Δημήτρης Κουσελάς Δημήτρης Κουσελάς

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Η Βουλή

ΘΕΜΑ ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΕΠΕΡΩΤΗΣΗ 29 Βουλευτών του ΠΑΣΟΚ και του Δημήτρη Κουσελά, προς τoν Υπουργό Ανάπτυξης, με θέμα "Αυξήσεις στις Τιμές των Καυσίμων"
ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ 5/5/2004
ΤΥΠΟΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ Επερώτηση

ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΕΠΕΡΩΤΗΣΗ

ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΥΠΟΥΡΓΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ

Κάθε βδομάδα, σημειώνεται και ένα νέο πανελλήνιο ρεκόρ ανόδου των τιμών των καυσίμων. Τα δελτία τιμών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, καταγράφουν τα αποτελέσματα της δίμηνης σχεδόν κυβερνητικής απραξίας στην Ελλάδα.

Η κυβέρνηση της ΝΔ παραμένει ακόμα θεατής. Μπροστά στην αδυναμία της να παρέμβει ρυθμιστικά στην αγορά, σύμφωνα με τις επιταγές της ευρωπαϊκής οδηγίας αλλά και της ελληνικής νομοθεσίας, πανικόβλητη, επιστρατεύει την κρατική ΕΚΟ για να ρίξει τις τιμές.

Πέραν της προφανούς ανακολουθίας λόγων και έργων περί ανεξάρτητης λειτουργίας της αγοράς, η κυβέρνηση απαξιώνει με τον τρόπο αυτό την μετοχή των Ελληνικών Πετρελαίων. Είναι υπόλογη στον ελληνικό λαό για την αδυναμία ελέγχου και ρύθμισης της αγοράς, είναι υπόλογη στους μετόχους των ΕΛ.ΠΕ. για την συσσώρευση ζημιών στον βωμό της πρόσκαιρης και ανύπαρκτης επιτυχίας. Ταυτόχρονα ο αρμόδιος Υφυπουργός, με δηλώσεις του «καταγγέλλει» τα χαμηλά κέρδη των ΕΛ.ΠΕ., πέραν κάθε χρηματιστηριακής δεοντολογίας, απαξιώνοντας την μετοχή τους.

Παρά τα «μέτρα» της κυβέρνησης, τα σημερινά (5 Μαΐου 2004) στοιχεία του ΥΠΑΝ, καταγράφουν νέο ρεκόρ στις τιμές λιανικής των καυσίμων.

Σε σχετικές δηλώσεις των αρμοδίων της κυβέρνησης, η «κούρσα» των τιμών οφείλεται :

Στην αποθεματοποίηση της Αμερικής την συγκεκριμένη περίοδο

Στην αύξηση της κατανάλωσης της Κίνας

Στην βελτιστοποίηση της ποιότητας των διυλιστηρίων, κατά τα ευρωπαϊκά πρότυπα, με συνακόλουθο της αύξηση της τιμής παραγωγής.

Στην βλάβη διυλιστηρίων στην περιοχή μας.

Δηλαδή σε λόγους πέραν και έξω από την λειτουργία της εσωτερικής αγοράς καυσίμων.

Τα παραπάνω επιχειρήματα, είναι γνωστά και αληθή. Σε καμιά όμως περίπτωση δεν απαντούν στην ουσία του προβλήματος της ανόδου των τιμών μιας και:

Κάθε χρόνο αυτήν την εποχή, με το τέλος του χειμώνα στο βόρειο ημισφαίριο, αυξάνεται η αποθεματοποίηση τόσο στην Αμερική όσο και στην Ευρώπη.

Η αύξηση της κατανάλωσης της Κίνας, είναι προβλέψιμη και γραμμική τουλάχιστον για το επίμαχο διάστημα.

Στην εγχώρια διύλιση, η παραγωγή των νέων προϊόντων με προδιαγραφές 2005, έχει ξεκινήσει από τον περασμένο Οκτώβριο και η όποια ελάχιστη επιβάρυνση έχει ήδη ενσωματωθεί στις τιμές λιανικής.

Οι βλάβες στα διυλιστήρια της περιοχής, παραμένουν σταθερές έως μειούμενες τον τελευταίο χρόνο.

Επιπλέον, η κυβέρνηση της Ν.Δ. ισχυρίζεται ψευδώς οτι οι ρυθμίσεις που προβλέπονται στο Ν. 3054/2002 δεν έχουν τεθεί σε εφαρμογή και για το λόγο αυτό έχει περιορισμένες δυνατότητες εποπτείας της αγοράς. Η αλήθεια είναι ότι έχουν εκδοθεί και εφαρμόζονται όλες οι κανονιστικές πράξεις της Διοίκησης (Π.Δ., Υ.Α., Κανονισμοί) που αφορούν σε θέματα ασφάλειας εφοδιασμού, ποιότητας καυσίμων, προστασίας καταναλωτή, ελέγχου τιμών ενώ έχει ιδρυθεί και λειτουργεί εδώ και ένα χρόνο η αρμόδια υπηρεσία (ΚΕΔΑΚ) και μάλιστα έχουν επιβληθεί πρόστιμα συνολικού ύψους ? 2,5 εκατομμυρίων.

Το πραγματικό πρόβλημα εντοπίζεται σε δύο κατευθύνσεις:

Στην γενικότερη αστάθεια που έχει προκαλέσει στην πετρελαϊκή αγορά η επέμβαση στο Ιράκ και η διεκδίκηση από τον OPEC, μιας νέας ζώνης με κέντρο τα 28$/βαρέλι, έναντι της σημερινής με κέντρο τα 25$/βαρέλι.

Στην προσπάθεια κύκλων της ελληνικής αγοράς, να αυξήσουν τα περιθώρια κέρδους σε όλες τις φάσεις της πετρελαϊκής αλυσίδας, εκμεταλλευόμενοι την γενικότερη αστάθεια των διεθνών τιμών

Το γεγονός είναι αυταπόδεικτο, από μια απλή σύγκριση των χρηματιστηριακών τιμών της αμόλυβδης βενζίνης αναγόμενες στην αντίστοιχη αναλογία δολαρίου-ευρώ και των αντίστοιχων αυξήσεων στις τιμές καταναλωτή. Από μια τέτοια απλή σύγκριση, προκύπτει κατ� ελάχιστον 5,5% «καπέλο» στις τιμές. Με δεδομένο οτι το περιθώριο κέρδους της χονδρικής εμπορίας μέχρι σήμερα είναι 5%-6%, βρισκόμαστε μπροστά σε διπλασιασμό του περιθωρίου κέρδους το οποίο φτάνει στο 11%. Αν μετατρέψουμε ποσοτικά την αύξηση περιθωρίου κέρδους, τότε διαπιστώνεται ότι οι καταναλωτές πληρώνουν παραπάνω 5 λεπτά του ευρώ ανά λίτρο ή διαφορετικά 2 ευρώ ανά 40 λίτρα.

Μπροστά στην έξαρση των τιμών, η κυβέρνηση της ΝΔ κατά την συνήθη πια πρακτική της, απαντά με απραξία, ακινησία και γενικόλογες αναφορές και παραπομπές στη λειτουργία της αγοράς. Με δεδομένη τη διεθνή κατάσταση και εμφανή την κερδοσκοπία στην ελληνική αγορά, η κυβέρνηση δείχνει απρόθυμη να αξιοποιήσει το ευρωπαϊκό ρυθμιστικό πλαίσιο της πετρελαϊκής αγοράς, αλλά και την ελληνική νομοθεσία για την αποτροπή της έκρηξης των τιμών στην αγορά.

Η κυβέρνηση, αντί να επαγγέλλεται την κατάργηση του μέτρου της ανώτατης τιμής (πλαφόν), οφείλει να εξαντλήσει όλα τα περιθώρια που προβλέπει η νομοθεσία γιατί το μήνυμα το οποίο εκπέμπει έχει ως αποτέλεσμα την έξαρση της αισχροκέρδειας και την αποθράσυνση των κερδοσκόπων.

Επερωτάται ο κ. Υπουργός Ανάπτυξης:

Διπλασιάστηκε ή όχι το περιθώριο κέρδους των εταιρειών εμπορίας καυσίμων;

Πού οφείλεται η δυσμενής μεταβολή της θέσης της χώρας στην σειρά κατάταξης τιμών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής;

Πού οφείλονται οι ακραίες ανοδικές αποκλίσεις από το μέσο όρο της ελληνικής αγοράς και η εμφάνισή τους σε υπερδιπλάσιους νομούς από εκείνους που είχαν εντοπισθεί κατά το 2003;

Γιατί δεν ολοκληρώθηκε το πόρισμα της Επιτροπής Ανταγωνισμού για τις εναρμονισμένες πρακτικές που παρέπεμψε η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ το Νοέμβριο του 2003 και αφορούσε στους Νομούς Ηρακλείου, Χανίων, Λασιθίου, Ρεθύμνης, Δωδεκανήσων, Κυκλάδων, Ιωαννίνων, Κέρκυρας και Θεσπρωτίας έτσι ώστε να επιβληθούν οι ανάλογες ποινές και να αποτραπεί η περαιτέρω αύξηση της κερδοσκοπίας;

Αντιλαμβάνεται η κυβέρνηση της Ν.Δ. οτι η μεταγενέστερη παραπομπή νέων περιπτώσεων εναρμονισμένων πρακτικών στους Νομούς ʼρτας, Βοιωτίας, Ευβοίας, Ευρυτανίας, Ζακύνθου, Κεφαλληνίας, Λέσβου, Λευκάδας, Φωκίδας και Χίου καταγράφει την αδυναμία της κυβέρνησης να λειτουργήσει αποτρεπτικά στην κερδοσκοπία και οτι η σύνδεση των υποθέσεων αυτών με τις προηγούμενες μαζί με την καθυστέρηση έκδοσης των αποφάσεων της Επιτροπής Ανταγωνισμού στην πραγματικότητα ευνοεί τους κερδοσκόπους οι οποίοι συνεχίζουν το έργο τους ενώ το μελλοντικό πρόστιμο, όποτε και εφόσον επιβληθεί, θα είναι μηδαμινό μπροστά στα κέρδη τους;

Αντιλαμβάνεται η κυβέρνηση τη μεγάλη επίπτωση που θα έχει η εφαρμογή της εξαγγελίας για κατάργηση της ανώτατης τιμής στα καύσιμα (πλαφόν) ενόψει της τουριστικής περιόδου και ιδιαίτερα των Ολυμπιακών Αγώνων;

Προτίθεται να αναλάβει η κυβέρνηση σχετικές πρωτοβουλίες στο πλαίσιο του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης για το πρόβλημα των τιμών;

Αθήνα, 5 Μαΐου 2004

Οι επερωτώντες Βουλευτές

Χρ. Παπουτσής

Α. Τσοχατζόπουλος

Δ. Πιπεργιάς

Χρ. Βερελής

Π. Σγουρίδης

Μ. Στρατάκης

Γ. Ανωμερίτης

Β. Κεγκέρογλου

Β. Αργύρης

Ι. Δριβελέγκας

Μ. Καρχιμάκης

Δ. Κουσελάς

Ευ. Κουτμερίδης

Λ. Λωτίδης

Ι. Μανιάτης

Α. Μερεντίτη

Α. Μωραϊτης

Α. Παπαγεωργίου

Β. Τόγιας

Σ. Τζουμάκας

Φ. Χατζημιχάλης

Γ. Διαμαντίδης

Α. Γκερέκου

Ε. Τσουρή

Ευ. Παπαχρήστος

Χ. Καστανίδης

Δ. Ρέππας

Ε. Σχοιναράκη-Ηλιάκη