Δημήτρης Κουσελάς Δημήτρης Κουσελάς

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Η Βουλή

ΘΕΜΑ ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΕΠΕΡΩΤΗΣΗ 15 Βουλευτών του ΠΑΣΟΚ και του Δημήτρη Κουσελά, προς τον Υπουργό Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας, με θέμα "Παραλείψεις και πρακτικές της Κυβέρνησης στα θέματα της Κοινωνικής Ασφάλισης"
ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ 20/10/2004
ΤΥΠΟΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ Κοινή Ερώτηση

ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΕΠΕΡΩΤΗΣΗ

Προς τον Υπουργό Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας

A/Την ίδια ώρα που ο Πρωθυπουργός διαβεβαιώνει ότι «όλα εξελίσσονται ομαλά για την Κοινωνική Ασφάλιση», στην πράξη δημιουργείται μια εντελώς διαφορετική, μια αρνητική κατάσταση, η οποία αναγκάζει τους εργαζόμενους και τους συνταξιούχους να εκφράζουν ανοιχτά την αγωνία και τις ανησυχίες τους.

Συγκεκριμένα:

1. Παρατηρείται ιδιαίτερα σοβαρή μείωση των εσόδων των μεγαλύτερων Ασφαλιστικών Ταμείων.

Στο ΙΚΑ κατά την περίοδο που διανύουμε η αύξηση των εσόδων είναι της τάξης του 6,5%, έναντι 8,4% το 2002-2003.

Στον ΟΓΑ κατά το Α ΄εξάμηνο του 2004 τα έσοδα αυξάνονται μόνο κατά 1,5% έναντι του αντίστοιχου διαστήματος του 2003, ενώ σύμφωνα με τις προβλέψεις έπρεπε να αυξηθούν κατά 7,5%.

Στο ταμείο Εμπόρων υπάρχει ως τώρα σοβαρή μείωση των εσόδων, περίπου κατά 9% έναντι του αντίστοιχου διαστήματος του 2003.

Ανάλογη είναι η κατάσταση που παρουσιάζεται και σε πολλά άλλα ταμεία.

Τα παραπάνω προβλήματα οφείλονται κυρίως:

→ Στην σοβαρή καθυστέρηση που υπήρξε – με ευθύνη της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου – για τον διορισμό Διοικήσεων στα Ταμεία. Ακόμα και σήμερα έχουν τοποθετηθεί νέες Διοικήσεις σε μόνο 10 από τα 80 ταμεία, ενώ οι υπόλοιπες 70 υπολειτουργούν μετά από σχετική εγκύκλιο – εντολή του κ. Υπουργού.

→ Στην άνευ προηγουμένου αναστάτωση που δημιουργήθηκε από την εφαρμογή του Νόμου 3260/2004. Στην προσπάθειά της να επιβάλλει κομματικό κράτος, η κυβέρνηση αφήνει και στον χώρο της Κοινωνικής Ασφάλισης ουσιαστικά σε «διαθεσιμότητα», 1200 περίπου υπηρεσιακά στελέχη την ίδια ώρα που τα προβλήματα διογκώνονται.

Είναι χαρακτηριστικό ότι το 80% των στελεχών της Γενικής Γραμματείας Κοινωνικών Ασφαλίσεων μετακινήθηκε (και μάλιστα ορισμένοι 2 φορές)

→ Στην παντελή απουσία επιχειρησιακού σχεδίου και προγράμματος για τα Ασφαλιστικά Ταμεία.

→ Στην πρωτοφανή χαλάρωση των ελέγχων και καταλογισμών, με αποτέλεσμα αυτά να βρίσκονται στο χαμηλότερο επίπεδο της τελευταίας 25ετίας.

2/ Τίθενται σε αμφισβήτηση – και μάλιστα από τον αρμόδιο Υφυπουργό – οι προβλέψεις του άρθρου 5 του Ν.3029 για την εθελούσια Ενοποίηση των Ασφαλιστικών Ταμείων στο ΙΚΑ/ΕΤΑΜ, μιας στρατηγικής επιλογής απαραίτητης για την βιωσιμότητα και το μέλλον της Κοινωνικής Ασφάλισης.

Ο κ. Υφυπουργός δηλώνει ότι με τα ποσά που έχουν εγγραφεί στον Προϋπολογισμό του έτους 2005, δεν μπορεί να γίνουν οι ενοποιήσεις, και αφήνει να εννοηθεί ότι το ασφαλιστικό είναι «ανοιχτό θέμα» για την κυβέρνηση, καθώς υπάρχει ζήτημα διαλόγου για την βιωσιμότητά του.

Την ίδια ώρα όμως οι διορισμένοι από την κυβέρνηση Διοικητές των ΔΕΚΟ και Τραπεζών προχωρούν – με έγκριση του Υπουργείου Οικονομικών – σε προγράμματα εθελούσιας εξόδου για πολλές χιλιάδες εργαζομένων, δημιουργώντας έτσι ασφυκτικές καταστάσεις και αδιέξοδα στα Ασφαλιστικά Ταμεία τους.

Και ενώ ο Υπουργός Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας σιωπά, ο αναπληρωτής Κυβερνητικός Εκπρόσωπος διαψεύδει όλους τους αρμόδιους δηλώνοντας πως «θέμα Ασφαλιστικού δεν υπάρχει. Με πιο σφικτή διαχείριση στα δημοσιονομικά θα βρεθούν οι πόροι και τα προβλήματα θα αντιμετωπιστούν».

Το ερώτημα που τίθεται είναι εάν η κυβέρνηση τελεί σε κατάσταση πλήρους σύγχυσης και ασυνεννοησίας, ή αν – το χειρότερο – πρόκειται για πρωτοφανή εμπαιγμό σε βάρος των εργαζομένων και συνταξιούχων.

3/ Δεν προχωρούν οι διαδικασίες για την Ομαδοποίηση των Επικουρικών Ταμείων, που προβλέπονται στο άρθρο 6 του Ν. 3029.

Η καθυστέρηση αυτή έχει σε πολλές περιπτώσεις ως αποτέλεσμα το να διογκώνονται τα προβλήματα που ορισμένα Επικουρικά Ταμεία αντιμετωπίζουν, και να δημιουργούνται σοβαρές ανησυχίες στους ασφαλισμένους.

Η κυβερνητική αδιαφορία για το θέμα αυτό, παραπέμπει σε απαράδεκτες λογικές που εκφράστηκαν με τον περιβόητο Ν2084/92, και στοχεύουν στην κατάργηση της επικουρικής ασφάλισης και την ένταξή της στην κύρια (με την ταυτόχρονη μείωσή της).

4/ Δεν υλοποιούνται οι διατάξεις του Ν3232/2004 για την Διαδοχική Ασφάλιση, ιδιαίτερα στο θέμα του Δελτίου Διαδοχικής Ασφάλισης (που περιλαμβάνει το «ιστορικό» του Ασφαλισμένου).

Η σχετική Υπουργική Απόφαση δεν έχει προχωρήσει στο ελάχιστο. Είναι Χαρακτηριστικό ότι τα Ταμεία δεν έχουν ακόμη στείλει τις προτάσεις τους, όπως προβλέπεται από τον σχετικό Νόμο.

Έτσι και παρά την έκδοση της εγκυκλίου για τον τρόπο υπολογισμού των συντάξεων, στην πράξη ΚΑΜΙΑ ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΑ ΒΕΛΤΙΩΣΗ δεν έχει επέλθει στο σύστημα.

Β/ Όλα τα παραπάνω αποδεικνύουν ότι η κυβερνητική επιλογή είναι η ΑΚΙΝΗΣΙΑ και η ΑΠΡΑΞΙΑ στο Ασφαλιστικό σύστημα για το τρέχον χρονικό διάστημα.

Όμως όλοι γνωρίζουν, ότι όταν στις σημερινές οικονομικές και κοινωνικές συνθήκες το Ασφαλιστικό Σύστημα δεν εξελίσσεται, - στην βάση ενός ολοκληρωμένου σχεδίου που υλοποιείται χωρίς παρεκκλίσεις και ταλαντεύσεις – τότε τα προβλήματα θα διογκώνονται και θα δημιουργούνται αδιέξοδα και κρίσεις με δυσμενέστατες επιπτώσεις στην κοινωνία μας. Πόσο μάλλον όταν και οι κυβερνητικές επιλογές (π.χ. συνεχείς εθελούσιες έξοδοι) επιταχύνουν την εμφάνιση αυτών των προβλημάτων.

Γίνεται σαφές ότι η κυβέρνηση μη εφαρμόζοντας συνειδητά τον Ν.3029 και τον Ν.3232, μη προωθώντας την Ασφαλιστική Μεταρρύθμιση, και αφήνοντας τα προβλήματα να διογκώνονται «προετοιμάζει» κατά απαράδεκτο τρόπο τις συνθήκες που θα της «επιτρέψουν να προχωρήσει σε μια ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ – ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΗ ΑΠΟΓΡΑΦΗ», ανάλογη εκείνης που έπραξε στην Οικονομία.

Απογραφή που θα έχει καταστροφικές συνέπειες σε βάρος των ασφαλισμένων, μια και θα φέρει στο προσκήνιο ως «δήθεν λύσεις ανάγκης» τις γνωστές καταδικασμένες λογικές ενός συστήματος μόνο «εγγυημένων εισφορών», που οδηγούν στην καταβαράθρωση των Δικαιωμάτων των Ασφαλισμένων.

Γ/ Ένδειξη του ως άνω σχεδιασμού είναι εξ΄ άλλου και η κυβερνητική πολιτική αύξησης των Συντάξεων για το 2005.

Υπενθυμίζουμε ότι για το 2004 είχαν δοθεί αυξήσεις στις χαμηλές συντάξεις της τάξης του 5%, ενώ για τους 350.000 συνταξιούχους δικαιούχους του ΕΚΑΣ η μηνιαία αύξηση των Συντάξεων ήταν από 42 – 55 ευρώ τον μήνα. Για τους συνταξιούχους αγρότες η αύξηση ήταν από 30 ευρώ τον μήνα.

Οι αυξήσεις αυτές είχαν αποκαλεστεί ως «ψίχουλα» από την σημερινή κυβέρνηση και τότε αξιωματική αντιπολίτευση.

Οι προβλέψεις όμως του Προϋπολογισμού του 2005, οδηγούν στο συμπέρασμα ότι για το επόμενο έτος επιφυλάσσονται ιδιαίτερα δυσάρεστες εκπλήξεις για τους συνταξιούχους.

Είναι χαρακτηριστικό ότι ενώ για το 2004 η προβλεπόμενη αύξηση της δαπάνης για το ΕΚΑΣ ανήρχετο στο 33,6% έναντι του 2003, για το 2005 φθάνει μόνο στο 10,7%(έναντι του 2004). Για τις συντάξεις του δημοσίου η αύξηση σε σχέση με το 2004 προβλέπεται μόνο στο 4%, ενώ για την περασμένη χρονιά ανήρχετο στο 14,9%.

Το συμπέρασμα είναι σαφές:

Δεν θα υπάρξουν ουσιαστικές αυξήσεις στις συντάξεις για το 2005. Και παραμένει το ερώτημα: εάν οι του 2004 ήταν «ψίχουλα» πως θα χαρακτηριστούν οι του επόμενου έτους;

Για όλους τους παραπάνω λόγους και με δεδομένο ότι το σύστημα Κοινωνικής Ασφάλισης αφορά και επηρεάζει το σύνολο της Ελληνικής Κοινωνίας:

ΕΠΕΡΩΤΑΤΑΙ Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ

1. Για την επιλογή της επικίνδυνης και καταστροφικής Απραξίας και Ακινησίας στο Ασφαλιστικό Σύστημα.

Για την συνειδητή καθυστέρηση εφαρμογής των μεταρρυθμίσεων που προβλέπουν οι Νόμοι 3029/2002 και 3232/2004.

2. Για τις σοβαρές υστερήσεις που παρατηρούνται με την ευθύνη της Κυβέρνησης και των Διοικήσεων, στα έσοδα των μεγαλύτερων Ασφαλιστικών Ταμείων.

3. Για την ατολμία της κυβέρνησης να ξεκινήσει διαδικασίες διαλόγου με τους εκπροσώπους των κοινωνικών φορέων, με στόχο την προώθηση των εθελούσιων Ενοποιήσεων των Ειδικών Ταμείων στο ΙΚΑ/ΕΤΑΜ.

4. Για την καθυστέρηση και αδιαφορία, για τις διαδικασίες Ομαδοποίησης των Επικουρικών Ταμείων.

5. Για την μη υλοποίηση του Νόμου για την διαδοχική Ασφάλιση

6.Για την πολιτική των απαράδεκτα χαμηλών αυξήσεων στις συντάξεις, που προδικάζεται με το προσχέδιο Προϋπολογισμού του 2005.

ΑΘΗΝΑ, 20 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2004

ΟΙ ΕΠΕΡΩΤΩΝΤΕΣ ΒΟΥΛΕΥΤΕΣ

Χ. ΠΡΩΤΟΠΑΠΑΣ, Θ. ΤΣΟΥΡΑΣ, Ε. ΧΡΙΣΤΟΦΙΛΟΠΟΥΛΟΥ, Μ. ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ, Σ. ΤΣΟΥΜΑΚΑΣ, Γ. ΚΟΥΤΣΟΥΚΟΣ,ΑΙΚ. ΠΕΡΛΕΠΕ- ΣΗΦΟΥΝΑΚΗ, Α. ΧΩΡΕΜΗΣ, Μ. ΣΚΟΥΛΑΚΗΣ, Γ.ΠΑΣΧΑΛΗΣ, Ν. ΣΑΛΑΓΙΑΝΝΗΣ, Α. ΜΟΥΣΙΩΝΗΣ, Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ, ΧΡ. ΧΑΪΔΟΣ, Δ. ΛΙΝΤΖΕΡΗΣ, Λ.ΓΡΗΓΟΡΑΚΟΣ