Δημήτρης Κουσελάς Δημήτρης Κουσελάς

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Άρθρα / Ομιλίες / Συνεντεύξεις

ΘΕΜΑ [Ομιλία] ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΒΟΥΛΕΥΤΗ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ κ. ΔΗΜΗΤΡΗ ΚΟΥΣΕΛΑ, ΕΙΣΗΓΗΤΗ ΤΟΥ ΠΑΣΟΚ ΚΑΤΑ ΤΗ ΣΥΖΗΤΗΣΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΒΟΥΛΕΥΤΗ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ κ. ΔΗΜΗΤΡΗ ΚΟΥΣΕΛΑ, ΕΙΣΗΓΗΤΗ ΤΟΥ ΠΑΣΟΚ ΚΑΤΑ ΤΗ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΣΤΗΝ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ ΤΟΥ Σ/Ν ΓΙΑ ΤΙΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΣΤΟ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΟ ΚΑΘΕΣΤΩΣ ΤΩΝ ΣΥΝΔΕ
ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ 9/3/2006

Αθήνα, 09 Μαρτίου 2006

ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΒΟΥΛΕΥΤΗ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ κ. ΔΗΜΗΤΡΗ ΚΟΥΣΕΛΑ, ΕΙΣΗΓΗΤΗ ΤΟΥ ΠΑΣΟΚ
ΚΑΤΑ ΤΗ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΣΤΗΝ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ ΤΟΥ Σ/Ν ΓΙΑ ΤΙΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΣΤΟ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΟ ΚΑΘΕΣΤΩΣ ΤΩΝ ΣΥΝΔΕΔΕΜΕΝΩΝ ΕΤΑΙΡΕΙΩΝ

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Σήμερα δεν συζητάμε επί των προγραμματικών δηλώσεων της Κυβέρνησης, συζητάμε ένα συγκεκριμένο νομοσχέδιο. Φαίνεται, όμως, ότι αρκετοί συνάδελφοι από τη Νέα Δημοκρατία έχουν αποκτήσει μια κουλτούρα προγραμματικών δηλώσεων. Επεξεργάζονται δηλώσεις τις οποίες διακηρύττουν και οι οποίες πάντα μένουν στα χαρτιά, γιατί εκείνο που σηματοδοτεί τα δύο χρόνια από την ανάληψη της διακυβέρνησης, δεν είναι τίποτα άλλο από τη διάσταση λόγων και έργων. Αποδεικνύεται δηλαδή, σε όλο της το μεγαλείο, η πολιτική εξαπάτηση την οποία υπέστη το τελευταίο χρονικό διάστημα ο ελληνικός λαός

Το σχέδιο νόμου που συζητάμε σήμερα στην Ολομέλεια αποτελείται από 3 διαφορετικές Κοινοτικές Οδηγίες, που οφείλαμε ήδη να έχουμε ενσωματώσει στο εθνικό μας δίκαιο και από 6, ασύνδετες μεταξύ τους, διατάξεις και τροπολογίες.

Εν ολίγοις, αν κάποιος αναζητούσε την «αρχή» αυτού του σ/ν, δεν θα μπορούσε, προφανώς, να τη βρεί, αφού το νομοσχέδιο αποτελεί μια συρραφή άρθρων και διατάξεων ασύνδετων και άσχετων μεταξύ τους, με μόνο κοινό τους στοιχείο το ότι ανήκουν στο πεδίο αρμοδιότητας του Υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών.

Κυρίες και κύριοι Συνάδελφοι,

Αυτό τo σ/ν καταδεικνύει, ακόμα μια φορά, την προχειρότητα με την οποία νομοθετεί η Κυβέρνηση αλλά και την παταγώδη αποτυχία της οικονομικής της πολιτικής.

Προχειρότητα και αποτυχία τα οποία καλούνται, δυστυχώς, να πληρώσουν οι εργαζόμενοι, οι μισθωτοί και οι συνταξιούχοι, υφιστάμενοι τις συνέπειες της χειρότερης εισοδηματικής πολιτικής των 13 τελευταίων χρόνων !

Τα παραπάνω δεν αποτελούν απλά δικές μας εκτιμήσεις. Έχουν αποτυπωθεί σε όλες τις τελευταίες δημοσκοπήσεις. Δεν είναι τυχαίο ότι το 59,9% των πολιτών θεωρεί ότι η χώρα βαδίζει σε λάθος κατεύθυνση και ότι η οικονομική πολιτική της κυβέρνησης είναι σκληρή και «συντηρητική».

Δεν θέλω σήμερα -γιατί θα μιλήσουμε την Τρίτη για το θέμα αυτό- να αναφερθώ εκτενώς στα ζητήματα της εισοδηματικής πολιτικής. Εκείνο που θέλω να πω σχετικά με τη διαδικασία, είναι πως αποτελεί πρόκληση, κύριε Υπουργέ, ο τρόπος με τον οποίο επιλέξατε να δώσετε στη δημοσιότητα την εισοδηματική πολιτική με ένα φαξ από το Υπουργείο στα μέσα ενημέρωσης και με μία τροπολογία, την οποία καταθέσατε, ως συνήθως, Παρασκευή μεσημέρι.

Με αυτά τα δεδομένα δημιουργείται βάσιμα η εντύπωση ότι το Υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών, χωρίς υπευθυνότητα και στο πλαίσιο μιας ανεύθυνης και χωρίς σχεδιασμό νεοφιλελεύθερης πολιτικής, δημιούργησε μια σειρά από σοβαρότατα προβλήματα στα έσοδα του κρατικού Προϋπολογισμού και όχι μόνο. Τώρα προσπαθεί, με αιφνιδιαστικά και σπασμωδικά μέτρα, να αντιμετωπίσει πυροσβεστικά τα προβλήματα που το ίδιο και η Κυβέρνηση στο σύνολό της δημιούργησαν. Και επιστρατεύει προς τούτο νέα πεδία δημιουργικής λογιστικής και ευκαιριακής ενίσχυσης των εσόδων για να εισπράξει 1,58 δις ευρώ τουλάχιστον, μέσα από τις τροπολογίες τις οποίες καλούμεθα να ψηφίσουμε. Είναι ή δεν είναι αυτό μια άνευ προηγουμένου τιτλοποίηση;

Αυτά σηματοδοτούν το άρθρο 9 που αφορά σε ρυθμίσεις του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων, το άρθρο 10 για την αύξηση των συντελεστών προκαταβολής φόρου εισοδήματος στις ΑΕ., ΕΠΕ, συνεταιρισμούς κλπ, καθώς και η τροπολογία για τη (μη) εφαρμογή των Διεθνών Λογιστικών Προτύπων στη χώρα μας.

Πιο συγκεκριμένα, με το άρθρο 9, στοχεύετε να αντλήσετε άλλο 1 δις ευρώ για την κάλυψη της «μαύρης τρύπας» που δημιουργήσατε και για την υλοποίηση του διάτρητου Προϋπολογισμού του 2006, μέσα από αδιαφανή διαδικασία, που πέραν των άλλων επιχειρεί να νομιμοποιήσει ειλημμένες αποφάσεις.

Ήδη, όπως πληροφορούμεθα, το Δ.Σ. του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων έχει εδώ και ένα χρόνο εκχωρήσει τις απαιτήσεις του για χορηγηθέντα στεγαστικά δάνεια ύψους 2 δις ευρώ σε consortium τραπεζών, μεταξύ των οποίων η Morgan Stanley, η Merrill Lynch κτλ. Υπήρχε έλλειψη διαθέσιμων στο Ταμείο ; για ποιό λόγο το κάνετε αυτό;

Εδώ προκύπτει σειρά ερωτημάτων και για τις ίδιες τις διαδικασίες που ακολουθήθηκαν. Δηλαδή με ποιό τρόπο επελέγη το συγκεκριμένο consortium, πως έγινε η διαπραγμάτευση των επιτοκίων και μια σειρά από άλλα σοβαρά ζητήματα, που έχουν άμεση σχέση με τη διαφάνεια στην όλη διαδικασία;

Ζητάτε, πέραν των άλλων, να εκχωρήσουμε τη δυνατότητα στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων να αγοράσει ομόλογα από την S.P.V., την εταιρεία που μεσολαβεί, προφανώς επειδή σας πιέζει για να εξασφαλιστεί περισσότερο.

Από τα παραπάνω γίνεται φανερό ότι προχωρείτε σε τιτλοποιήσεις χρησιμοποιώντας, ως προμετωπίδα, το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων.

Όταν εμείς κάναμε τιτλοποίηση όχι βέβαια με αυτόν τον τρόπο- μας κατηγορούσατε ότι χρεώνουμε τις νέες γενιές, ότι διαπράττουμε «έγκλημα» . Εσείς προωθείτε τιτλοποίηση με πλήρη αδιαφάνεια και θέλετε εκ των υστέρων να καλύψετε αποφάσεις που έχουν ήδη ληφθεί. Ομολογείτε έμπρακτα ότι η αντιπολίτευση που κάνατε ήταν ανεύθυνη και ισοπεδωτική.

Με το άρθρο 10, στη θέση της συνολικότερης τιτλοποίησης που δήθεν απορρίψατε ως λύση στον Προϋπολογισμό του 2006, επιχειρείτε μια άλλη «κατασκευή»: στην ουσία προεξοφλείτε έσοδα του 2007, αυξάνοντας τους συντελεστές προκαταβολής του φόρου εισοδήματος για χιλιάδες, όχι μόνο μεγάλες, αλλά και μικρομεσαίες επιχειρήσεις.

Με άλλα λόγια καλείτε αιφνιδιαστικά περίπου 70.000 επιχειρήσεις να καταβάλουν για το 2006 450 εκ. ευρώ επί πλέον και με αυτό τον τρόπο υπονομεύετε το επενδυτικό κλίμα.

Όμως, εσείς δεν ήσασταν και δεν είσθε εκείνοι που ισχυρίζεστε ότι επιτέλους σε αυτή τη χώρα θα πρέπει να έχουμε μία σταθερή φορολογία και σταθερούς όρους; Αυτό είναι το μήνυμα που δίνετε σήμερα όχι μόνο στους Έλληνες επιχειρηματίες, αλλά και στους επιχειρηματίες από τις άλλες χώρες, που θέλουν να επενδύσουν στον τόπο μας;

Αποσταθεροποιείτε, αν δεν ανατρέπετε, τον επιχειρηματικό σχεδιασμό χιλιάδων μικρομεσαίων επιχειρήσεων και συνεταιρισμών, δεδομένου ότι η διάταξη αυτή δεν αφορά μόνο τον ΣΕΒ και τις τράπεζες. Αφορά 70.000 μικρομεσαίες επιχειρήσεις, πολλές από τις οποίες θα αντιμετωπίσουν έντονα προβλήματα ρευστότητας, σε συνθήκες οξύτατου ανταγωνισμού.

Ο ΕΒΕΑ, δια στόματος του κ. Φουντουκάκου, δήλωσε ότι «στον καταναλωτή θα μετακυλήσουμε την αύξηση της προκαταβολής φόρου και θα την μετακυλήσουμε μέσα από την αύξηση των τιμών των προϊόντων και των υπηρεσιών. Δεν υπάρχει άλλος τρόπος». Ο δε εκπρόσωπος της Ένωσης Ελληνικών Τραπεζών, είπε, ότι «δεν μπορώ αυτή τη στιγμή να σας πω, πως ακριβώς θα επιμερίσουμε μέσα από κάποιες διαδικασίες το κόστος στους συναλλασσόμενους».

Το βέβαιο είναι όμως ότι το κόστος αυτό θα το μετακυλήσουν, όπως μετακυλύουν και μια σειρά από άλλα βάρη, παραβλέποντας και καταπατώντας ακόμα και νόμους και αποφάσεις του Αρείου Πάγου και του Συμβουλίου της Επικρατείας.

Το συμπέρασμα που αβίαστα προκύπτει από τα παραπάνω, είναι ότι οι πολίτες, οι συναλλασσόμενοι και οι εργαζόμενοι είναι αυτοί που τελικά θα κληθούν να καλύψουν το όποιο κόστος αυτής της ρύθμισης !

Επιχειρείτε μάλιστα να την παρουσιάσετε σαν μια ρύθμιση που στοχεύει στη... φορολογική δικαιοσύνη.

Ομως, η δήθεν φορολογική σας δικαιοσύνη είναι απάτη!

Για ποια φορολογική δικαιοσύνη μιλάτε στην Εισηγητική Εκθεση, όταν οι εργαζόμενοι θα πληρώσουν φέτος τετραπλάσιους φόρους από ότι οι μεγάλες επιχειρήσεις, σύμφωνα με όσα ψηφίσατε στον κρατικό Προϋπολογισμό ; Είναι γνωστό ότι τα προϋπολογιζόμενα έσοδα για τα φυσικά πρόσωπα είναι τετραπλάσια εκείνων για τα νομικά πρόσωπα !

Για ποια φορολογική δικαιοσύνη μιλάτε, όταν οι έμμεσοι φόροι αυξάνονται φέτος κατά 8,8 % έναντι 2,1% που αυξήθηκαν πέρυσι, με αποτέλεσμα να ανατρέπεται περαιτέρω η σχέση έμμεσων άμεσων φόρων ;

Επομένως, μη χύνετε «κροκοδείλια δάκρυα» για τους εργαζομένους. Εάν πραγματικά νοιαζόσασταν γι αυτούς, θα έπρεπε να προχωρήσετε στην τιμαριθμοποίηση της φορολογικής κλίμακας, να αλλάξετε τη σχέση άμεσων έμμεσων φόρων, να αυξάνετε και όχι να μειώνετε τη φορολογία στα μη επενδυόμενα κέρδη. Αλλιώς, παίζετε θέατρο και επιχειρείτε, ακόμα μια φορά, να τους εξαπατήσετε!

Αναφερόμενοι στον κορμό αυτού του σ/ν, η πρώτη παρατήρησή μας αφορά στη σημαντική καθυστέρηση της εναρμόνισής μας, με τα κεφάλαια Α΄ και Β του παρόντος, και με τις δυο αντίστοιχες Οδηγίες. Ειδικότερα, το άρθρο 2 παρ. 1 της Οδηγίας 2003/123/22-12-03, ορίζει ότι μέχρι την 01-01-05 το αργότερο, έπρεπε να την έχουμε μεταφέρει στο εσωτερικό μας δίκαιο.

Το ίδιο έπρεπε να είχε συμβεί με την Οδηγία 2004/56/21-04-04, αφού και εκεί ορίζεται προθεσμία ως την 1-1-2005.

Μετά από τόση καθυστέρηση θα περιμέναμε, αντί να μας φέρετε ένα εμβαλωματικό σ/ν, συνειδητά δυσνόητο και λειτουργικά ατελές, να μας φέρετε κωδικοποιημένες διατάξεις για το κάθε θέμα που πραγματεύεται αυτό το σ/ν, ώστε να είναι άμεσα κατανοητές και εφαρμόσιμες.

Η δεύτερη παρατήρηση-ερώτημα που θα ήθελα να θέσω είναι κατά πόσον υπάρχει εκτίμηση και σχεδιασμός αντιμετώπισης των συνεπειών που θα έχουν στην πραγματική οικονομία οι αλλαγές που επέρχονται με τη συγκεκριμένη εναρμόνιση;

Είναι διοικητικά έτοιμος ο κρατικός μηχανισμός για τη σωστή υλοποίηση αυτών των αλλαγών;

Υπάρχει εκτίμηση για τις επιπτώσεις για τα δημόσια έσοδα, ιδιαίτερα από την Οδηγία για τη φορολογία συνδεδεμένων εταιρειών, μετά την επέκταση και του πεδίου ισχύος της;

Δημιουργείται η εντύπωση ότι η Κυβέρνηση ενσωματώνει ακατέργαστες διατάξεις Ευρωπαϊκών Οδηγιών, χωρίς προετοιμασία και στοιχειώδη αποτίμηση των συνεπειών τους στον Προϋπολογισμό και στην πραγματική οικονομία.

Σε ότι αφορά το ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α, με το νομοσχέδιο που συζητάμε υιοθετούμε την Οδηγία 2003/123 Ε.Ε. η οποία τροποποιεί την αρχική οδηγία 90/435, επεκτείνοντας το πεδίο εφαρμογής της.

Με το Ν. 2578/98, άρθρο 8 - 11, υιοθετήσαμε στο εσωτερικό δίκαιο, την οδηγία 90/435 σχετικά με τη μη παρακράτηση φόρου στα μερίσματα που διανέμουν θυγατρικές εταιρίες εγκαταστημένες σε ένα κράτος μέλος (π.χ. Ελλάδα) προς τις μητρικές τους εταιρίες που έχουν την έδρα τους ένα άλλο κράτος μέλος (π.χ. Γερμανία).

Με το παρόν νομοσχέδιο υιοθετούμε την Οδηγία 2003/123 Ε.Κ. η οποία τροποποιεί την αρχική οδηγία 90/435, επεκτείνοντας το πεδίο εφαρμογής της.

Να σημειώσω ότι τόσο στο Ν. 2478/98, όσο και στο παρόν νομοσχέδιο, δεν προβλέπεται κάποια Υπουργική απόφαση για τις διαδικασίες και τα πιστοποιητικά που θα πρέπει να προσκομισθούν, προκειμένου να ελέγχεται η συμμετοχή της μητρικής ή της θυγατρικής κατά 20% στο κεφάλαιο. Επίσης δεν προβλέπονται κυρώσεις σε περίπτωση απάτης.

Μετά τις αλλαγές που επέρχονται στα διανεμόμενα κέρδη μεταξύ θυγατρικών και μητρικών στις χώρες Ε.Ε, τίθεται ζήτημα όξυνσης του ανταγωνισμού μεταξύ των εθνικών φορολογικών συστημάτων για τη φορολόγηση νομικών προσώπων και προοπτικά, ιδίως μετά την είσοδο της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας, και θέμα ανταγωνισμού έδρας.

Δηλαδή, ένας όμιλος με πολλές θυγατρικές σε διάφορες χώρες της Ε.Ε. , θα εξαρτά τη διανομή και τη μεταφορά κερδών των θυγατρικών και των εγγονών εταιρειών προς τη μητρική, πιθανώς δε και τη μεταφορά της έδρας σε άλλη χώρα-μέλος, από το πόσο χαριστικό θα είναι το εθνικό φορολογικό καθεστώς προς τις εταιρείες αυτές

Στην προοπτική ένταξης της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας στην Ε.Ε, αρκετές μητρικές εταιρείες σε χώρες της Ε.Ε (και στην Ελλάδα) θα έχουν σοβαρό κίνητρο να μεταφέρουν την έδρα τους για συγκέντρωση και φορολογία των κερδών τους τους στις χώρες αυτές.

Με βάση τα παραπάνω, εύλογα προκύπτει το ερώτημα:

Έχει σχέδιο η Κυβέρνηση για παρεμβάσεις στην Ε.Ε. ώστε να υπάρξει κατά το δυνατόν ενιαίο πλαίσιο φορολογίας των κερδών, ή θα μπούμε σ αυτόν τον ανταγωνισμό, με σοβαρές συνέπειες για τα έσοδα από νομικά πρόσωπα και συνακόλουθες πιέσεις για ακόμα μεγαλύτερη μετακύλιση του φορολογικού βάρους στη φορολογία φυσικών προσώπων ;

Δεν με παίρνει ο χρόνος για να αναφερθώ αναλυτικά στα υπόλοιπα κεφάλαια. Όμως, θα το κάνω μιλώντας επί των άρθρων.

Κλείνοντας, λοιπόν και ολοκληρώνοντας, αυτό που θέλω να παρατηρήσω για το κεφάλαιο Γ του σ/ν και σε ό,τι αφορά τον Εθνικό Τελωνιακό Κώδικα -θα ήταν παράλειψή μου να μην το πω- είναι ότι όντως έχει γίνει μια σημαντική δουλειά σ αυτό το κομμάτι -γιατί οφείλουμε να λέμε και τα θετικά-, η οποία βέβαια είχε σχεδόν ολοκληρωθεί μέχρι της 7 Μαρτίου 2004. Το θέμα της αναμόρφωσης του Τελωνιακού Κώδικα είναι ένα σοβαρό ζήτημα και θα βοηθήσει σημαντικά στο «χτύπημα» της γραφειοκρατίας, στην αύξηση των εσόδων του κράτους και στον περιορισμό της ταλαιπωρίας του πολίτη. Κάποιες επιμέρους παρατηρήσεις που έχω, θα τις κάνω στην κατ άρθρον συζήτηση.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Από όσα προανέφερα γίνεται φανερό ότι το ΠΑΣΟΚ διαφωνεί ριζικά με την ασκούμενη από την Κυβέρνηση οικονομική πολιτική, μια πολιτική ευκαιριακή και αδιέξοδη, η οποία συστηματικά φορτώνει τα βάρη στις πλάτες των πολλών και ιδίως των οικονομικά ασθενέστερων.

Θα ψηφίσουμε, ωστόσο, αυτό το σ/ν επί της αρχής, καταψηφίζοντας συγκεκριμένα άρθρα και τροπολογίες, για ένα και μόνο λόγο: Το γεγονός ότι ενσωματώνει κοινοτικές Οδηγίες που ήδη έπρεπε να αποτελούν εσωτερικό μας δίκαιο.

Από εκεί και πέρα, στα υπόλοιπα ζητήματα, θα ασκήσουμε την κριτική μας. Στα περισσότερα άρθρα διαφωνούμε και επιφυλασσόμαστε να ασκήσουμε την κριτική και να αναπτύξουμε την αντίθεσή μας κατά τη συζήτηση αυτών των άρθρων.

Θα δώσουμε τη μάχη και μέσα και έξω από τη Βουλή, προκειμένου η υφιστάμενη οικονομική πολιτική να ανατραπεί στο σύνολό της.

Σας ευχαριστώ πολύ.