μέχρι και επτά χρόνια. Διευκρινίζουμε ότι, δίνεται το δικαίωμα της επιλογής, ώστε η απόσβεση, κατά τη θέλησή του ιδιοκτήτη, να μπορεί να γίνει και σε τρία χρόνια. Δηλαδή, ο κάθε ιδιοκτήτης έχει τη διακριτική ευχέρεια από τρία μέχρι και επτά χρόνια - με τον τρόπο που είπα - να αποσβέσει αυτήν την αξία.

Τρίτον, αν σε κάποιο έτος οι επαγγελματίες αυτοί δεν έχουν κέρδη, θα μπορούν να κάνουν χρήση της απόσβεσης στα επόμενα χρόνια.

Τέταρτον, αν στο ίδιο χρονικό διάστημα μεταβιβάσουν την άδεια, το υπόλοιπο της απόσβεσης που θα απομείνει, θα μπορεί να το ωφεληθεί ο νέος ιδιοκτήτης. Δηλαδή, δεν χάνεται το δικαίωμά τους αυτό. Αυτό είναι κάτι, που θα στηρίξει και την αξία της άδειας.

Πέμπτον, υπάρχει ακόμα η πρόβλεψη, στην περίπτωση συνταξιοδότησης του ιδιοκτήτη, να μπορεί να κάνει χρήση του συνόλου της υπολειπόμενης απόσβεσης, για να μη χαθεί.

Έκτον, σε ό,τι αφορά στους μικρούς νομαρχιακούς μεταφορείς, που έχουν μεγαλύτερο οικονομικό πρόβλημα, προβλέπουμε προσαύξηση του ποσού της απόσβεσης της άδειας, που ορίζεται μέσα από αυτή τη ρύθμιση, κατά 50%. Δηλαδή, αυξάνουμε το ύψος της απόσβεσης κατά 50% για τους ιδιοκτήτες νομαρχιακών αδειών μέσων μεταφοράς.

Πιστεύουμε ότι, είναι εύλογο, να αντισταθμιστεί σε λογικά πλαίσια η απώλεια κεφαλαίου, που θα υποστούν οι ιδιοκτήτες φορτηγών Δημόσιας Χρήσης, λόγω της μείωσης της εμπορικής αξίας των αδειών τους, γι αυτό και φροντίζουμε να δώσουμε λύση.

Μια λύση που, όπως πάρα πολύ καλά καταλαβαίνετε, έχει κόστος για τον προϋπολογισμό και μάλιστα, σε μια περίοδο που είναι σε όλους γνωστές οι ιδιαίτερες δυσκολίες, που υπάρχουν σε ό,τι αφορά στις δημοσιονομικές συνθήκες και τα δημοσιονομικά μεγέθη.

Η Κυβέρνηση έτσι αναγνωρίζει έμπρακτα τα πραγματικά προβλήματα και δίνει εύλογες λύσεις - στα όρια, βέβαια, των δυνατοτήτων που υπάρχουν σήμερα. Δεν «κωφεύσαμε» στα προβλήματα, που μας εξέθεσαν οι επαγγελματίες, ούτε όμως μπορούμε - και θέλω να το ξεκαθαρίσω αυτό - να υποκύπτουμε σε λογικές που έχουν ως στόχο να μην αλλάξει τίποτα και να μείνουν τα πράγματα ως έχουν. Δεν έχουμε άλλη επιλογή, από το να προχωρήσουμε μπροστά, να υπηρετήσουμε το συμφέρον του συνόλου των πολιτών και της χώρας και αυτό θα κάνουμε.

Είναι αυτονόητο ότι, πολύ σύντομα, σε συνεργασία με τους αρμόδιους φορείς για την τεχνική επεξεργασία του νομοσχεδίου, όπως είναι το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους κ.λπ.–η ρύθμιση αυτή θα κατατεθεί και στο νομοσχέδιο, το οποίο συζητάμε σήμερα. Διαφορετικά, θα κατατεθεί στο πρώτο νομοσχέδιο, που θα φέρει το Υπουργείο Οικονομικών και θα είναι πολύ σύντομο.

Ευχαριστώ πολύ.