Δημήτρης Κουσελάς Δημήτρης Κουσελάς

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Άρθρα / Ομιλίες / Συνεντεύξεις

ΘΕΜΑ [Ομιλία] Ομιλία του Υφυπουργού Οικονομικών κ. Δημητρίου Κουσελά, κατά τη συζήτηση, στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής, του Σχεδίου Προϋπολογισμού 2011
ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ 8/12/2010

Ομιλία του Υφυπουργού Οικονομικών κ. Δημητρίου Κουσελά, κατά τη συζήτηση, στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής, του Σχεδίου Προϋπολογισμού 2011

 

Ευχαριστώ κ. Πρόεδρε.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ο προϋπολογισμός του 2011 είναι ορόσημο, αφού αποτελεί το εργαλείο μετάβασης της χώρας από την εποχή της ασυνέπειας, των αστερίσκων και των δημοσιονομικών αλχημειών σε μια νέα εποχή, στην εποχή των πραγματικών στοιχείων και της δημοσιονομικής αξιοπιστίας. 

Με τον προϋπολογισμό του 2010 δώσαμε ήδη δείγματα αξιόπιστης υλοποίησης. Στο πλαίσιο αυτό, παρά τις αντίξοες συνθήκες, την ύφεση, τις συνεχείς αναθεωρήσεις,  με την ανοχή και με τη στήριξη του ελληνικού λαού, καταφέραμε να μειώσουμε το δημοσιονομικό έλλειμμα, πάνω από τις 5,5 μονάδες που είχαμε προϋπολογίσει. 

 Έτσι, παρά την πρόσφατη αναθεώρηση, η μείωση του δημοσιονομικού ελλείμματος στο τέλος του 2010 θα είναι περίπου 14 δισεκατομμύρια ευρώ.  Άλλωστε, τα στοιχεία  αξιόπιστης τήρησης των Προϋπολογισμών δεν τα παρακολουθεί, από εδώ και πέρα, μόνο η EUROSTAT, το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους και η EΛΣTA, που είναι πλέον ανεξάρτητη  υπηρεσία. Τα παρακολουθεί και η ίδια η τρόικα, αφού, όπως γνωρίζετε, προκειμένου να πάρουμε την επόμενη δόση, περνάμε ανά τρίμηνο από πολύ συγκεκριμένο έλεγχο.

Το λέω αυτό, γιατί κάποιοι που έσπευσαν εδώ να μιλήσουν για αναξιοπιστία, θα πρέπει να είναι πιο σεμνοί όσον αφορά  τις πρακτικές και τις πολιτικές που ακολούθησε η Κυβέρνησή τους στο προηγούμενο διάστημα.  

Μίλησαν για αναξιοπιστία της Κυβέρνησης, του Υπουργού Οικονομικών, όταν αυτοί οι ίδιοι καταδίκασαν τη χώρα στο ναδίρ της αναξιοπιστίας. Σήμερα, λοιπόν, που η εικόνα της χώρας μας βελτιώνεται διεθνώς, δεν θα πρέπει να κάνουν τέτοιου είδους κριτικές, αλλά να μας στηρίξουν στην προσπάθειά μας, γιατί η χώρα πάει μπροστά στηριζόμενη στις θυσίες του ελληνικού λαού, που πρέπει να τις σεβόμαστε.    

Στο πλαίσιο εκτέλεσης του Προϋπολογισμού υπάρχει για πρώτη φορά ένα νέο δημόσιο λογιστικό σύστημα, με βάση το οποίο δεν υπάρχει, πλέον, η δυνατότητα να υπερβούμε πάνω από 10%  τις εγγεγραμμένες δαπάνες ανά κατηγορία. Εάν υπάρξει τέτοια υπέρβαση, θα πρέπει να επανέλθουμε εδώ και να πάρουμε έγκριση. 

Σε ό,τι αφορά ειδικότερα στα έσοδα, με ύφεση 4% πετυχαίνουμε το 2010 μια αύξηση εσόδων κατά 4,5% και διψήφιους αριθμούς αύξησης του ΦΠΑ από τον Σεπτέμβριο και μετά, την ίδια στιγμή που ο τζίρος του εμπορίου πέφτει κατά 10%. Στην Ιρλανδία, με ύφεση 2% τα έσοδα έπεσαν 8%.  

Κύριοι συνάδελφοι, τον Νοέμβριο τα καθαρά έσοδα αυξήθηκαν κατά 18% περίπου και έφτασαν τα 4,5 δισ. ευρώ. Ο ΦΠΑ αυξήθηκε κατά 10,4% σε σχέση με τον Νοέμβριο του 2009, ενώ οι επιστροφές φόρου - για να μην λένε κάποιοι για δήθεν στάση πληρωμών από πλευράς του Δημοσίου-  ήταν αυξημένες κατά 40%.

Στην απόδοση, βέβαια, του ΦΠΑ συνέβαλαν αποφασιστικά και οι ίδιοι οι πολίτες. Το «κίνημα των αποδείξεων» προσέφερε πολλά στην προσπάθειά μας. Ήδη εξετάζουμε το ενδεχόμενο χορήγησης επιπλέον θετικού κινήτρου για τη χρήση της νέας ηλεκτρονικής κάρτας συναλλαγών και συλλογής αποδείξεων. 

Ωστόσο εκείνο που προέχει, είναι να καταλάβουμε όλοι πως η μάχη των εσόδων, αυτή που πραγματικά θα στηρίξει τις δαπάνες που όλοι διεκδικούν για την ανάπτυξη, την απασχόληση και το κοινωνικό κράτος, είναι υπόθεση όλων.

Αυτό πρέπει να είναι το σημαντικότερο κίνητρο για κάθε ευσυνείδητο πολίτη. 

Συνολικά στο 11μηνο τα έσοδα αυξήθηκαν κατά 5,1% έναντι ετήσιου στόχου 6% και διαμορφώθηκαν στα 45,5 δις ευρώ. Από την περαίωση, που είναι ακόμα σε εξέλιξη, έχουμε ήδη εισπράξει πάνω από 700 εκατ. ευρώ για βεβαιωμένα ποσά που φθάνουν το 1,5 δισ. ευρώ, ενώ περισσότεροι από 430.000 επαγγελματίες ανταποκρίθηκαν ήδη. Παράλληλα, εκκρεμούν τα τέλη κυκλοφορίας, ο ΕΤΑΚ του 2009 και ο φόρος ακίνητης περιουσίας του 2010.  

Η μερική υστέρηση στους άμεσους φόρους κατά ένα μέρος συνδέεται με την ύφεση και την επίδρασή της στα εισοδήματα φυσικών και νομικών προσώπων. Συνδέεται, όμως, και με την εκτεταμένη φοροδιαφυγή στη χώρα μας, που, δυστυχώς, δεν μπορεί να εξαλειφθεί μέσα σε ένα χρόνο. Επιχειρούμε να σπάσουμε ένα απόστημα, έναν φαύλο κύκλο. Η συσσώρευση εκατοντάδων χιλιάδων ανέλεγκτων υποθέσεων από προηγούμενες χρονιές, με δυνατότητα ελέγχου λιγότερων από 3% κάθε χρόνο, η αδυναμία στόχευσης και διασταύρωσης στοιχείων για τον εντοπισμό των σοβαρότερων παραβάσεων, το προβληματικό θεσμικό πλαίσιο και οι καθυστερήσεις μέχρι 8 και 10 χρόνια στην απονομή δικαιοσύνης, οδήγησαν σε μια de facto φορολογική ασυλία. 

Η κατάσταση αυτή ελαχιστοποιούσε τον κίνδυνο εντοπισμού και παραδειγματικής τιμωρίας των φοροφυγάδων. Σε συνδυασμό με την αποδυνάμωση των φοροελεγκτικών μηχανισμών και με φαινόμενα διαφθοράς, εξέθρεψαν τη φοροδιαφυγή, την ανέδειξαν σε «μαγκιά», σε πηγή υπεξαίρεσης πόρων και προκλητικής αδικίας σε βάρος της κοινωνίας.  

Από την προηγούμενη Κυβέρνηση παραλάβαμε έναν μηχανισμό ελέγχου και είσπραξης των εσόδων σοβαρά αποδυναμωμένο και απαξιωμένο. Χρειάστηκε να τον ξαναστήσουμε στα πόδια του, να αναδιοργανώσουμε το ΣΔΟΕ, να βάλουμε στόχους, να ελέγχουμε καθημερινά την κατάσταση στις Δ.Ο.Υ. και να ξαναδούμε σε βάθος τις ελλείψεις, τα προβλήματα και τις δυνατότητες βελτίωσής του, που είναι πολύ σημαντικές. Ήδη, έχουμε τα πρώτα θετικά αποτελέσματα με τις αλλεπάλληλες σημαντικές επιτυχίες του ΣΔΟΕ, αλλά και τη βελτίωση της απόδοσης των Δ.Ο.Υ. 

Ο νέος φορολογικός νόμος, που εφαρμόζεται από 1.1.2011, διευρύνει τις δυνατότητες σύλληψης της φορολογικής βάσης με τα τεκμήρια, τα ηλεκτρονικά τιμολόγια και τις υποχρεωτικές συναλλαγές μέσα από τις τράπεζες, για ποσά πάνω από 1.500 ευρώ.   

Παράλληλα, το Υπουργείο Οικονομικών προώθησε ένα σημαντικό έργο σχεδιασμού της αναγκαίας ριζικής ανασυγκρότησης των ελεγκτικών και των εισπρακτικών μηχανισμών. Τις επόμενες μέρες θα ακολουθήσει η πρώτη φάση αναδιοργάνωσης των Δ.Ο.Υ. και των Τελωνείων, με συγκεκριμένο σχέδιο και κριτήρια για να απελευθερωθούν πόροι και δυναμικό και να εξυπηρετείται πληρέστερα ο πολίτης. 

Τέθηκαν σαφείς και ελέγξιμες καθημερινές χρεώσεις στο ελεγκτικό και εισπρακτικό έργο. Ξεκινώντας από τις 27 μεγαλύτερες Εφορίες που καλύπτουν το 70% των εσόδων, παρακολουθούμε βήμα – βήμα την πορεία τους. Με την περαίωση, που πηγαίνει πολύ καλά, απαλλάξαμε τις Δ.Ο.Υ. από σωρευμένα βάρη του παρελθόντος, όχι για να συνεχίσουμε τα ίδια, αλλά για να δώσουμε μια τελευταία ευκαιρία στον φορολογούμενο να γυρίσει σελίδα στη σχέση του με την Εφορία. 

Οι έλεγχοι, πλέον, θα γίνονται με στοχευμένα κριτήρια κινδύνου φοροδιαφυγής. Για τον σκοπό αυτό επίκειται η λειτουργία ολοκληρωμένου πληροφοριακού συστήματος των ελεγκτικών υπηρεσιών, του ELENXIS. Με αυτό υποστηρίζεται το αντικειμενικό, αυτοματοποιημένο και αξιόπιστο σύστημα ανάλυσης κινδύνου για την επιλογή υποθέσεων προς έλεγχο σε κεντρικό επίπεδο, ενώ παρέχεται πλήρης μηχανογραφική υποστήριξη όλων των ελεγκτικών διαδικασιών.

Σε συνεργασία με το συναρμόδιο Υπουργείο Δικαιοσύνης, επισπεύδουμε την απονομή δικαιοσύνης στα φορολογικά ζητήματα. Βάζουμε τέλος στις χρονοβόρες διαδικασίες που, όπως προείπα, κρατούσαν από 7 μέχρι 10 χρόνια. Βάζουμε τέλος στις καθυστερήσεις ή και στην ακύρωση της είσπραξης των προστίμων.  

Mε το φορολογικό νομοσχέδιο, που θα έλθει σύντομα στη Βουλή, εισάγουμε για πρώτη φορά διαδικασία εκούσιας εξωδικαστικής επίλυσης φορολογικών διαφορών.  

Τέλος, από το 2011 αξιοποιούμε νέες ηλεκτρονικές εφαρμογές για την εξυπηρέτηση των φορολογούμενων, τη διασταύρωση δεδομένων και τη διασφάλιση της αξιοπιστίας και της διαφάνειας στη σχέση πολίτη - Εφορίας.  

Μέσα στο 2011 προχωράμε σε έλεγχο όλου του συστήματος διακίνησης πετρελαιοειδών για την πάταξη του λαθρεμπορίου και αυτό θα γίνει με μια σειρά από πρωτοβουλίες και μέτρα που θα πάρουμε.  

Προχωράμε στον έλεγχο των συναλλαγών με εξωχώριες εταιρείες. Δεν αναγνωρίζονται οι σχετικές δαπάνες, είτε αφορούν σε αγορές αγαθών είτε σε λήψη υπηρεσιών,  σε μισθώματα ή τόκους.  

Περνάμε στον αυστηρότερο έλεγχο των πρακτικών τιμολόγησης μεταξύ μητρικών και θυγατρικών εταιρειών, σε ριζικές παρεμβάσεις αναδιάρθρωσης των υπηρεσιών και της είσπραξης των φόρων και σε σημαντικές θεσμικές αλλαγές επίσπευσης της διαδικασίας αντιμετώπισης των φορολογικών διαφορών.  

Αυτές τις μέρες ακούσαμε να λέγονται πολλά  για το μεγάλο ζήτημα της ανάπτυξης. Μας λένε κάποιοι πως προέχει η ανάπτυξη και πως η δημοσιονομική εξυγίανση, που ακολουθούμε, αντιμάχεται την ανάπτυξη.  

Προφανώς προέχει η ανάπτυξη. Ακούσαμε, όμως, ότι υπάρχει ένα «άλλο μείγμα πολιτικής», που ωστόσο κρατιέται ως επτασφράγιστο μυστικό και δεν το είδαμε να ξετυλίγεται μπροστά μας. Αυτό που ακούσαμε, είναι ότι από τη μια θα πρέπει να μειώσουμε την φορολογία και από την άλλη, να κόψουμε δαπάνες. Δεν μας λέει, όμως, κανείς με ποιο τρόπο θα γίνουν πραγματικότητα οι στόχοι μας για τη μείωση του δημοσιονομικού ελλείμματος με  αυτή την πολιτική.  

Ανάπτυξη χωρίς επενδύσεις δεν μπορεί να υπάρξει και επενδύσεις, είτε δημόσιες είτε ιδιωτικές, δεν μπορούν να γίνουν χωρίς επαρκή χρηματοδότηση. Για να υπάρξει, όμως, επαρκής χρηματοδότηση χρειαζόμαστε πρώτα από όλα πρόσβαση του κράτους, αλλά και των τραπεζών, στις αγορές. 

Χρειάζεται, λοιπόν, μια πολιτική  ανάκτησης της εμπιστοσύνης των αγορών. Δεν μπορείς να έχεις βιώσιμη ανάπτυξη διαιωνίζοντας ένα σπάταλο και αναποτελεσματικό κράτος. Πρέπει η χώρα μας να αποδείξει πως βάζει επιτέλους τάξη στη δημοσιονομική της διαχείριση και σε διαρθρωτικά προβλήματα που εδώ και χρόνια έμεναν άλυτα.

Με τα δεδομένα του ελλείμματος και του χρέους που μας κληροδότησε η διακυβέρνηση της Ν.Δ., το να βάλουμε τάξη στα δημοσιονομικά μας δεν είναι εμπόδιο, είναι κύρια προϋπόθεση για την ανάπτυξη. Όποιος το παραβλέπει, εθελοτυφλεί ή εξαπατά συνειδητά τους πολίτες.  

Παράλληλα, λοιπόν, με την αναγκαία δημοσιονομική εξυγίανση, ενισχύουμε την ανάπτυξη με μείωση του φορολογικού συντελεστή, από 24% σε 20% για τα κέρδη που επανεπενδύονται, με μείωση του Φ.Π.Α στο 6,5% για τα ξενοδοχεία, με διαρθρωτικές παρεμβάσεις για λιγότερη γραφειοκρατία, για σταθερούς και κυρίως καθαρούς κανόνες, με τον νέο αναπτυξιακό νόμο, τα φορολογικά κίνητρα για τη δημιουργία θέσεων εργασίας, το νέο Ταμείο Χρηματοδότησης των Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων, την ανασύνταξη του τραπεζικού συστήματος, την επιτάχυνση του ΕΣΠΑ, για την απορροφητικότητα του οποίου έχουμε ήδη ψηφίσει ειδικό νόμο. 

Εμείς δεν σκοπεύουμε να ανταγωνιστούμε φορολογικούς παραδείσους, ούτε να προσελκύσουμε επενδύσεις της φορολογικής «αρπαχτής», χωρίς προστιθέμενη αξία για τη χώρα. Στόχος μας είναι να χτίσουμε ένα ολοκληρωμένο, ευνοϊκό περιβάλλον για σύγχρονες και βιώσιμες παραγωγικές επενδύσεις, με λιγότερη γραφειοκρατία, με διαφάνεια, με σταθερούς και κυρίως με καθαρούς κανόνες. 

Άκουσα, επίσης, να γίνεται λόγος από ορισμένους συναδέλφους για το ποιος ευθύνεται για τα ελλείμματα το προηγούμενο διάστημα. Η διακυβέρνηση της Ν.Δ. ή η διεθνής κρίση, η οποία, όπως χαρακτηριστικά είπε ένας εισηγητής από τη Ν.Δ., έπληξε όλες τις χώρες;  

Επισημαίνω ότι οι δαπάνες της Γενικής Κυβέρνησης από το 2006 ως το 2009, αυξήθηκαν από  44,8% του ΑΕΠ στο 53,1% του Α.Ε.Π., έχουμε δηλαδή μια αύξηση 8,5 ποσοστιαίων μονάδων ΑΕΠ περίπου. Για όλα αυτά ευθύνονται οι εξωτερικοί παράγοντες, αγαπητοί συνάδελφοι της Ν.Δ. ή μήπως οι εκλογές; Οι εκλογές κόστισαν εκείνη την περίοδο 240 εκατ. ευρώ. Επομένως, η αύξηση κατά 8,5% του Α.Ε.Π, που αναφέρθηκε πριν, δεν μπορεί να αποδίδεται στο κόστος των εκλογών.  Επίσης, τα έσοδα στο ίδιο διάστημα όχι μόνο δεν αυξήθηκαν, αλλά μειώθηκαν, από 39% του Α.Ε.Π. το 2006, στο 37,8% του Α.Ε.Π.. Αυτά έδειχναν ήδη - και το είχαμε επισημάνει από το 2006- τον δρόμο της δημοσιονομικής εκτροπής. 

Αυτή η κρίση δεν δημιουργήθηκε από τη μια στιγμή στην άλλη, δεν προέκυψε το 2009. Αφού η τότε Κυβέρνηση έβλεπε αυτές τις δυσκολίες και τα προβλήματα, γιατί  δεν βγήκε να πει στον ελληνικό λαό ξεκάθαρα την αλήθεια; Δεν ανέλαβε τις ευθύνες της και όταν συνειδητοποίησε ποια ακριβώς ήταν η κατάσταση, αυτό που έκανε ήταν να επιλέξει τον δρόμο της δραπέτευσης. 

Κάποιοι μας κατηγόρησαν ότι υπήρξε, τον τελευταίο χρόνο, κατασπατάληση πόρων στη λειτουργία των νοσοκομείων. Να θυμίσω στους συναδέλφους αυτούς, ότι παραλάβαμε ένα χρέος 5,6 δισεκατομμυρίων ευρώ, το οποίο ποτέ δεν είχε εγγραφεί στους προϋπολογισμούς. Η Βουλή, όπως θυμάστε, έγινε εκείνη την περίοδο «κολυμβήθρα του Σιλοάμ», προκειμένου να νομιμοποιήσει πληρωμές, που είχαν γίνει με αδιαφανείς τρόπους, με διαδικασίες απευθείας ανάθεσης.  

Σήμερα έχουμε προχωρήσει σε μέτρα που μειώνουν τις σπατάλες στα νοσοκομεία. Η σημαντική μείωση των τιμών των φαρμάκων, η ηλεκτρονική συνταγογράφηση, που ήδη μείωσε τα έξοδα κατά 40%, το διπλογραφικό σύστημα, που ήδη προχωράει στα νοσοκομεία και ο νέος τρόπος προμηθειών νοσοκομειακών υλικών, είναι ζητήματα που στοχεύουν στη μείωση της σπατάλης και στην κοινωνική αποτελεσματικότητα των πόρων που διατίθενται στον τομέα της υγείας. 

Σε ό,τι αφορά στο πετρέλαιο θέρμανσης, στο οποίο αναφέρθηκε ο κ. Αμοιρίδης. Δεν υπήρξε συγκεκριμένο σχέδιο, γιατί η απόφαση γι αυτό δεν ξεκινά από τώρα, η απόφαση για εξίσωση της τιμής πετρελαίου κίνησης και θέρμανσης θα ισχύσει από 15/10/2011. Τονίζω, λοιπόν, ότι δεν υπάρχει απόφαση ότι η εξίσωση αυτή θα γίνει οπωσδήποτε στην ανώτατη τιμή. Είναι ένα ζήτημα που  έχουμε αφήσει ανοιχτό, θα το δούμε και θα αποφασίσουμε. Κανείς δεν είπε ότι η εξίσωση θα γίνει στην ανώτατη τιμή. Επίσης, προφανώς θα υπάρξει ένας μηχανισμός στήριξης των ευάλωτων κοινωνικών ομάδων. Ήδη υπάρχει στον Προϋπολογισμό ένα κονδύλι 400 εκατομμυρίων ευρώ και θα θεσπιστούν εισοδηματικά και γεωγραφικά κριτήρια, για την κατανομή αυτού του κονδυλίου το έτος 2011 - 2012. 

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, με βάση όλα όσα προείπα, ο Προϋπολογισμός αυτός δεν είναι εικονικός, ούτε είναι άπιαστος ο στόχος που έχουμε βάλει στον τομέα ειδικότερα των εσόδων, για αύξηση το 2011 κατά 4,9% των συνολικών εσόδων και κατά 1,8% των φορολογικών εσόδων.  Προβλέπεται, όπως γνωρίζετε, μικρότερη ύφεση στην οικονομία, θα έχουν ενταθεί ακόμα περισσότερο η αποτελεσματικότητα και οι προσπάθειες των αντίστοιχων φοροεισπρακτικών μηχανισμών, θα έχουμε πολύ περισσότερα όπλα στο μεγάλο ζήτημα της καταπολέμησης της φοροδιαφυγής. Για μας προέχει να πιάσουν τόπο οι θυσίες των πολιτών. Να διαψεύσουμε τις Κασσάνδρες, οι οποίες στοιχηματίζουν στην πτώση και την καταστροφή της χώρας. Ήδη τις έχουμε διαψεύσει. Και αυτό πιστεύω ότι είναι χρέος όλων μας, όχι μόνο ημών που είμαστε στην Κυβέρνηση, αλλά όλων όσων εκπροσωπούμε αυτή τη στιγμή τον ελληνικό λαό.  

Γι αυτό, δεν έχουμε κανένα περιθώριο να ωραιοποιήσουμε στοιχεία ή καταστάσεις, δεν έχουμε κανένα περιθώριο να αποτύχουμε, προκειμένου να βγάλουμε τη χώρα από την κρίση.

 

ΔΕΥΤΕΡΟΛΟΓΙΑ 

Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.  

Κατά πρώτο, πρέπει να καταλάβουμε πως το μοντέλο κατάρτισης του Προϋπολογισμού έχει πλέον αλλάξει. Δεν οριοθετούμε, όπως έκανε κυρίως η Ν.Δ στο παρελθόν,  τις ανάγκες που θέλουμε να καλύψουμε και τις δαπάνες και μετά να ψάχνουμε να βρούμε τα έσοδα, «μαγειρεύοντας» τα στοιχεία.  Αντίθετα, ξεκινάμε με τους πόρους που μπορούμε πραγματικά να αντλήσουμε και στη βάση αυτών των πόρων υπολογίζουμε τις δαπάνες του Προϋπολογισμού.  

Είναι μια τελείως διαφορετική φιλοσοφία, που μας διαχωρίζει από το χθες και το παρελθόν. Άλλωστε, όπως είπα και στην πρωτομιλία μου, η εκτέλεση του προϋπολογισμού ελέγχεται πλέον από πολλές πλευρές. Δεν ελέγχεται μόνο από την Eurostat, από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, από την Ελληνική Στατιστική Αρχή, η οποία είναι πλέον ανεξάρτητη. Ελέγχεται -και μάλιστα τακτικά, ανά τρίμηνο- και από  την τρόικα, για την πρόοδό του. Εάν οι στόχοι που έχουμε βάλει δεν επιτευχθούν, καταλαβαίνετε ότι δεν θα έχουμε εκ των προτέρων εξασφαλίσει τις δόσεις του δανείου. 

Κατά δεύτερο να παρατηρήσω  πως δεν πρέπει να ξεχνάμε την κατάσταση στην οποία βρεθήκαμε πριν από ένα περίπου χρόνο. Με ένα τεράστιο δημοσιονομικό έλλειμμα, που έφτασε τελικά το 15,4% του ΑΕΠ,  με ένα τεράστιο χρέος, που άγγιζε τα 300 δισ. €, με γενικευμένη αναξιοπιστία και ανυποληψία σε ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο, με το κλείσιμο των γραμμών  χρηματοδότησης και για το ελληνικό κράτος και για τις τράπεζες.  Απέναντι, λοιπόν,  σε αυτή  την κατάσταση, δώσαμε σκληρές και μεγάλες μάχες με επικεφαλής τον Πρόεδρο και Πρωθυπουργό Γιώργο Παπανδρέου.  

Σε αυτό το διάστημα καταφέραμε να δημιουργηθεί ένας μηχανισμός στήριξης,  όχι μόνο  για την Ελλάδα, αλλά - όπως βλέπετε -   για όλες τις ευρωπαϊκές χώρες. Καταφέραμε να πάρουμε το δάνειο των 110 δισ. €, χωρίς το οποίο η χώρα μας, από τη στιγμή που έκλεισαν οι γραμμές χρηματοδότησης, όχι μόνο δεν θα μπορούσε να πληρώσει μισθούς και συντάξεις, θα είχε καταρρεύσει και τότε πραγματικά θα είχαμε οδηγηθεί στη χρεοκοπία.  

Μέσα σε ένα χρόνο καταφέραμε να μειώσουμε το δημοσιονομικό έλλειμμα κατά 14 δισ. € και να είμαστε αυτή τη στιγμή σε μια συνεπή πορεία, σε καλό δρόμο για την επιμήκυνση  αποπληρωμής του δανείου των 110 δισ. €. 

Σε ό,τι αφορά σε επιμέρους ζητήματα που τέθηκαν. Έγινε πάλι αναφορά στις επιστροφές του Φ.Π.Α. Θέλω να σας διαβεβαιώσω ότι σήμερα, τώρα που μιλάμε, οι επιστροφές του Φ.Π.Α έχουν ξεπεράσει τα 4,1 δισ. € και θα συνεχιστούν μέχρι το τέλος του χρόνου.  

Σχετικά με τον στόχο μείωσης των ελλειμμάτων στα νοσοκομεία, ο στόχος που ανέφερε ο εισηγητής μας, τα 2,1 δισεκατομμύρια ευρώ, θα επιτευχθεί, διότι πλέον υπάρχει έλεγχος, υπάρχει προϋπολογισμός ανά νοσοκομείο, διπλογραφικό σύστημα, υπάρχει η ηλεκτρονική συνταγογράφηση, που είναι κορυφαίο ζήτημα, υπάρχει το μεγάλο ζήτημα του τρόπου προμήθειας των νοσοκομειακών υλικών.   

Σε ό,τι αφορά στην «ανεξήγητη» αύξηση της απόδοσης των τεκμηρίων, από 400 εκατ. € σε 700 εκατ. €, στην οποία αναφέρθηκε η κυρία Μπακογιάννη, η αύξηση κατά 300 εκατ. € οφείλεται σε βελτιωμένες εκτιμήσεις από τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων στο πλαίσιο προσομοίωσης που «έτρεξε». Τα ποσά ελέγχθηκαν ήδη και συμφωνήθηκαν από τους εκπροσώπους της τρόικας σε ό,τι αφορά στα έσοδα, όπως και για τα υπόλοιπα κονδύλια εσόδων. 

Σχετικά με τα ζητήματα που έθεσε η αξιωματική αντιπολίτευση, η οποία δεν έχει καταλάβει ποιος φταίει για την κατάσταση της χώρας μας. Η αξιωματική αντιπολίτευση, που έχει και τις μεγαλύτερες ευθύνες για την κατάσταση στην οποία φτάσαμε, εξακολουθεί να αρνείται να καταλάβει, παριστάνει ότι δεν ξέρει τίποτα για το πώς δημιουργήθηκε αυτός ο δημοσιονομικός εκτροχιασμός, για το πώς η χώρα έφτασε στο χείλος του γκρεμού και της χρεοκοπίας. Δεν κατάλαβε τίποτα, ούτε για τους «γαλάζιους σκελετούς» που ακόμα βρίσκουμε στις ντουλάπες και έφτασαν το έλλειμμα εκεί που το έφτασαν.  

Για την αξιωματική αντιπολίτευση έφταιξε η ολιγόμηνη διακυβέρνηση της χώρας από το ΠΑ.ΣΟ.Κ., το οποίο κλήθηκε, στο διάστημα που πέρασε, να συμμαζέψει τα ασυμμάζευτα, εκεί που οι ίδιοι «εγκατέλειπαν το σκάφος», δραπετεύοντας δια των εκλογών πέρυσι τον Οκτώβριο.   

Μας είπαν πως «αργήσαμε να πάρουμε μέτρα», ενώ είναι γνωστό ότι αμέσως μετά την ανάληψη της διακυβέρνησης της χώρας από το ΠΑ.ΣΟ.Κ., μέσα σε είκοσι μέρες, όπως ήμασταν υποχρεωμένοι, καταθέσαμε Προϋπολογισμό. Γιατί η χώρα πέρυσι, λίγο πριν τα Χριστούγεννα, δεν είχε Προϋπολογισμό.  Καταθέσαμε Προϋπολογισμό, που ήδη προέβλεπε δημοσιονομικό συμμάζεμα, με πρόβλεψη  μείωσης του ελλείμματος κατά 4,5 μονάδες του ΑΕΠ.  

Δεν είμαστε εμείς, αγαπητοί συνάδελφοι, που πέσαμε έξω 31 δισ. € στον προϋπολογισμό του 2009. Ούτε είμαστε εμείς που αυξήσαμε το δημόσιο χρέος κατά 30 ποσοστιαίες μονάδες ΑΕΠ, από το 2003 μέχρι το 2009. Δεν μπορούσαμε όμως, να προβλέψουμε  ούτε το ύψος του ελλείμματος, ούτε αυτά που θα ακολουθούσαν μετά την δημόσια ανακοίνωσή του.  

Το τρίτο που δεν μπορώ να καταλάβω, είναι γιατί επιμένουν ακόμα στο παράδειγμα της Ιρλανδίας. Γι αυτό το ζήτημα τοποθετήθηκε ήδη ο κ. Αλευράς. Τι μας λέει η Ν.Δ.; Μας λέει πως τον Ιανουάριο του 2010, που τα spreads ήταν ακόμα σχετικά χαμηλά, έπρεπε να είχαμε δανειστεί 37 δισ. ευρώ. Εάν όμως το είχαμε κάνει αυτό, δηλαδή εάν δανειζόμασταν πολλαπλάσια από όσα ζητούσαμε, την επόμενη ημέρα οι αγορές θα τελείωναν για μας. Και τοτε ακόμη, όπως θυμάστε πολύ καλά,  δεν υπήρχε ούτε υποψία ύπαρξης και λειτουργίας μηχανισμών στήριξης. Τι θα κάναμε μετά; Πώς θα καλύπταμε τις ανάγκες μας φέτος, του χρόνου, τα επόμενα χρόνια, που «έσκαγαν καμπούρες», δηλαδή συσσωρευμένες υποχρεώσεις εξυπηρέτησης του χρέους προηγούμενων χρόνων;  

Όπως άλλωστε είδαμε, τα σωρευμένα δανειακά αποθέματα που εξασφάλισε η Ιρλανδία με τον τρόπο που ελέχθη, δεν την κράτησαν στο απυρόβλητο των αγορών και  αναγκάστηκε να προσφύγει στο μηχανισμό στήριξης. 

Φαίνεται, όμως, πως για τη Ν.Δ. ο στόχος και ο εχθρός, είναι ο μηχανισμός διάσωσης. Όχι η κατάσταση που μας οδήγησε στα πρόθυρα της χρεοκοπίας. Όχι οι χρόνιες διαρθρωτικές αδυναμίες. Όχι οι πολιτικές, που επί σειρά ετών, ακολουθήθηκαν, οι πράξεις και παραλείψεις της ίδιας, που μας έφεραν σ αυτό το σημείο.  

Ο καθένας μας, αγαπητοί συνάδελφοι, θα προτιμούσε να είναι πλούσιος και υγιής, παρά φτωχός και άρρωστος, ως χώρα και ως οικονομία. Ο καθένας θα προτιμούσε να μην έχει τις δεσμεύσεις που έχει η χώρα μας, ούτε να υπογράψει το μνημόνιο το οποίο υπέγραψε.  

Δεν τρελαθήκαμε ξαφνικά, κάνοντας σκοπό της ζωής μας να βάλουμε φόρους, να κόβουμε μισθούς και συντάξεις, να δημιουργούμε προβλήματα στους πολίτες, γιατί δεν είχαμε τίποτε άλλο να κάνουμε. Υπήρχε λόγος γι αυτό. Και τον λόγο τον ξέρουν πολύ καλά, όσοι εξακολουθούν ανεύθυνα να βάζουν τέτοια διλήμματα, υποτιμώντας την νοημοσύνη των πολιτών. 

Θα ήθελα να κλείσω με ένα ζήτημα που αφορά στη συναίνεση, που ελέχθη από πλευράς Ν.Δ.. Τελικά, σε τι συναινεί η Ν.Δ.; Μόνο σε ευχάριστα μέτρα. Δηλαδή, στη μείωση του Φ.Π.Α στα φάρμακα, στα ξενοδοχεία και κατά τα υπόλοιπα «νίπτει τας χείρας της»  και καταθέτει προτάσεις, που από τη μια μειώνουν τα έσοδα, από την άλλη αυξάνουν τις δαπάνες. 

Ακόμη περιμένουμε  το «μείγμα της πολιτικής» το οποίο θα κατέθετε, όχι για το αύριο και την ανάπτυξη, αλλά για να μειωθεί το έλλειμμα που, όπως ο κ. Σαμαράς είχε προσδιορίσει,  σ ένα χρόνο θα μηδενιζόταν.  

Αγαπητοί συνάδελφοι,  σας καλώ να στηρίξετε όχι την κυβέρνηση και τον προϋπολογισμό, αλλά τη χώρα, στο δύσκολο σημείο που βρίσκεται, για να προχωρήσουμε αποτελεσματικά προς τα εμπρός, να μειώσουμε τα δημοσιονομικά ελλείμματα και να μπορέσουμε, μέσα στο 2011, να ξαναβγούμε στις αγορές, και το ελληνικό δημόσιο και οι τράπεζες.  Να μπορέσουμε, από τις αρχές του 2012, όπως είναι ο στόχος μας, να βάλουμε τη χώρα μας στο δρόμο της ανάπτυξης. Και από το 2013, να σταματήσουν πλέον να δημιουργούνται ελλείμματα, να έχουμε πρωτογενή πλεονάσματα, να αρχίσει η αντίστροφη μέτρηση για τη μείωση του δημόσιου χρέους.  

Αυτός δεν είναι ένας στόχος, ένα αίτημα κομματικό ή αποκλειστικά δικό μας. Είναι αίτημα εθνικό, για να δικαιωθούν και να πιάσουν τόπο οι θυσίες του ελληνικού λαού. 

Σας ευχαριστώ.