Δημήτρης Κουσελάς Δημήτρης Κουσελάς

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Άρθρα / Ομιλίες / Συνεντεύξεις

ΘΕΜΑ [Ομιλία] ΣΥΖΗΤΗΣΗ & ΕΓΚΡΙΣΗ ΤΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΠΛΑΙΣΙΟΥ ΧΩΡΟΤΑΞΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ & ΑΕΙΦΟΡΟΥ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ 23/6/2008

 Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, το Εθνικό Χωροταξικό Σχέδιο είναι ένα πολύ σημαντικό εργαλείο για την ανάπτυξη της χώρας μας και ιδιαίτερα της περιφέρειας. Ως εκ τούτου θα έπρεπε να συγκεντρώνει τη μεγαλύτερη δυνατή συναίνεση και αποδοχή.

Όμως, κύριε Υπουργέ, παρ’ όλα όσα είπατε, εσείς ως Κυβέρνηση με τις επιλογές που κάνατε, με τους χειρισμούς και τις διαδικασίες που ακολουθήσατε, καταφέρατε να στρέψετε ενάντια σε αυτό το Σχέδιο το σύνολο των επιστημονικών, των περιβαντολλογικών και των λοιπών φορέων και οργανώσεων. Και μη μας λέτε, πού ήταν τα πολιτικά κόμματα πέρυσι το καλοκαίρι, όταν γίνονταν διάλογος, γιατί εσείς δεν μπήκατε στον κόπο, όπως εμείς με συνέπεια κάναμε, στη συζήτηση που είχατε με το Εθνικό Συμβούλιο Χωροταξικού Σχεδιασμού να καλέσετε τα πολιτικά κόμματα και να ακούσετε τις απόψεις τους. Αυτό δεν το κάνατε. Εμείς το είχαμε κάνει. Η κα. Έλσα Παπαδημητρίου, ο κ. Παπαδημητρίου και άλλοι συνάδελφοι εκείνη την περίοδο που συνεδρίαζε το Εθνικό Συμβούλιο Χωροταξικής Πολιτικής εκαλούντο με συνέπεια.
Είναι χαρακτηριστικό, όμως, ότι πέρα από τους φορείς τους οποίους ανέφερα, κορυφαία στελέχη σας, όπως είναι ο κ. Δήμας, ο κ. Τατούλης διαφωνούν με σημαντικές πλευρές του συγκεκριμένου σχεδίου. Και όλες αυτές οι διαφωνίες, κατά τη γνώμη μου, δεν είναι τυχαίες. Δεν έπιασε όλους αυτούς τους φορείς ξαφνικά κάποιο αντιπολιτευτικό μένος. Οι αντιρρήσεις που υπάρχουν είναι σημαντικές, γιατί είναι σημαντικό και το Σχέδιο, έχουν άμεση σχέση με τη φιλοσοφία και την κατεύθυνση του Εθνικού Χωροταξικού Σχεδιασμού που εσείς προτείνετε. Έχουν άμεση σχέση με τις επιλογές που κάνετε μέσα από το Εθνικό Χωροταξικό, γιατί είναι μια φιλοσοφία και ένα μοντέλο που θα έλεγα ότι έρχονται από το παρελθόν. Η πρόταση που κάνετε μας παραπέμπει ουσιαστικά στη δεκαετία του 1970, στη δεκαετία της γνωστής τσιμεντοποίησης. Είναι μία φιλοσοφία η οποία αναπαράγει τον άναρχο τρόπο δόμησης των μητροπολιτικών κέντρων. Δηλαδή, αυτό που θα γίνει το επόμενο χρονικό διάστημα είναι η περιφέρεια να γεμίσει με μικρές «Αθήνες» σε βάρος της ισόρροπης ανάπτυξής της, μιας ανάπτυξης που θέλουμε να είναι ήπια, ποιοτική ανάπτυξη, μιας ανάπτυξης που πρέπει να αξιοποιεί το περιβάλλον σαν ένα σημαντικό επενδυτικό πόρο.
Από την άλλη πλευρά δεν ρυθμίζει την εκτός σχεδίου δόμηση και αυτά που περιέχει σχετικά με το ζήτημα αυτό είναι ευχολόγια και μόνο. Προσαρμόζει –το τόνισαν και άλλοι συνάδελφοι που μίλησαν πριν από μένα- τους άξονες ανάπτυξης αποκλειστικά και μόνο γύρω από τους μεγάλους οδικούς άξονες. Έχω ακούσει πολλές φορές εσάς τον ίδιο να μιλάτε για τους «Δρόμους της Ανάπτυξης» εννοώντας τους μεγάλους οδικούς άξονες που κατασκευάστηκαν ή κατασκευάζονται. Αγνοείτε όμως προκλητικά το σιδηρόδρομο, ο οποίος εμφανίζεται ως ο «φτωχός συγγενής», όπως και τις συνδυασμένες μεταφορές.
Τέλος, το Εθνικό Χωροταξικό στρώνει το χαλί, θα έλεγα, για το Ειδικό Χωροταξικό του τουρισμού, μέσα από το οποίο, απ’ ό,τι φαίνεται, σχεδιάζετε να παραδώσετε τις όμορφες ακτές μας, και ιδιαίτερα τις νησιωτικές ακτές, στα μεγάλα κατασκευαστικά συμφέροντα.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, πέρα από τη γενική κριτική που μπορούμε να κάνουμε στο Εθνικό Χωροταξικό, θέλω να αναφερθώ ειδικότερα στην Πελοπόννησο, την περιφέρεια από την οποία προέρχομαι.
Το σχέδιο αυτό δεν εξασφαλίζει την ισόρροπη ανάπτυξη των νομών της Πελοποννήσου, αλλά διευρύνει τις ήδη υφιστάμενες αναπτυξιακές ανισότητες μεταξύ των νομών και δημιουργεί ελλείμματα σε ό,τι αφορά τις προοπτικές της παραπέρα ανάπτυξης του κάθε νομού. Το προτεινόμενο δίπολο Τρίπολης-Καλαμάτας, κύριε Υπουργέ, μπορεί να λειτουργήσει μόνον εάν η Πελοπόννησος εξακολουθήσει να παραμένει διαιρεμένη, όπως διαιωνίζεται αυτή η διαίρεσή της - και έχουμε κι εμείς ευθύνες- μέχρι σήμερα. Όμως η Πελοπόννησος -και το γνωρίζουν όλοι σ’ αυτή την Αίθουσα- είναι μια ενιαία αναπτυξιακά περιοχή, είναι μια ενιαία γεωγραφική, πολιτιστική και ιστορική ενότητα και δεν πρέπει ότι έχει γίνει σε βάρος της να συνεχιστεί.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, θέλω να θέσω υπόψη σας ότι στην αρχική μελέτη για τον εθνικό χωροταξικό σχεδιασμό η Καλαμάτα -και δικαίως- είχε ενταχθεί στους εθνικούς πόλους ανάπτυξης –και γνωρίζετε ότι υπάρχει τεράστια διαφορά μεταξύ των εθνικών και των δευτερευόντων πόλων ανάπτυξης- κι αυτό ήταν κάτι εύλογο, με βάση και την ιδιαίτερη γεωγραφική της θέση και τα μεγάλα συγκριτικά πλεονεκτήματα και τους αναπτυξιακούς πόρους που διαθέτει, αλλά και τον ιστορικό ρόλο της. Η Καλαμάτα αποτελεί μια σημαντική, θα έλεγα, πύλη στον αναπτυξιακό άξονα Αδριατικής – Ιονίου - Μέσης Ανατολής και μ’ αυτή τη διάσταση είχε οριστεί από την αρχική μελέτη ως «εθνικός πόλος». Όμως εσείς την εξαιρέσατε. Την κατατάξατε στους δευτερεύοντες πόλους και μιλάτε για δίπολο Τρίπολης-Καλαμάτας. Και αυτό, απ’ ό,τι φαίνεται, δεν έγινε εκ παραδρομής. Το κάνατε συνειδητά.
Και το κάνατε την ίδια στιγμή που υπάρχει αθέτηση μιας σειράς ζητημάτων που αποτελούσαν υποσχέσεις και δεσμεύσεις της Κυβέρνησης για τη Μεσσηνία. Αναφέρομαι στη μη δημιουργία του εμπορευματικού κέντρου στο Μελιγαλά, για το οποίο δεν γίνεται λόγος ούτε μέσα από το σχέδιο, στην υπαναχώρηση της Κυβέρνησης για την επέκταση του αγωγού φυσικού αερίου στην Καλαμάτα, μια δέσμευση που και εγγράφως είχε αναλάβει ο κ. Σιούφας. Αγαπητοί συνάδελφοι, αναφέρομαι στην πρόσφατη  επίσκεψη που έκανα στον κ. Φώλια, όπου με ενημέρωσε ότι, με βάση τα ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια, η πρόταση που κάνει η ΔΕΠΑ είναι ο αγωγός να σταματήσει στη Μεγαλόπολη και να μην προχωρήσει πιο κάτω.
Αναφέρομαι επίσης στην εγκατάλειψη της αναβάθμισης του Διεθνούς Αεροδρομίου και του Λιμανιού της Καλαμάτας, στις αδικαιολόγητες καθυστερήσεις σε ό,τι αφορά την αποκατάσταση του πεσμένου τμήματος του εθνικού δρόμου Τρίπολης-Καλαμάτας στο σημείο της Τσακώνας, στην καθυστέρηση της παράδοσης της Σήραγγας Ραψομμάτη και των προσβάσεων ένθεν και ένθεν και στις εγκληματικές, κυριολεκτικά, καθυστερήσεις που αφορούν στον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικού δικτύου Τρίπολης-Καλαμάτας που εδώ και πέντε χρόνια δεν ολοκληρώνεται, καθώς και στην παραπομπή στις καλένδες του Ιόνιου σιδηροδρομικού άξονα.
Δεν θέλω να αναφερθώ σε άλλα ζητήματα. Αναφέρομαι σε αυτά που έχουν σχέση με το Εθνικό Χωροταξικό. Διότι, υπάρχει και το Τ.Ε.Ι., υπάρχουν και μια σειρά από άλλα ζητήματα.
Όλα αυτά προδιαγράφουν μια ιδιαίτερη, αρνητική εξέλιξη για την Μεσσηνία και τις προοπτικές ανάπτυξής της. Θα έλεγα ότι πιστοποιούν με τον πλέον αρνητικό τρόπο την εξαπάτηση του Μεσσηνιακού λαού, σε ό,τι αφορά τις δεσμεύσεις που ο ίδιος ο Πρωθυπουργός είχε αναλάβει, όταν τον Φλεβάρη του 2004 επισκέφθηκε το Νομό μας.
Στο σημείο αυτό -και κλείνω, κύριε Πρόεδρε- θέλω να καταθέσω το ομόφωνο ψήφισμα της Τοπικής Ένωσης Δήμων και Κοινοτήτων, ένα ψήφισμα με βάση το οποίο η Τοπική Ένωση και όλοι οι φορείς της Μεσσηνίας αξιώνουν το χαρακτηρισμό της Καλαμάτας ως εθνικού πόλου ανάπτυξης, καθώς και άλλα εννέα σημεία–προτάσεις, για να συμπεριληφθούν στον Εθνικό Χωροταξικό Σχεδιασμό.
Θέλω να σημειώσω ότι το καταθέτω και το προσυπογράφω, γιατί είναι μια δίκαιη απαίτηση όλων των φορέων και της Τοπικής Ένωσης Δήμων και Κοινοτήτων.
Είναι φανερό, λοιπόν, με αυτά που είπα ότι το Εθνικό Χωροταξικό Σχέδιο δεν αποτελεί μεταρρύθμιση, ούτε πρωτόγνωρη ούτε μείζονα, γιατί δεν ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις των πολιτών, δεν ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις της περιφέρειας, δεν ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις της χώρας. Και γι’ αυτό ζητάμε την απόσυρσή του.
 
Σας ευχαριστώ πολύ.