Δημήτρης Κουσελάς Δημήτρης Κουσελάς

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Άρθρα / Ομιλίες / Συνεντεύξεις

ΘΕΜΑ [Ομιλία] ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΒΟΥΛΕΥΤΗ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ ΤΟΥ ΠΑΣΟΚ κ. ΔΗΜΗΤΡΗ ΚΟΥΣΕΛΑ ΣΤΗΝ ΑΡΜΟΔΙΑ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ ΓΙΑ ΤΟ ΠΡΟΣΧΕΔΙΟ ΤΟΥ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ
ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ 12/10/2005

Αθήνα, 12 Οκτώβρη 2005

ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΒΟΥΛΕΥΤΗ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ ΤΟΥ ΠΑΣΟΚ
κ. ΔΗΜΗΤΡΗ ΚΟΥΣΕΛΑ ΣΤΗΝ ΑΡΜΟΔΙΑ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ
ΓΙΑ ΤΟ ΠΡΟΣΧΕΔΙΟ ΤΟΥ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ

Σήμερα συζητάμε για το προσχέδιο του Προϋπολογισμού του 2006, μέσα σε μια ζοφερή πραγματικότητα για την ασκούμενη οικονομική πολιτική.

Οι ρυθμοί ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας, αντί να ξεπεράσουν το 5%, όπως είχε προεκλογικά δεσμευτεί ο Πρωθυπουργός, βαίνουν συνεχώς μειούμενοι.

Η ανεργία παραμένει σε διψήφια νούμερα και προσπαθείτε να τη μειώσετε με αλχημείες.

Η ακρίβεια δημιουργεί ακόμα και πρόβλημα επιβίωσης σε ένα πολύ μεγάλο κομμάτι του ελληνικού πληθυσμού, που αναγκάζεται να διαβιεί στα όρια και κάτω από τα όρια της φτώχειας, σύμφωνα με εκτιμήσεις του ΕΚΚΕ.

Η Αγορά έχει κυριολεκτικά στεγνώσει από άποψη ρευστότητας και το ύψος του δανεισμού των νοικοκυριών αυξάνεται επικίνδυνα κάθε μέρα που περνάει, όπως ομολογεί και η Τράπεζα της Ελλάδος. Οι ακάλυπτες επιταγές και οι συναλλαγματικές βρίσκονται σε πρωτοφανή επίπεδα.

Κηρύσσετε το έτος 2005 ως έτος ανταγωνιστικότητας, ενώ είναι γεγονός ότι η ελληνική οικονομία έπεσε 9 θέσεις στην παγκόσμια κατάταξη ανταγωνιστικότητας.

Αυτό είναι το περιβάλλον, μέσα στο οποίο καλούμαστε σήμερα να κουβεντιάσουμε το προσχέδιο του Προϋπολογισμού. Ενός Προϋπολογισμού που φαίνεται να αποτυγχάνει παταγωδώς, αφού κανένας από τους στόχους που βάλατε για το 2005 δεν πραγματοποιήθηκε.

Οι ισχυρισμοί του κ. Αλογοσκούφη περί του αντιθέτου, στη σελ. 9 του Προσχεδίου Προϋπολογισμού, είναι αβάσιμοι, αστήρικτοι, προκαλούν τη νοημοσύνη μας, αλλά και τη νοημοσύνη του 72,7% των Ελλήνων πολιτών, που αντιτίθενται στην πολιτική σας, όπως αποκάλυψε πρόσφατη δημοσκόπηση.

Κύριοι συνάδελφοι της Νέας Δημοκρατίας, θέσατε στόχους για το 2005. ‘Ενας από αυτούς ήταν η αποκατάσταση της αξιοπιστίας της χώρας. Η χώρα μας ήταν, βέβαια και αξιόπιστη και υπολογίσιμη στην Ε.Ε. Εσείς, με τη λεγόμενη Απογραφή, καθώς και με την αναθεώρηση για 7 συνεχείς φορές των στοιχείων της οικονομικής διαχείρισης του 2004, την κάνατε αναξιόπιστη.

Θέσατε ως στόχο τη δημοσιονομική εξυγίανση. Αυτό όμως, που φαίνεται από την εκτέλεση του προϋπολογισμού του 2005 είναι ότι δεν έγινε καμιά δημοσιονομική εξυγίανση. Ο στόχος της μείωσης των δημοσιονομικών ελλειμμάτων βασίζεται αποκλειστικά στην τιτλοποίηση, σε μια τιτλοποίηση την οποία, όπως ανέφερε και ο εισηγητής του ΠΑΣΟΚ, εσείς είχατε καταγγείλει ως «καταδολίευση των δικαιωμάτων των μελλοντικών γενεών»!

Σήμερα θα περιμέναμε από τον Πρωθυπουργό, αλλά και από τον Υπουργό Οικονομίας, να κάνουν την αυτοκριτική τους για όσα η Νέα Δημοκρατία φόρτωνε στο ΠΑΣΟΚ. ‘Οταν η προηγούμενη Κυβέρνηση χρησιμοποιούσε την τιτλοποίηση, δεν υπήρχε κανένα πρόβλημα από τους Κανονισμούς της Ε.Ε. και δεν χρησιμοποιήθηκε για αβέβαιες υποχρεώσεις, αλλά για πολύ μικρότερα ποσά. Εσείς κάνατε το αντίθετο.

Οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ έκαναν πραγματική δημοσιονομική εξυγίανση, γιατί μείωσαν το δημοσιονομικό έλλειμμα από 13% σε 3%, αυξάνοντας τα έσοδα με χτύπημα της φοροδιαφυγής, χωρίς να αυξήσουν τους φορολογικούς συντελεστές και με μείωση των δαπανών για τόκους, μέσα από την κατακόρυφη πτώση του πληθωρισμού που πέτυχαν όλα αυτά τα χρόνια.

Εσείς ονομάζετε δημοσιονομική εξυγίανση την τιτλοποίηση και αλλάζετε τη μέθοδο εγγραφής των διαφόρων δημοσιονομικών μεγεθών, χρησιμοποιώντας πότε τη μια και πότε την άλλη, ανάλογα με το τι κάθε φορά σας συμφέρει.

Βάλατε σαν στόχο τη δημιουργία συνθηκών σταθεροποίησης και εμπιστοσύνης στην ελληνική οικονομία. Το αν υπάρχουν σήμερα συνθήκες σταθερότητας και εμπιστοσύνης, το λένε οι ίδιοι οι πολίτες πέρα από τις δημοσκοπήσεις, το βλέπουμε κάθε μέρα.

Μιλήσατε για σταδιακή αναδιάρθρωση των δημοσίων δαπανών, με στόχο την ανάδειξη του κοινωνικού χαρακτήρα του κράτους, όπως λέγατε στον προϋπολογισμό του 2005. Η πραγματικότητα είναι ότι, όχι μόνο δεν αναδιαρθρώνονται οι δαπάνες, με στόχο να αυξηθούν οι κοινωνικές, αλλά γίνεται το αντίθετο. Αυξάνονται οι καταναλωτικές δαπάνες, τις οποίες είχατε προϋπολογίσει ότι θα μειωθούν κατά 16,5%, ενώ αυτές αυξήθηκαν κατά 0,8% σε σχέση με το 2004 και, ταυτόχρονα, μειώθηκαν οι επιχορηγήσεις στο ΝΑΤ, δεν πληρώνετε και δεν είστε συνεπείς με τις υποχρεώσεις σας σχετικά με την τριμερή χρηματοδότηση, καθυστερεί η καταβολή δεδουλευμένων σε δασκάλους και καθηγητές, με προφανείς στόχους.

Κύριε Υπουργέ, πείτε μας τι απέγινε ο περίφημος «περιορισμός της σπατάλης» κατά 10 δις ευρώ, που ο ίδιος ο Πρωθυπουργός, όχι προεκλογικά, αλλά μέσα στη Βουλή, στις προγραμματικές διακηρύξεις της Κυβέρνησης, είχε εξαγγείλει; Που είναι αυτή η μείωση της δημόσιας σπατάλης, την οποία είχε εξαγγείλει ο Πρωθυπουργός ως μέσο εξεύρεσης πόρων;

Σχετικά με το μεγάλο ζήτημα των φορολογικών εσόδων, είχατε προϋπολογίσει ότι θα υπάρξει συνολική αύξησή τους κατά 10,4% Με βάση τα δικά σας στοιχεία, τα φορολογικά έσοδα θα αυξηθούν κατά 5% για το 2005, εάν κατά το τελευταίο τετράμηνο ο ρυθμός αύξησης των εσόδων ξεπεράσει το 7%. Μόνο σε αυτή την περίπτωση, θα πάμε στη μισή κάλυψη της προβλεφθείσας αύξησης των φορολογικών εσόδων.

Αλλά η παταγώδης αποτυχία και η ανικανότητα της Κυβέρνησης αφορά στην είσπραξη του ΦΠΑ, που τον έχουν πληρώσει ήδη οι πολίτες – και εδώ μιλάμε για φοροκλοπή. Είχατε προϋπολογίσει αύξηση του ΦΠΑ κατά 10,2% και τώρα η αύξηση είναι 0,9% και όπως πολύ σωστά είπε ο κ. Μακρυπίδης, εάν αφαιρέσουμε από αυτόν τον αριθμό τα έσοδα από την έμμεση φορολογία στα καπνά και στα ποτά, τότε αυτό που θα μείνει δεν είναι αύξηση των εσόδων του ΦΠΑ, είναι μείωσή τους κατά 1,9%.

Σε ότι αφορά στις δαπάνες, είχατε θέσει σαν στόχο οι πρωτογενείς δαπάνες να αυξηθούν μόνο κατά 4,9% Αυξήθηκαν κατά 6,4%. Και εδώ πέσατε έξω!

Σε ό,τι αφορά στο προσχέδιο του προϋπολογισμού, είναι ένα προσχέδιο που όπως τόνισαν και οι προηγούμενοι ομιλητές είναι στον αέρα και αποτελεί κυριολεκτικά άσκηση επί χάρτου.

Έχουμε έναν προϋπολογισμό-φάντασμα και ταυτόχρονα ένα ταξικό προϋπολογισμό, ο οποίος αναδιανέμει το εισόδημα υπέρ των υψηλών εισοδημάτων. Δεν δίνει λύση στα προβλήματα που υπάρχουν, βασίζεται σε υποθέσεις που δεν είναι δυνατόν να υλοποιηθούν.

Για παράδειγμα, βασίζεται στην υπόθεση της τιτλοποίησης των 2 δις ευρώ, που ο κ. Αλμούνια έχει δηλώσει ότι δεν αποδέχεται, ούτε και η Ε.Ε.

Βασίζεται σε ρυθμούς ανάπτυξης 3,8% που αμφισβητούνται όχι μόνο από διεθνείς οργανισμούς, αλλά και από το ίδιο το ΚΕΠΕ, το οποίο είναι σύμβουλος της Κυβέρνησης και του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και προβλέπει ρυθμούς αύξησης κατά 3,1%.

Μιλάτε για αύξηση των επενδύσεων κατά 5,8%, όταν με βάση τα δικά σας στοιχεία από την εκτέλεση του προϋπολογισμού του 2005, η αύξηση των επενδύσεων ήταν μόνο της τάξεως του 1%, ενώ προβλέπατε αύξηση των επενδύσεων κατά 4,1%.

Επίσης μιλάτε για αύξηση του ΦΠΑ κατά 9,2%, όταν προηγουμένως αναφέραμε τι έγινε με το ΦΠΑ, που αντί για αύξηση είχαμε μείωση κατά 1,9%. Με τα δεδομένα του προσχεδίου του προϋπολογισμού στέλνετε την περιφερειακή ανάπτυξη, κυριολεκτικά στις καλένδες.

Η προβλεπόμενη αύξηση του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων είναι παραπλανητική, διότι υπολογίζεται σε σύγκριση με τις δαπάνες του 2005, όπου εδώ η Κυβέρνηση ξεπέρασε τον εαυτό της: ενώ είχε βάλει στόχο να μειώσει τις δαπάνες στο πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων- βλ. περικοπή των κονδυλίων για την περιφέρεια κατά 16%- έκανε μείωση 19% και τώρα μιλάει για αύξηση των δημοσίων επενδύσεων, σε σύγκριση με τα ήδη μειωμένα κατά 19% ποσά.

Πήγαμε, δηλαδή, πίσω τις επενδύσεις, ως ποσοστό του Α.Ε.Π, στα επίπεδα του 1997.

Απ’ ότι φαίνεται η ώρα της περιφέρειας αργεί και θα αργήσει για πολλά χρόνια ακόμα να έρθει.

Με βάση τα παραπάνω, γίνεται εμφανές ότι ο προϋπολογισμός είναι στον «αέρα» και δύο πράγματα μπορεί να συμβαίνουν: ή με πρόσχημα την άρνηση της Ε.Ε θα προχωρήσετε τον Φεβρουάριο σε νέα επώδυνα μέτρα για τους πολίτες ή έχετε χάσει πλήρως τον έλεγχο των οικονομικών εξελίξεων και των εκτιμήσεών σας, σε σχέση με αυτά που γράφετε στο σχέδιο Προϋπολογισμού.

Όμως, η ταξικότητα του προϋπολογισμού σας φαίνεται από τα έσοδα. Υπολογίζετε επιπλέον έσοδα από φυσικά πρόσωπα 744 εκατομμύρια ευρώ και από τις επιχειρήσεις 120 εκατομμύρια ευρώ. Δηλαδή, η πρόσθετη επιβάρυνση των φυσικών προσώπων με βάση τα δικά σας στοιχεία, είναι έξι φορές μεγαλύτερη από εκείνη των επιχειρήσεων, με ρυθμούς μεγαλύτερους της αύξησης του ονομαστικού Α.Ε.Π., που είναι 7,4%.

Από την άλλη πλευρά οι έμμεσοι φόροι αυξάνονται κατά 8,4% το 2006 έναντι 2,7% του 2005. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα, και το γνωρίζετε πολύ καλά, ότι επιδεινώνεται και ανατρέπεται πλήρως η σχέση άμεσων και έμμεσων φόρων, σε βάρος των οικονομικά ασθενέστερων τάξεων.

Τρία δισεκατομμύρια ευρώ είναι τα πρόσθετα φορολογικά βάρη που καλούνται να πληρώσουν και πάλι οι εργαζόμενοι, συνταξιούχοι και μικρομεσαίοι.

Την ίδια στιγμή, με εκτιμώμενο πληθωρισμό 3,2%, οι ονομαστικές αυξήσεις- αυτό δεν αναφέρεται πουθενά στο προσχέδιο, αλλά προκύπτει από τα κονδύλια που περιλαμβάνονται σε αυτό- είναι περίπου της τάξης του 3%. Εάν από αυτά αφαιρέσουμε τις φορολογικές επιβαρύνσεις που αναφέραμε πριν, τότε δεν μιλάμε για αυξήσεις, αλλά για μεγάλη και πραγματική μείωση του εισοδήματος των μισθωτών!

Κλείνοντας, θα ήθελα να αναφερθώ στο μεγάλο θέμα των συντάξεων. Το ΕΚΑΣ, με βάση το δικό σας προϋπολογισμό, αναμένεται να αυξηθεί κατά 8 με 10 ευρώ το μήνα, με αποτέλεσμα η Κυβέρνηση να οφείλει άλλα 70 ευρώ, σε σχέση με τα 230 ευρώ που είχε υποσχεθεί κατά την προεκλογική περίοδο. Θα αυξηθούν κατά 13 μέχρι 15 ευρώ οι συντάξεις του ΟΓΑ, όπου χρωστάτε άλλα 105 ευρώ. Εάν όλα τα παραπάνω δεν αποτελούν μια άνευ προηγουμένου αναδιανομή υπέρ των οικονομικά ισχυρότερων, τότε ας μας πει η Κυβέρνηση τι είναι ή πως σκοπεύει να προστατεύσει τις οικονομικά ασθενέστερες τάξεις!

Καταλαβαίνετε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ότι με βάση αυτά τα δεδομένα καταψηφίζω το προσχέδιο του προϋπολογισμού. Δεν θα ζητήσω να αποσύρετε αυτό το αντιαναπτυξιακό προσχέδιο, γιατί πιστεύω ότι κατόπιν αυτού, πρέπει να αποσυρθεί συνολικά η ίδια η Κυβέρνηση!