Δημήτρης Κουσελάς Δημήτρης Κουσελάς

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Άρθρα / Ομιλίες / Συνεντεύξεις

ΘΕΜΑ [Ομιλία] Ομιλία του Βουλευτή Μεσσηνίας του ΠΑΣΟΚ κ. Δημήτρη Κουσελά κατά τη συζήτηση, στη Διαρκή Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής, του Προσχεδίου Προϋπολογισμού έτους 2010.
ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ 12/11/2009

Ομιλία του Βουλευτή Μεσσηνίας του ΠΑΣΟΚ κ. Δημήτρη Κουσελά κατά τη συζήτηση, στη Διαρκή Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής, του Προσχεδίου Προϋπολογισμού έτους 2010.

 

Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε. Εύχομαι σε σάς και στο Προεδρείο καλή επιτυχία, όπως και στην Κυβέρνηση, στο δύσκολο έργο που έχει αναλάβει.

Αγαπητοί  συνάδελφοι, ο Προϋπολογισμός του 2010, όπως προδιαγράφεται ασφαλώς δεν είναι ο προϋπολογισμός των επιθυμιών μας. Είναι, όμως, ο προϋπολογισμός των δυνατοτήτων του σήμερα. Επιχειρεί, όπως άλλωστε παραδέχθηκε και πρόσφατα ο Υπουργός, τον τετραγωνισμό του κύκλου.

Βάζει, θα  έλεγα,  ένα μεγάλο, ένα εθνικό στοίχημα, να ανατρέψει χρόνιες κακοδαιμονίες, να πει τα πράγματα με το όνομά τους. Δεν εξωραΐζει την πραγματικότητα. Θέτει στόχους εφικτούς, αλλά δύσκολους και λογαριάζει όσο καλύτερα γίνεται από πού θα βρει αυτό που δίνει - και αυτό είναι πολύ σημαντικό.

Είναι, βέβαια, ένας μεταβατικός προϋπολογισμός, που εκ των πραγμάτων διαμορφώθηκε σε ελάχιστο χρόνο και με  μεγάλο κομμάτι των εσόδων και των εξόδων να επηρεάζεται από πολιτικές και ρυθμίσεις της απελθούσας Κυβέρνησης. Ρυθμίσεις σχετιζόμενες με τη δημοσιονομική διαχείριση  που ακολουθήθηκε τα τελευταία χρόνια. Μία δημοσιονομική διαχείριση που, όπως υποστήριξαν και άλλοι συνάδελφοι, απέτυχε παταγωδώς.

Η κρίση, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι και η ένταξη της χώρας μας δύο φορές στην επιτήρηση φέρει φαρδιά πλατιά την υπογραφή της Νέας Δημοκρατίας. Αυτό δεν το λέμε εμείς, το λέει η Τράπεζα της Ελλάδος, η οποία όπως γνωρίζετε είναι ανεξάρτητος θεσμός.

Άλλωστε, ο Υπουργός ήδη σημείωσε ότι οι Εκθέσεις της Τράπεζας της Ελλάδος, κύριε Λέγκα, ήταν από τον Ιούνιο εξαιρετικά δυσμενείς για την έκβαση του δημοσιονομικού ελλείμματος. Το αναφέρει το Ελεγκτικό Συνέδριο και θα σας παρακαλέσω να μπείτε στον κόπο να διαβάσετε την Έκθεσή του, για  τη διόγκωση των ανείσπρακτων εσόδων, που το 2003 ήταν 11,5 δισ. ευρώ και το 2007 έφτασαν τα 31,4 δισ. ευρώ. Αναφέρομαι στα ανείσπρακτα έσοδα και  στην κατάρρευση συνολικότερα των εσόδων, που είχαν ως συνέπεια την αύξηση του δανεισμού, την κατακόρυφη αύξηση του δημόσιου χρέους.

Η απελθούσα κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, «έριξε το καράβι στην ξέρα», το εγκατέλειψε και στη συνέχεια έρχεται και μας ζητάει και τα ρέστα!  

Αυτό το λέω γιατί άκουσα την κριτική που ασκήθηκε πριν από λίγο, ότι δήθεν ευθυνόμαστε εμείς για τη μη συγκέντρωση εσόδων. Ο προηγούμενος συνάδελφος άσκησε κριτική ότι καταργήσαμε στην πράξη το  νόμο για την φορολογία των σκαφών αναψυχής κ.λπ. Ένα νόμο, που είναι κυριολεκτικά  ανεφάρμοστος, αφού κανείς δεν μπορεί να ξεκαθαρίσει, με το «αλαλούμ» που υπάρχει, ποια είναι τα επαγγελματικά και ποια τα σκάφη αναψυχής!

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, οι μεγάλες διαρθρωτικές ανατροπές στον τρόπο κατάρτισης του Προϋπολογισμού και στην διάρθρωση των εσόδων του έπονται. Αρκετές από αυτές θα τις δούμε να ενσωματώνονται στο Πρόγραμμα Σταθεροποίησης και Ανάπτυξης και άλλες στο φορολογικό νομοσχέδιο, που θα κάνει πράξη την εισοδηματική αναδιανομή.

Αν και μεταβατικός, ο Προϋπολογισμός έχει ήδη ένα διαφορετικό, ένα προοδευτικό στίγμα. Υλοποιεί βασικές προεκλογικές μας δεσμεύσεις. Για τον πρώτο χρόνο δίνει ανάσα στους οικονομικά ασθενέστερους, στην προοπτική βέβαια μιας πιο μόνιμης αναδιανομής του εισοδήματος. Βελτιώνει βασικά δημόσια αγαθά, όπως την παιδεία και την υγεία. Νοικοκυρεύει συνολικότερα τη δημοσιονομική διαχείριση και ταυτόχρονα προδιαγράφει, με σημαντικά αυξημένες δημόσιες επενδύσεις, τις αναπτυξιακές προτεραιότητες της χώρας.

Αυτές μας οι δεσμεύσεις δεν είναι διαπραγματεύσιμες, ιδιαίτερα με εκείνους (συμπεριλαμβανομένης και της Κομισιόν) που θα ήθελαν να τις αθετήσουμε ή που πίστευαν ότι θα έπρεπε να προτιμήσουμε να στραγγίξουμε από κάθε πόρο την οικονομία, υποθηκεύοντας για χρόνια την ανάπτυξη, προς χάριν μιας ταχύτερης, μιας πιο θεαματικής στους αριθμούς δημοσιονομικής προσαρμογής.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, οι «θεραπείες σοκ» είναι για τους αριθμούς, όχι για τους ανθρώπους, όχι για τις οικονομίες και τους θεσμούς και μάλιστα σε συνθήκες κρίσης!

Στόχος μας είναι να απογοητεύσουμε όσους πιστεύουν πως θα αποτύχουμε. Δεν είμαστε, όμως, εκτός τόπου και χρόνου. Γνωρίζουμε τις δυσκολίες, ξέρουμε τους περιορισμούς και τα όρια που υπάρχουν. Δεν χαϊδεύουμε αυτιά, δεν λειτουργούμε στην λογική «πάρε κόσμε» προβάλλοντας ανεύθυνα ευκολόγια. Δεν παίζουμε την «κολοκυθιά» με τους δημόσιους πόρους, εμπορευόμενοι τις αγωνίες και τις ελπίδες των πολιτών, ούτε περιμένουμε να ...καταρρεύσει ο καπιταλισμός για να δουν οι πολίτες άσπρη μέρα σε κάποιο ιδεατό παράδεισο αφθονίας, όπου πιθανώς θα... φύτρωναν άμεσα και ανέξοδα πόροι, ώστε να καλύπτουμε πλήρως όλες τις διεκδικήσεις και όλες τις ανάγκες με δημόσιο χρήμα.

Ξέρουμε καλά πως πίσω από κάθε ευρώ που προσθέτουμε, πίσω από κάθε ευρώ που αφαιρούμε, υπάρχουν άνθρωποι με τις ανάγκες τους, τα συμφέροντα, τις προσδοκίες τους.

Υπάρχουν ολόκληρες περιοχές της Περιφέρειας που το μέλλον τους κρίνεται από αυξομειώσεις κρίσιμων κονδυλίων. Όμως, υπάρχουν και ατελείωτες λίστες επιθυμιών ομάδων και φορέων, που ενώ ζητούν τα πάντα από το Κράτος, δεν προτίθεται να εισφέρουν κανονικά το μερίδιό τους  σ’ αυτό!

Χωρίς υπερβολές, είναι πολλά τα θετικά σημεία αυτού του Προϋπολογισμού. Αποτελεί το πρώτο βήμα μιας ουσιαστικής αλλαγής στη φιλοσοφία από ποιους τα παίρνουμε, πώς τα αξιοποιούμε και σε ποιους τα δίνουμε. Φιλοσοφία που θα τη δούμε, όπως είπα και πριν, και στο Πρόγραμμα Σταθεροποίησης και Ανάπτυξης και στο φορολογικό νομοσχέδιο.

Ως προς τα έσοδα, έχουμε αξιοσημείωτη μεταφορά των φορολογικών βαρών στους έχοντες και κατέχοντες. Ως προς τις δαπάνες, έχουμε την πρώτη προσπάθεια νοικοκυρέματος, εξορθολογισμού και, παράλληλα, σημαντικής ανακατανομής τους, ώστε να υπηρετούν τη φιλοσοφία και τις προτεραιότητες που προεκλογικά είχαμε θέσει.

Είναι θετικό που οι επενδυτικές δαπάνες αυξάνουν στο 4,2% του ΑΕΠ, και μάλιστα, σε ύψος ρεκόρ 10,3 δις ευρώ σε σύγκριση με  το 3,2% που ήταν το 2009. Είναι θετική η αύξηση της επιστροφής του Φ.Π.Α. στους αγρότες που ανέρχεται συνολικά σε 150 εκατ. ευρώ. Είναι θετικό το 1 δις ευρώ επιπλέον για την παιδεία, σύμφωνα με την προεκλογική μας δέσμευση, αρκεί να αξιοποιηθεί κατάλληλα και στοχευμένα.

Είναι θετική η χορήγηση της έκτακτης ενίσχυσης, όπως υποσχεθήκαμε, αλλά και η αύξηση του επιδόματος ανεργίας και των δαπανών για την υγεία. Είναι θετικό που, αντίθετα με τις εντυπώσεις που δημιουργούνται, αρχίζει να βελτιώνεται η σχέση άμεσων – έμμεσων φόρων σε βάρος των τελευταίων, που όπως γνωρίζουμε, είναι οι πλέον άδικοι.

Κύριε Υπουργέ, υπάρχουν ωστόσο και κάποια σημεία, που θα πρέπει να τα προσέξετε, εντός των όποιων περιθωρίων υπάρχουν για τη βελτίωση αυτού του μεταβατικού προϋπολογισμού. Χρειάζεται ιδιαίτερο βάρος στον αγροτικό τομέα, δηλαδή  στις επιδοτήσεις στη γεωργία, γιατί η γεωργία και ο αγροτικός κόσμος περνούν σήμερα διπλή κρίση. Χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή και για τους δικαιούχους του ΕΚΑΣ και για εκείνους που το χάνουν, επειδή δεν υπάρχουν ενδιάμεσα κλιμάκια. Επίσης, προσοχή χρειάζεται στη χρηματοδότηση των Ταμείων Κοινωνικής Ασφάλισης και ιδιαίτερα του ΟΑΕΕ, παράλληλα  με την αναγκαία αντιμετώπιση του μεγάλου ασφαλιστικού προβλήματος, γιατί ως προς το Ασφαλιστικό έχουμε φθάσει στο «έτος μηδέν». Είναι μια βόμβα που απειλεί να σκάσει στα χέρια μας.

Κυρία Πρόεδρε, κλείνοντας σημειώνω ότι αυτός ο προϋπολογισμός είναι  ειλικρινής, αναπτυξιακός και αναδιανεμητικός, λαμβάνει υπόψη τις πραγματικές δυνατότητες της χώρας και βάζει τα θεμέλια για την αναγκαία υπέρβαση των κακοδαιμονιών του παρελθόντος. Βάζει τα θεμέλια ώστε η χώρα μας να μπει επιτέλους στο δρόμο της ανάπτυξης, παράλληλα με τη δημοσιονομική της εξυγίανση. Είναι ένα πρώτο κρίσιμο βήμα, ένα κρίσιμο στοίχημα που δεν έχουμε το δικαίωμα να χάσουμε.