Δημήτρης Κουσελάς Δημήτρης Κουσελάς

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Άρθρα / Ομιλίες / Συνεντεύξεις

ΘΕΜΑ [Ομιλία] ΟΜΙΛΙΑ ΔΗΜΗΤΡΗ ΚΟΥΣΕΛΑ ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΥ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΣΤΗΝ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ ΣΤΗΝ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΝΟΜΟΥ «ΚΥΡΩΣΗ ΤΟΥ ΚΡΑΤΙΚΟΥ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΤΩΝ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΩΝ ΟΡΙΣΜΕΝΩΝ ΕΙΔΙΚΩΝ ΤΑΜΕΙΩΝ ΚΑΙ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΥ ΈΤΟΥΣ 2011»
ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ 21/12/2010

ΟΜΙΛΙΑ ΔΗΜΗΤΡΗ ΚΟΥΣΕΛΑ ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΥ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΣΤΗΝ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ ΣΤΗΝ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΝΟΜΟΥ «ΚΥΡΩΣΗ ΤΟΥ ΚΡΑΤΙΚΟΥ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΤΩΝ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΩΝ ΟΡΙΣΜΕΝΩΝ ΕΙΔΙΚΩΝ ΤΑΜΕΙΩΝ ΚΑΙ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΥ ΈΤΟΥΣ 2011» 

 

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ο Προϋπολογισμός του 2011 είναι αναμφισβήτητα ένας Προϋπολογισμός έκτακτης ανάγκης. Είναι όμως και ένας Προϋπολογισμός διαφάνειας, συνέχειας και συνέπειας στο δύσκολο δρόμο που ξεκινήσαμε πριν από ένα περίπου χρόνο. Είναι, ταυτόχρονα, ένας Προϋπολογισμός ενταγμένος σε μια συνολικότερη στρατηγική διαρθρωτικών αλλαγών και μεταρρυθμίσεων, που στοχεύει στην έξοδο από την κρίση. 

Ωστόσο, αρκετοί συνάδελφοι φαίνεται να εξαντλούν τον προβληματισμό τους σε ένα στείρο καταγγελτικό λόγο, σε μια ισοπεδωτική, θα έλεγα, κριτική επί δικαίων και αδίκων, χωρίς να μπουν στον κόπο να αναλογιστούν έστω και λίγο, τι έφταιξε και πώς φτάσαμε πριν από μερικούς μήνες να χρειαζόμαστε κατεπειγόντως τον μηχανισμό στήριξης και τα 110 δισεκατομμύρια των πιστωτών μας; 

Είναι ή δεν είναι αλήθεια, πως χωρίς τον μηχανισμό στήριξης και αυτά τα ποσά θα είχαμε χρεοκοπήσει, με καταστροφικές συνέπειες και για τα νοικοκυριά και για τις επιχειρήσεις ολόκληρης της χώρας;  

Θυμάστε, αλήθεια, τι εμπόδια συνάντησε ο Πρωθυπουργός, ο Γιώργος Παπανδρέου, τι μάχες αναγκάστηκε να δώσει προκειμένου να πείσει τους εταίρους μας και ιδιαίτερα τους Γερμανούς, για τη δημιουργία αυτού του μηχανισμού; 

Είναι εύκολο κάποιος να στοχοποιεί το Μνημόνιο, τις δεσμεύσεις και τα δυσάρεστα μέτρα. Το δύσκολο είναι να μιλήσει για την ταμπακέρα, να μιλήσει για τα αίτια που μας έφεραν εδώ. 

Τι έφταιξε, αλήθεια, και το δημόσιο χρέος από 169 δισεκατομμύρια έφτασε τα 300 δισεκατομμύρια;

Πώς το έλλειμμα από 9,8 δισεκατομμύρια τετραπλασιάστηκε και έφτασε τα 36,2 δισεκατομμύρια;

Τι έφταιξε και το 2009 οι δαπάνες ανέβηκαν στα 84 δισεκατομμύρια ευρώ, ενώ τα έσοδα έπεφταν στα 49 δισεκατομμύρια;

Τι έφταιξε και η ανταγωνιστικότητα της χώρας καταβαραθρώθηκε τα τελευταία χρόνια;

Τι έφταιξε και από ρυθμούς ανάπτυξης μέχρι και 5% του ΑΕΠ ετησίως, φτάσαμε σήμερα σε ύφεση;

Πού ήταν, αλήθεια, αυτή η «θωρακισμένη οικονομία», για την οποία έλεγε και ξαναέλεγε ο κ. Αλογοσκούφης, τον Οκτώβριο του 2009; 

Αυτή ήταν η περίφημη «επανίδρυση του κράτους», με την πελατειακή σπατάλη και τη διαφθορά να κυριαρχούν παντού;

Τι έφταιξε και η χώρα μας έπιασε ρεκόρ ανυποληψίας, με αποτέλεσμα οι αγορές να μας κλείσουν τις πόρτες της χρηματοδότησης; 

Φταίμε εμείς, που ενημερώσαμε την κοινή γνώμη για τις πραγματικές διαστάσεις του προβλήματος, ή η προηγούμενη κυβέρνηση, που δημιούργησε το πρόβλημα; 

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, είναι φυσικό πως σε κανένα δεν αρέσει να έχει μνημόνια, επιτηρητές και δεσμεύσεις.  

Έχει, όμως, κανείς την ψευδαίσθηση πως οι δανειστές μας, το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο και η Ευρωπαϊκή Ένωση, θα μας έδιναν «λευκή επιταγή», για να συνεχίσουμε τα ίδια; 

Εάν, λοιπόν, θέλουμε να αναιρέσουμε το Μνημόνιο, θα πρέπει να αναιρέσουμε τους λόγους που μας έφτασαν εδώ!  

Μέχρι σήμερα, όμως, τέτοιες προτάσεις δεν ακούσαμε ούτε από την Αξιωματική Αντιπολίτευση, ούτε από τα άλλα κόμματα, μολονότι τις περιμέναμε με πραγματικό ενδιαφέρον. 

Η στάση πληρωμών, που προτείνεται από ορισμένους, είναι καταστροφική πρόταση, δεν είναι καν πρόταση.  

Ακούσαμε τη Νέα Δημοκρατία να προβάλλει ένα άλλο μίγμα πολιτικής, ένα νέο οικονομικό πρότυπο. Είναι πραγματικά ενδιαφέρον. Δεν μας λέει, όμως, ποιο είναι το πρότυπο αυτό, με ποιους όρους και με ποιες προϋποθέσεις μπορεί να συγκροτηθεί, πώς θα χρηματοδοτηθεί.  

Για όλα αυτά ακούσαμε γενικολογίες, συνθηματολογίες, κοινοτυπίες και αντιφάσεις. Την ώρα που όλοι αποδέχονται πως χρειάζεται μείωση των δαπανών, η Νέα Δημοκρατία προτείνει την αύξησή τους σε μια σειρά από τομείς. Παράλληλα, ζητά και μείωση της φορολογίας σε άλλους τομείς, επομένως μείωση των εσόδων, χωρίς να προτείνει τι θα αντισταθμίσει αυτή τη μείωση.  Όμως, όπως καταλαβαίνετε, αγαπητοί συνάδελφοι, με τέτοιου είδους επιλογές το έλλειμμα δεν μειώνεται, αντίθετα αυξάνεται.  

Μετά μας λένε οι συνάδελφοι της Νέας Δημοκρατίας πως αυτό τους το σχέδιο «δεν το κατάλαβε το ΠΑΣΟΚ».  

Ερωτώ, λοιπόν, ευθέως: Υπάρχει κανείς σ’ αυτή την Αίθουσα ή κάποιος που μας ακούει, ο οποίος να κατάλαβε τι ακριβώς πιστεύει και τι προτείνει η Νέα Δημοκρατία; 

Θέλω να ξεκαθαρίσω ότι η κριτική, την οποία ασκούμε σ’ αυτή την παράταξη, δεν γίνεται για λόγους κομματικής αντιπαράθεσης, ούτε για καταλογισμό ή επιμερισμό –αν θέλετε- του όποιου πολιτικού κόστους.  

Στις σημερινές συνθήκες, κάτι τέτοιο ελάχιστα θα ενδιέφερε τον ελληνικό λαό.  

Αυτά που ζητούν σήμερα από εμάς οι πολίτες, είναι εθνική στρατηγική για έξοδο από την κρίση, είναι συστράτευση και συμμετοχή όλων των πολιτικών δυνάμεων του τόπου σε μια τέτοια πορεία, είναι η δίκαιη κατανομή των βαρών. 

Εδώ, λοιπόν, δεν νομιμοποιείται κανείς να κάνει τον αδιάφορο, να... σφυρίζει κλέφτικα, ή να τα ρίχνει στο διπλανό του, για να μην αναλάβει τις ευθύνες του!  

Σήμερα το πολιτικό σύστημα, τα κόμματα και οι κοινωνικοί φορείς πρέπει να αρθούν στο ύψος των περιστάσεων. Οι θυσίες των Ελλήνων πολιτών πρέπει να πιάσουν τόπο. Η χώρα μας πρέπει να μπει στο δρόμο της ανάπτυξης, μιας ανάπτυξης, όμως, ουσιαστικής, μιας ανάπτυξης με προοπτική, που δεν θα στηρίζεται σε σπατάλες και σε δανεικά.  

Αγαπητοί συνάδελφοι, εάν αυτό το δρόμο δεν τον βαδίσουμε όλοι μαζί, οι πολίτες δεν θα μας το συγχωρέσουν ποτέ.  

Είναι, θα έλεγα, η τελευταία ευκαιρία για το πολιτικό μας σύστημα, να αποδείξει ότι μπορεί να σταθεί στα πόδια του! 

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, δεν νοείται δημοσιονομική εξυγίανση και προοπτική ανάπτυξης χωρίς την αναγκαία ανάταξη των εσόδων.  

Σ’ αυτό τον τομέα, εμείς ρίχνουμε ιδιαίτερο βάρος σε δύο συγκεκριμένα ζητήματα: στη διεύρυνση της φορολογικής βάσης και στον περιορισμό, στο χτύπημα της φοροδιαφυγής.  

Το 2010, με ύφεση 4% του ΑΕΠ, πετύχαμε αύξηση των εσόδων κατά 4,5% και διψήφιους ρυθμούς αύξησης του ΦΠΑ από το Σεπτέμβριο και μετά, την ίδια στιγμή που ο τζίρος του εμπορίου έπεφτε κατά 10%. Στην Ιρλανδία, με ύφεση 2%, τα έσοδα συρρικνώθηκαν κατά 8%.  

Ειδικά ο ΦΠΑ, απέδωσε. Δεν επιβεβαιώνονται όσοι λένε πως η αύξηση των συντελεστών οδηγεί αναπόφευκτα σε μείωση των εσόδων.

Στην απόδοση, βέβαια, του ΦΠΑ συνέβαλαν και οι πολίτες. Το «κίνημα των αποδείξεων» προσέφερε πάρα πολλά στην προσπάθειά μας.

Ήδη εξετάζουμε το ενδεχόμενο χορήγησης και επιπλέον θετικού κινήτρου για τη χρήση της νέας ηλεκτρονικής κάρτας συναλλαγών και συλλογής αποδείξεων. 

Εκείνο, όμως, που για μας προέχει, είναι να καταλάβουν οι πολίτες πως η μάχη για τη διεύρυνση της φορολογικής βάσης και την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής είναι υπόθεση όλων.

Αυτό πρέπει να είναι το σημαντικότερο κίνητρο για κάθε συνειδητό πολίτη. 

Συνολικά στο ενδεκάμηνο, τα έσοδα αυξήθηκαν κατά 5,1%, έναντι ετήσιου στόχου 6% και διαμορφώθηκαν στα 45,5 δισεκατομμύρια ευρώ.  

Από την περαίωση, που είναι ακόμα σε εξέλιξη, έχουμε ήδη εισπράξει 800 εκατομμύρια ευρώ, για βεβαιωμένα ποσά που ξεπερνούν τα 1,7 δισεκατομμύρια ευρώ, ενώ πάνω από 474.000 επιχειρήσεις και επαγγελματίες προσήλθαν να περαιώσουν. 

Παράλληλα, όπως γνωρίζετε, είναι σε εξέλιξη τα τέλη κυκλοφορίας, ο ΕΤΑΚ του 2009 και ο φόρος μεγάλης ακίνητης περιουσίας του 2010.  

Η μερική υστέρηση στους άμεσους φόρους κατά ένα μέρος συνδέεται με την ύφεση και την επίδρασή της στα εισοδήματα των φυσικών και των νομικών προσώπων.

Συνδέεται, όμως, και με την εκτεταμένη φοροδιαφυγή, που δυστυχώς δεν μπορεί να εξαλειφθεί μέσα σε ένα χρόνο.  

Εδώ προσπαθούμε να σπάσουμε ένα φαύλο κύκλο, που δημιουργείται και από τη συσσώρευση εκατοντάδων χιλιάδων ανέλεγκτων υποθέσεων του παρελθόντος. Οι δυνατότητες, που έχει ο φοροεισπρακτικός μηχανισμός για έλεγχο δεν ξεπερνούν, δυστυχώς, μέχρι σήμερα το 3% ετησίως.

Από την άλλη, υπήρχε –και το γνωρίζετε- μεγάλη αδυναμία στόχευσης ελέγχων και διασταύρωσης στοιχείων. Ποτέ στο παρελθόν δεν είχε υπάρξει διασταύρωση στοιχείων.  

Παράλληλα, υπήρχε ένα προβληματικό θεσμικό πλαίσιο στην απονομή της δικαιοσύνης, που οδηγούσε, θα έλεγα, σε μία de facto φορολογική ασυλία. Είναι τυχαίο το ότι 32 δισεκατομμύρια ευρώ εκκρεμούν στα Διοικητικά Δικαστήρια και δεν μπορούν να εισπραχθούν λόγω των προσφυγών; Είναι τυχαίο πως ελάχιστοι από αυτούς προσήλθαν στην περαίωση; Φαίνεται ότι γνωρίζουν πολύ καλά, πως μέσα από αυτό το δρόμο, δεν θα πληρώσουν. 

Αυτή η κατάσταση, ελαχιστοποιούσε τον κίνδυνο εντοπισμού και παραδειγματικής τιμωρίας των φοροφυγάδων. Όλα αυτά, σε συνδυασμό με την αποδυνάμωση και την απαξίωση των φοροελεγκτικών μηχανισμών, εξέθρεψαν τη φοροδιαφυγή και την ανέδειξαν, τα τελευταία χρόνια, σε... εθνικό σπορ, σε βάρος, βέβαια, των μισθωτών, των συνταξιούχων και των ειλικρινών φορολογούμενων, είτε αυτοί ήταν φυσικά είτε νομικά πρόσωπα. 

Από την προηγούμενη κυβέρνηση παραλάβαμε ένα μηχανισμό ελέγχου και είσπραξης των εσόδων αποδυναμωμένο και απαξιωμένο.  

Χρειάστηκε να τον ξαναστήσουμε στα πόδια του, να αναδιοργανώσουμε το ΣΔΟΕ, να βάλουμε στόχους, να ελέγχουμε καθημερινά την κατάσταση στις ΔΟΥ, να ξαναδούμε σε βάθος τις ελλείψεις, τα προβλήματα και τις δυνατότητες βελτίωσης του φοροεισπρακτικού μηχανισμού.  

Ήδη έχουμε τα πρώτα θετικά αποτελέσματα, με τις αλλεπάλληλες και σημαντικές επιτυχίες του ΣΔΟΕ και με τη βελτίωση της απόδοσης των ΔΟΥ.  

Συγκεκριμένα, το ΣΔΟΕ ενέτεινε τους ελέγχους και εντόπισε, το 11μηνο που πέρασε, πάνω από διακόσιες χιλιάδες παραβάσεις. Έλεγξε επαγγελματίες που δήλωναν ελάχιστα, αλλά είχαν καταθέσεις πολλών εκατομμυρίων, ακριβά ακίνητα ή σκάφη. Διενήργησε ελέγχους και κατέσχεσε πολυτελή σκάφη. Έλεγξε τις off shore εταιρείες για πρώτη φορά. Εντόπισε κυκλώματα έκδοσης πλαστών παραπεμπτικών σε βάρος των ασφαλιστικών ταμείων, υπερτιμολογήσεις, τριγωνικές συναλλαγές ΦΠΑ, εικονικές συνταγογραφήσεις. 

Συνολικά, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, το 11μηνο του 2010 το ΣΔΟΕ εντόπισε παραβάσεις και απόκρυψη ΦΠΑ, στις οποίες αντιστοιχούν πρόστιμα εκτιμώμενου ύψους 4 δισεκατομμυρίων ευρώ, έναντι 1,6 δισεκατομμυρίου το αντίστοιχο 11μηνο του 2009. 

Παράλληλα, αυστηροποιήσαμε το ποινικό θεσμικό πλαίσιο, με δρακόντεια μέτρα για την πάταξη της φοροδιαφυγής και αποσυνδέσαμε τη φορολογική από την ποινική δίκη. 

Ο νέος φορολογικός νόμος, ο 3842, που εφαρμόζεται από 1/1/2011, διευρύνει σημαντικά τις δυνατότητες σύλληψης της φορολογικής βάσης με τα τεκμήρια, τα ηλεκτρονικά τιμολόγια, τις υποχρεωτικές συναλλαγές μέσω τραπεζών για ποσά πάνω από 1.500 ευρώ. 

 Έχει ήδη δημιουργηθεί ένα ηλεκτρονικό δίχτυ, από το οποίο πολύ δύσκολα θα ξεφεύγουν πλέον οι φοροφυγάδες.

Αυτό που μας ενδιαφέρει, το ξεκαθαρίζω, είναι τα «μεγάλα ψάρια». 

Παράλληλα, προχωράμε στο σημαντικό έργο της ανασυγκρότησης των ελεγκτικών και εισπρακτικών μηχανισμών. Στην αναδιοργάνωση των ΔΟΥ και των τελωνείων με συγκεκριμένο σχέδιο και κριτήρια, ώστε να απελευθερωθούν πόροι και δυναμικό και να εξυπηρετείται καλύτερα ο πολίτης.

Θέσαμε ήδη σαφείς και ελέγξιμες καθημερινές χρεώσεις στο ελεγκτικό και εισπρακτικό έργο, ξεκινώντας από τις 27 μεγαλύτερες εφορίες, που καλύπτουν το 70% των εσόδων. Παρακολουθούμε βήμα προς βήμα την πορεία τους.  

Οι έλεγχοι θα γίνονται πλέον με στοχευμένα κριτήρια κινδύνου φοροδιαφυγής. Σε αυτό θα βοηθήσει αποφασιστικά το ολοκληρωμένο πληροφοριακό σύστημα ελεγκτικών υπηρεσιών, το «Elenxis». Πρόκειται για ένα αντικειμενικό, αυτοματοποιημένο και αξιόπιστο σύστημα ανάλυσης κινδύνου για την επιλογή των υποθέσεων προς έλεγχο σε κεντρικό επίπεδο, που παρέχει, παράλληλα, πλήρη μηχανογραφική υποστήριξη όλων των ελεγκτικών διαδικασιών. 

Σε συνεργασία με το συναρμόδιο Υπουργείο επισπεύδουμε την απονομή της δικαιοσύνης στα φορολογικά ζητήματα. Βάζουμε τέλος στις χρονοβόρες διαδικασίες καθυστέρησης ή και ακύρωσης των προστίμων, που κρατούσαν από επτά μέχρι δέκα χρόνια. 

Εισάγουμε για πρώτη φορά διαδικασία εκούσιας εξωδικαστικής επίλυσης των φορολογικών διαφορών με την καθιέρωση της φορολογικής διαιτησίας. 

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, μας λένε κάποιοι πως προέχει η ανάπτυξη και πως αυτή η δημοσιονομική εξυγίανση, την οποία ακολουθούμε, την αντιμάχεται.  

Πως υπάρχει, δήθεν, ένα άλλο μείγμα πολιτικής, που ωστόσο κρατιέται επτασφράγιστο μυστικό και κανείς δεν το εμφανίζει.  

Δεν γίνεται, όμως, ανάπτυξη χωρίς επενδύσεις, ούτε επενδύσεις χωρίς επαρκή χρηματοδότηση.  

Για να υπάρξει επαρκής χρηματοδότηση χρειάζεται πρώτα – πρώτα πρόσβαση του Κράτους, αλλά και των τραπεζών, στις αγορές. Χρειάζεται ανάκτηση της εμπιστοσύνης των αγορών.  

Δεν μπορεί να έχεις βιώσιμη ανάπτυξη, διαιωνίζοντας ένα σπάταλο και αναποτελεσματικό κράτος.  

Πρέπει η χώρα μας να αποδείξει πως βάζει επιτέλους τάξη στη δημοσιονομική της διαχείριση, ότι λύνει τα διαρθρωτικά προβλήματα που την ταλάνισαν εδώ και τόσα χρόνια.  

Είναι ανάγκη, δηλαδή, να χτίσουμε ένα μικρότερο επιτελικό, ευέλικτο και πάνω απ’ όλα αποτελεσματικό κράτος, ένα κράτος που θα βρίσκεται δίπλα στον πολίτη, στο νέο επιχειρηματία, στον επιστήμονα, στον αγρότη, ένα κράτος που θα τον συμβουλεύει και θα τον στηρίζει στις επαγγελματικές του επιλογές. 

Αυτό το χρωστάμε στη νέα γενιά, στα παιδιά μας, που τους έχουμε στερήσει την ελπίδα και το όνειρο για ένα καλύτερο αύριο. 

Παράλληλα με την αναγκαία δημοσιονομική εξυγίανση, ενισχύουμε την ανάπτυξη με τη μείωση του φορολογικού συντελεστή από 24% σε 20% για τα κέρδη που επανεπενδύονται, με τη μείωση του ΦΠΑ στο 6,5% για τις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις, με διαρθρωτικές παρεμβάσεις για λιγότερη γραφειοκρατία, για σταθερούς και κυρίως για καθαρούς κανόνες.  

Ενισχύουμε την ανάπτυξη με τον νέο αναπτυξιακό νόμο, τα φορολογικά κίνητρα για τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, με το νέο Ταμείο χρηματοδότησης των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, με την ανασύνταξη του τραπεζικού συστήματος, με την επιτάχυνση της απορροφητικότητας του ΕΣΠΑ.

 Στόχος μας είναι να χτίσουμε ένα ολοκληρωμένο, ευνοϊκό περιβάλλον για σύγχρονες και βιώσιμες παραγωγικές επενδύσεις. 

Με βάση όλα τα παραπάνω, δεν είναι, όπως καταλαβαίνετε, ούτε εικονικός ούτε άπιαστος ο στόχος για συνολική αύξηση των εσόδων κατά 4,9% το επόμενο διάστημα.  

Για το 2011 προβλέπεται μικρότερη ύφεση στην οικονομία, μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα των αντίστοιχων μηχανισμών, περισσότερα όπλα στην καταπολέμηση της φοροδιαφυγής.  

Άλλωστε, για την εκτέλεση του Προϋπολογισμού υπάρχουν πλέον –και το γνωρίζετε- διαδικασίες αυστηρού ελέγχου, ελέγχου ανά 3μηνο και παρακολούθηση ανά μήνα σε όλους τους δείκτες. 

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, το 2011 ξεκινάμε από καλύτερες βάσεις, με περισσότερα όπλα, για να πετύχουμε τους στόχους μας.  

Για εμάς αυτό που προέχει είναι να πιάσουν τόπο οι θυσίες των Ελλήνων πολιτών.  

Να διαψεύσουμε –και θα τις διαψεύσουμε- για άλλη μια φορά τις Κασσάνδρες και όσους στοιχηματίζουν στην καταστροφή της χώρας μας.  

Αυτό είναι το χρέος μας, το χρέος όλων μας απέναντι στον λαό, απέναντι στην πατρίδα, απέναντι στη νέα γενιά.

 Σας καλώ, λοιπόν, να ψηφίσουμε αυτόν τον Προϋπολογισμό που, όπως είπα, αποτελεί τη βάση για να βγούμε από την κρίση. 

Σας ευχαριστώ.