Δημήτρης Κουσελάς Δημήτρης Κουσελάς

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Η Βουλή

ΘΕΜΑ «Εγκληματική η αδιαφορία και η ανικανότητα της Κυβέρνησης της ΝΔ να σχεδιάσει και να εφαρμόσει μια ολοκληρωμένη πολιτική οδικής ασφάλειας. Στη χώρα μας χάνουν τη ζωή τους στην άσφαλτο περισσότεροι από 1.500 συμπολίτες μας ετησίως και τραυματίζονται πε
ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ 9/4/2009
ΤΥΠΟΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ Κοινή Ερώτηση

Αριθμ. Πρωτοκόλλου : 17538
Ημερομηνία Κατάθεσης :.09.04.2009

 

ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς τους κ. Υπουργούς: Μεταφορών και Επικοινωνιών, Εσωτερικών & ΠΕΧΩΔΕ

Θέμα: «Εγκληματική η αδιαφορία και η ανικανότητα της Κυβέρνησης της ΝΔ να σχεδιάσει και να εφαρμόσει μια ολοκληρωμένη πολιτική οδικής ασφάλειας. Στη χώρα μας  χάνουν τη ζωή τους  στην άσφαλτο   περισσότεροι από 1.500 συμπολίτες μας ετησίως και τραυματίζονται περισσότεροι από 20.000, επιφέροντας ένα τεράστιο οικονομικό και κυρίως ανθρώπινο πλήγμα στην ελληνική κοινωνία.»

 

Κύριε Υπουργέ,

Το ΠΑ.ΣΟ.Κ. κατ’ επανάληψη, με πολλαπλούς τρόπους κοινοβουλευτικού και κοινωνικού ελέγχου, έχει κρούσει τον κώδωνα του κινδύνου προκειμένου τονίσει την ανάγκη να αντιμετωπισθεί αποτελεσματικά η Εθνική «μάστιγα» των τροχαίων ατυχημάτων. Έχει καταθέσει προτάσεις για   την αποτελεσματική αντιμετώπιση και  μείωση  των τροχαίων ατυχημάτων στη χώρα μας.

Δυστυχώς όμως, η ΝΔ στα πέντε χρόνια της κυβερνητικής της θητείας  κωφεύει, αδιαφορεί και αδυνατεί να σχεδιάσει και να εφαρμόσει μια ολοκληρωμένη πολιτική οδικής ασφάλειας.

Τα στοιχεία είναι αδιάψευστοι μάρτυρες:

Ειδικότερα πρόσφατα η Εθνική Στατιστική Υπηρεσία ανακοίνωσε ότι  τα οδικά τροχαία ατυχήματα, που συνέβησαν σε ολόκληρη τη Χώρα τον Ιανουάριο του 2009 και προκάλεσαν το θάνατο ή τον τραυματισμό ατόμων, ανήλθαν σε 1.038. Στα ατυχήματα αυτά 97 άτομα έχασαν τη ζωή τους, 114 τραυματίστηκαν βαριά και 1.166 τραυματίστηκαν ελαφρά.

Συγκρίνοντας τα στοιχεία με τον Ιανουάριο του 2008 προκύπτει αύξηση των τροχαίων ατυχημάτων κατά 7,5%, μείωση των νεκρών κατά 4%, αύξηση των βαριά τραυματιών κατά 12,9% και αύξηση των ελαφρά τραυματιών κατά 7,3%. Ιδιαίτερα ανησυχητικά είναι τα στοιχεία όσον αφορά την Αττική, όπου σημειώθηκαν σχεδόν 600 τροχαία ατυχήματα με 31 νεκρούς, αριθμός αυξημένος κατά 48% σε σύγκριση με τον Ιανουάριο του 2008.

Κάθε χρόνο στη χώρα μας  έχουμε 15.000 τροχαία ατυχήματα με 1600 νεκρούς και  22.000 τραυματίες. Κάθε χρόνο μια κωμόπολη χάνεται στην άσφαλτο και μια πόλη   καταλήγει στα νοσοκομεία 

Η Ελλάδα του 2009 παρουσιάζει το χειρότερο δείκτη αριθμού νεκρών προς κυκλοφορούντα οχήματα όχι μόνο μεταξύ των χωρών της Ε.Ε. των 15 αλλά δυστυχώς, χειρότερο και από τα περισσότερα από τα 12 νέα κράτη μέλη.

Σε μια περίοδο που σ’ ολόκληρη την Ευρώπη οι Κυβερνήσεις θέτουν μέσα στις πρώτες πολιτικές προτεραιότητες τους δείκτες οδικής ασφάλειας για την αντιμετώπιση των τροχαίων ατυχημάτων  η Κυβέρνηση της Ν.Δ. εξαντλεί τις «δράσεις» της σε ανακοινώσεις εντυπωσιασμού και μιας χρήσης και σε εισπρακτικές λογικές .

Πέντε χρόνια μετά την ανάληψη της Κυβερνητικής ευθύνης από την Ν.Δ. οι πολιτικές για τα θέματα οδικής ασφάλειας έχουν εγκαταλειφθεί.

Χαρακτηριστικές πλέον είναι :

  • Η αποσπασματικότητα στην εφαρμογή των κάθε είδους μέτρων και έλλειψη συντονισμού ανάμεσα στους εμπλεκόμενους φορείς .
  • Οι ελλείψεις του οδικού δικτύου και ανεπαρκής συντήρηση, τόσο στο αστικό οδικό δίκτυο, όσο και στο επαρχιακό και στο εθνικό οδικό δίκτυο.
  • Η έλλειψη ενός αποτελεσματικού συστήματος εκπαίδευσης των υποψηφίων οδηγών, καθώς και αξιόπιστου συστήματος τεχνικού ελέγχου των οχημάτων.
  • Το ανεπαρκές σύστημα μεταφοράς και περίθαλψης των τραυματιών στα οδικά ατυχήματα.
  • Η έλλειψη επαρκούς αστυνόμευσης.
  • Η έλλειψη συστηματικής παρακολούθησης του επιπέδου οδικής ασφάλειας και της προόδου των προβλεπόμενων δράσεων, καθώς και της κατάλληλης αξιολόγησης των αποτελεσμάτων των επεμβάσεων.
  • Η ανεπάρκεια προϋπολογισμού για τη σοβαρή υποστήριξη των δράσεων οδικής ασφάλειας από όλες σχεδόν τις υπηρεσίες και οργανισμούς της Πολιτείας.
  • Ότι δεν υπάρχει ενιαία και συστηματική χρηματοδότηση πολιτικών πρόληψης, καταστολής και παιδείας  με τις ανάλογες υλικοτεχνικές υποδομές και στελεχώσεις.

Γι’ αυτό άλλωστε και

  • Τα πορίσματα της Διακομματικής Επιτροπής της Βουλής μένουν αναξιοποίητα.
  • Η χώρα διεκδικεί πατέντα πρωτοτυπίας με τις πολλαπλές άχρηστες εθνικές επιτροπές  οδικής ασφάλειας.
  • Τα πορίσματα, οι μελέτες Επιστημονικών φορέων και Κοινωνικών Οργανώσεων γίνονται «λάστιχο» πολιτικών εντυπωσιασμού επί μέρους Υπουργείων που συγκρούονται μεταξύ τους.

Ποια είναι η «συνεισφορά» της Κυβέρνησης της ΝΔ στην αντιμετώπιση του προβλήματος της οδικής ασφάλειας στα πέντε χρόνια της κυβερνητικής της ευθύνης;

  • Η ψήφιση ενός ΚΟΚ τιμοκατάλογου.
  • Η αύξηση του ορίου ηλικίας του στόλου των ΕΔΧ αυτοκινήτων.
  • Η αύξηση του ορίου ηλικίας των αυτοκινητιστών από τα 65 στα 67 έτη.
  • Η αδικαιολόγητη αύξηση της τιμής των διοδίων σε δρόμους ακατάλληλους ή υπό κατασκευή.
  • Η « λογιστική μείωση», με αλχημείες, του αριθμού των τροχαίων ατυχημάτων και των θυμάτων και η συγκάλυψη του πραγματικού μέγεθος του προβλήματος. Με ποιον τρόπο; ’λλοτε μαγειρεύοντας και άλλοτε αποκρύβοντας τα επίσημα στοιχεία. Το Υπουργείο Εσωτερικών και η Τροχαία αναρτούν και κατεβάζουν στοιχεία για τα ατυχήματα στο site τους όποτε και όπως θέλουν. Διαφορετικά στοιχεία δίνει το ΕΚΑΒ και διαφορετικά η Τροχαία.

Σας υπενθυμίζω ότι  πέρυσι το Πάσχα η Κυβέρνηση «κατόρθωσε» τη λογιστική μείωση των τροχαίων ατυχημάτων, καθώς για πρώτη φορά  στον απολογισμό των τροχαίων ατυχημάτων περιορίστηκε το χρονικό εύρος της καταγραφής από τη Μ. Πέμπτη (αντί του Σαββάτου του Λαζάρου) έως τη Δευτέρα του Πάσχα. Σύμφωνα με τα  «στοιχεία» της Κυβέρνησης, από τις 24 έως τις 28 Απριλίου 2008 συνέβησαν 20 θανατηφόρα δυστυχήματα έναντι 23 το 2007(μείωση της τάξης του 13%) και έχασαν τη ζωή τους 21 άτομα έναντι 25 το 2007 (ήτοι μείωση της τάξης του 16%). Εάν όμως ο υπολογισμός είχε γίνει όπως ακριβώς τα προηγούμενα έτη, τότε θα προέκυπτε ότι από το Σάββατο του Λαζάρου έως και ανήμερα το Πάσχα, οι νεκροί της ασφάλτου ήταν 42 έναντι 31.

            Επειδή:

  • Όλα τα παραπάνω σε συνδυασμό με την αύξηση των τροχαίων ατυχημάτων κατά τη διάρκεια της τελευταίας πενταετίας αναδεικνύουν  την εγκληματική αδιαφορία, τις ευθύνες και την ανικανότητα της Κυβέρνησης της ΝΔ να σχεδιάσει και να εφαρμόσει ένα Εθνικό Σχέδιο Οδικής Ασφάλειας και να συντονίσει σ’ ένα ολοκληρωμένο επιστημονικά και αποδεκτό κοινωνικά σχέδιο με ποσοτικούς και ποιοτικούς στόχους όλες τις συναρμόδιες υπηρεσίες και τους φορείς.
  • Τα ατυχήματα και ο τρόπος που συντελούνται, οι απώλειες ανθρώπινων ζωών, οι σοβαροί τραυματισμοί, οι μόνιμες αναπηρίες χιλιάδων νέων ανθρώπων προκαλούν πόνο και θλίψη και επιφέρουν ένα μεγάλο οικονομικό αλλά κυρίως ένα τεράστιο κοινωνικό κόστος.
  • Ο απολογισμός της Κυβέρνησης της ΝΔ και στον τομέα της Οδικής Ασφάλειας είναι επώδυνος για τους πολίτες, τη χώρα και την οικονομία.
  • Το πρόβλημα της «φρίκης της ασφάλτου» στη χώρα μας είναι πρόβλημα ανυπαρξίας ενός κυβερνητικού σχεδίου που θα εφαρμόζεται με συνέπεια και συνέχεια, είναι πρόβλημα συστηματικοποίησης και ανάληψης ευθυνών από την πολιτεία.

Ερωτάσθε κ. Υπουργέ:

  1. Γιατί η Κυβέρνηση στην πεντάχρονη θητεία της δεν κατόρθωσε να σχεδιάσει και εφαρμόσει μια ολοκληρωμένη πολιτική οδικής ασφάλειας και μείωσης των ατυχημάτων, βασισμένη στην αξιοποίηση των επιτυχημένων εμπειριών από τα υπόλοιπα Ευρωπαϊκά κράτη και την προσαρμογή τους στην ελληνική πραγματικότητα;
  2. Γιατί εγκατέλειψε το επιτυχημένο 5-ετές Στρατηγικό Σχέδιο «Καθ’ οδόν», (2001 - 2005) που εφάρμοσε η Κυβέρνηση του ΠΑ.ΣΟ.Κ. , με το οποίο επιτεύχθηκε μέσα σε δύο χρόνια, το 2003, σημαντική μείωση (24%) στον αριθμός των νεκρών και 32% στον αριθμό των τραυματιών σε σχέση με το 2000, γεγονός που υποδεικνύει ότι η συστηματικότητα και η συντονισμένη εφαρμογή μέτρων φέρνει αποτελέσματα;
  3. Έχετε σχεδιάσει  αποτελεσματικά μέτρα για την ασφαλή και αναίμακτη έξοδο και επιστροφή των πολιτών εν όψει των εορτών του Πάσχα  ή «κατόπιν εορτής» με αλχημείες και απόκρυψη στοιχείων  - όπως κάνατε και πέρυσι την αντίστοιχη περίοδο – θα προσπαθήσετε να μειώσετε το μέγεθος του προβλήματος και να πετύχετε «λογιστική» μείωση των τροχαίων ατυχημάτων;

ΟΙ ΕΡΩΤΩΝΤΕΣ ΒΟΥΛΕΥΤΕΣ

ΤΣΙΟΚΑΣ ΧΑΡΗΣ

ΣΗΦΟΥΝΑΚΗΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ

ΣΚΟΥΛΑΣ ΓΙΑΝΝΗΣ

ΑΝΤΩΝΙΟΥ ΤΟΝΙΑ

ΑΡΓΥΡΗΣ ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ

ΒΕΡΕΛΗΣ ΧΡΙΣΤΟΣ

ΒΕΡΡΑΣ ΜΙΛΤΙΑΔΗΣ

ΓΡΗΓΟΡΑΚΟΣ ΛΕΩΝΙΔΑΣ

ΖΗΣΗ ΡΟΔΟΥΛΑ

ΖΩΪΔΗΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ

ΚΑΤΡΙΝΗΣ ΜΙΧΑΛΗΣ

ΚΑΤΣΙΦΑΡΑΣ ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ

ΚΟΥΣΕΛΑΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ

ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ ΒΑΣΙΛΗΣ

ΛΑΜΠΙΡΗΣ ΗΛΙΑΣ

ΜΑΝΙΑΤΗΣ ΓΙΑΝΝΗΣ

ΜΑΝΤΑΤΖΗ ΤΣΕΤΙΝ

ΝΑΣΙΩΚΑΣ ΕΚΤΟΡΑΣ

ΞΕΝΟΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ ΜΑΡΙΛΙΖΑ

ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΓΕΩΡΓΙΟΣ

ΠΕΡΛΕΠΕ - ΣΗΦΟΥΝΑΚΗ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ

ΡΑΠΤΗ ΣΥΛΒΑΝΑ

ΡΟΒΛΙΑΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ

ΣΚΟΥΛΑΚΗΣ ΜΑΝΟΛΗΣ

ΣΤΡΑΤΑΚΗΣ ΜΑΝΟΛΗΣ

ΤΙΜΟΣΙΔΗΣ ΜΙΧΑΛΗΣ

ΧΑΪΔΟΣ ΧΡΗΣΤΟΣ

ΧΡΙΣΤΟΦΙΛΟΠΟΥΛΟΥ ΕΥΗ

ΠΑΠΟΥΤΣΗΣ ΧΡΗΣΤΟΣ