Δημήτρης Κουσελάς Δημήτρης Κουσελάς

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Άρθρα / Ομιλίες / Συνεντεύξεις

ΘΕΜΑ [Συνέντευξη] ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ Δ. ΚΟΥΣΕΛΑ ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΥ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΣΤΟΝ Ρ/Σ FLASH ΚΑΙ ΣΤΟΥΣ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΥΣ Α.ΣΠΑΝΟΥ ΚΑΙ Γ. ΣΤΡΑΤΑΚΗ
ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ 15/4/2011


ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Τον κ. Δημήτρη Κουσελά Υφυπουργό Οικονομικών έχουμε στην τηλεφωνική γραμμή. Καλημέρα κύριε Κουσελά
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Καλή σας μέρα, κύριε Στρατάκη, κυρία Σπανού σε εσάς και τους ακροατές σας.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Τώρα να σας ρωτήσουμε τι μέτρα θα ανακοινώσετε σήμερα θα είναι ανόητη ερώτηση…
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Κύριε Στρατάκη, δεν πρόκειται περί μέτρων. Το Μεσοπρόθεσμο Δημοσιονομικό Πρόγραμμα που θα ανακοινωθεί σήμερα δεν είναι ούτε ένα άλλο μνημόνιο ούτε άλλη μια λίστα περικοπών. Είναι ένα μεσοπρόθεσμο πλαίσιο στρατηγικής βάσει του οποίου θα περιγράψουμε τα βήματα που θα κάνει η χώρα μας τα επόμενα τρία-τέσσερα χρόνια.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ναι αλλά αυτά τα βήματα συνεπάγονται και κάποια οικονομικά μεγέθη. Με μία σούμα 23 δισ.
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Αφορούν στα οικονομικά μεγέθη και στους ικανούς ρυθμούς ανάπτυξης, που πρέπει να δημιουργούν θέσεις εργασίας αλλά και να μειώνουν το δημόσιο χρέος.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Βέβαια έχουν σχέση και με τη μαύρη τρύπα στα έσοδα η οποία καταγράφεται τους πρώτους μήνες του 11 και επειδή έχετε αρμοδιότητα επ αυτού μπορείτε να μας δώσετε την εξήγησή σας;
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Καταλαβαίνεται ότι υπό τις συγκεκριμένες συνθήκες η αύξηση των εσόδων δεν είναι ένας εύκολος στόχος. Είναι γεγονός ότι είχαμε μία υστέρηση εσόδων το πρώτο τρίμηνο του 2011, η οποία ανέρχεται περίπου στο 1,3 δισ. ευρώ και είναι ένας στόχος που αντανακλά το υψηλό ποσοστό της ύφεσης το οποίο επικράτησε το τελευταίο τρίμηνο του 2010 και από το οποίο αντλούμε το πρώτο τρίμηνο τα φορολογικά μας έσοδα. Η ύφεση δεν ήταν 4,5% αλλά ξεπέρασε το 6% -ήταν γύρω στο 6,5%. Είχαμε μία φορολογική βάση η οποία μειώθηκε. Αν δείτε την ανάλυση της υστέρησης, θα δείτε ότι προέρχεται από τους ειδικούς φόρους κατανάλωσης, πετρέλαιο, καπνά κ.λπ. και ένα άλλο κομμάτι από τους φόρους μισθωτών υπηρεσιών. Και εδώ υπάρχει εξήγηση. Σχετίζεται με την περιοριστική εισοδηματική πολιτική που ακολουθήθηκε και με το φορολογικό σύστημα που έδωσε τη δυνατότητα, με τον νόμο 3842 , ο οποίος ήταν ο πλέον προοδευτικός νόμος, να έχουν ελαφρύνσεις τα εισοδήματα μέχρι 30.000 ευρώ.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Είναι εξηγήσιμη η μείωση των εσόδων ωστόσο…
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Οφείλεται ωστόσο και στην αδυναμία του φοροεισπρακτικού μηχανισμού.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ερχόμαστε στο επίμαχο. Σε αυτό τι θα κάνετε κύριε Κουσελά;
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Για το ζήτημα αυτό, προχωρήσαμε ήδη με το  φορολογικό νομοσχέδιο στην εκ βάθρων ανασυγκρότηση του ελεγκτικού μηχανισμού, τον οποίο εξοπλίζουμε με τριετές επιχειρησιακό σχέδιο για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής, το οποίο θα εξαγγείλουμε στο τέλος του μήνα…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ξέρετε η κριτική που γίνεται στο Υπουργείο Οικονομικών κύριε Κουσελά έχει να κάνει ιδιαιτέρως με το γεγονός ότι αντί να ενεργοποιήσετε αυτούς τους φοροελεγκτικούς-φοροεισπρακτικούς μηχανισμούς που έχουν αδυναμία να συγκεντρώσουν έσοδα, προχωράτε σε νέα μέτρα. Έτσι έχουμε έναν φαύλο κύκλο ο οποίος δεν οδηγεί πουθενά.
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Ίσα- ίσα αυτούς τους φοροεισπρακτικούς μηχανισμούς τους παραλάβαμε μισοδιαλυμένους.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Το μισό τι το θέλατε.
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ:  Τους στήσαμε στα πόδια τους, το 2010 παρόλη την ύφεση είχαμε αύξηση των εσόδων κατά 5,4%. Αυτή τη στιγμή, με το φορολογικό νομοσχέδιο έχουμε διαμορφώσει και το θεσμικό πλαίσιο και τα τεχνικά μέσα για να αντιμετωπίσουμε αποτελεσματικά τη φοροδιαφυγή. Γιατί η μεγάλη διέξοδος σε αυτό που ρωτήσατε, είναι η διεύρυνση της φορολογικής βάσης. Προχωράμε λοιπόν σε διασταυρώσεις στοιχείων από την Ελλάδα και το εξωτερικό. Αυστηροποιήσαμε τις ποινές για την αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση αυτών που συστηματικά φοροδιαφεύγουν και μάλιστα με μεγάλα ποσά. Θεσπίσαμε με νόμο τεκμήρια διαβίωσης, συντομεύσαμε τον χρόνο εκδίκασης των φορολογικών υποθέσεων και απλοποιούμε πλήρως το φορολογικό σύστημα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ωραία, σε θεωρητικό ή νομοθετικό επίπεδο τα πάτε άριστα. Πρακτικά πώς εφαρμόζονται όλα αυτά;
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Πρακτικά εφαρμόζονται με τα εξής μέτρα: Καταρχήν απευθυνόμαστε σε φορολογούμενους μεγάλου πλούτου. Τώρα που μιλάμε, έχουμε τέσσερις δράσεις σε εξέλιξη. Η μία απευθύνεται σε αυτούς που το 2007 και πριν δεν πλήρωσαν Φόρο Μεγάλης Ακίνητης Περιουσίας, έχουμε στοχεύσει, λοιπόν, σε 9500  άτομα, τα οποία δεν δήλωσαν Φόρο Μεγάλης Ακίνητης Περιουσίας το 2007 και τα οποία έχει εντοπίσει ο έλεγχος.  
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Τους έχετε εντοπίσει δηλαδή;
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ:  Έχουμε επίσης 1700 φορολογούμενους που είναι εργολάβοι, κτηματομεσίτες κλπ , οι οποίοι αγόραζαν και πωλούσαν χωρίς να έχουν δηλώσει το εισόδημα ως τέταρτη πηγή εσόδων. Ήδη στα ΠΕΚ έχουν δοθεί οι λίστες αυτές, έχουμε τα πρώτα εκατόν πενήντα σημαντικότερα φυσικά πρόσωπα, τα οποία θα ελεγχθούν για το πόθεν έσχες, τα οποία επελέγησαν με κριτήρια κινδύνου μέσα από το ELENXIS. Τέλος έχουμε 10.000 άτομα, που αγόρασαν ακίνητα, αλλά δεν τα δήλωσαν στο Ε9.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μάλιστα. Για τους ελέγχους που ξεκινούν για τους επαγγελματίες τι έχετε να πείτε, γιατί πολύ κουβέντα έχει γίνει τώρα τελευταία.
Δ.ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Να σας απαντήσω αμέσως. Καταρχήν να σας πω,  ότι το έλλειμμα το οποίο περιγράψαμε είναι ανταστρέψιμο, το 1,3 δις, δηλαδή, δεν είναι έλλειμμα, το 1,3 είναι υστέρηση εσόδων. Στο έλλειμμα βρισκόμαστε κοντά στο στόχο που έχει τεθεί  από τον προϋπολογισμό, με εννέα μόνο εκατομμύρια διαφορά.. Τώρα για αυτό που είπατε, ξεκινούν τακτικοί έλεγχοι, που θα γίνουν σε όλους αυτούς  που δεν πήραν μέρος στην περαίωση και σ αυτούς που είχαν εξαιρεθεί από τα κριτήρια περαίωσης. Δηλαδή υπάγονται όλες οι επιχειρήσεις όλων των μορφών που έχουν ακαθάριστα έσοδα μέχρι και 20.000.000. Ο ελεγκτής έχει την υποχρέωση να κάνει όλες τις ελεγκτικές επαληθεύσεις και μάλιστα σε πολύ σύντομο χρόνο. Όταν τελειώσει  τον έλεγχο συντάσσει ένα ειδικό σημείωμα ελέγχου και καλεί το φορολογούμενο να συμφωνήσει επ΄ αυτού. Οι προσαυξήσεις όλων των φόρων που προκύπτουν από αυτόν  τον έλεγχο μειώνονται στο 1/3, δηλαδή στο 33% από τα 3/5 που ίσχυε, το ίδιο  και τα πρόστιμα. Έτσι  αυτοί οι γρήγοροι τακτικοί έλεγχοι σε όλους αυτούς  τους φορολογούμενους συμφέρουν και εμάς, δηλαδή το Δημόσιο,  που έχει μικρότερο κόστος ελέγχου και  θα εισπράξει, συμφέρουν  όμως και τους φορολογούμενους, γιατί ο φορολογούμενος θα απασχοληθεί από τον έλεγχο για πολύ μικρότερο διάστημα και θα πληρώσει λιγότερες προσαυξήσεις και μάλιστα σε περισσότερες δόσεις.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Περαίωση θα ξαναγίνει;
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Περαίωση, όχι
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Υπάρχει εδώ μια ένσταση από αρκετούς της αγοράς, ότι πολλοί εντάχθηκαν, πλήρωσαν μια δόση, στη συνέχεια είχαν κάποια οικονομικά προβλήματα και δεν πλήρωσαν τις υπόλοιπες δόσεις. Θα υπάρχει κάποια ειδική μέριμνα γι΄ αυτούς; Γιατί υπάρχουν ερωτήματα γι΄ αυτό το ζήτημα.
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Κοιτάξτε, για όσους δεν κατέβαλαν δόσεις ακυρώνεται η περαίωση για τις χρήσεις που δεν έχουν καταβάλει χρήματα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Και η προκαταβολή που έχουν δώσει;
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ. Τις χρήσεις για τις οποίες έχουν καταβάλει χρήματα και έχουν περαιωθεί, αυτές τις χρήσεις δεν τις πειράζουμε. Να σας το κάνω ποιο απλό. Δεν διαγράφουμε βεβαιωθέντα  ποσά  παραμένουν βεβαιωμένα, θα ελέγξουμε τις υπόλοιπες χρήσεις και θα συμψηφίσουμε με εκείνα που θα βεβαιωθούν από τον έλεγχο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πολύ πρακτικά, κ. Κουσελά, κάποιος που έχει πληρώσει τη μία δόση από τις τέσσερις, πέντε,  που εκκρεμούσαν, μπορεί να πάει να προσέλθει στην εφορία τώρα και να πληρώσει εκ των υστέρων τις υπόλοιπες δόσεις και να κλείσει τα βιβλία του;
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Μπορεί να πάει στην εφορία, συγκεκριμένα υπάρχει συγκεκριμένο χρονικό πλαίσιο και να κλείσει τα βιβλία του, να κάνει αυτό που λέει ο νόμος 3888
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Και μία τελευταία ερώτηση κ. Υπουργέ. Εξετάζετε το ενδεχόμενο να εμπλακούν ιδιώτες στην προσπάθεια καταπολέμησης της φοροδιαφυγής, όπως έχει προτείνει η τρόϊκα;
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Όχι, η τρόικα  δεν έχει προτείνει κάτι τέτοιο. Με την  τρόικα και ιδιαίτερα με το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο αυτό που κάνουμε αυτή τη στιγμή, είναι ότι διαμορφώνουμε ένα συνολικότερο πλαίσιο στρατηγικής, πέρα από το τριετές επιχειρησιακό, το οποίο θα εξαγγελθεί στο τέλος Ιουνίου, ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο που για πρώτη φορά θα υπάρξει στη χώρα μας. Δηλαδή, θα έχουμε και ένα συνολικό πλάνο στρατηγικής, γιατί κ. Σπανού, μέχρι τώρα, τη φοροδιαφυγή την εξορκίζαμε. Κηρύσσαμε  πολέμους στα λόγια, στην πράξη δεν υπήρχαν ούτε τα μέτρα –και όταν λέω «τα μέτρα», εννοώ το θεσμικό πλαίσιο-, αντίθετα υπήρχαν τεράστια κενά και παραλείψεις, ιδίως των φορολογικών δικαστηρίων, που ήταν κερκόπορτα για τη φοροδιαφυγή. Από την άλλη δεν υπήρχαν ούτε τα τεχνικά μέσα, πολλές φορές μάλιστα έλειπε και η πολιτική βούληση.  Σήμερα υπάρχουν όλα αυτά και να είστε σίγουροι πως η προετοιμασία που έγινε όλους αυτούς τους μήνες  από εδώ και πέρα θα αποδώσει.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μακάρι, μακάρι και να εφαρμόσετε αυτά τα οποία έχετε σχεδιάσει και αυτά που έχετε νομοθετήσει γιατί εδώ είναι το μεγάλο στοίχημα αυτής της Κυβέρνησης. Δυστυχώς ότι νομοθετεί αλλά δεν εφαρμόζει.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Καλή σας μέρα, κ. Κουσελά.
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Δεν θα έλεγα κάτι τέτοιο, κ. Στρατάκη, γνωρίζετε ότι στο  διάστημα που πέρασε εφαρμόστηκαν, νομοθετήθηκαν αλλά και εφαρμόστηκαν πάρα πολλά πράγματα. Για παράδειγμα, δεν θα είχαμε μείωση των ζημιών στις ΔΕΚΟ κατά 61% τον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο, εαν δεν είχαν εφαρμοστεί αυτά που ψηφίστηκαν.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ναι δεν είπαμε ότι δεν γίνεται και τίποτα αλλά εντάξει  ότι υπάρχουν πάντα και οι εξαιρέσεις στον κανόνα.
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Γνωρίζετε με ποιο τρόπο λειτουργούν τα πράγματα.  Δεν γίνεται από τη μια στιγμή στην άλλη να υπάρξει ανταπόκριση με τον πλέον αποτελεσματικό τρόπο.  
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Εντάξει τώρα μιλάμε για ενάμιση χρόνο διακυβέρνησης κ. Κουσελά, δεν είναι από τη μια στιγμή στην άλλη, αλλά εν πάση  περιπτώσει σας ευχαριστούμε πάρα πολύ για τη συνομιλία.
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Και εγώ σας ευχαριστώ.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Καλή σας μέρα, ήταν καταιγιστικός, μας έβγαλε νοκ άουτ, έτσι;
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ξέρει τα πράγματα και από το αντικείμενο που είχε πιο μπροστά, την επαγγελματική του ενασχόληση.