Δημήτρης Κουσελάς Δημήτρης Κουσελάς

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Άρθρα / Ομιλίες / Συνεντεύξεις

ΘΕΜΑ [Ομιλία] Ομιλία του Βουλευτή Μεσσηνίας κ. Δημήτρη Κουσελά, κατά τη συζήτηση, στην Ολομέλεια της Βουλής, του νομοσχεδίου «Πώληση και ταυτόχρονη μίσθωση ακινήτων του δημοσίου, μακροχρόνιες και χρηματοδοτικές μισθώσεις του δημοσίου και άλλες διατάξεις"».
ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ 5/6/2007
Αθήνα, 05 Ιουνίου 2007

Ομιλία του Βουλευτή Μεσσηνίας κ. Δημήτρη Κουσελά, κατά τη συζήτηση,
στην Ολομέλεια της Βουλής, του νομοσχεδίου «Πώληση και ταυτόχρονη μίσθωση ακινήτων του δημοσίου,
μακροχρόνιες και χρηματοδοτικές μισθώσεις του δημοσίου και άλλες διατάξεις"».

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, πιστεύω ότι κανείς από εμάς, αλλά και κανένας πολίτης, δεν μπορεί να έχει αντίρρηση στη σωστή αξιοποίηση της περιουσίας του δημοσίου, της περιουσίας του ελληνικού λαού. Αναφέρομαι στην περιουσία του ελληνικού δημοσίου που δεν αξιοποιείται, που τελεί εν υπνώσει, που ορισμένες φορές αξιοποιείται αντιπαραγωγικά, που αποτελεί αντικείμενο καταπάτησης από ορισμένους επιτήδειους.

Κατά τη γνώμη μου, όμως, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, η αξιοποίηση της περιουσίας του δημοσίου προϋποθέτει τρία πολύ συγκεκριμένα πράγματα.

Πρώτον, τη σωστή και ολοκληρωμένη καταγραφή αυτής της περιουσίας. Κάτι που σήμερα, όπως ομολόγησε ο κύριος Υπουργός στην Επιτροπή Οικονομικών, δεν υπάρχει.

Δεύτερον, την αξιολόγηση της δημόσιας περιουσίας που παραμένει αδρανής και δεν αξιοποιείται, καθώς και των αναγκών του δημόσιου για στέγαση.

Τέλος, προϋποθέτει μία ολοκληρωμένη συζήτηση για τους όρους και τις προϋποθέσεις αυτής της αξιοποίησης, με βάση πάντα τις αρχές της διαφάνειας και της προάσπισης των συμφερόντων του δημοσίου.

Πείτε μας, λοιπόν, κύριε Υπουργέ, πως διασφαλίζονται αυτές οι αρχές αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας από το νομοσχέδιο που φέρνετε σήμερα στη Βουλή και που μας ζητάτε να το ψηφίσουμε. Μήπως με τις εξουσιοδοτήσεις που ζητάτε να σας δώσουμε;

Είναι καθαρό, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ότι το εν λόγω σχέδιο νόμου δεν πληροί καμία από τις τρεις προϋποθέσεις που προανέφερα. Θα έλεγα μάλιστα ότι ο τίτλος της αξιοποίησης της περιουσίας του δημοσίου είναι ψευδεπίγραφος. Γιατί μάλλον για ιδιωτικοποίηση της περιουσίας του δημοσίου μπορούμε να μιλάμε, παρά για αξιοποίηση. Εκτός εάν στη δική σας αντίληψη, κύριε Υπουργέ, η έννοια της αξιοποίησης ταυτίζεται με την έννοια της ιδιωτικοποίησης. Γι� αυτό άλλωστε, όπως φαίνεται από το εν λόγω νομοσχέδιο, υπάγετε την όλη διαδικασία στη διϋπουργική επιτροπή αποκρατικοποιήσεων.

Είναι φανερό ότι δεν είναι τυχαία η χρονική στιγμή που επελέγη για να έλθει το συγκεκριμένο σχέδιο νόμου στη Βουλή. Βρισκόμαστε, όπως άλλωστε το έχετε αποδεχθεί και εσείς, σε προεκλογική περίοδο και στόχος είναι να δημιουργήσετε ένα «επενδυτικό» κλίμα στις χρηματαγορές και ειδικότερα για το real estate. Να δημιουργήσετε ένα ψυχολογικό κλίμα ότι θα γίνουν επενδύσεις, ότι γίνονται αλλαγές, ότι προχωρούν «μεταρρυθμίσεις».

Ο δεύτερος στόχος σας είναι εισπρακτικός. Το νομοσχέδιο έχει έναν καθαρά εισπρακτικό και ταμειακό χαρακτήρα. Θέλετε να δώσετε άμεσα και με όλους τους τρόπους μεγαλύτερη ρευστότητα στο δημόσιο. Να ενισχύσετε τον κρατικό προϋπολογισμό με χρήματα που σας λείπουν και γνωρίζετε πολύ καλά ότι το επιχειρείτε αυτό, γιατί η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν σας επέτρεψε να προχωρήσετε στην τιτλοποίηση.

Ο τρίτος στόχος αυτού του νομοσχεδίου είναι η εξυπηρέτηση συγκεκριμένων ιδιωτικών συμφερόντων, που φαίνεται ότι θα επιλεγούν �αυτό είναι καθαρό- με αδιαφανή κριτήρια, προκειμένου να εξαγοράσουν κατ� αρχήν και να αξιοποιήσουν στη συνέχεια τη δημόσια περιουσία.

Το μεγάλο ερώτημα που προκύπτει εδώ είναι πώς -όταν δεν έχουμε καν καταγραφή της δημόσιας περιουσίας- και ποιος θα εκτιμήσει αυτή την περιουσία που θα πουληθεί ή θα ενοικιαστεί. Είναι εύκολη αυτή η εκτίμηση; Ποιοι θα την κάνουν; Με ποιες διαδικασίες και με ποιες αποτιμήσεις; Και ποιος πραγματικά μπορεί να διαβεβαιώσει τον ελληνικό λαό ότι οι διαδικασίες που θα ακολουθηθούν δεν θα είναι άλλο ένα μεγάλο φαγοπότι, όπως το φαγοπότι των ομολόγων και ακόμη μεγαλύτερο;

Όλοι οι παραπάνω στόχοι που έχετε βάλει ευνοούν μια σειρά από συγκεκριμένα συμφέροντα. Εκείνο που δεν ευνοούν σε καμία περίπτωση είναι τα συμφέροντα του δημοσίου, που στις περιπτώσεις επινοικίασης των πωληθέντων θα πληρώσει πολλαπλάσια -και αυτό είναι εμφανές- για τη στέγαση του ιδίου και των υπηρεσιών του στα ακίνητα που ήδη διαθέτει. Και εδώ το ζήτημα δεν είναι ότι το δημόσιο θα πληρώσει πολλαπλάσια, αλλά ότι το αναγκάζετε, σε ορισμένες περιπτώσεις �και αυτό είναι εξόφθαλμο, είναι προκλητικό- να προχωρήσει και σε επαναγορά. Στις δε περιπτώσεις που απλά πωλείται η περιουσία χωρίς επινοικίαση, κανείς μα κανείς δεν μπορεί να μας εγγυηθεί �ούτε φαίνεται αυτό από τις διατάξεις του νομοσχεδίου- ότι τα χρήματα που θα εισπραχθούν θα επενδυθούν προς όφελος των Ελλήνων πολιτών και δεν θα καλύψουν μαύρες τρύπες των ελλειμμάτων.

Ερωτώ λοιπόν: Συνιστά αξιοποίηση αυτή η διαδικασία, όταν μεταχειρίζεστε την ακίνητη περιουσία, που είναι περιουσία του ελληνικού λαού, με αυτόν τον τρόπο;

Είναι φανερό, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, πως ο κρατικός προϋπολογισμός θα πρέπει μελλοντικά να σηκώσει ένα δυσβάστακτο βάρος για δόσεις ή ενοίκια, τα οποία θα επιφορτιστεί, προκειμένου να καλυφθούν άμεσες, τρέχουσες, πιεστικές ανάγκες. Εκείνο που ομολογείτε με αυτό το νομοσχέδιο είναι η ανικανότητα του δημοσίου και επομένως η ανικανότητα, κύριε Υπουργέ, της δικής σας Κυβέρνησης να αξιοποιήσει την τεράστια περιουσία του δημοσίου, που αποτελεί πλούτο του ελληνικού λαού.

Κλείνοντας, θέλω να πω δύο κουβέντες για τη διάταξη που αφορά στις πτηνοτροφικές εταιρείες. Είναι γνωστό ότι αφού με τους αδέξιους χειρισμούς σας δημιουργήσατε ένα τεράστιο πρόβλημα στους πτηνοτρόφους και τους εργαζόμενους σε αυτές τις επιχειρήσεις, τώρα έρχεστε όλως απαράδεκτα να κάνετε στην ουσία μνημόσυνο με ξένα κόλλυβα, να χαρίσετε τις ασφαλιστικές εισφορές ύψους 15,5 εκατομμυρίων ευρώ. Εγώ σας ερωτώ: Ποιος σας εξουσιοδότησε να πάρετε αυτήν την απόφαση; Ενημερώσατε το Ι.Κ.Α.; Πήρε απόφαση το διοικητικό συμβούλιο του Ι.Κ.Α., στο οποίο συμμετέχουν οι εργαζόμενοι, συμμετέχουν οι εκπρόσωποι των εργοδοτών; �Εχετε την έγκριση του διοικητικού συμβουλίου του Ι.Κ.Α., να ρίξετε το βάρος 15,5 εκατομμυρίων ευρώ στις πλάτες του προϋπολογισμού του Ιδρύματος Κοινωνικών Ασφαλίσεων; Και δεν θα έρθετε αύριο να πείτε και για το Ι.Κ.Α. και για τους άλλους ασφαλιστικούς οργανισμούς, μετά τα τόσα χρέη, ότι δεν αντέχουν να δώσουν τις συντάξεις και άρα θα πρέπει αυτές να περικοπούν προς τα κάτω, προκειμένου να στείλετε τον κόσμο στην ιδιωτική ασφάλιση; Είναι ή δεν είναι αυτό ένα κομμάτι από την κρυφή σας ατζέντα για το ασφαλιστικό;

Κλείνω, κύριε Πρόεδρε, με κάτι τελευταίο. Πιστεύω ότι με το συγκεκριμένο νομοσχέδιο δεν πρόκειται να επέλθει τίποτα, μα τίποτα θετικό, είτε για το δημόσιο είτε για τους �Ελληνες πολίτες. Αυτό που ζήτησε ο Εισηγητής μας και αυτό που ζητάμε όλοι είναι το νομοσχέδιο αυτό να το αποσύρετε, να ανοίξει ένας ουσιαστικός και εμπεριστατωμένος διάλογος προκειμένου να διαμορφωθούν οι όροι και οι προϋποθέσεις για τη σωστή και ολοκληρωμένη αξιοποίηση της περιουσίας του ελληνικού λαού, που πρέπει να γίνει.

Σας ευχαριστώ πολύ.