Δημήτρης Κουσελάς Δημήτρης Κουσελάς

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Άρθρα / Ομιλίες / Συνεντεύξεις

ΘΕΜΑ [Ομιλία] ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΒΟΥΛΕΥΤΗ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ ΤΟΥ ΠΑΣΟΚ Κ. ΔΗΜΗΤΡΗ ΚΟΥΣΕΛΑ ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ, ΚΑΤΑ ΤΗ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ Σ/Ν ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΙΣΟΔΟ, ΤΗ ΔΙΑΜΟΝΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΕΝΤΑΞΗ ΤΩΝ ΥΠΗΚΟΩΝ ΤΡΙΤΩΝ ΧΩΡΩΝ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΠΙΚΡΑΤΕΙΑ.
ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ 3/8/2005

 

 

Αθήνα, 03 Αυγούστου 2005

ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΒΟΥΛΕΥΤΗ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ ΤΟΥ ΠΑΣΟΚ Κ. ΔΗΜΗΤΡΗ ΚΟΥΣΕΛΑ
ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ, ΚΑΤΑ ΤΗ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ Σ/Ν ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΙΣΟΔΟ,
ΤΗ ΔΙΑΜΟΝΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΕΝΤΑΞΗ ΤΩΝ ΥΠΗΚΟΩΝ ΤΡΙΤΩΝ ΧΩΡΩΝ
ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΠΙΚΡΑΤΕΙΑ.

Κυρίες και Κύριοι συνάδελφοι,

Συζητάμε σήμερα ένα σ/ν για τη μετανάστευση, το οποίο δεν αφορά μόνο τους μετανάστες. Αφορά την ανάπτυξη της χώρας, αφορά το σύνολο του ελληνικού λαού.

Στην ιδιαίτερη πατρίδα μου, την Μεσσηνία, πολλές αγροτικές εργασίες, όπως για παράδειγμα το μάζεμα της ελιάς, δεν θα ήταν δυνατόν να διεκπεραιωθούν χωρίς τη συμμετοχή των μεταναστών.

Η Μετανάστευση είναι ένα κομβικό θέμα για ολόκληρη την Ε.Ε. Επηρεάζει ουσιαστικά το κοινωνικό και το πολιτικό της μέλλον.

Δυστυχώς, ακόμη και σήμερα και παρά το γεγονός ότι πάνω από το 10% του πληθυσμού είναι οικονομικοί μετανάστες, η χώρα μας δεν διαθέτει ολοκληρωμένη μεταναστευτική πολιτική. Αιφνιδιαστήκαμε όταν από χώρα εξαγωγής πλεονάζοντος δυναμικού γίναμε χώρα υποδοχής οικονομικών μεταναστών. Τα μέτρα που πήραμε μέχρι σήμερα ήταν μέτρα αμυντικά.

Δεν ξεκαθαρίσαμε, ούτε με το παρόν σ/ν ξεκαθαρίζουμε, τι θέλουμε να κάνουμε.

Επιλέγουμε μήπως το μοντέλο των μεταναστών εργατών, όπως η Γερμανία ή το Βέλγιο;

Εάν ναι, πρέπει να καταγράψουμε τις θέσεις εργασίας που έχουμε ανάγκη να καλύψουμε σε ανθρώπινο δυναμικό από οικονομικούς μετανάστες. Να προσδιορίσουμε τι μπορεί να δεχθούμε και τι όχι. Αυτό δεν το κάνετε.

Ή μήπως επιλέγουμε το μοντέλο των ΗΠΑ ή του Καναδά, για απορρόφηση και μόνιμη εγκατάσταση των μεταναστών;

Εάν ναι, τότε πρέπει να μπουν όροι και προϋποθέσεις για την κοινωνική ενσωμάτωση των οικονομικών μεταναστών. Όμως, δυστυχώς, ούτε αυτό κάνετε…

Εάν, κύριοι της Κυβέρνησης, το ΠΑΣΟΚ έχει ευθύνες γιατί αντιμετώπισε αποσπασματικά και αμυντικά το μεγάλο αυτό ζήτημα, παρά τα θετικά μέτρα που πήρε, οι δικές σας ευθύνες είναι τεράστιες. Γιατί σήμερα υπάρχει πλέον σημαντική εμπειρία και σε εθνικό και σε ευρωπαϊκό επίπεδο.

Η αντιμετώπιση των οικονομικών μεταναστών ως φθηνού και χειραγωγημένου δυναμικού από εργοδότες, κράτος και Κυβέρνηση, χωρίς ουσιαστικά δικαιώματα, δεν ταιριάζει στη χώρα μας!

Η χώρα μας έχει ανάγκη από σύγχρονη και ολοκληρωμένη μεταναστευτική πολιτική, μια πολιτική που πρέπει να βασίζεται στις ακόλουθες αρχές:

    • ίση μεταχείριση στα εργασιακά δικαιώματα και δυνατότητα ισότιμης πρόσβασης στην αγορά εργασίας,

    • σεβασμός στα ανθρώπινα δικαιώματα σε όλες τις εκφάνσεις τους, δηλ. στην κοινωνική ασφάλιση, στην εκπαίδευση, στην υγειονομική περίθαλψη, στην προστασία του θεσμού της οικογένειας κλπ.

Το σ/ν που φέρνετε προς ψήφιση έχει και κάποιες θετικές διατάξεις.

Η ενοποίηση της άδειας εργασίας με την άδεια παραμονής, η δημιουργία μιας μόνο υπηρεσίας στην περιφέρεια, η κωδικοποίηση των σχετικών με τη μετανάστευση εγκυκλίων και ορισμένες άλλες διατάξεις, είναι σε θετική κατεύθυνση.

Όμως λείπει ο στρατηγικός σχεδιασμός, δεν γίνονται τα βήματα που χρειαζόμαστε και έχει πολλά αρνητικά σημεία.

Κατ’ αρχάς, το σ/ν δεν ενσωματώνει σωστά τις σχετικές οδηγίες της Ε.Ε.

Είναι δυνατόν να λέτε ότι δεν θα υπάρχει κινητικότητα στο χώρο της εργασίας; Ότι επιβάλλονται περιορισμοί στη δυνατότητα να πάει κάποιος να εργαστεί από τον ένα νομό στον άλλο;

Μπορείτε να ισχυρίζεστε ότι όταν κάποιος έχει αποκτήσει γνώσεις ή εμπειρία, δεν θα μπορεί να αλλάξει επάγγελμα;

Θα πρέπει να παρέχεται η δυνατότητα ελεύθερης μετακίνησης των μεταναστών σε όλη την Ελληνική επικράτεια για να εργαστούν.

Προκειμένου δε να ασκήσουν μια ανεξάρτητη οικονομική δραστηριότητα, θεωρώ πως το ποσό των 60.000 ευρώ που βάζετε ως προϋπόθεση, είναι απαγορευτικό.

Το άρθρο 15 είναι αντίθετο στις κοινοτικές οδηγίες 43 και 78/2000 και στο νόμο που ψηφίσατε για την ενσωμάτωση αυτών των οδηγιών.

Οι προϋποθέσεις για την οικογενειακή επανένωση του νόμιμα εγκατεστημένου οικονομικού μετανάστη δεν είναι αντίστοιχες με αυτές που αναφέρονται στη σχετική Οδηγία.

Το ζήτημα αυτό είναι κρίσιμης σημασίας για την ομαλή ενσωμάτωση των οικονομικών μεταναστών στην ελληνική κοινωνία.

Το κόστος ορισμένων διαδικασιών είναι πάρα πολύ υψηλό. Το κόστος των παραβόλων για ένα μετανάστη που αμείβεται με το χαμηλότερο μεροκάματο, κάτω και από αυτό της ΕΓΣΣΕ, είναι πολύ υψηλό.

Στη διετή ανανέωση, τα 1200 ευρώ για ένα άτομο και τα 3600 ευρώ για μια οικογένεια είναι πολύ μεγάλα ποσά.

Στο άρθρο 8 αναφέρεται ότι η απόρριψη των αιτήσεων χορήγησης εισόδου από τις διπλωματικές αρχές, δεν θα αιτιολογείται.

Αυτό δεν ταιριάζει σε μία δημοκρατική χώρα, ενώ δημιουργεί το έδαφος να λειτουργήσουν κυκλώματα διαφθοράς και εκμετάλλευσης των οικονομικών μεταναστών.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, έχουμε μπροστά μας μια τεράστια πρόκληση. Η χώρα μας δοκιμάζεται για την ικανότητά της να ενσωματώσει ομαλά τους μετανάστες στο οικονομικό και κοινωνικό γίγνεσθαι. Μακριά από αισθήματα ξενοφοβίας και ρατσισμού, οφείλουμε να το τολμήσουμε!

Να δημιουργήσουμε αίσθημα ασφάλειας και όχι αβεβαιότητας και στους Έλληνες πολίτες και στους μετανάστες. Ένα κλίμα συνεργασίας, αμοιβαιότητας και αλληλεγγύης, με στόχο την ανάπτυξη και την κοινωνική πρόοδο σε τοπικό και εθνικό επίπεδο.

Στα πλαίσια ενός τέτοιου κλίματος, πρέπει να συζητήσουμε και να προχωρήσουμε στη χορήγηση της Ελληνικής ιθαγένειας στους αλλοδαπούς της δεύτερης γενιάς. Είναι δυνατόν παιδιά που γεννήθηκαν και μεγάλωσαν εδώ, όταν ενηλικιώνονται να πρέπει να φύγουν και να χρειάζονται άδεια σπουδών για να ξαναγυρίσουν να σπουδάσουν;

Τέλος, πρέπει να ανοίξει το θέμα των πολιτικών δικαιωμάτων των μεταναστών με τη χορήγηση- αφού έχουν συμπληρώσει ένα ελάχιστο χρόνο νόμιμης διαμονής- δικαιώματος ψήφου στις τοπικές εκλογές.

Με βάση όσα ήδη επισήμανα, καταψηφίζω αυτό το νομοσχέδιο, το οποίο σηματοδοτεί για ακόμη μια φορά, ότι η Κυβέρνηση δεν έχει σχέδιο, όραμα και στρατηγική για τον οικονομικό μετανάστη στη χώρα μας .