Δημήτρης Κουσελάς Δημήτρης Κουσελάς

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Άρθρα / Ομιλίες / Συνεντεύξεις

ΘΕΜΑ [Ομιλία] Ομιλία του Δημήτρη Κουσελά Βουλευτή Ν. Μεσσηνίας του ΠΑΣΟΚ, στην Ολομέλεια της Βουλής κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου του Υπουργείου Ανάπτυξης για την παραγωγή και διάθεση των προϊόντων αρτοποιίας
ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ 16/1/2007
Αθήνα, 16 Ιανουαρίου  2007

ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΒΟΥΛΕΥΤΗ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ ΤΟΥ ΠΑΣΟΚ κ. ΔΗΜΗΤΡΗ ΚΟΥΣΕΛΑ,
ΚΑΤΑ ΤΗ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟΥ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ
ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΚΑΙ ΔΙΑΘΕΣΗ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ ΑΡΤΟΠΟΙΙΑΣ
.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, η Κυβέρνηση σήμερα αποκαλύφθηκε. Ο καθ� ύλην αρμόδιος Υφυπουργός ομολόγησε ότι δεν γνωρίζει εάν επιτρέπεται η εισαγωγή ζύμης στη χώρα μας από Τρίτες χώρες. Να υποθέσουμε, κύριε Υπουργέ, ότι εξίσου δεν γνωρίζετε ποιες θα είναι οι ολέθριες συνέπειες του νομοσχεδίου που ζητάτε σήμερα να ψηφίσει η Βουλή στις 15.000 οικοτεχνικές βιοτεχνικές αρτοποιητικές επιχειρήσεις σε όλη την Ελλάδα; Να υποθέσουμε ότι δεν γνωρίζετε ποιες θα είναι οι επιπτώσεις στους καταναλωτές και στους αγρότες; Εάν και αυτά δεν τα γνωρίζετε, τότε είστε μια Κυβέρνηση επικίνδυνη για τα συμφέροντα της χώρας και των πολιτών.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, τόσο από τις διατάξεις του συγκεκριμένου νομοσχεδίου όσο και από τη φιλοσοφία του προκύπτουν μια σειρά από ζητήματα.

Πρώτον, δεν επιτυγχάνεται μια εύλογη εξισορρόπηση μεταξύ των αντικειμενικά αντιτιθέμενων συμφερόντων των μικρομεσαίων παραδοσιακών αρτοποιών από τη μια πλευρά και των αρτοβιομηχανιών και των σούπερ μάρκετ από την άλλη. Η Κυβέρνηση επικαλείται την απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου ενώπιον του οποίου βέβαια δεν υπεράσπισε ούτε την ελληνική νομοθεσία ούτε τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Την επικαλείται απλά και μόνο για να δικαιολογήσει τις ευνοϊκότερες διατάξεις που θεσπίζει υπέρ των αρτοβιομηχάνων και των σούπερ μάρκετ.

Δεύτερον, απουσιάζει πλήρως η ουσιαστική προστασία των Ελλήνων αγροτών που παράγουν υψηλής ποιότητας σιτηρά από ανεξέλεγκτες εισαγωγές και πρακτικές ελληνοποίησης σιτηρών, αλεύρων, κατεψυγμένης ζύμης κ.λπ., όπως και ενδιάμεσων προϊόντων αρτοποιίας. Όλοι γνωρίζουμε πόσο συμφέρουσες είναι για τους κερδοσκόπους, αλλά και πόσο επικίνδυνες είναι για τον καταναλωτή τέτοιου είδους πρακτικές ελληνοποίησης.

Εμείς στη Μεσσηνία τις έχουμε βιώσει με την ελληνοποίηση της εισαγόμενης ελιάς Καλαμάτας, και μίας σειράς άλλων προϊόντων.

Τρίτον, με αυτό το νομοσχέδιο όχι μόνο δεν στηρίζεται όπως θα έπρεπε, αλλά αντίθετα υπονομεύεται η παραδοσιακή βιοτεχνική αρτοποιεία, που κατέχει ιδιαίτερα σημαντική θέση στην περιφέρεια, επιτελώντας ένα σημαντικό κοινωνικό έργο στην ύπαιθρο. Αυτές οι μικρές, οικογενειακές στην πλειοψηφία τους, μονάδες, έχουν επενδύσει σε σύγχρονους μηχανολογικούς εξοπλισμούς, με αποτέλεσμα σήμερα τα ελληνικά αρτοποιεία να θεωρούνται τα καλύτερα στην Ευρώπη.

Ωστόσο, κύριοι της Κυβέρνησης, όπως έδειξε η ευρωπαϊκή εμπειρία (Γερμανία, Ισπανία, Νότια Γαλλία, Βέλγιο κ.λπ.) η επιχειρούμενη άνιση και ουσιαστικά προνομιακή για τα μεγάλα καταστήματα, τους εισαγωγείς και τις βιομηχανίες καθιέρωση του bake off θα απειλήσει με εξαφάνιση τα αρτοποιεία και τους παραδοσιακούς αρτεργάτες στα μεγάλα αστικά κέντρα, αλλά ιδιαίτερα στην περιφέρεια. Κατά τα άλλα υποτίθεται ότι και στη χώρα μας και στην Ενωμένη Ευρώπη κάθε προτεινόμενη ρύθμιση θα πρέπει πρώτα και κύρια να λαμβάνει υπόψη της τις επιπτώσεις που θα έχει στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.

Τέταρτον, με αυτό το σχέδιο νόμου δεν εξυπηρετούνται, ούτε διασφαλίζονται τα συμφέροντα των καταναλωτών με ρητή και ξεκάθαρη αποτροπή κάθε παραπλανητικής ονομασίας, σήμανσης ή πρακτικής. Πώς, λόγου χάριν, θα αποτραπούν οι παράνομες αλλά συνήθεις πρακτικές ελληνοποίησης εισαγόμενων ζυμών και πρώτων υλών αγνώστου προέλευσης και ποιότητας, ακόμα και μεταλλαγμένων;

Τι εξυπηρετεί, κύριε Υπουργέ, η απόκρυψη σημαντικών για τον καταναλωτή πληροφοριών, όπως η ημερομηνία παρασκευής του προϊόντος, η προέλευση των πρώτων υλών και της κατεψυγμένης ζύμης; Ποιον εξυπηρετεί η μη υποχρεωτική επισήμανση των τυχών συντηρητικών ή άλλων πρόσθετων ουσιών, αλλά και της τυχόν χρησιμοποίησης στο προϊόν ή στη ζύμη μεταλλαγμένων πρώτων υλών, που κανονικά η παραγωγή και η χρήση τους θα έπρεπε να απαγορεύεται στη χώρα μας; Ποιον εξυπηρετεί, τέλος, η έλλειψη σαφούς και ολοκληρωμένης διάκρισης άρτου και αρτοσκευάσματος;

Πέμπτον, δεν επιχειρείται ούτε στο ελάχιστο μ� αυτό το σχέδιο νόμου η αναγκαία εξυγίανση του κυκλώματος σίτος-άλευρα-ζύμη-άρτος, όπου η απουσία ελέγχου τιμών και κοστολόγησης αναγκάζει τον καταναλωτή να πληρώνει το ψωμί σε τιμές πολλαπλάσιες του εύλογου κόστους. Ομνύοντας τους αυτοματισμούς της αγοράς, η Κυβέρνηση πιστεύει πως η εξυγίανση του ανταγωνισμού θα επέλθει αυτόματα με τη σφαγή των μικρομεσαίων, με τις αθρόες εισαγωγές, με την επικράτηση των ισχυρών.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, αυτό το σχέδιο νόμου αποτελεί ακόμα μια χειροπιαστή απόδειξη του πόσο λίγο υπολογίζει η Κυβέρνηση τα συμφέροντα των Ελλήνων παραγωγών, των μικρομεσαίων, των καταναλωτών, μπροστά στη σπουδή της να στηρίξει τα συμφέροντα των λίγων και ισχυρών. Γι� αυτό και οι Έλληνες πολίτες, οι παραγωγοί, οι μικρομεσαίοι, οι καταναλωτές θα πληρώσουν αυτή την Κυβέρνηση με το ίδιο νόμισμα, όποτε και να γίνουν οι εκλογές.