Δημήτρης Κουσελάς Δημήτρης Κουσελάς

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Άρθρα / Ομιλίες / Συνεντεύξεις

ΘΕΜΑ [Ομιλία] «Αύξηση συντάξεων Δημοσίου, εισοδηματική πολιτική έτους 2008 κ.α. διατάξεις»
ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ 4/6/2008

 
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

παρακολουθώντας τους Υπουργούς Οικονομίας της Κυβέρνησης τα πρώτα χρόνια της διακυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας, θα διαπίστωνε κανείς ότι προσπαθούσαν τότε να δικαιολογήσουν τις εισοδηματικές πολιτικές που ασκούσαν σε βάρος της προηγούμενης περιόδου, των κυβερνήσεων δηλαδή του ΠΑ.ΣΟ.Κ.
Σήμερα, είναι φανερή η γύμνια των επιχειρημάτων της Κυβέρνησης σε ότι αφορά την άσκηση της εισοδηματικής πολιτικής και τις αυξήσεις στους μισθούς και τις συντάξεις. Γιατί παρελθόν, κύριε Υπουργέ, δεν αποτελούν πλέον οι κυβερνήσεις του ΠΑ.ΣΟ.Κ., παρελθόν αποτελείτε εσείς. Κι εσείς είστε εκείνοι που από το 2004 μέχρι σήμερα έχετε διαμορφώσει το πλαίσιο και το τοπίο, μέσα στο οποίο ασκούνται οι εισοδηματικές πολιτικές, το πλαίσιο και το τοπίο της δικής σας οικονομικής πολιτικής.
Σας ακούσαμε και χθες και σήμερα να μιλάτε για αυξήσεις στους μισθούς και τις συντάξεις. Αλήθεια, για ποιες αυξήσεις μιλάτε; Για τις ονομαστικές αυξήσεις, οι οποίες υπολείπονται και αυτού του πληθωρισμού, ενός πληθωρισμού που είναι ο μεγαλύτερος τα τελευταία έντεκα-δώδεκα χρόνια, που αντί να μειωθεί με την πολιτική που ασκείτε, διογκώνεται συνέχεια και κανείς δεν ξέρει που θα φθάσει, όταν ο ίδιος ο Κοντοπυράκης ομολογεί ότι έχει ξεπεράσει το 4,5% ;
Μιλάτε για αυξήσεις, όταν η ακρίβεια και η αισχροκέρδεια είναι εκείνες που λεηλατούν τα εισοδήματα του μέσου Έλληνα; Μιλάτε για αυξήσεις της τάξης του μισού ευρώ την ημέρα;
Ξέρετε, αλήθεια, τι έλεγε ο Πρωθυπουργός για τις τότε εισοδηματικές πολιτικές, όταν δηλαδή το ΠΑ.ΣΟ.Κ. εφάρμοσε μέτρα στα πλαίσια μιας σφικτής εισοδηματικής πολιτικής, προκειμένου η χώρα μας να ενταχθεί στην Οικονομική και Νομισματική Ένωση που ήταν ένας πολύ μεγάλος στόχος τότε; Έλεγε: «Είναι προσβολή στην αξιοπρέπεια του πολίτη να ακολουθείτε μια πρακτική που μας πάει πολλές δεκαετίες πίσω. Πιστεύετε ότι θα λύσει κανένα πρόβλημα για το συνταξιούχο του ΟΓΑ το 1 ευρώ την ημέρα ή τα 80 λεπτά για τους αποδέκτες του ΕΚΑΣ;»
Τώρα τι μας λέει, αλήθεια, ο κύριος Πρωθυπουργός κι εσείς, κύριε Υπουργέ, που δεν έχουμε μπροστά μας έναν τέτοιο στόχο, δηλαδή την ένταξη της χώρας μας στην Οικονομική και Νομισματική Ένωση; Που έχουμε –όπως κι εσείς είπατε- διπλάσιους ρυθμούς ανάπτυξης από το μέσο ευρωπαϊκό όρο;
Το ζήτημα, όμως, δεν είναι ότι δεν δίνετε τις αυξήσεις που θα έπρεπε στους μισθούς και τις συντάξεις. Το ζήτημα είναι ότι εμπαίζετε και προκαλείτε τη νοημοσύνη και των Βουλευτών και των Ελλήνων πολιτών, όταν μας λέτε ότι οι αυξήσεις αυτές είναι 9,2%.
Σας είπαν πολλοί συνάδελφοι ότι αυτός ο ισχυρισμός μας πάει πίσω, στο 1993, όταν ο κ. Μητσοτάκης τότε έκανε την πολιτική του 0%+0%=14%.
Όμως, πέρα από αυτά, δημιουργείτε δύο πολύ μεγάλα και σοβαρά προβλήματα. Ένα πρόβλημα είναι σε ό,τι αφορά τους συνταξιούχους. Γνωρίζετε πολύ καλά ότι υπάρχει σύνδεση των συντάξεων με τους μισθούς των εν ενεργεία, με τις αυξήσεις των εν ενεργεία.
Εσείς παρεμβαίνετε νομοθετικά και κόβετε τον ομφάλιο λώρο που στηρίζεται στο Σύνταγμα. Υπάρχουν δικαστικές αποφάσεις, αποφάσεις του Ελεγκτικού Συμβουλίου που έχουν βγάλει αντισυνταγματικές τέτοιου είδους παρεμβάσεις που ασκήθηκαν στο παρελθόν. Ένα, λοιπόν μεγάλο πρόβλημα που δημιουργείται είναι αυτό.
Και δεύτερον, αντί να φέρετε ένα νέο μισθολόγιο, όπως ο ίδιος ο Πρωθυπουργός είχε υποσχεθεί στους δημοσίους υπαλλήλους από το 2005 -και φέτος είναι η τρίτη φορά που το αφήνετε στο ράφι- κάνετε κουρελού -είναι δική σας η έκφραση- κυριολεκτικά το υφιστάμενο μισθολόγιο των δημοσίων υπαλλήλων με τον τρόπο με τον οποίο ενσωματώνετε το επίδομα απόδοσης. Και λέω ότι κάνετε κουρελού, γιατί παρεμβαίνετε στα κλιμάκια του μισθολογίου.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, τα οξυμένα προβλήματα που αντιμετωπίζουν σήμερα οι εργαζόμενοι και οι συνταξιούχοι δεν λύνονται με αναποτελεσματικές, αποσπασματικές επιδοματικές πολιτικές που πολλές φορές έχουν και επιλεκτικό χαρακτήρα. Λύνονται με μια άλλη εισοδηματική πολιτική, με μια άλλη φορολογική πολιτική, με μια άλλη συνολικά οικονομική πολιτική που αναδιανέμει το παραγόμενο εισόδημα και τον πλούτο δίκαια.
Όταν, όμως, μπαίνετε σε μια τέτοια λογική, οφείλετε να είστε δίκαιοι. Δεν μπορεί σε άλλους να δίνετε και σε άλλους να μην δίνετε. Και εδώ θα πρέπει σαφέστατα να ληφθούν υπόψη οι προτάσεις οι οποίες έχουν γίνει. Έχουμε καταθέσει μία τροπολογία για τους εργαζόμενους στο Υπουργείο Παιδείας, στη Γενική Γραμματεία Νέας Γενιάς και Ενηλίκων, δύο Γενικές Γραμματείες που, για λόγους ίσης μεταχείρισης, πρέπει να πάρουν το συγκεκριμένο επίδομα. Και αφού μιλάω για το Υπουργείο Παιδείας, είναι ανάγκη να πείτε -δεν το άκουσα, δεν το κατάλαβα- αν και κατά πόσο σκοπεύετε να εκδώσετε την κοινή υπουργική απόφαση για τους διοικητικούς υπαλλήλους των Α.Ε.Ι. και των Τ.Ε.Ι., κάτι που έχει σχέση με το άρθρο 17 του ν. 3205 και αφορά το επίδομα για τη συμμετοχή τους στις πανελλήνιες εξετάσεις που τους το οφείλετε.
Δεύτερον, δεν μπορείτε με το έτσι θέλω να αφαιρείτε επιδόματα που, ανεξάρτητα από το ποιος τα ψήφισε ή δεν τα ψήφισε εδώ, αποτελούν πλέον νόμους του ελληνικού κράτους. Είναι νόμοι που ψήφισε το Εθνικό Κοινοβούλιο. Και μιλάω για το επίδομα των ΔΥΠΕ. Δεν μπορείτε να το αφαιρείτε, χωρίς να υπάρξει καμία, μα καμία αιτιολογία.
Περιμένουμε τις απαντήσεις σας, που δεν τις άκουσα, σε ό,τι αφορά το ιπτάμενο προσωπικό του Ε.Κ.Α.Β. και τους γεωτεχνικούς.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ακούσαμε την Κυβέρνηση και τον Υπουργό να μιλάει πολλές φορές για τον εισαγόμενο πληθωρισμό, που έχει γίνει μια καραμέλα, προκειμένου να δικαιολογηθούν τα αδικαιολόγητα.
Με βάση, λοιπόν, τον εναρμονισμένο δείκτη τιμών που χρησιμοποιεί η Ευρωπαϊκή Ένωση για όλες τις χώρες, οι τιμές την περίοδο 2005-2007 αυξήθηκαν στην ευρωζώνη κατά 7,6%, ενώ στη χώρα μας η αύξηση με βάση τον εναρμονισμένο δείκτη τιμών ήταν 11,2%.
Η αύξηση σε ό,τι αφορά τα καύσιμα, κύριε Υπουργέ, την ίδια περίοδο στην Ελλάδα ήταν της τάξης του 34%, ενώ στην ευρωζώνη η αύξηση ήταν 24%. Και ταυτόχρονα, η σχέση τιμών παραγωγού-καταναλωτή, στη χώρα μας, είναι 1 προς 5,5, 1 για τον παραγωγό, 5,5 για τον καταναλωτή.
Ολοκληρώνω, κύριε Πρόεδρε και θέλω λίγο την ανοχή σας, όπως υπήρξε και στον κύριο Υπουργό.
Η σχέση αυτή, λοιπόν, για τις υπόλοιπες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι 1 προς 2,5. Και θα έλεγα ότι προς αυτήν την κατεύθυνση δε γίνεται ουσιαστικά τίποτα. Η τροπολογία την οποία φέρνετε σήμερα και αφορά τις εικονικές συναλλαγές, σε ό,τι αφορά τη διακίνηση των οπωροκηπευτικών και των κρεάτων, δεν είναι ούτε ασπιρίνη. Είναι μία τροπολογία η οποία δεν βελτιώνει ουσιαστικά την κατάσταση. Είναι ένα τίποτα μπροστά στο τεράστιο πρόβλημα που υπάρχει στη διακίνηση των αγροτικών προϊόντων. Ο μόνος τρόπος για να λυθεί αυτό το πρόβλημα είναι η υιοθέτηση της πρότασης που σας έκανε η κυρία Κατσέλη, σε ό,τι αφορά τη ριζική αλλαγή του τρόπου διακίνησης των αγροτικών προϊόντων. Αυτό που υπάρχει αυτή τη στιγμή, είναι ανοιχτό παραγωγικό δελτίο, ένα δελτίο που το διαμορφώνει όπως θέλει ο έμπορας για λογαριασμό του παραγωγού. Πρέπει να γίνει η αντικατάσταση, λοιπόν, αυτής της απαράδεκτης κατάστασης από την κοπή τιμολογίου.
Εάν αυτό το πράγμα δεν μπορείτε να το κάνετε, ανοίξτε τουλάχιστον ένα διάλογο με τις παραγωγικές τάξεις ή διασφαλίστε -αυτό θα λύσει ριζικά το πρόβλημα- το τιμολόγιο το οποίο θα εκδίδει ο έμπορος να είναι τουλάχιστον ταυτόσημο σε ότι αφορά την ποσότητα, την τιμή και τη συνολική αξία με αυτή που αναγράφεται στο δελτίο που λέτε στην τροπολογία σας. Διασφαλίστε τουλάχιστον το ελάχιστο.
Από την άλλη πλευρά, σε ότι αφορά το ζήτημα των δίγραμμων επιταγών, καλή είναι η δίγραμμη επιταγή. Κανένας δεν μπορεί να έχει αντίρρηση. Όμως, εάν δεν υπάρξει μητρώο εμπόρων σε ότι αφορά τη διακίνηση των αγροτικών προϊόντων, ούτε αυτό το πρόβλημα πρόκειται να αντιμετωπιστεί. Διότι, γνωρίζετε πολύ καλά ότι σήμερα βαπτίζεται έμπορος κάποιος ο οποίος παίρνει έναν αριθμό φορολογικού μητρώου και διαθέτει και ένα φαξ. Με έναν αριθμό φορολογικού μητρώου και με ένα φαξ, ο άλλος γίνεται έμπορος και διακινεί προϊόντα και την πληρώνει έτσι ο παραγωγός.
Δεν θέλω να καθυστερήσω άλλο. Θέλω να συμφωνήσω μαζί σας και με τον Υπουργό ότι βασικό χαρακτηριστικό της κυβερνητικής διαδρομής είναι η συνέπεια.
Όμως, ποια συνέπεια, κύριε Υπουργέ; Είναι η συνέπεια σε ότι αφορά τη στήριξη των οικονομικά ισχυρών, είναι μία συνέπεια που δεν έχει σχέση με τη στήριξη της μεσαίας τάξης την οποία συνέχεια συρρικνώνετε, την οποία συνέχεια σμικρύνετε και πολύ περισσότερο, των λαϊκών στρωμάτων, που σήμερα δεν μπορούν να τα βγάλουν πέρα κάτω από αυτές τις συνθήκες.
Δεν θέλω να κάνω ιδιαίτερη αναφορά στα άρθρα. Ο Εισηγητής μας έχει καταθέσει ποια από αυτά ψηφίζουμε και ποια δεν ψηφίζουμε.
Σας ευχαριστώ.
Δευτερολογία
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, δεν είχα σκοπό να επανέλθω σε όσα έθιξα στην πρωτομιλία και στη δευτερολογία μου, αν δεν με προκαλούσε ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπο της Νέας Δημοκρατίας.
Θέλω, κατ’ αρχήν, να τονίσω ότι το πρόβλημα της ακρίβειας και της αισχροκέρδειας δεν αντιμετωπίζεται με επικοινωνιακά μέτρα ή με κινήσεις πολιτικού εντυπωσιασμού. Για να αντιμετωπιστεί, χρειάζεται ισχυρή πολιτική βούληση, ώστε να υπάρξει σύγκρουση με τα μεγάλα συμφέροντα, με τα καρτέλ που λυμαίνονται αυτή τη στιγμή την ελληνική αγορά.
Διάθεση, λοιπόν, τέτοια δεν είδαμε και δεν βλέπουμε από την πλευρά της Κυβέρνησης και του κυρίου Πρωθυπουργού. Αυτό που θέλω να τονίσω είναι ότι η κίνηση που έκανε απευθυνόμενος στην Ευρωπαϊκή Ένωση ήταν κίνηση πολιτικού εντυπωσιασμού.
Γιατί, ενώ η Κυβέρνηση δεν πήρε, κύριε Υπουργέ, κανένα αποτελεσματικό μέτρο σε ό,τι αφορά το εσωτερικό της χώρας, ο Πρωθυπουργός σπεύδει να πετάξει κυριολεκτικά την μπάλα στην εξέδρα. Δηλαδή σπεύδει να σηματοδοτήσει ότι το πρόβλημα δεν αφορά το εσωτερικό της χώρας, αλλά προέρχεται από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Έρχεται από το εξωτερικό το πρόβλημα της αισχροκέρδειας και της ακρίβειας. Ζητάει από όλους να αναλάβουν τις ευθύνες του, ενώ οι ίδιος δεν έχει αναλάβει τις δικές του, ειδικότερα σε ζητήματα που θα μπορούσε και θα έπρεπε να αναλάβει, αρχής γενομένης από τη μείωση των τιμολογίων των Δ.Ε.Κ.Ο.
Όμως και με την προσφυγή που κάνει δεν μας λέει τι ακριβώς ζητάει. Κάνει αυτή την κίνηση πολιτικού εντυπωσιασμού, χωρίς από την άλλη πλευρά να κάνει γνωστό τι θέλει. Υπάρχει κάποια διεκδίκηση; Υπάρχει κάτι;
Ο Πρόεδρος της Γαλλίας, γνωρίζετε πολύ καλά, ζήτησε κάτι πολύ συγκεκριμένο, δηλαδή τη μείωση του ΦΠΑ. Υπάρχει κάποιο ανάλογο, αντίστοιχο αίτημα από την πλευρά του Έλληνα Πρωθυπουργού;
Ακούσαμε για τις ισχυρές, εξωτερικές πληθωριστικές πιέσεις, από τον εισαγόμενο πληθωρισμό. Σήμερα, το ΒΗΜΑ έχει μια αποκάλυψη και δεν άκουσα, ενώ προκληθήκατε, να τη σχολιάσετε. Λέγει, ότι το 2006 η τιμή του βαρελιού του αργού πετρελαίου ήταν 52,99 ευρώ. Το 2007, ένα χρόνο μετά, και μετά την υποτίμηση του δολαρίου και την ανατίμηση του ευρώ, η τιμή του βαρελιού του αργού πετρελαίου είναι 49,66 ευρώ. Τί σημαίνει αυτό;
Ένα επίσης ζήτημα για το οποίο προκληθήκαμε αφορά το δημόσιο χρέος της χώρας. Είπατε, κύριε Υφυπουργέ, ότι η χώρα σταμάτησε να δανείζεται. Τα στοιχεία που έθεσα εγώ στη διάθεση του Εθνικού Κοινοβουλίου ήταν ότι το δημόσιο χρέος της χώρας αυξάνεται κάθε χρόνο σε μέσα επίπεδα κατά 13.000.000.000 ευρώ. Στο διάστημα 2003-2007 έχουμε μία αύξηση της τάξης των 68.000.000.000 ευρώ. Εσείς τι μας λέτε τώρα; Ότι θα σταματήσουμε, δεσμεύεστε δηλαδή, ότι από εδώ και πέρα θα σταματήσει αυτή η αύξηση του δημόσιου χρέους; Αν το καταθέτετε αυτό και εάν λέτε ότι δεν θα έχουμε από εδώ και πέρα αύξηση του δημόσιου χρέους, ευχαρίστως να το ακούσουμε. Θα είναι μια ανακούφιση, να το καταγράψουμε και να το παρακολουθήσουμε, να δούμε εάν πράγματι θα συμβεί κάτι τέτοιο στο επόμενο χρονικό διάστημα.
Τώρα στις τροπολογίες. Σε ότι αφορά την εκπρόθεσμη τροπολογία την οποία καταθέσατε, είχαμε αναφερθεί και εμείς και ο ΣΥΡΙΖΑ γύρω από αυτό το θέμα. Είναι ένα δίκαιο αίτημα, το έχετε υποσχεθεί και έχετε δεσμευθεί. Έρχεται εκπρόθεσμα. Από την πλευρά μας γίνεται αποδεκτό, αλλά με την έκκληση να δείτε και τα υπόλοιπα συνολικότερα προβλήματα που αντιμετωπίζει σήμερα το ΕΚΑΒ, πέρα από την αντιμετώπιση αυτού του συνταξιοδοτικού προβλήματος των γιατρών και των εναερίων διασωστών. Ξέρετε ότι το ΕΚΑΒ παίζει νευραλγικό ρόλο και αντιμετωπίζει σήμερα τεράστια προβλήματα.
Σε ότι αφορά την άλλη τροπολογία, την οποία έφερε ο κ. Μπέζας. Εγώ, τόνισα και στην τοποθέτησή μου ότι αυτή η τροπολογία δεν είναι ούτε καν ασπιρίνη. Δεν είναι αρνητική. Και νομίζω ότι πρέπει να την ψηφίσουμε και θα την ψηφίσουμε. Όμως, δεν θα λύσει το πρόβλημα. Θέλω να το τονίσω αυτό. Θα πρέπει να δούμε συνολικά την αλλαγή του τρόπου διακίνησης των αγροτικών προϊόντων. Είναι ανάγκη να ανοίξει ένας ουσιαστικός διάλογος με τους αγρότες. Η κ. Κατσέλη, έκανε μια πολύ συγκεκριμένη πρόταση, όπως επίσης και για το μεγάλο θέμα που έχει σχέση με το μητρώο εμπόρων διακίνησης αγροτικών προϊόντων που σήμερα δεν υπάρχει. Να το ψηφίσουμε αλλά ξαναλέω ότι δεν έχουμε καμιά αυταπάτη ότι πρόκειται να λύσει το πρόβλημα.
Δεν έχουμε πάρει απάντηση για την τροπολογία που εμείς καταθέσαμε και ήταν εμπρόθεσμη. Συγκεκριμένα, για την τροπολογία κύριε Υπουργέ, που αφορά στο Υπουργείο Παιδείας, για το προσωπικό της Γενικής Γραμματείας Εκπαίδευσης Ενηλίκων και της Γενικής Γραμματείας Νέας Γενιάς που για λόγους ίσης μεταχείρισης θα έπρεπε η Κυβέρνηση να την κάνει αποδεκτή. Είναι δύο κρίσιμες και νευραλγικές διευθύνσεις στο Υπουργείο Παιδείας.
Τέλος, συμφωνούμε και στηρίζουμε την τροπολογία της κυρίας Δαμανάκη.
Σας ευχαριστώ