Δημήτρης Κουσελάς Δημήτρης Κουσελάς

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Άρθρα / Ομιλίες / Συνεντεύξεις

ΘΕΜΑ [Ομιλία] Ομιλία του βουλευτή Μεσσηνίας του ΠΑΣΟΚ κ. Δημήτρη Κουσελά, κατά τη συζήτηση επί της αρχής, στην Ολομέλεια της Βουλής, του σ.ν. του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής «Ταυτότητα κτιρίων, υπερβάσεις δόμησης και αλλαγές χρήσης, μητρο
ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ 21/4/2010

Ομιλία του βουλευτή Μεσσηνίας του ΠΑΣΟΚ κ. Δημήτρη Κουσελά, κατά τη συζήτηση επί της αρχής, στην Ολομέλεια της Βουλής, του σ.ν. του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής «Ταυτότητα κτιρίων, υπερβάσεις δόμησης και αλλαγές χρήσης, μητροπολιτικές αναπλάσεις και άλλες διατάξεις», 21-4-2010.

 

Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

 

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, το σχέδιο νόμου που συζητάμε σήμερα περιέχει ένα αυτονόητο «ως εδώ», μια κόκκινη γραμμή στη διαφθορά, στην αυθαιρεσία, στις πολεοδομικές παραβιάσεις και αυθαιρεσίες που έπαιρναν σάρκα και οστά με τη συμμετοχή όλων των εμπλεκόμενων στη διαδικασία κατασκευής, στη διαδικασία ελέγχου, στη διαδικασία μεταβίβασης των αυθαίρετων κτισμάτων.

 

Δυστυχώς, η χώρα μας ανέχθηκε –εάν δεν ευλόγησε- τη συναλλαγή, την αδιαφάνεια και την ανομία στον πολεοδομικό τομέα.

 

Έτσι, ενώ η ιδέα του αείμνηστου Αντώνη Τρίτση για τη δημιουργία ημιυπαίθριων ήταν σωστή και θετική για το περιβάλλον, το κλείσιμό τους αναδείχθηκε εξαιρετικά κερδοφόρο για τους κατασκευαστές αλλά σημαντικά βλαπτικό για το περιβάλλον και ιδιαίτερα σε περιοχές με πυκνή αστική δόμηση.

 

Στο σημείο αυτό, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, η πρώτη η αυτονόητη σκέψη είναι: Όσοι παρανόμησαν να πληρώσουν. Αλλά αλήθεια, πόσοι και ποιοι πρωτοπαρανόμησαν στο ζήτημα αυτό; Οι πολίτες που αγόρασαν, συνήθως χωρίς να έχουν άλλη επιλογή και μάλιστα ακριβοπλήρωσαν, με κανονική τιμή ανά τετραγωνικό, ή έλαβαν σαν αντιπαροχή έτοιμους, κλειστούς και ήδη κατασκευασμένους τους ημιυπαίθριους χώρους; Οι κατασκευαστές, που παραπλανώντας, στην καλύτερη των περιπτώσεων, την Πολεοδομία ή τη ΔΕΗ αποκόμισαν υψηλά και αθέμιτα κέρδη; Οι ελεγκτικοί μηχανισμοί, που έκαναν συχνά με το αζημίωτο τα στραβά μάτια σε όλη αυτή την υπόθεση; Οι συμβολαιογράφοι; Οι δικηγόροι που έλεγξαν το «καλώς έχει» της μεταβίβασης; Ποιοι τέλος πάντων;

Θα ήταν εξαιρετικά προβληματικό υπό τις σημερινές δύσκολες καταστάσεις, στη σημερινή δύσκολη συγκυρία, να κληθούν να πληρώσουν τα αβάσταχτα πρόστιμα, τα εκατομμύρια των κυριολεκτικά εγκλωβισμένων συμπολιτών μας, που αυτούς τους χώρους –όπως είπα- τους έχουν κανονικά πληρώσει (και μάλιστα οι περισσότεροι με δάνεια) και με τους οποίους καλύπτουν, στις περισσότερες των περιπτώσεων, τις βασικές στεγαστικές τους ανάγκες.

 

Με βάση τα όσα ήδη ανέφερε η εισηγήτριά μας, πιστεύω ότι το Υπουργείο -και είναι προς τιμή του- βρήκε μια ζυγισμένη λύση, μια χρυσή τομή -θα έλεγα- σε ένα χρονίζον, δισεπίλυτο, κοινωνικά, τεχνικά και νομικά δύσκολο πρόβλημα.

 

Δεν παραπλανά τον πολίτη, όπως έκανε ο νόμος Σουφλιά, ότι δήθεν νομιμοποιεί την παρανομία. Δεν αφήνει περιθώρια για δημιουργία υπεραξίας σε όφελος των παραβατών και σε βάρος των νομοταγών ιδιοκτητών. Δεν χρησιμοποιεί την προφανή ανάγκη των πολιτών να τακτοποιήσουν τη σοβαρή αυτή εκκρεμότητα, για να κλείσει δημοσιονομικές τρύπες, όπως επιχείρησε να κάνει ο νόμος Σουφλιά.

 

Αντίθετα, με το Πράσινο Ταμείο που δημιουργεί αυτό το σχέδιο νόμου, αποκαθιστά το περιβαλλοντικό ισοζύγιο σε κάθε δήμο, του οποίου η δόμηση επιβαρύνθηκε με τους κλειστούς ημιυπαίθριους. Αξιοποιεί τους πόρους αποκλειστικά για παρεμβάσεις βελτίωσης της ποιότητας ζωής του πολίτη, για δράσεις πρασίνου, ενεργειακής βελτίωσης, ανάπλασης, για αποκατάσταση και συντήρηση ακινήτων σε παραδοσιακούς οικισμούς, για αναγκαίες παρεμβάσεις απαλλοτρίωσης και διαμόρφωσης κοινόχρηστων χώρων.

 

Παράλληλα, μετριάζει σημαντικά τα ειδικά πρόστιμα στην περίπτωση πρώτης κατοικίας, τα διαφοροποιεί ανάλογα με το εμβαδόν, την τιμή ζώνης και τη βλάβη που προκαλείται στο περιβάλλον, ενώ, σωστά αρνείται να νομιμοποιήσει ακραίες παρανομίες σε εκτός σχεδίου ακίνητα.

 

Με αυτό το σχέδιο νόμου προδιαγράφεται ακόμα το πλαίσιο υλοποίησης μιας σειράς σημαντικών παρεμβάσεων στο Λεκανοπέδιο, με την ενοποίηση των αρχαιολογικών χώρων, τις αναπλάσεις του Φαληρικού Όρμου, τη διπλή ανάπλαση στη Λεωφόρο Αλεξάνδρας και στο Βοτανικό.

 

Τέλος, εισάγεται η υποχρεωτική τήρηση ταυτότητας κτιρίου για τα νέα κτίρια, αποτρέποντας τη μελλοντική αυθαιρεσία υπερβάσεων δόμησης και αλλαγών χρήσης. Ακόμα σημαντικότερη θα είναι η επέκτασή της, που ελπίζω, κύριε Υπουργέ, να γίνει το ταχύτερο και για τα υφιστάμενα κτίρια. Απαραίτητο στοιχείο για την επιτυχία όλων αυτών των ρυθμίσεων είναι η ομαλή λειτουργία των αρμόδιων υπηρεσιών της πολεοδομίας.

 

Το τονίζω αυτό και θέλω να πιστεύω ότι οι προθεσμίες του νόμου δε θα σκοντάψουν σε γραφειοκρατικά ή άλλα φαινόμενα, που θα επιβαρύνουν ή θα ταλαιπωρήσουν τους πολίτες.

 

Επίσης, κομβικής σημασίας προϋπόθεση, για τη λειτουργία αυτού του νόμου, είναι η ενεργοποίηση των ελεγκτικών μηχανισμών, που, επιτέλους, πρέπει να κάνουν σωστά και υπεύθυνα τη δουλειά τους βάζοντας και αυτοί «κόκκινη γραμμή» στις νοοτροπίες και τις πρακτικές του παρελθόντος. Αυτό το τελευταίο πιστεύω ότι είναι ένα από τα μεγαλύτερα στοιχήματα αυτής της Κυβέρνησης. Στοίχημα για ένα περιβάλλον περισσότερο πράσινο και βιώσιμο στις πόλεις και στους οικισμούς, αλλά και στην περιφέρεια.

 

Με αυτά τα λόγια θέλω να σας καλέσω να υπερψηφίσετε αυτό το νομοσχέδιο, που πιστεύω ότι λύνει πολλά προβλήματα και είναι πολύ σημαντικό.  

 

Σας ευχαριστώ πολύ.