Δημήτρης Κουσελάς Δημήτρης Κουσελάς

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Η Βουλή

ΘΕΜΑ Ομιλία του Βουλευτή Μεσσηνίας κ. Δημήτρη Κουσελά κατά τη συζήτηση επί της αρχής, στην κοινή συνεδρίαση των Διαρκών Επιτροπών Οικονομικών Υποθέσεων και Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, του σ.ν. του Υπουργείου Οικονομικών «Αποκατάσταση της φορολογικής δι
ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ 29/3/2010
ΤΥΠΟΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ Ομιλία

Ομιλία του Βουλευτή Μεσσηνίας κ. Δημήτρη Κουσελά κατά τη συζήτηση επί της αρχής, στην κοινή συνεδρίαση  των Διαρκών Επιτροπών Οικονομικών Υποθέσεων και Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, του σ.ν. του Υπουργείου Οικονομικών «Αποκατάσταση της φορολογικής δικαιοσύνης και αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής»,  29-03-2010

 

 

Κυρία Πρόεδρε, κύριοι συνάδελφοι, με αυτό το νομοσχέδιο επιχειρείται η σημαντικότερη φορολογική μεταρρύθμιση των τελευταίων χρόνων στη χώρα μας. Είναι ένα νομοσχέδιο πολύ δικαιότερο από όλα τα νομοσχέδια που έχουν ασχοληθεί με αυτό το ζήτημα, με κεντρικό στόχο ο καθένας να πληρώνει με βάση τη φοροδοτική του ικανότητα. Και αυτό επιτυγχάνεται με ένα σύστημα δίκαιης αναδιανομής των εισοδημάτων και ανακατανομής των φορολογικών βαρών.

Στο πλαίσιο μιας ενιαίας, προοδευτικής φορολογικής κλίμακας, για όλους όσους έχουν εισόδημα μέχρι και 40 χιλιάδες ευρώ, όχι μόνο δεν αυξάνεται η φορολογική επιβάρυνση, αλλά προκύπτουν φορολογικές ελαφρύνσεις.

‘Εχουμε ισότιμη μεταχείριση των φορολογούμενων και των εισοδημάτων, ανεξάρτητα από την πηγή από την οποία προέρχονται,  εφόσον πλέον όλα τα εισοδήματα μπαίνουν στην ενιαία φορολογική κλίμακα και όχι σε  τρεις διαφορετικές, όπως ίσχυε μέχρι σήμερα.

Καταργούνται, επίσης, οι απαλλαγές και οι εξαιρέσεις. Για όσες παραμένουν, αυτό γίνεται με βάση πολύ συγκεκριμένα κοινωνικά κριτήρια, είτε με βάση αναπτυξιακά κριτήρια ή βάσει των διεθνών κανόνων που ισχύουν και για τη χώρα μας.

Καταργείται το ΕΤΑΚ που θέσπισε η ΝΔ για να φορολογήσει ακόμα και τη μικρή και την μεσαία περιουσία και επαναφέρεται ενισχυμένος ο φόρος μεγάλης ακίνητης περιουσίας.

Θεσπίζεται αυστηρή φορολόγηση των offshore εταιριών, για τις οποίες ο φόρος πεντακοσαπλασιάζεται, από 3% γίνεται 15%.

Θεσπίζεται δίκαιη φορολόγηση της εκκλησιαστικής περιουσίας, που για πρώτη φορά φορολογείται.

Φορολογούνται τα μπόνους των στελεχών στον ιδιωτικό τομέα.

Όλα αυτά πιστοποιούν τον δίκαιο χαρακτήρα αυτής της φορολογικής αλλαγής. 

 

Με αυτό το νομοσχέδιο επιχειρείται η διεύρυνση της φορολογικής βάσης της μη μισθωτής εργασίας και η αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής, που δυστυχώς τα τελευταία χρόνια έφτασε τα 22 εκατ. ευρώ ετησίως. Δεν καταλαβαίνω για ποια… επανάσταση μιλά ο κ. Τζίμας αναφερόμενος στα πεπραγμένα της προηγούμενης Κυβέρνησης, όταν ήταν αυτή που όχι μόνο διέλυσε τους φοροεισπρακτικούς μηχανισμούς, αλλά οδήγησε τα δημόσια έσοδα κυριολεκτικά σε κατάρρευση.

 

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ο μόνος τρόπος για να υπάρξει ελάφρυνση των μισθωτών και των συνταξιούχων, των μονίμων και συνήθων φορολογικών υποζυγίων, είναι η διεύρυνση της φορολογικής βάσης.

 

Δεν γίνεται, λοιπόν, κάποιοι σ’ αυτήν την Αίθουσα να χύνουν «κροκοδείλια δάκρυα» για τους μισθωτούς και τους συνταξιούχους και όταν έρχεται η ώρα να συζητήσουμε για το πώς θα διευρυνθεί η φορολογική βάση, με διάφορα προσχήματα να εμφανίζονται αντίθετοι και να καταψηφίζουν. 

 

Δεν το λέω αυτό για τη ΝΔ, η οποία υποστηρίζει τους οικονομικά ισχυρούς και δεν θέλει να διευρυνθεί η φορολογική βάση. Το λέω για τον ΣΥΡΙΖΑ και για ορισμένους φίλους, γενικότερα, της Αριστεράς, διότι έφθασε να μας πει ο κ. Παπαδημούλης ότι θα…καταργηθεί το αφορολόγητο των 12 χιλιάδων ευρώ με 1.200 ευρώ αποδείξεις το χρόνο!

 

Εμείς προτείνουμε λογιστικό προσδιορισμό των εισοδημάτων και σ’  αυτό, κύριε Υπουργέ, δεν θα πρέπει να υπάρξουν εξαιρέσεις. Θα πρέπει να ισχύσει για όλους ο λογιστικός προσδιορισμός των εισοδημάτων και η έκδοση αποδείξεων.

 

Επίσης, προτείνουμε τον έλεγχο της φορολογητέας ύλης με τον προσδιορισμό ελάχιστου εισοδήματος. Αυτό επιτυγχάνεται με τη χρήση τεκμηρίων. Τα τεκμήρια αυτά πρέπει να γίνουν αυστηρότερα για τα υψηλά εισοδήματα. Δεν μπορεί να έχουμε ίδια αντιμετώπιση  στα χαμηλά και στα υψηλά εισοδήματα. Και βέβαια, τα τεκμήρια να είναι μαχητά, με δικαίωμα απόδειξης.  

 

Σε ότι αφορά στα υπόλοιπα ζητήματα της φοροδιαφυγής, με το σ.ν. καθιερώνουμε τη διαφάνεια στη λειτουργία του συστήματος. Με τους επαγγελματικούς λογαριασμούς, που είναι μια πραγματική επανάσταση από τη στιγμή που όλες οι συναλλαγές θα περνούν πλέον απ’ αυτούς και θα ελέγχονται ακόμη και οι συναλλαγές φυσικών προσώπων με επιχειρήσεις, ποσού πάνω από 1.500 ευρώ. Οι διασταυρώσεις στοιχείων, το περιουσιολόγιο που δημιουργείται και η δυνατότητα διασταύρωσης στοιχείων με τραπεζικούς λογαριασμούς του εξωτερικού, μας δίνει τη δυνατότητα να συλλάβουμε ένα σημαντικό κομμάτι από τη φορολογητέα ύλη, που μέχρι σήμερα δεν φορολογείτο.

 

Η ηλεκτρονική διασύνδεση του Υπουργείου Οικονομικών με τα άλλα Υπουργεία και τους φορείς, η ανταλλαγή στοιχείων, ο έλεγχος των συναλλαγών με εξωχώριες εταιρίες, ο έλεγχος των πρακτικών τιμολόγησης μεταξύ μητρικών και θυγατρικών εταιριών, που ήταν άγνωστα μέχρι σήμερα, η αυστηροποίηση του θεσμικού πλαισίου αντιμετώπισης της φοροδιαφυγής και του λαθρεμπορίου και η ύπαρξη ποινικών και διοικητικών κυρώσεων, είναι μέτρα που θα βοηθήσουν αποτελεσματικά στην αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής.

 

Τέλος να σημειώσω ότι η ΝΔ κρίνει εξ ιδίων τα αλλότρια, διότι είναι άδικη η κριτική που έκανε για  τη δήθεν  μη ύπαρξη αναπτυξιακών κινήτρων. Τόσο ο Εισηγητής μας, ο κ. Μακρυπίδης, όσο και ο κ. Υπουργός απέδειξαν ότι το σχέδιο νόμου περιέχει σημαντικά κίνητρα, που θα βοηθήσουν ουσιαστικά σε αυτή την κρίσιμη στιγμή. Με βάση τα παραπάνω, ψηφίζουμε αυτό το σχέδιο νόμου επί της αρχής.