Δημήτρης Κουσελάς Δημήτρης Κουσελάς

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Άρθρα / Ομιλίες / Συνεντεύξεις

ΘΕΜΑ [Συνέντευξη] ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΟΥ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΗΣ ΟΤΟΕ ΔΗΜΗΤΡΗ ΚΟΥΣΕΛΑ στην Εφημερίδα «ΑΠΟΗΧΟΣ» Μεσσηνίας
ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ 17/7/2002

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΟΥ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΗΣ ΟΤΟΕ
ΔΗΜΗΤΡΗ ΚΟΥΣΕΛΑ
στην Εφημερίδα «ΑΠΟΗΧΟΣ» Μεσσηνίας

17-7-2002

ΕΡ. : Κύριε Πρόεδρε, κατά το τελευταίο δεκαήμερο του Μαΐου, αποστείλατε επιστολή στον Υπουργό Γεωργίας, κ. Γ. Δρυ, σχετικά με τα οπωροκηπευτικά της Τριφυλίας και το γενικότερο πρόβλημα παραγωγής και διάθεσης των προϊόντων αυτών.

Είσαστε υπέρμαχος μιας συγκροτημένης πολιτικής για την αντιμετώπιση του προβλήματος ;

ΑΠ. : Ασφαλώς ναι, γιατί τα προβλήματα παραγωγής και διάθεσης είναι μεγάλα. Ο μικρός κατά κεφαλήν καλλιεργούμενος κλήρος, οι υψηλές τιμές φυτοφαρμάκων, λιπασμάτων, μηχανημάτων κλπ., καθώς και η έλλειψη οργάνωσης της παραγωγής έχουν ως αποτέλεσμα τη διαμόρφωση υψηλού καλλιεργητικού κόστους. Το γεγονός αυτό σε συνδυασμό με την απουσία οποιασδήποτε οργάνωσης στην εμπορία και διακίνηση των κηπευτικών προϊόντων έχει καταστροφικά αποτελέσματα για το εισόδημα των αγροτών, σε βαθμό που, ορισμένες φορές, ακόμη και η συλλογή των προϊόντων τους να καθίσταται ασύμφορη.

Εάν στα παραπάνω προβλήματα προσθέσει κανείς την κατάργηση των δασμολογικών επιβαρύνσεων για τα εισαγόμενα προϊόντα, καθώς και την έλλειψη της δυνατότητας διαμόρφωσης τιμών ασφαλείας από την πλευρά του κράτους, γίνεται εμφανές, ότι το πρόβλημα παίρνει εκρηκτικές διαστάσεις. Αυτή η κατάσταση, που είναι ιδιαίτερα αρνητική και επιβαρυντική για τους παραγωγούς, επιβάλλει την αναζήτηση ευθυνών από την πλευρά όλων :

Α. Από το κράτος, που πρέπει :

  • Να δημιουργήσει κίνητρα, όρους και προϋποθέσεις, για να λειτουργήσει επιτέλους ο θεσμός των ομάδων παραγωγών.

  • Να προχωρήσει με τις αρμόδιες υπηρεσίες του σε αυστηρούς ελέγχους σε όλο το κύκλωμα εμπορίας και διακίνησης κηπευτικών και να επιβληθούν αυστηρές κυρώσεις στους παραβάτες, ώστε να πάψει να εμφανίζεται το φαινόμενο οι παραγωγοί να είναι σε απόγνωση για τις χαμηλές τιμές και οι καταναλωτές να πληρώνουν πανάκριβα τα αγροτικά προϊόντα.

  • Να εξασφαλίσει πιστώσεις από το Γ’ ΚΠΣ και άλλα κοινοτικά προγράμματα για έργα υποδομής στην άρδευση, για τον τεχνολογικό εξοπλισμό και για τον εκσυγχρονισμό των γεωργικών εκμεταλλεύσεων.

Β. Από τη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση και την Ένωση Γεωργικών Συνεταιρισμών, που επιβάλλεται να :

  • Προχωρήσουν στην ολόπλευρη ενημέρωση όλων των παραγωγών για τις συνθήκες που διαμορφώνονται στις ευρωπαϊκές και τις ελληνικές αγορές, σχετικά με την πώληση των προϊόντων τους.

  • Να μεριμνήσουν για τη διενέργεια εκπαιδευτικών σεμιναρίων για όλο το φάσμα της παραγωγικής διαδικασίας.

  • Να υποκινήσουν και να οργανώσουν τους παραγωγούς κατά ομάδες, με βάση τα παραγόμενα προϊόντα.

  • Να βοηθήσουν αποτελεσματικά, ώστε να προχωρήσει η πιστοποίηση της παραγωγής και η δημιουργία επώνυμων και ασφαλών προϊόντων.

Γ. Από τους ίδιους τους παραγωγούς, που πρέπει να κατανοήσουν,

  •  Ότι οι συνθήκες σήμερα έχουν αλλάξει ριζικά.

  •  Ότι ο ανταγωνισμός θα γίνεται συνέχεια πιο έντονος.

  •  Ότι δεν φτάνει μόνο να καλλιεργείς, αλλά πρέπει και να μεριμνάς για το πώς τα προϊόντα σου θα μπουν στα ράφια των Super Markets, με τους καλύτερους δυνατούς όρους για τον παραγωγό και για τον καταναλωτή (ποιότητα, αξιοπιστία, τιμή).

  •  Ότι χωρίς αποτελεσματική οργάνωση στην παραγωγή, την εμπορία και τη διακίνηση των προϊόντων, δεν υπάρχει διέξοδος.

Αυτά τόνισα με την επιστολή μου στον Υπουργό Γεωργίας, κ. Γ. Δρυ και αυτά πιστεύω ότι πρέπει άμεσα να δρομολογηθούν, γιατί οι καιροί είναι δύσκολοι και απαιτητικοί για όλους μας.

ΕΡ. : Κύριε Πρόεδρε, είσαστε μέλος της Κεντρικής Επιτροπής του ΠΑΣΟΚ. Το τελευταίο διάστημα πολλές δημοσκοπήσεις ήθελαν το ΠΑΣΟΚ να υπολείπεται από τη Ν. Δημοκρατία κατά 9,5% και τον κύριο Καραμανλή να προηγείται του κ. Σημίτη, ως καταλληλότερος για Πρωθυπουργός.

Πως αντιμετωπίζετε από την πλευρά σας αυτές τις δημοσκοπήσεις;

ΑΠ. : Οι δημοσκοπήσεις δείχνουν πάντα τις τάσεις του εκλογικού σώματος τη δοσμένη στιγμή. Η βαρύτητα δίνεται συνήθως στα στοιχεία που και σεις αναφέρεστε. Όμως, αποσιωπάται το μεγάλο ποσοστό των αναποφάσιστων, που είναι εκείνο που κάθε φορά δίνει την εκλογική νίκη.

Είναι γεγονός, ότι υπάρχει ένα βαρύ κλίμα. Ότι το κλίμα αυτό είναι σε αναντιστοιχία με τα βήματα προόδου, που έχει κάνει η χώρα μας τα τελευταία χρόνια και με τις προοπτικές που υπάρχουν.

Όμως αυτό δεν είναι αποτέλεσμα μιας λαθεμένης στρατηγικής σε κεντρικό επίπεδο, αλλά:

  • Της ασάφειας και της σύγχυσης σχετικά με το περιεχόμενο της πραγματικής σύγκλισης και ορισμένων στόχων μας.

  • Του ύφους και των συμπεριφορών κεντρικών, αλλά και περιφερειακών στελεχών της Κυβέρνησης και του ΠΑΣΟΚ

  • Της άκριτης υιοθέτησης προσωπικών στρατηγικών από κεντρικά πολιτικά στελέχη.

  • Της έλλειψης ενημέρωσης, αλλά και αποτελεσματικότητας στην πολιτική της κυβέρνησης σε ορισμένους τομείς, όπως ο αγροτικός.

  • Της σημαντικής καθυστέρησης των έργων του Γ’ ΚΠΣ με αποτέλεσμα πάνω από 20 τρις να είναι στην άκρη και η αγορά να έχει «στεγνώσει».

Με άλλα λόγια, οι παραπάνω τάσεις της κοινής γνώμης δεν αφορούν μια θετική παρουσία, εικόνα και δράση της Ν.Δ. και του αρχηγού της, αλλά αντανακλούν υπαρκτά προβλήματα του ΠΑΣΟΚ και μια δικαιολογημένα αυστηρή στάση, με την οποία το εκλογικό σώμα κρίνει και αξιολογεί το έργο της κυβέρνησης.

Η Ν.Δ. δεν κατάφερε να παρουσιάσει ούτε εναλλακτική στρατηγική για τις προκλήσεις του 21ου αιώνα, ούτε να πείσει, ότι έχει ικανά και άξια στελέχη για μια μελλοντική διακυβέρνηση.

Γι’ αυτό και πιστεύω, ότι θα ήταν λάθος από τα μέχρι στιγμής δεδομένα να βγάλουμε το συμπέρασμα, ότι το παιχνίδι έχει χαθεί, ότι η κατάσταση δεν είναι αναστρέψιμη. Αντίθετα, το ΠΑΣΟΚ έχει μπροστά του πολλές ακόμα ευκαιρίες να αναδείξει και να προωθήσει παραπέρα το θετικό του έργο και τις πολιτικές του επιλογές. Αυτές οι ευκαιρίες δεν πρέπει να χαθούν και εδώ θα κριθούν και η Κυβέρνηση και όλα του τα στελέχη.

ΕΡ. : Η Συνδιάσκεψη του ΠΑΣΟΚ συνέπεσε χρονικά με τις εξελίξεις γύρω από το καυτό ζήτημα της τρομοκρατίας. Ο κ. Σημίτης στην κοινή γνώμη πέρασε ως ο κύριος του παιχνιδιού, τόσο μέσα στο χώρο του ΠΑΣΟΚ, όσο και στο γενικότερο πολιτικό σκηνικό, όπως έχει διαμορφωθεί τώρα.

Θεωρείτε, ότι το ΠΑΣΟΚ έχει την ευκαιρία να αλλάξει το δυσμενές γι’ αυτό κλίμα των τελευταίων μηνών;

ΑΠ. : Θα συμφωνήσω μαζί σας, ότι ο Πρωθυπουργός εξακολουθεί να είναι ένα μεγάλο κεφάλαιο για το ΠΑΣΟΚ και τον τόπο. Ότι υπάρχει η δυνατότητα αναστροφής του πολιτικού κλίματος.

Οι εξελίξεις γύρω από την αντιμετώπιση της τρομοκρατίας με την υπευθυνότητα, τη μεθοδικότητα και την αποφασιστικότητα της κυβέρνησης δείχνουν ότι η προοπτική θετικών αλλαγών είναι ανοικτή.

Αρκεί να υπάρχει υπευθυνότητα και αποτελεσματικότητα. Η συνδιάσκεψη με τις τοποθετήσεις εκατοντάδων στελεχών της βάσης και του κοινωνικού χώρου του ΠΑΣΟΚ έδωσε το μήνυμα. Πρέπει όμως όλοι να το ακολουθήσουν και όλοι να αναλάβουν τις ευθύνες τους. Ο Πρόεδρος και το Ε.Γ. , η Κ.Ε., οι Βουλευτές, τα στελέχη – περιφερειακά και νομαρχιακά. Η πρώτη μάχη που είναι μπροστά μας είναι εκείνη των Νομαρχιακών και Δημοτικών Εκλογών. Το ΠΑΣΟΚ ως ο κατ’ εξοχήν χώρος που δημιούργησε, θεμελίωσε και ενεργοποίησε τους πλέον σύγχρονους θεσμούς της Αυτοδιοίκησης στη χώρα μας, που έδωσε περιεχόμενο στην αποκέντρωση και τη λαϊκή συμμετοχή δεν νομιμοποιείται να υστερεί, δεν του αρμόζει η δεύτερη θέση.

Είναι ανάγκη να δοθεί μια μεγάλη μάχη για την αυτοδιοίκηση, που, να μην το ξεχνάμε, είναι μάχη για το παρόν και το μέλλον της ανάπτυξης στην κάθε περιοχή της χώρας μας.

ΕΡ. : Το ασφαλιστικό αποτέλεσε «μήλον της Έριδος» για τις περισσότερες κοινωνικές ομάδες. Η σύγκρουση κυβέρνησης – αντιπολίτευσης ήταν σκληρή για όλα σχεδόν τα σημεία της μεταρρύθμισης. Αυτή η ασφαλιστική μεταρρύθμιση, που αποτελεί πλέον νόμο του κράτους, πιστεύετε ότι εγγυάται πραγματικά βιωσιμότητα του ασφαλιστικού μας συστήματος;

ΑΠ. : Η κυβέρνηση, μετά και την αποφασιστική στάση του συνδικαλιστικού κινήματος και των εργαζομένων, προσέγγισε με ένα τελείως διαφορετικό τρόπο και στην ουσία και στη διαδικασία το ασφαλιστικό, σε σύγκριση με την περίοδο Γιαννίτση.

Αποδέχθηκε και ενσωμάτωσε στο νέο νόμο πολλές από τις προτάσεις, που το συνδικαλιστικό κίνημα διεκδίκησε. Έτσι ο νέος νόμος είναι αναμφισβήτητα θετικός για τους ασφαλισμένους, αλλά και για την κοινωνική ασφάλιση στο σύνολό της.

Μέσα από τις διατάξεις του έγινε δυνατό :

Α. Να διασφαλιστούν κατακτήσεις χρόνων

Β. Να τροποποιηθούν θετικά πολλά σημεία του αντιασφαλιστικού νόμου Σιούφα

Γ. Να ανοίξουν νέοι δρόμοι και προοπτικές για ένα βιώσιμο, υγιές και δίκαιο ασφαλιστικό σύστημα.

Για πρώτη φορά το κράτος αναλαμβάνει δεσμευτικά τις οικονομικές του υποχρεώσεις απέναντι στην κοινωνική Ασφάλιση.

Το ύψος της χρηματοδότησης, αλλά και οι ασφαλιστικές δικλείδες που τέθηκαν από τη ΓΣΕΕ και έγιναν αποδεκτές από την Κυβέρνηση, δημιουργούν μια νέα πραγματικότητα, μια άλλη ημέρα για την κοινωνικής Ασφάλιση.

Αυτό δεν σημαίνει ότι λύθηκαν όλα τα προβλήματα, ότι πρέπει να εφησυχάσουμε. Όχι. Όσο η ανάπτυξη και οι οικονομικές εξελίξεις γίνονται πιο θετικές, εμείς πρέπει να ενισχύουμε ακόμη περισσότερο την κοινωνική ασφάλιση, να βελτιώσουμε τις εγγυήσεις, τις παροχές, αλλά και τη βιωσιμότητα του συστήματος, κάτι που αποτελεί χρέος όλων μας απέναντι και στο σημερινό και στο μελλοντικό ασφαλισμένο.

Δυστυχώς, μπροστά στην πρόκληση ενός τόσο σημαντικού για την κοινωνία μας ζητήματος, η Ν.Δ. για άλλη μια φορά δεν στάθηκε στο ύψος των περιστάσεων. Δεν έδωσε μάχη με θέσεις και προτάσεις. Αρκέστηκε σε γενικόλογες απαξιωτικές κριτικές και σε απόρριψη, χωρίς να μπει στην ουσία του προβλήματος. Απουσίασε από την κατ’ άρθρο συζήτηση στη Βουλή. Απέφυγε να παρουσιάσει, ως όφειλε, στους εργαζόμενους και στον ελληνικό λαό τις δικές της συγκεκριμένες θέσεις. Απέφυγε έτσι να αναλάβει και οποιαδήποτε δέσμευση. Όμως, οι εργαζόμενοι, οι έλληνες πολίτες έχουν και μνήμη και κρίση…Και πιστεύω, ότι όλοι κρινόμαστε, Κυβέρνηση, Αντιπολίτευση, συνδικαλιστικό κίνημα από τις συγκεκριμένες απαντήσεις μας στα προβλήματα. Όχι από τη στείρα άρνηση, τις γενικόλογες υποσχέσεις, τη βολική απραξία ή, ακόμα χειρότερα, την αποχή μας. Ο νοών, λοιπόν, νοείτω!