Δημήτρης Κουσελάς Δημήτρης Κουσελάς

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Άρθρα / Ομιλίες / Συνεντεύξεις

ΘΕΜΑ [Ομιλία] Ομιλία του Βουλευτή Μεσσηνίας κ. Δημήτρη Κουσελά κατά τη συζήτηση, στην Ολομέλεια της Βουλής, του σχεδίου νόμου «Σύσταση Ειδικού Ταμείου Κοινωνικής Αλληλεγγύης και άλλες διατάξεις».
ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ 15/3/2007
Αθήνα, 15 Μαρτίου 2007

Ομιλία του Βουλευτή Μεσσηνίας κ. Δημήτρη Κουσελά κατά τη συζήτηση,
στην Ολομέλεια της Βουλής,
του σχεδίου νόμου «Σύσταση Ειδικού Ταμείου Κοινωνικής Αλληλεγγύης και άλλες διατάξεις».

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, στη σημερινή συζήτηση ταιριάζει η λαϊκή παροιμία «Εκεί που μας χρωστάγανε, μας πήραν και το βόδι». Το λέω αυτό, γιατί ενώ η Κυβέρνηση από τη μια πλευρά έχει οδηγήσει με την πολιτική της το 1/3 του ελληνικού πληθυσμού να διαβιεί κάτω από τα όρια της φτώχειας, ενώ με ταχυδακτυλουργίες προσπαθεί να μας πείσει ότι μειώνει την ανεργία �

ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ ΓΙΑΚΟΥΜΑΤΟΣ: Με χρυσά κουτάλια τρώγανε.

ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΚΟΥΣΕΛΑΣ: �έρχεται τώρα νομοσχέδιο που έχει ένα ελκυστικό επικοινωνιακά τίτλο «Ταμείο Κοινωνικής Αλληλεγγύης», με μια σαφέστατη προεκλογική στόχευση. Φουσκώνει από τη μια πλευρά τις προσδοκίες στους ανέργους και από την άλλη μοιράζει ψίχουλα. Θα έλεγα ότι τους παραπλανά και τους εμπαίζει, επιχειρώντας να αξιοποιήσει πελατειακά τα δραματικά τους προβλήματα.

Και εξηγούμαι γιατί τα λέω αυτά. Το σχέδιο νόμου αποκλείει από τις παροχές του Ταμείου Κοινωνικής Αλληλεγγύης την πλειοψηφία των ανέργων στις θιγόμενες περιοχές, αφού ελάχιστοι θα μπορούν να καλύψουν σωρευτικά τις προϋποθέσεις που θέτει και μάλιστα σε περιοχές με διπλάσιο ποσοστό ανεργίας από το μέσο όρο της χώρας, κάτι που αποκλείει όλες τις παρεμβάσεις σε επίπεδο νομού.

Ποια είναι η γεωγραφική διάσταση των παρεμβάσεων; Άγνωστη. Θα πιάσει περιοχές όπως είναι η Μεσσηνία, που είναι η ιδιαίτερη πατρίδα μου, που γνωρίζετε, γιατί την επισκεφθήκατε πρόσφατα, ότι έχει υψηλό ποσοστό ανεργίας; Πώς ορίζονται οι φθίνοντες κλάδοι;

ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ ΓΙΑΚΟΥΜΑΤΟΣ: Εάν έχει φθίνοντα κλάδο, ναι.

ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Δεν έχει φθίνοντες κλάδους, αλλά και δεν ορίζονται. Είναι απροσδιόριστο. Ποιοι θα είναι οι δικαιούχοι; Θα δείξει. Πόσο τελικά θα παίρνουν; Θα δούμε.

Η Κυβέρνηση δεν έχει ούτε σχέδιο, ούτε πρόταση για όλα αυτά, όπως δεν έχει σχέδιο ούτε νοιάζεται για την ανασυγκρότηση των φθινουσών περιοχών. Εάν ήθελε, θα μπορούσε να είχε υιοθετήσει την τεκμηριωμένη πρόταση νόμου που ως ΠΑ.ΣΟ.Κ. υποβάλλαμε. Γι αυτό, το συγκεκριμένο σχέδιο νόμου δεν δημιουργεί προοπτικές, ούτε σχεδιάζει την τόνωση των αντίστοιχων αγορών εργασίας με εναλλακτικές δραστηριότητες, συνδυασμένες επενδύσεις κλπ. Δεν είναι με άλλα λόγια ένα ολοκληρωμένο σχέδιο τοπικής ανάκαμψης με ενεργή συμμετοχή των τοπικών κοινωνιών. Είναι ένα εργαλείο επιλεκτικής, πρόσκαιρης και αποσπασματικής πελατειακής παρέμβασης, παρά τα περί αντιθέτου αναφερόμενα στην Εισηγητική του Έκθεση.

Το Ειδικό Ταμείο Κοινωνικής Αλληλεγγύης είναι ένα Ταμείο στον αέρα, χωρίς εξασφαλισμένη επάρκεια πόρων, αφού η Κυβέρνηση δεν μερίμνησε να εξασφαλίσει αυτούς τους πόρους από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Προσαρμογής στην παγκοσμιοποίηση, η δε συμμετοχή του προϋπολογισμού στη χρηματοδότησή του αναφέρεται στην έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους ότι σαν ανώτατο ποσό πιθανόν να είναι τα 20 εκατομμύρια ευρώ. Και αυτή η συμμετοχή δεν είναι δεσμευτική, αλλά ενδεικτική, χωρίς να γνωρίζουμε από πού η Κυβέρνηση θα αντλήσει �αν θα αντλήσει- τα απαιτούμενα έσοδα για τη λειτουργία του.

Τα μόνα σίγουρα είναι τα 15 εκατομμύρια ευρώ των εισφορών εργοδοτών, εργαζόμενων, οι οποίοι ελάχιστο ρόλο και λόγο θα έχουν στην Επιτροπή Διαχείρισης αυτού του λογαριασμού, αφού θα είναι μειοψηφία, θα είναι τέσσερις στους εννιά. Και, όμως, τα χρήματα θα τα δώσουν. Είναι τα μόνα σίγουρα τα 15 εκατομμύρια.

ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ ΓΙΑΚΟΥΜΑΤΟ : Να σας κάνω μία ερώτηση; Αν βγάλω το «σωρευτικά» θα το ψηφίσετε;

ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Αν έχετε την καλοσύνη να απαντήσετε μετά.

Ενώ ο αρμόδιος Υπουργός θα μπορεί με απόφασή του να ανατρέψει τον ίδιο το νόμο που μας καλεί να ψηφίσουμε εδώ, να αλλάξει κατά την κρίση του τα κριτήρια ένταξης �αν δεν είναι αλήθεια να μας το πείτε- των ανέργων, να ορίσει φθίνουσες περιοχές, να ορίσει ομάδες ανέργων για ενίσχυση, ποσό ενισχύσεων κ.λπ..

ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ ΓΙΑΚΟΥΜΑΤΟΣ: Ερωτώ και δεν απαντάτε.

ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Όλα αυτά είναι στη διακριτική ευχέρεια τη δική σας.

Κύριε Πρόεδρε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, είναι απαράδεκτο να επιτρέπει η Βουλή στην εκτελεστική εξουσία να ανατρέπει κατά την κρίση της τα όσα εδώ νομοθετούμε. Είναι πραγματικά απαράδεκτο, το είπε και ο συνάδελφος Βαγγέλης Παπαχρήστος πριν και άλλοι συνάδελφοι. Όλα όσα αναφέρονται στο νομοσχέδιο σαν κριτήρια δράσης και σκοποί του Ταμείου, είναι αόριστα και στον αέρα. Όχι μόνο γιατί λείπει ακόμη και ο πιο στοιχειώδης σχεδιασμός, αλλά και προς σκόπιμη δημιουργία εντυπώσεων και άγρα ψήφων κατά περίπτωση.

Επί της ουσίας πρόκειται για ευκαιριακές παρεμβάσεις, τσιρότα θα έλεγα εγώ, στο μεγάλο πρόβλημα των φθινουσών περιοχών, για επικοινωνιακά τρικ σε βάρος των ανέργων, με παντελή έλλειψη σχεδίου και κριτηρίων.

Τέλος, ακόμα και ο κατά παράβαση του ν. 1545/85 προβλεπόμενος αποκλεισμός ανέργου από τις παροχές του Ταμείου, αν αρνηθεί οποιαδήποτε εργασία, είναι εκ του πονηρού και το ξέρετε.

Κύριοι της Κυβέρνησης, συγκροτείται ένα Ταμείο Κοινωνικής Αλληλεγγύης σαν φύλλο συκής, το οποίο είναι στάχτη στα μάτια της κοινωνίας και των ανέργων. Και γι� αυτούς τους λόγους θα το καταψηφίσουμε.

Κλείνοντας,θέλω να πω, κύριε Υπουργέ, ότι είναι έκθετη η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Εργασίας και ιδιαίτερα ο κύριος Υπουργός μετά τις χθεσινές αποκαλύψεις � καταγγελίες του κ. Θωμόπουλου, γιατί παρά τις φιλότιμες προσπάθειες που έκανε στην Ολομέλεια της Βουλής, να δώσει δήθεν απαντήσεις , δεν έδωσε καμία πειστική απάντηση. Σας ευχαριστώ.