Δημήτρης Κουσελάς Δημήτρης Κουσελάς

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Άρθρα / Ομιλίες / Συνεντεύξεις

ΘΕΜΑ [Ομιλία] Oμιλία του βουλευτή Μεσσηνίας του ΠΑ.ΣΟ.Κ. κ. Δημήτρη Κουσελά στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής, κατά την συζήτηση του σ/ν για το Ασφαλιστικό.
ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ 28/11/2007

Αθήνα, 28 Νοεμβρίου 2007

Oμιλία του βουλευτή Μεσσηνίας του ΠΑ.ΣΟ.Κ. κ. Δημήτρη Κουσελά στην Επιτροπή Οικονομικών  Υποθέσεων της Βουλής,
κατά την συζήτηση του σ/ν για το Ασφαλιστικό.

Θα ξεκινήσω από δύο παρατηρήσεις. Η πρώτη αφορά τον κ. Μαγγίνα, ο οποίος μίλησε περί μεταρρύθμισης. Γνωρίζουμε ότι μεταρρύθμιση χωρίς οικονομικούς πόρους δεν γίνεται. Θέλω να ρωτήσω ευθέως την Κυβέρνηση: Περί ποιας μεταρρύθμισης του ασφαλιστικού μιλάτε, όταν όχι μόνο δεν προσδιορίζονται νέοι πόροι, αλλά είναι εμφανές ότι πάτε να πάρετε πόρους από ορισμένα ασφαλιστικά ταμεία και να τους μεταφέρετε σε άλλα;

Η δεύτερη παρατήρηση αφορά στα λεγόμενα του κ. Μανώλη, για το ποσοστό αναπλήρωσης του ν.3029, γνωστού ως νόμου Ρέτπτα. Είπε ότι εμείς μειώσαμε το ποσοστό αναπλήρωσης. Για όσους έχουν ισχυρή μνήμη και γνωρίζουν το ασφαλιστικό, -που δυστυχώς είναι λίγοι-, το ποσοστό αναπλήρωσης ήταν 60% και έγινε 70%. Οι επικουρικές συντάξεις με το νόμο Σιούφα κατέβηκαν στο 20% και εμείς τις επαναφέραμε στις σωστές τους διαστάσεις, σ� αυτές που βρίσκονται σήμερα, με αποτέλεσμα να έχουμε επικουρικές συντάξεις, που φτάνουν μέχρι και το 45% της αναπλήρωσης.

Ο νόμος Σιούφα περιόρισε την κατώτατη σύνταξη στα 180 ευρώ σε σημερινές τιμές και εμείς την πήγαμε στα 480 ευρώ. Μήπως ξέχασε ο κ. Μανώλης και ορισμένοι άλλοι τι έγινε με τα τριακοστά πέμπτα και τα πεντηκοστά ;

Κάνω αναφορά στο νόμο, διότι ο κ. Μανώλης μας εγκάλεσε για ορισμένα πράγματα, δεν τον θίγω προσωπικά. Λέω λοιπόν ότι το ποσοστό αναπλήρωσης με το νόμο Σιούφα, σε ό,τι αφορά στον τρόπο υπολογισμού σύνταξης, βασιζόταν στα περίφημα πεντηκοστά. Αν δηλαδή, κάποιος έβγαινε στην σύνταξη με 30 χρόνια προϋπηρεσίας, η σύνταξή του υπολογιζόταν είτε από τον τελευταίο μισθό, είτε από το μέσο όρο της τελευταίας διετίας, επί 30/50. Τα πεντηκοστά εμείς τα κάναμε τριακοστά πέμπτα, με αποτέλεσμα η σύνταξη να αυξηθεί κατά πολύ.

Τα όρια ηλικίας, κύριε Υπουργέ, με το νόμο Σιούφα είχαν πάει στα 65 έτη, για άντρες και για γυναίκες, που μπήκαν στην εργασία μετά την 1/1/93. Τότε εμείς θεσμοθετήσαμε τα 37 έτη χωρίς όριο ηλικίας, αυτό που εσείς θέλετε να αλλάξετε. Το αποτέλεσμα είναι ότι τα νέα παιδιά έχουν σήμερα τη δυνατότητα να συνταξιοδοτηθούν μέχρι και 7 χρόνια νωρίτερα, δηλαδή στα 58 αντί για τα 65. Αυτές ήταν οι θετικές αλλαγές, που έκανε ο ν. 3029 υπέρ των ασφαλισμένων και των ασφαλιστικών ταμείων, που εσείς σήμερα θέλετε να αλλάξετε.

Λέτε ότι μέχρι σήμερα έγινε διάλογος. �Ομως δεν έγινε ουσιαστικός και εποικοδομητικός διάλογος, όπως θα ήθελαν οι Έλληνες πολίτες. Ούτε συγκεκριμένες θέσεις καταθέσατε, ούτε δεσμεύσεις αναλάβατε, απέναντι στα ασφαλιστικά ταμεία και στα ασφαλιστικά δικαιώματα των εργαζομένων.

Φαίνεται, κύριε Υπουργέ, ότι υπάρχουν προειλημμένες αποφάσεις και μία στρατηγική που ξεδιπλώνετε βήμα - βήμα, ανάλογα με τις πολιτικές επιλογές που έχετε κάνει. Μια στρατηγική, που στοχεύει αφ� ενός στην αφαίρεση ασφαλιστικών δικαιωμάτων και κατακτήσεων, αφ� ετέρου στην αφαίρεση πόρων από ορισμένα ασφαλιστικά ταμεία. Σήμερα αποδίδετε έμφαση στην αφαίρεση πόρων.

Προεκλογικά προβάλατε, μαζί με τον κ. Πρωθυπουργό, τα τρία «όχι». Βέβαια, σ αυτά δεν βάλατε υποσημειώσεις, ούτε αστερίσκους. Σήμερα έρχεστε και μιλάτε για «ώριμα δικαιώματα», που δεν θα θιγούν. �Ομως δεν υπήρχε τέτοιος αστερίσκος στην τοποθέτηση του κ. Πρωθυπουργού, ούτε αστερίσκος για τους νέους.

Λέτε ότι σέβεστε τον ν.3029, ενώ ο βασικός στόχος σας είναι η κατεδάφισή του με όλα τα μέσα. Ο ν.3029 εμπεριέχει συγκεκριμένες διατάξεις, πρώτα απ όλα για τη χρηματοδότηση. Στο άρθρο 4, προσδιορίζεται σαφέστατα ο τρόπος χρηματοδότησης των ασφαλιστικών ταμείων, καθώς και το τι θα συμβεί σε περίπτωση που θα ενταχθούν ασφαλιστικά ταμεία στο Ι ΚΑ. Το άρθρο 4, παρ. 3, αναφέρει: «Αν ενταχθούν σταδιακά στο ΙΚΑ ΕΤΑΜ και άλλα ταμεία, το κράτος αναλαμβάνει την κάλυψη των ελλειμμάτων αυτών των ταμείων. Επίσης, αναπροσαρμόζει τη χρηματοδότηση, σε επίπεδα που θα αποτρέπουν πρόσθετες επιβαρύνσεις του ΙΚΑ». Παρακάτω, στην παρ. 4 αναφέρει ότι «αν εξελιχθούν δυσμενώς οι προβλέψεις του συνόλου των οικονομικών μεγεθών, που επηρεάζουν το αναλογιστικό έλλειμμα του ΙΚΑ ΕΤΑΜ, το κράτος εξασφαλίζει τους απαιτούμενους επιπλέον πόρους για την πλεονασματική λειτουργία του ασφαλιστικού συστήματος» . Ο ν.3029 είναι πολύ συγκεκριμένος σε ό,τι αφορά στη χρηματοδότηση και προσδιορίζει τι γίνεται με τη χρηματοδότηση, όταν ενταχθούν ταμεία κύριας ή επικουρικής σύνταξης. Είναι εμφανές πως εσείς δεν ακολουθείτε τις διατάξεις αυτού του νόμου.

Ο ν.3029 προσδιορίζει επίσης τι συμβαίνει με τις περίφημες ενοποιήσεις. Για την κύρια σύνταξη, αναφέρεται ονομαστικά στο άρθρο 5 στα ταμεία κύριας σύνταξης, που εντάσσονται στο ΙΚΑ ΕΤΑΜ. Για τα επικουρικά ταμεία, αναφέρει τις διαδικασίες, στη βάση των οποίων μπορεί να υπάρξει ενοποίηση των επικουρικών ταμείων με τη συμμετοχή των κοινωνικών εταίρων και με συγκεκριμένες αποφάσεις, οι οποίες δεν θα θίγουν κεκτημένα ασφαλιστικά δικαιώματα.

Εσείς θέλετε να προχωρήσετε σε ενοποιήσεις, οι οποίες δεν υπακούν σε ασφαλιστικά κριτήρια. Φαίνεται καθαρά ότι δεν στοχεύετε στη δημιουργία σύγχρονων και οικονομικά βιώσιμων ομοιοεπαγγελματικών φορέων, μέσα από την διαδικασία της ενοποίησης. Στοχεύετε στη γενικευμένη εξίσωση των παροχών προς τα κάτω και στη μεταφορά πόρων από τα μεν στα δε. Αντί δηλαδή, να πάρετε οικονομικούς πόρους από τους έχοντες, μέσα από αλλαγές στο φορολογικό σύστημα ή με άλλους τρόπους, αυτό που θέλετε να κάνετε είναι να μεταφέρετε πόρους, είτε από το ταμείο των δημοσιογράφων, είτε από το ΤΣΜΕΔΕ, είτε από άλλα ταμεία, σε άλλα ασφαλιστικά ταμεία και από υγιή που είναι να τα καταστήσετε μη βιώσιμα.

Λέτε πως «δεν θίγετε τίποτα». Όμως, οι ενοποιήσεις, θα οδηγήσουν μέχρι και σε 18% μείωση της κυρίας σύνταξης και σε 35% μείωση, κατά μέσο όρο, των επικουρικών συντάξεων. Με αυτές τις αλλαγές, θα υπάρξουν επικουρικά ταμεία στα οποία η μείωση της σύνταξης θα φτάσει το 50%.

Σας ρώτησε πριν και ο κ. Μανώλης, αν είστε διατεθειμένοι να αλλάξετε τον τρόπο υπολογισμού της σύνταξης. Σε ό,τι αφορά στα όρια ηλικίας, το πρώτο βήμα που θέλετε να κάνετε, είναι να δώσετε κίνητρα παραμονής. Το δεύτερο θα είναι η αύξηση των ορίων ηλικίας.

Λέτε ότι δεν σας δίνουμε προτάσεις. Προτάσεις έχουν κατατεθεί και έχουν γίνει υπολογισμοί. Το Ινστιτούτο Εργασίας της Γενικής Συνομοσπονδίας Εργατών Ελλάδας σας έχει πει ότι η αύξηση των ορίων ηλικίας δεν θα ωφελήσει σε τίποτα το ασφαλιστικό σύστημα και τη βιωσιμότητά του, γιατί με βάση τις μελέτες που έχουν γίνει, ακόμα και αν αυξήσουμε τα όρια ηλικίας στο επόμενο διάστημα κατά 5 χρόνια, το αποτέλεσμα θα είναι μόνο μια εξάμηνη βελτίωση της βιωσιμότητας των ασφαλιστικών ταμείων.

Εσείς, όμως, επιμένετε γιατί έχετε μια τελείως διαφορετική λογική. Επίσης, μιλήσατε για αυξήσεις -που τις έχετε ξανά αναγγείλει- για τις συντάξεις ΟΓΑ, το ΕΚΑΣ κ.λπ.. Αυτές οι αναγγελίες μου θυμίζουν τη λαϊκή παροιμία που λέει: «Να σε κάψω Γιάννη, να σ αλείψω λάδι».

Τελειώνοντας, να σημειώσω πως οι αλλαγές που ετοιμάζει η Κυβέρνηση είναι επώδυνες και θίγουν τρεις στους τέσσερις ασφαλισμένους. Θα χειροτερέψει το ασφαλιστικό καθεστώς και θα συρρικνωθούν τα ασφαλιστικά δικαιώματα, χωρίς ουσιαστικό αποτέλεσμα για τη βιωσιμότητα των ταμείων, γιατί δεν είναι αυτή η επιδίωξη της Κυβέρνησης. Η επιδίωξή της είναι να φτιάξει την κατώτατη εθνική σύνταξη και κάποια στιγμή να πει σε όλους τους ασφαλισμένους, «εάν θέλετε καλύτερη σύνταξη, περάστε από την ιδιωτική ασφάλιση» ! Πιστεύω, όμως, πως αυτή η επιδίωξη δεν θα περάσει, γιατί θα βρει απέναντί της το σύνολο των ασφαλισμένων και των εργαζόμενων της χώρας