Δημήτρης Κουσελάς Δημήτρης Κουσελάς

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Άρθρα / Ομιλίες / Συνεντεύξεις

ΘΕΜΑ [Συνέντευξη] Συνέντευξη του Προέδρου της ΟΤΟΕ κ. Δημήτρη Κουσελά στο Περιοδικό BANC ASSURANCE Αθήνα, 9 – 7 – 2002 ΕΡ. : Ψηφίστηκε στη Βουλή το Νομοσχέδιο για το Ασφαλιστικό. Πόσο επηρεάζουν τα ασφαλιστικά δικαιώματα των τραπεζοϋπαλλήλων οι παραμετρικές αλλαγές ; ΑΠ
ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ 9/6/2002

Συνέντευξη του Προέδρου της ΟΤΟΕ
κ. Δημήτρη Κουσελά
στο Περιοδικό
BANC ASSURANCE

Αθήνα, 9 – 7 – 2002

ΕΡ. : Ψηφίστηκε στη Βουλή το Νομοσχέδιο για το Ασφαλιστικό. Πόσο επηρεάζουν τα ασφαλιστικά δικαιώματα των τραπεζοϋπαλλήλων οι παραμετρικές αλλαγές ;

ΑΠ.: Οι παραμετρικές αλλαγές που ψηφίστηκαν στη Βουλή μετά το διάλογο, τις παρεμβάσεις του συνδικαλιστικού κινήματος και τους αγώνες της ΟΤΟΕ μπορούν να σκιαγραφηθούν ως εξής :

Ορισμένες από αυτές τροποποιούν θετικά το νόμο Σιούφα (2084/92), άλλες κατοχυρώνουν υφιστάμενα δικαιώματα και μια είναι αρνητική για τους ασφαλισμένους στα Ειδικά Ταμεία των τραπεζών και των ΔΕΚΟ.

Πιο συγκεκριμένα, σε ό,τι αφορά τα όρια ηλικίας :

Εδώ δεν επέρχεται καμία αρνητική μεταβολή. Όπου έχουμε αλλαγές είναι σε θετική κατεύθυνση. Μειώνονται τα όρια συνταξιοδότησης για όσους μπήκαν μετά το 1993 και καταργείται η υποχρεωτικότητα της εξόδου στα 65 για άνδρες και γυναίκες, που όριζε ο ν. 2084/92. κατοχυρώνονται τα 37 χρόνια, χωρίς όριο ηλικίας.

Για τους ασφαλισμένους της δεκαετίας 1983 – 1993 καταργείται η υποχρεωτική έξοδος στα 60 και 62 και θεσμοθετείται η έξοδος με 35 χρόνια στο 58ο έτος ή το 37 χωρίς όριο ηλικίας.

Για τους παλιότερους πριν το 1983 ισχύει το 35, χωρίς όριο ηλικίας και ότι άλλο ίσχυε μέχρι σήμερα για άνδρες και γυναίκες, δεν αλλάζει δηλαδή τίποτα.

Σχετικά με τον τρόπο υπολογισμού της σύνταξης έχουμε τις εξής αλλαγές :

  • Αυξάνονται οι συντάξεις όσων μπαίνουν μετά το 1993 από το 60% που τις είχε κατεβάσει ο ν. 2084/92,στο 70%.

  • Βελτιώνεται ο τρόπος υπολογισμού της σύνταξης με βάση τα τριακοστά πέμπτα για τη δεκαετία 1983 – 1993

  • Μειώνεται το ποσοστό επιβάρυνσης του ασφαλισμένου για πρόωρη συνταξιοδότηση από το 6% στο 4,5 %

  • Αλλάζει αρνητικά ο τρόπος υπολογισμού της σύνταξης για τους ασφαλισμένους στα ειδικά ταμεία, τις ΔΕΚΟ και το Δημόσιο, για το μετά το 2007 χρονικό διάστημα

Από το σύνολο των παραμετρικών αλλαγών, η τελευταία είναι εκείνη που παρά τους αγώνες μας, δεν καταφέραμε να αλλάξουμε.

Όμως εάν επιτύχουμε στο επόμενο χρονικό διάστημα οι συντάξιμες αποδοχές μας να ταυτίζονται με το ύψος του ποσού επί του οποίου διενεργούνται ασφαλιστικές κρατήσεις, τότε θα αποκατασταθεί η όποια απώλεια και δεν θα έχουμε κανένα πρόβλημα.

ΕΡ. : Κατά τη διάρκεια του διαλόγου, θα περίμενε κανείς από την ΟΤΟΕ στο πλαίσιο της διαπραγμάτευσης να επιδιώξει έστω ένα μίνιμουμ βελτιώσεων στις κυβερνητικές προτάσεις. Υπήρξε διαπραγμάτευση ;

ΑΠ.: Προφανώς υπήρξαν διαπραγματεύσεις και μάλιστα πολύ σκληρές καθ’ όλη τη διάρκεια της προετοιμασίας του νομοσχεδίου , αλλά και τις ημέρες που διεξήγετο η συζήτηση στη Βουλή μέχρι την τελική του ψήφιση.

Η ΟΤΟΕ οπλισμένη με την αποφασιστικότητα των χιλιάδων τραπεζοϋπαλλήλων, που απεργούσαν και πλαισιωμένη από ένα άριστο επιστημονικό επιτελείο, είχε την ικανότητα να παρουσιάζει εναλλακτικές προτάσεις με τη μορφή τροπολογιών για τα σημεία που είχε επιλέξει να παρέμβει.

Έτσι κατάφερε να γίνουν αποδεκτές σημαντικές προτάσεις της, που έχουν στρατηγική σημασία για την αντιμετώπιση και λύση του ασφαλιστικού στο χώρο των τραπεζών, όπως :

  • Τη δημιουργία θεσμικού πλαισίου για τη συγκρότηση ενιαίου ασφαλιστικού ταμείου τραπεζοϋπαλλήλων

  • Την κατοχύρωση της αυτονομίας και της αυτοτέλειας των Επικουρικών Ταμείων στον τραπεζικό κλάδο.

  • Την μετατροπή των ταμείων που χορηγούν το εφάπαξ από ΝΠΔΔ σε ΝΠΙΔ

  • Την προαιρετική ένταξη των Ειδικών Ταμείων Κύριας Σύνταξης στο ΙΚΑ ΕΤΑΜ

Εμείς δεν επιλέξαμε την ανιστόρητη, αδικαιολόγητη και αδιέξοδη λογική της απόσυρσης του Νομοσχεδίου, που υιοθέτησαν άλλοι.

Επιλέξαμε και δώσαμε τη μάχη των αλλαγών, των βελτιώσεων και των τροποποιήσεων. νικηφόρα για τους εργαζόμενους και τα αποτελέσματα αυτής της επιλογής μας δικαίωσαν.

ΕΡ. : Μεγαλύτερο αγκάθι ακόμη και από την μείωση των συντάξεων είναι η ενοποίηση των ασφαλιστικών ταμείων. Ποια είναι η πρόταση της ΟΤΟΕ για την κύρια και ποια για την επικουρική ασφάλιση ;

ΑΠ.: Η ΟΤΟΕ επέλεξε, πρόβαλε και διεκδίκησε ένα ασφαλιστικό μοντέλο, απλό και ενιαίο, για όλους τους τραπεζοϋπαλλήλους. Ένα ασφαλιστικό μοντέλο, που δεν εξυπηρετεί μόνο τους ασφαλισμένους, αλλά και τις τράπεζες, γιατί εξυγιαίνει και ομαλοποιεί το ίδιο το τραπεζικό σύστημα.

Στόχος μας είναι η ενοποίηση όλων των Επικουρικών Ταμείων σε ένα, που θα λειτουργεί ως ΝΠΙΔ και θα παρέχει επικουρική και συμπληρωματική σύνταξη σε όλους τους τραπεζοϋπαλλήλους.

Στο ταμείο αυτό δεν θέλουμε ούτε συμμετοχή, αλλά ούτε και εξάρτηση από το κράτος. Παράλληλα, και με την προϋπόθεση της δημιουργία του Ενιαίου Ταμείου θα προωθήσουμε την ένταξη όλων των Ειδικών Ταμείων στο ΙΚΑ ΕΤΑΜ, με βάση αυτά που προβλέπει ο νέος νόμος σύμφωνα με τις ήδη υφιστάμενες προϋποθέσεις συνταξιοδότησης στα ειδικά ταμεία και τη μείωση των εισφορών εργαζομένων και εργοδοτών στα επίπεδα του ΙΚΑ.

Η ενοποίηση των επικουρικών ταμείων δεν θα είναι μια εύκολη υπόθεση. Όμως δεν υπάρχει άλλη λύση. Η παραμονή στην υπάρχουσα κατάσταση και η κατά χώρο αντιμετώπιση του προβλήματος θα έχει πολύ μεγάλο κόστος για τους ασφαλισμένους.

ΕΡ. : Ποια είναι η πρόταση των τραπεζιτών ;

ΑΠ.: Δυστυχώς, μέχρι σήμερα οι τράπεζες δεν κατάφεραν να έχουν μια ενιαία πρόταση. Παρουσιάστηκαν υποστηρίζοντας η κάθε μία προτάσεις που απηχούσαν περισσότερο τα επιμέρους συμφέροντά τους. Έτσι χάσαμε πολύτιμο χρόνο. Όμως σήμερα το σκηνικό έχει αλλάξει. Η κυβέρνηση με την ψήφιση του νόμου με ειδικό άρθρο, το άρθρο 11, λύνει οριστικά τις όποιες διαφορές.

Δίνει πλέον τη δυνατότητα που δεν την είχαμε από τον νόμο 2084/92 να δημιουργήσουμε ενιαίο επικουρικό ταμείο, που θα λειτουργεί ως ΝΠΙΔ

Δεν δικαιολογείται πλέον καμία περαιτέρω κωλυσιεργία και ιδιαίτερα όταν τα περιθώρια για την αντιμετώπιση των ασφαλιστικών προβλημάτων είναι ανύπαρκτα.

Οι τράπεζες είναι υποχρεωμένες από την 1.1.2003 να λειτουργήσουν με βάση τα νέα διεθνή λογιστικά πρότυπα. Αυτό σημαίνει, ότι πρέπει με εγκυρότητα και διαφάνεια να παρουσιάσουν τις πραγματικές τους υποχρεώσεις στα ασφαλιστικά ταμεία. Ξέρετε τι σημαίνει αυτό, εάν δεν βρεθεί ενιαία λύση; Ορισμένες από αυτές δεν θα μπορούν να σταθούν όχι μόνο σε διεθνές επίπεδο, αλλά ούτε και στο ελληνικό Χρηματιστήριο, δεδομένου ότι θα είναι υποχρεωμένες να εμφανίσουν αναλυτικά τις οικονομικές τους υποχρεώσεις στα ασφαλιστικά ταμεία.

ΕΡ.: Και ποια η θέση του Υπουργείου Εργασίας ; Τι θα γίνει με τα Επικουρικά Ταμεία που λειτουργούν ως ΝΠΙΔ ;

ΑΠ.: Το Υπουργείο Εργασίας μέσα από τη ψήφιση του νέου νόμου, εξέφρασε με τον πλέον επίσημο και αδιαμφισβήτητο τρόπο τη βούλησή του για τη δημιουργία του Ενιαίου Ταμείου Ασφάλισης στο χώρο των Τραπεζών.

Τα επικουρικά ταμεία που λειτουργούν ως ΝΠΙΔ θα εξακολουθήσουν να λειτουργούν με βάση τα καταστατικά τους, έως τη δημιουργία του Ενιαίου Επικουρικού Ταμείου. Από τότε και στο εξής θα ισχύσει το καταστατικό του νέου ΝΠΙΔ, το οποίο και θα συμφωνηθεί μεταξύ της ΟΤΟΕ, των Τραπεζών και των Ταμείων.

ΕΡ.: Ποιο είναι το κόστος ενοποίησης και ποιος είναι αυτός που θα κληθεί να πληρώσει το «μάρμαρο»;

ΑΠ.: Δεν υπάρχει κάποιο ειδικό κόστος για την ενοποίηση. Οι υποχρεώσεις των τραπεζών προς τα υφιστάμενα ασφαλιστικά ταμεία είναι δεδομένες και υπαρκτές, καθώς και οι υποχρεώσεις του κράτους για την Κοινωνική Ασφάλιση.

Ο μηχανισμός χρηματοδότησης πέραν των εισφορών – συνεισφορών και της περιουσίας θα συζητηθεί και θα συμφωνηθεί.

Έχουν κατατεθεί ήδη από την πλευρά ορισμένων διοικήσεων πολύ ενδιαφέρουσες προτάσεις, τις οποίες εμείς αντιμετωπίζουμε θετικά.

ΕΡ.: Πως κρίνετε τη Χρηματοδότηση του ΙΚΑ ;

Για πρώτη φορά δίνεται πλήρης και ολοκληρωμένη απάντηση στο μεγάλο πρόβλημα της χρηματοδότησης του ΙΚΑ. Κατ’ αρχήν ξεκαθαρίζονται όλες οι μέχρι σήμερα εκκρεμότητες. Τακτοποιούνται οι οφειλές του Δημοσίου στο ΙΚΑ και τα χρέη του ΙΚΑ προς το Δημόσιο, μέσα από ρυθμίσεις ύψους 3 τρις δραχμών.

Δεύτερον, με βάση το νέο νόμο, θεσμοθετείται η συμμετοχή του κράτους απ’ ευθείας από τον κρατικό προϋπολογισμό, με ποσοστό ίσο προς το 1% του ΑΕΠ για τα επόμενα 30 χρόνια.

Τέλος, η κυβέρνηση έκανε αποδεκτή την πρόταση της ΓΣΕΕ για τη διενέργεια ανά 5ετία αναλογιστικών μελετών, με στόχο τον έλεγχο εισροών και εκροών και τη διασφάλιση της πλεονασματικής λειτουργίας του Ασφαλιστικού συστήματος.

Με βάση τα παραπάνω, κάτω από τις δοσμένες συνθήκες δημοσιονομικής σταθερότητας, που απορρέουν από την ένταξη της χώρας μας στην ΟΝΕ η χρηματοδότηση είναι ικανοποιητική, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν πρέπει με την καλυτέρευση των οικονομικών εξελίξεων να βελτιωθεί ακόμη περισσότερο.