Δημήτρης Κουσελάς Δημήτρης Κουσελάς

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Άρθρα / Ομιλίες / Συνεντεύξεις

ΘΕΜΑ [Συνέντευξη] Συνέντευξη : στην εφημερίδα "ΘΑΡΡΟΣ"
ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ 1/3/2004
Σ

υνέντευξη του Υποψήφιου Βουλευτή Μεσσηνίας


 & Μέλους της Κ.Ε. του ΠΑΣΟΚ 


Δ. ΚΟΥΣΕΛΑ

στην Εφημερίδα

«ΘΑΡΡΟΣ»

                                         Καλαμάτα 1 Μαρτίου 2004

 Κύριε Κουσελά σε λίγα μόνο 24ωρα θα έχουμε την ετυμηγορία του Μεσσηνιακού λαού. Κάνοντας όμως σήμερα ένα γρήγορο απολογισμό θα’ θελα να ρωτήσω, αν μένετε ευχαριστημένος από τα θέματα εκπαίδευσης στη Μεσσηνία;

‘Εχω εδώ και χρόνια υποστηρίξει πως το να επενδύσουμε σταθερά και συστηματικά στους ανθρώπους μας, στη γνώση και στην απασχόλησή τους, με σχέδιο που να τους διασφαλίζει για το παρόν και το μέλλον, είναι κρίσιμο στοίχημα και για την ανάπτυξη και για τη δημιουργία απασχόλησης για τους νέους και τις νέες μας εδώ, στο νομό μας. ‘Ένα στοίχημα που αξίζει κάθε αγώνα, πόρο και διεκδίκηση για να το κερδίσουμε.
Κάτι τέτοιο δεν θα μπορούσε όμως να γίνει χωρίς τριτοβάθμια εκπαίδευση, ΑΕΙ και ΤΕΙ που να στηρίζουν και να διαχέουν την έρευνα και τη γνώση στο νομό μας, με κατάλληλα και χρήσιμα για την τοπική ανάπτυξη τμήματα σπουδών, για τις νέες τεχνολογίες, τη διοίκηση και υποστήριξη των επιχειρήσεων, την κατάρτιση των νέων μας σε σύγχρονες ειδικότητες, άμεσα αξιοποιήσιμες στην αγροτική παραγωγή, στον τουρισμό, στη διοίκηση και στην ανάπτυξη των επιχειρήσεων του τόπου μας.
Σε αυτή τη βάση, πιστεύω πως η ίδρυση και η λειτουργία του Πελοποννησιακού Πανεπιστημίου είναι μια από τις πιο δυναμικές και ουσιαστικές επενδύσεις που έγιναν στη Μεσσηνία και στην ευρύτερη Περιφέρεια της Πελοποννήσου. Με το Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου η Κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ ικανοποίησε ένα εύλογο και χρόνιο αίτημα των συμπολιτών μας, στη Μεσσηνία και σε ολόκληρη την Πελοπόννησο, δημιουργώντας ασφαλείς βάσεις γνώσης.
Αυτή η γνώση, στενά συνδεδεμένη με την παραγωγή, θα τονώσει την ανάπτυξη και θα αναζωογονήσει τον τόπο μας, θα στηρίξει την παραγωγικότητα και την ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων, συμβάλλοντας στην τοπική απασχόληση αλλά και στη διαμόρφωση ολοκληρωμένων προσωπικοτήτων και ενεργών πολιτών με κοινωνική υπευθυνότητα.
Επενδύοντας στην εκπαίδευση και στη γνώση γενικότερα, οικοδομούμε σε στέρεες και δυναμικές βάσεις την αυριανή Ελλάδα. Και μέσα σ’ αυτήν, μια Μεσσηνία που αλλάζει, αναπτύσσεται και δημιουργεί. Σ’ αυτό το νέο τοπίο που διαμόρφωσε και συνεχώς διαμορφώνει η πολιτική του ΠΑΣΟΚ, το Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου και το ΤΕΙ Καλαμάτας παίζουν και πρέπει να συνεχίσουν να παίζουν τον ουσιαστικό ρόλο που τους αρμόζει, ανταποκρινόμενα άμεσα και ολοκληρωμένα στις ανάγκες της ανάπτυξης, στις ανάγκες και στις προσδοκίες των νέων μας.

Θα μπορούσα να συμφωνήσω μαζί σας, αλλά η αντιπολίτευση στο νομό μας εστιάζει την κριτική της στα θέματα Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και λιγότερο – ως ελάχιστα – στο Πελοποννησιακό Πανεπιστήμιο και στο ΤΕΙ Καλαμάτας.
Κατά τη γνώμη σας ο κριτικός λόγος της αντιπολίτευσης πηγάζει από σκοπιμότητα ή πράγματι υπάρχουν τεράστια προβλήματα στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση;

Προφανώς η αντιπολίτευση δεν μπορεί ή δεν θέλει να καταλάβει πως χωρίς τη μόρφωση, την ερευνητική υποστήριξη και τη σύγχρονη εξειδίκευση στην οποία πρέπει να έχει πρόσβαση κάθε συμπολίτης μας και την οποία παρέχουν και στηρίζουν τα ΑΕΙ και τα ΤΕΙ, δεν θα μπορέσει να πάει μπροστά ο νομός μας, ούτε να συγκρατήσει τους νέους με ουσιαστικές ευκαιρίες απασχόλησης στον τόπο μας. Ο μηδενισμός της απέναντι στα έργα του ΠΑΣΟΚ, οδηγούν την αντιπολίτευση να υποβαθμίζει σκόπιμα τη σημασία της λειτουργίας τόσο του Πελοποννησιακού Πανεπιστημίου όσο του ΤΕΙ Καλαμάτας. ‘Η μήπως πιστεύει ότι κακώς έγιναν, ότι η Περιφέρεια και ο Νομός μας δεν αξίζουν και δεν πρέπει να έχουν τέτοιες υποδομές γνώσης; Ας το πει τουλάχιστον ανοικτά, για να κριθεί κατάλληλα από το Μεσσηνιακό λαό!
Πέραν αυτού, η Νέα Δημοκρατία αποκρύπτει και το σημαντικότατο έργο που έγινε στην Πρωτοβάθμια και στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Το ολοήμερο σχολείο, η θέσπιση του Ενιαίου Λυκείου, τα σχολεία δεύτερης ευκαιρίας, τα διαπολιτισμικά σχολεία, η δημιουργία των ΤΕΕ, οι νέες κτιριακές υποδομές, η λειτουργία των Κ.Δ.Α.Υ., η εισαγωγή και η στήριξη ευέλικτων εξατομικευμένων προγραμμάτων, οι παρεμβάσεις στην ποιότητα της εκπαίδευσης, η χρήση νέων τεχνολογιών, οι βιβλιοθήκες και οι κινητές τους μονάδες και ακόμη πολλά, που άλλαξαν το τοπίο της εκπαίδευσης στη χώρα μας, στην Πελοπόννησο, στη Μεσσηνία.
Για όλα αυτά, εμείς στο ΠΑΣΟΚ είμαστε περήφανοι, αλλά δεν επαναπαυόμαστε. Λέμε, με αίσθημα ευθύνης, πως έχουμε ακόμα πολλά να δώσουμε και πολλά να κάνουμε στο χώρο της εκπαίδευσης, ιδιαίτερα στο νομό μας.
Σίγουρα χρειάζονται νέες παρεμβάσεις, νέες δράσεις, νέες προτάσεις. Είμαστε έτοιμοι με το πρόγραμμά μας για την εκπαίδευση και την Παιδεία να δημιουργήσουμε το σχολείο του μέλλοντος και να δώσουμε ίσες ευκαιρίες για εκπαίδευση υψηλής ποιότητας σε όλους, έτσι ώστε η εκπαίδευση να οδηγεί σε απασχόληση και η απασχόληση να είναι σε διαρκή επαφή και να έχει κατάλληλη στήριξη από την έρευνα και το εκπαιδευτικό σύστημα. ‘Οπως έχω επανειλημμένα δηλώσει, αυτή είναι μια υπόθεση που πρέπει να την πάρουμε στα χέρια μας όλοι εμείς, οι τοπικοί φορείς, οι εκπρόσωποι και οι ενεργοί πολίτες του νομού μας, στο πλαίσιο της αποκεντρωμένης συμμετοχικής δημοκρατίας που επαγγέλλεται το ΠΑΣΟΚ.

 Το ολοήμερο σχολείο είναι η ναυαρχίδα της πολιτικής ΠΑΣΟΚ στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Παρ’ όλα αυτά το σχολείο αυτό αντιμετωπίζει προβλήματα. Πως σκοπεύετε να τα επιλύσετε;

Το ολοήμερο σχολείο ήταν και είναι απαίτηση της κοινωνίας. Αυτή την απαίτηση το ΠΑΣΟΚ την έκανε πράξη. Κι εδώ να θυμίσω πως η Νέα Δημοκρατία ήταν στην αρχή αρνητική. Εκ των υστέρων αναγκάστηκε να αναδιπλωθεί και να συμπεριλάβει τον πρωτοποριακό αυτό θεσμό του ΠΑΣΟΚ στο πρόγραμμά της.
Ας είμαστε, όμως, ξεκάθαροι. Τίποτα το νέο δε γίνεται δίχως εμπόδια. Ένας καινοτομικός θεσμός, όσο καλά σχεδιασμένος και να είναι, στην πρώτη εφαρμογή του αντιμετωπίζει προβλήματα. Αυτά τα προβλήματα εντοπίζονται, καταγράφονται και αντιμετωπίζονται καθημερινά.
Το γεγονός ότι το ολοήμερο σχολείο αγκαλιάστηκε από την κοινωνία, στηρίχτηκε από μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικούς, είναι το ελπιδοφόρο μήνυμα ότι πορευόμαστε σωστά. Σωστά για την ουσιαστική στήριξη των εργαζόμενων γονέων. Σωστά για την παροχή σύγχρονης και ολοκληρωμένης μάθησης, αλλά και δημιουργικής απασχόλησης στα παιδιά μας. Είναι βέβαιο πως χρειάζεται να ενισχύσουμε τις δαπάνες, τις υποδομές και το δυναμικό του ολοήμερου σχολείου. Και αυτό θα το κάνουμε. Σήμερα είμαστε ήδη έτοιμοι να προχωρήσουμε στην πρόσληψη 3.829 εργαζόμενων με καθεστώς μερικής απασχόλησης για χρέη τραπεζοκόμου και φροντίδας καθαριότητας.
Είμαστε ακόμα έτοιμοι να επεκτείνουμε το θεσμό του ολοήμερου σχολείου και στο γυμνάσιο, ως σχολείο ελεύθερης επιλογής, με στόχο τη δημιουργική αξιοποίηση του ελεύθερου χρόνου των μαθητών με προαιρετικά προγράμματα ελεύθερης επιλογής. Μιλάμε για ένα σχολείο συλλογικότητας, ένα ανοιχτό σχολείο που θα συμπεριλαμβάνει διδακτική στήριξη (Φιλολογικά, Μαθηματικά, Φυσική, Χημεία) και επιπλέον ξένες γλώσσες, Πληροφορική, δημιουργικές δραστηριότητες (μουσική, εικαστικά, θέατρο, χορός, κινηματογράφος), αθλητικές και πολιτιστικές δραστηριότητες.
Καταλαβαίνετε ότι όλα τα παραπάνω δεν είναι απλά υποσχέσεις. Είναι το στοίχημά μας με την ανάπτυξη και το αύριο του τόπου μας, με την ποιότητα και τη μόρφωση των παιδιών μας. Και σ’ αυτό το θέμα δεν χωρούν κομματικές αντιπαραθέσεις, μηδενισμοί και προεκλογικές ανευθυνότητες.

 Πριν από λίγο καιρό συμμετείχατε σε μια εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στη Μεσσηνία, με θέμα τη δια βίου μάθηση. Τι ρόλο θα παίξει η δια βίου μάθηση τα επόμενα χρόνια;

Για να στηρίξουμε την ανάπτυξη και την απασχόληση στον τόπο μας, είτε αυτή αφορά στον αγροτικό ή τον τουριστικό τομέα, είτε στη μεταποίηση, στο εμπόριο και στις σύγχρονες υπηρεσίες, χρειαζόμαστε κατάρτιση, συνεχή ανανέωση των γνώσεων και επιμόρφωση του ανθρώπινου δυναμικού μας στις νέες μεθόδους παραγωγής, διοίκησης, προώθησης προϊόντων, στις νέες τεχνολογίες και ειδικότητες.
Στις σύγχρονες συνθήκες, η εκπαίδευση δεν μπορεί και δεν πρέπει να σταματά με την αποφοίτηση από το σχολείο ή το πανεπιστήμιο. Οι εξελίξεις στους επαγγελματικούς χώρους είναι ραγδαίες. Πέραν αυτών, ο σύγχρονος ενεργός πολίτης, ο παραγωγός, ο εργαζόμενος, ο μικρομεσαίος, έχει ανάγκη από συνεχή μάθηση και ενημέρωση, ώστε να διασφαλίζει τόσο τη δική του απασχόληση και την ανάπτυξη της δραστηριότητάς του, όσο και την ευημερία του τόπου μας.
Γι’ αυτό η δια βίου μάθηση, τα μέσα και τα συνεχή κίνητρα για την ανάπτυξή της, έχουν ξεχωριστή θέση μέσα στο Πρόγραμμα του ΠΑΣΟΚ.
Στόχος μας είναι η εγκαθίδρυση ενός ολοκληρωμένου συστήματος δια βίου μάθησης, που μέσα από προσεκτικό σχεδιασμό θα ανταποκρίνεται στις πραγματικές ανάγκες μάθησης και εξειδικευμένης υποστήριξης κάθε κατηγορίας παραγωγών και εργαζομένων στην περιοχή μας, ώστε να δώσει ώθηση σ’ όλες τις αναπτυξιακές προσπάθειες, τόσο στο επίπεδο της οικονομίας και της καταπολέμησης της ανεργίας, όσο και στο επίπεδο της ποιότητας ζωής και της κοινωνικής πολιτικής.
Σε αυτό το στόχο αποδίδω ιδιαίτερη σημασία, διότι τον θεωρώ βασική προϋπόθεση για την ανάπτυξη και την αντιμετώπιση των προβλημάτων παραγωγής και απασχόλησης στη Μεσσηνία, κάτι που θα γίνει μόνο με συνεχή, σωστή και ολόπλευρη επένδυση και υποστήριξη γνώσης στο δυναμικό του νομού μας.